Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Waarom niet?

Ik denk niet dat Ubisoft echt bezig is met inclusiviteit om de inclusiviteit, maar wel met een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Daarom naast een speelbare ninja ook een speelbare samurai, daarom niet alleen een Japans speelbaar personage maar ook een Afrikaans speelbaar personage. Met dat personage kan je een breder publiek kan aanspreken, het is bovendien een personage gebaseerd op een historisch figuur dus je kan ook niet inroepen dat het niet realistisch is. En gezien Yasuke naar Japan kwam met de Jezuïeten is er meteen ook een link met het klassieke Assassin's Creed verhaal van de Templars. Ik snap niet goed hoe je daar tegen kan zijn, eerlijk gezegd.
Klinkt wel interessant maar blijft ver gegrepen? Er is nog nooit een Aziatische main geweest..
Hij is amper in Japan geweest en was meer een cirucsattractie en nooit een echte samurai.

EDIT : ik moet mezelf wat bijsturen. De tijdsperiode zit strak met waar de historische info imv Yasuke stopt dus dan heeft Ubisoft vrijspel met wat ze met hem doen. Kan dan nog interessant zijn.

Waarom niet?

Ik denk niet dat Ubisoft echt bezig is met inclusiviteit om de inclusiviteit, maar wel met een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Daarom naast een speelbare ninja ook een speelbare samurai, daarom niet alleen een Japans speelbaar personage maar ook een Afrikaans speelbaar personage. Met dat personage kan je een breder publiek kan aanspreken, het is bovendien een personage gebaseerd op een historisch figuur dus je kan ook niet inroepen dat het niet "realistisch" is. En gezien Yasuke naar Japan kwam met de Jezuïeten is er meteen ook een link met het klassieke Assassin's Creed verhaal van de Templars. Ik snap niet goed hoe je daar tegen kan zijn, eerlijk gezegd.
Ah, had zelfs geen idee dat het maar één van de twee hoofdpersonages was.
Wat ik vreemd vind is dat je onder het mom van inclusiviteit het gekleurde personage gaat inwisselen voor een ander. Maar aangezien er twee zijn, gaat die vlieger al minder op :)

En goed dat er wel een historische verankering is, dat maakt het wel cool. Maar dan gaat het ook niet meer over het ene character door een ander vervangen puur omwille van inclusiviteit. Dat is wat @Loser bedoelde en wat ik dus vreemd vind.

Ah, had zelfs geen idee dat het maar één van de twee hoofdpersonages was.
Wat ik vreemd vind is dat je onder het mom van inclusiviteit het gekleurde personage gaat inwisselen voor een ander. Maar aangezien er twee zijn, gaat die vlieger al minder op :)

En goed dat er wel een historische verankering is, dat maakt het wel cool. Maar dan gaat het ook niet meer over het ene character door een ander vervangen puur omwille van inclusiviteit. Dat is wat @Loser bedoelde en wat ik dus vreemd vind.
Ah, maar ik heb nooit gezegd 'puur omwille van de inclusiviteit', toch? Ik denk dat dat voor hen in de salespitch meespeelt, waarschijnlijk vooral om financiële redenen, ik vermoed niet om sociale redenen :D Maar ik denk dat dat wel degelijk meespeelt. En daar vind ik niks verkeerd aan. Als je ziet dat 100 spellen met Japanse mensen, 2.000 spellen met witte mensen allemaal geen probleem zijn, maar 1 met een zwarte mens ineens een oorlogsverklaring aan de witte koper is, dan denk ik dat elke stap in de goeie richting oké is.

@Sloan : nog nooit een Aziatische main? Basim Ibn Ishaq uit Mirage?

Wat ik vreemd vind: aangezien het spel zich in Japan af speelt, lijkt een character met een Japanse afkomst me logisch. Dat is toch al vrij inclusief (in de zin van, het wijkt af vd meer common blanke characters), waarom daar nog een zwart character in proppen?

Allez, mij maakt het geen bal uit. Zoals @Général Zantas zegt: waarom niet meer customizable characters? Zie naar BG3: daar maakt het geen hol uit hoe je er uit ziet.
Voor het verhaal is het ook handig als het personage een buitenstaander is, zo kan de ontwikkelaar op natuurlijke wijze speler en personage introduceren tot de wereld.

Nioh had trouwens daarvoor al een blanke Engelsman als hoofdpersonage in een Japanse setting dus dit is niet nieuw ofzo.

Cavill had het voordeel dat hij ook gewoon heel hard lijkt op de figuur in de comics. Hierdoor is hij heel goed gecast.
Maar inderdaad, wat zal mij het worst wezen of superman nu blank of zwart is. Een goeie acteur en goed verhaal zijn veel belangrijker. Ik vind het eerder grappig dat mensen nu lastig doen over een mogelijks zwarte James Bond, want "James Bond is een brit, en die zijn niet zwart!!!"... Alleen zijn ze wel vergeten dat we al een Ier en een Australiër gehad hebben...

