Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Ik ben teveel een boerenpummel om mee te zijn met die verzinsels van woke en lbgt..

Maar volgens jou moet het kunnen om bv Napoleon te laten spelen door ne Chinees?
Ge snapt toch als ge zoiets verkondigd aan een publiek dat die allemaal zeggen "NOPE".

Dat is een oprechte vraag trouwens, geen verwijt.
Tuurlijk vind ik dat je Napoleon kunt laten spelen door een Chinees. Of Hitler door een Maori, zoals gebeurd is. Afhankelijk van de insteek zal ik natuurlijk meer of minder geneigd zijn de film te kijken: non-fictie, historische fictie, faction of gewoon pure fictie. Bij die eerste twee zou ik dat minder op zijn plaats vinden en misschien zelfs niet kijken. Maar ik denk dat je genoeg posts van mij hier in dit topic kunt vinden waarin ik zeg hoe weinig die discussie me zegt. Het laat me eigenlijk totaal koud. Goed verhaal en past het erin? Goed. Niet? Niet goed. Vindt iemand anders het wel goed? Mooi. Ik vind het fijn voor mensen die daarvoor altijd over het hoofd gezien werden dat dat nu minder is. En meer vind ik daar eigenlijk niet van. Alle producers maken zo veel keuzes uit commerciële overwegingen, die mogen allemaal wel. Maar bij sommige moeten we vinden dat ‘de klepel te ver is doorgeslagen’.

Grappig dat je net Caesar aanhaalt, ik ben net Rome eens aan het herbekijken. Daar speelt niemand in mee die er in de verste verte uit ziet als een Italiaan. Terwijl de serie geroemd wordt voor de authenticiteit.

Ik heb die serie niet gezien, maar wanneer ik onderstaande zie vraag ik me toch af wat je bedoelt.

Wat is "eruit zien als een Italiaan" dan voor u? Cliché als in Mario en Luigi met hun snor?

Italianen zijn qua etniciteit een heel divers volk, je hebt er zowel zuiders uitziende donkere types als eerder bleke tot roste types. En dat zal vermoedelijk in de Romeinse tijd niet anders zijn geweest.

Grappig dat je net Caesar aanhaalt, ik ben net Rome eens aan het herbekijken. Daar speelt niemand in mee die er in de verste verte uit ziet als een Italiaan. Terwijl de serie geroemd wordt voor de authenticiteit.
Serieus? Hinds of Stevenson kunnen daar echt nog wel voor doorgaan imo (moesten ze Italiaans kunnen :D). Ik weet niet hoe jij denkt dat echte Italianen er dan wel uitzien

Tuurlijk vind ik dat je Napoleon kunt laten spelen door een Chinees. Of Hitler door een Maori, zoals gebeurd is. Afhankelijk van de insteek zal ik natuurlijk meer of minder geneigd zijn de film te kijken: non-fictie, historische fictie, faction of gewoon pure fictie. Bij die eerste twee zou ik dat minder op zijn plaats vinden en misschien zelfs niet kijken. Maar ik denk dat je genoeg posts van mij hier in dit topic kunt vinden waarin ik zeg hoe weinig die discussie me zegt. Het laat me eigenlijk totaal koud. Goed verhaal en past het erin? Goed. Niet? Niet goed. Vindt iemand anders het wel goed? Mooi. Ik vind het fijn voor mensen die daarvoor altijd over het hoofd gezien werden dat dat nu minder is. En meer vind ik daar eigenlijk niet van. Alle producers maken zo veel keuzes uit commerciële overwegingen, die mogen allemaal wel. Maar bij sommige moeten we vinden dat ‘de klepel te ver is doorgeslagen’.
Taika Waititi als Hitler in Jojo Rabbit: great

Taika Waititi als Hitler in Der Untergang: nee.

Serieus? Hinds of Stevenson kunnen daar echt nog wel voor doorgaan imo (moesten ze Italiaans kunnen :D). Ik weet niet hoe jij denkt dat echte Italianen er dan wel uitzien
Stevenson ziet eruit als een Engelse hooligan (net geleerd dat die al dood is, RIP) Hinds ziet er uit als een Italiaan, maar niet als Caesar vlak voor hij sterft (aka, de versie op de standbeelden). Maar er is veel te veel licht haar in de personages, de meesten zijn ook veel te bleek.

Voor de rest wel absolute topserie die qua authenticiteit top zit, mijn punt is eigenlijk dat huidskleur daar meestal echt niet zo belangrijk is. Vorenus is bvb overduidelijk geen Italiaan, maar dat wordt ook benoemd in de serie.

Stevenson ziet eruit als een Engelse hooligan (net geleerd dat die al dood is, RIP) Hinds ziet er uit als een Italiaan, maar niet als Caesar vlak voor hij sterft (aka, de versie op de standbeelden). Maar er is veel te veel licht haar in de personages, de meesten zijn ook veel te bleek.

I give you: een rasechte Italiaan.

Er zijn er, maar dit is de regering bvb:

Procentueel gezien zitten daar heel weinig blonde, bleke mensen bij he...
Ik denk dat je toch Italianen over het algemeen wat verkeerd inschat. Er zitten zoals gezegd donkere, zuiderse types bij, maar Italianen zijn echt niet zoals