James Bond boeit me ook minder, gezien dat al van start een "wisselend personage" is. Zijn Brit zijn (of lijken) vind ik wel "belangrijk", maar zwarte Britten bestaan nu eenmaal ook.
Bij Superman vind ik dat genuanceerder. Superman zijn ras is één ding, maar welke Superman is het? Er is canon-gewijs een zwarte Superman, maar dat is niet Clark Kent. Dus als je op die manier een makkelijke diversifiëring kunt inbrengen "sta ik er wel op" dat ge dat dan ook canon doet. Maak een zwarte Superman. Echt geen probleem. Maar maak het dan Calvin Ellis en niet Clark Kent.

Klinkt wel interessant maar blijft ver gegrepen? Er is nog nooit een Aziatische main geweest..
Hij is amper in Japan geweest en was meer een cirucsattractie en nooit een echte samurai.
Ja sure, maar de Templars en Assassins zijn ook ver gegrepen hé. Ze opereren met dat personage binnen de lijntjes van 'het had waar kunnen zijn', en pretenderen niet historisch correct te zijn. Dus wat is het probleem dan?

Ja sure, maar de Templars en Assassins zijn ook ver gegrepen hé. Ze opereren met dat personage binnen de lijntjes van 'het had waar kunnen zijn', en pretenderen niet historisch correct te zijn. Dus wat is het probleem dan?
Ik heb mezelf al verbeterd in een vorige post, kwa tijdsperiode kunde hem nog iets of wat handig gebruiken en dan is het logischer dat ze hem nemen. Vooral omdat hij zo'n vaag verleden heeft, dan kunde er nog alle kanten mee op.

Het leek op het eerste zicht als 'ah er was een zwarte in Japan someday, die nemen we want dan bereiken we zoveel mogelijk mensen'. Als het gewoon daarvoor te doen was, heb ik er meer problemen mee.
Nog steeds hadden ze betere personages kunnen nemen, ma soit, das smaak zegt.

mensen nu lastig doen over een mogelijks zwarte James Bond, want "James Bond is een brit, en die zijn niet zwart!!!"... Alleen zijn ze wel vergeten dat we al een Ier en een Australiër gehad hebben...

Ne zwarten Bond versus nen blanke Bond maakt geen fluit uit, zolang dat maar een vrouwenverslindende bastard blijft die zo uit the old boys club weggelopen is (dat is nu éénmaal het personage). De dag dat ze daar een vrouw van maken is toch ook wel de dag dat die serie helemaal naar de k* is.

Dat ze zich eens bezig houden met origineel materiaal met diverse karakters te maken, ipv oneindig inclusief te rehashen...

As for ubisoft en AC, meh, dat format is intussen toch ook wel gigantisch uitgemolken. Het had leuker geweest als ze na Synidicate gewoon een verdere sprong in de geschiedenis hadden gemaakt, ipv die rare resets.

De historische nauwkeurigheid van Superman? Offeren we die op?
Neen, maar die pretenderen ook niet om historisch correct te zijn.

Need I remind you dat Anne Boleyn door een zwarte actrice is gespeeld in een zogezegd historisch nauwkeurig drama?

Ik vind het een smaakloos als de foute films uit de jaren 50 waar blanke acteurs zich blackfacen, ma bon, that's me.

Neen, maar die pretenderen ook niet om historisch correct te zijn.

Need I remind you dat Anne Boleyn door een zwarte actrice is gespeeld in een zogezegd historisch nauwkeurig drama?

Ik vind het een smaakloos als de foute films uit de jaren 50 waar blanke acteurs zich blackfacen, ma bon, that's me.
Bijna geen enkele historische film waar ze oud-Engels, oud-Grieks... spreken. De meeste kleren die gedragen worden, zijn niet van dezelfde stoffen als toen. Haarkleur zal vast niet allemaal overeenkomen. Allemaal even relevant voor het verhaal als de huidskleur van een actrice. Maar alleen bij dat laatste is het een rel tegen woke.

Ah, maar ik heb nooit gezegd 'puur omwille van de inclusiviteit', toch? Ik denk dat dat voor hen in de salespitch meespeelt, waarschijnlijk vooral om financiële redenen, ik vermoed niet om sociale redenen :D Maar ik denk dat dat wel degelijk meespeelt. En daar vind ik niks verkeerd aan. Als je ziet dat 100 spellen met Japanse mensen, 2.000 spellen met witte mensen allemaal geen probleem zijn, maar 1 met een zwarte mens ineens een oorlogsverklaring aan de witte koper is, dan denk ik dat elke stap in de goeie richting oké is.

@Sloan : nog nooit een Aziatische main? Basim Ibn Ishaq uit Mirage?
Hierboven krijgt iemand de opmerking dat we geen dingen in het belachelijke mogen trekken maar dit kan wel dan? :unsure:
Het was vrij duidelijk dat de Aziatische main terug sloeg op een Aziatische "Verre Oosten" main. Protagonisten uit de ruime Midden-Oosten/Mediterrane omgeving hebben we inderdaad reeds verschillende keren gehad: Altaïr, Bayak/Aya, Alexios/Kassandra...

Het is ook niet dat de Assassin's Creed franchise tot nu een probleem had met diversiteit... naast de vrij gevarieerde cast waren er met Adéwalé en Aveline waren er al 2 eerdere zwarte hoofdpersonages. Ik zou Connor daar ook durven bijzetten maar die telt mogelijk dan weer niet als écht zwart :unsure:
Ik vind het dan om eerlijk te zijn ook een zeer opmerkelijke/bedenkelijke keuze dat men nu men eindelijk richting Japan trekt, iets waar fans al 10 jaar om vragen, het nodig vindt van daar niches op te gaan zoeken terwijl er wrs meer dan voldoende andere verhalen te vertellen uit een cultuur die we in de franchise nog helemaal niet bezocht hebben.

Ik vind het dan om eerlijk te zijn ook een zeer opmerkelijke/bedenkelijke keuze dat men nu men eindelijk richting Japan trekt, iets waar fans al 10 jaar om vragen, het nodig vindt van daar niches op te gaan zoeken terwijl er wrs meer dan voldoende andere verhalen te vertellen uit een cultuur die we in de franchise nog helemaal niet bezocht hebben.
Lijkt me juist interessant om zo de visie van een insider (Naoe) en outsider (Yasuke) op het verhaal en de Japanse samenleving te krijgen. Ook dankbaar om zo minder voor de hand liggende zaken aan de speler uit te leggen.

Bijna geen enkele historische film waar ze oud-Engels, oud-Grieks... spreken. De meeste kleren die gedragen worden, zijn niet van dezelfde stoffen als toen. Haarkleur zal vast niet allemaal overeenkomen. Allemaal even relevant voor het verhaal als de huidskleur van een actrice. Maar alleen bij dat laatste is het een rel tegen woke.
Ik ben teveel een boerenpummel om mee te zijn met die verzinsels van woke en lbgt..

Maar volgens jou moet het kunnen om bv Napoleon te laten spelen door ne Chinees?
Ge snapt toch als ge zoiets verkondigd aan een publiek dat die allemaal zeggen "NOPE".

Dat is een oprechte vraag trouwens, geen verwijt.

Ik ben teveel een boerenpummel om mee te zijn met die verzinsels van woke en lbgt..

Maar volgens jou moet het kunnen om bv Napoleon te laten spelen door ne Chinees?
Ge snapt toch als ge zoiets verkondigd aan een publiek dat die allemaal zeggen "NOPE".

Of omgekeerd: een black panther film van Marvel waarin de hoofdrol een roodharige blanke is? Oprechte vraag: waar ligt de grens als er een is?

Of omgekeerd: een black panther film van Marvel waarin de hoofdrol een roodharige blanke is? Oprechte vraag: waar ligt de grens als er een is?
Bij +-10 tinten, startpunt is het orginele materiaal.

Denken jullie dan echt zonder verpinken "ahja leuke griet die nu the little mermaid gaat spelen?"

Ik mis daar een logica

Hangt er een beetje vanaf of huidskleur een rol speelt/relevant is in de film of niet. Zoniet: dan boeit het even veel als haarkleur, lengte of schoenmaat.

Ach kom, dat is ook zever hé. Zolang de kledij er bv authentiek uitziet, kan het niemand, behalve de grootste puristen, heel veel schelen qua immersie. Als Caesar in een film nu een linnen of synthetische toga draagt, dat zie je toch niet dus doet geen afbreuk aan immersie. Als hij opeens een jeans zou dragen daarentegen, dan breekt dat de immersie.

Hetzelfde met personages of haarkleuren als die niet in de setting passen imo, toch in iets dat pretendeert historisch te zijn of zich op andere vlakken wel aan authentiek bronmateriaal probeert te houden.

Niet vergeten dat Jezus blijkbaar de enige blanke noord-afrikaan ooit is.

Ach kom, dat is ook zever hé. Zolang de kledij er bv authentiek uitziet, kan het niemand, behalve de grootste puristen, heel veel schelen qua immersie. Als Caesar in een film nu een linnen of synthetische toga draagt, dat zie je toch niet dus doet geen afbreuk aan immersie. Als hij opeens een jeans zou dragen daarentegen, dan breekt dat de immersie.

Hetzelfde met personages of haarkleuren als die niet in de setting passen imo, toch in iets dat pretendeert historisch te zijn of zich op andere vlakken wel aan authentiek bronmateriaal probeert te houden.
Grappig dat je net Caesar aanhaalt, ik ben net Rome eens aan het herbekijken. Daar speelt niemand in mee die er in de verste verte uit ziet als een Italiaan. Terwijl de serie geroemd wordt voor de authenticiteit.

Terug
Bovenaan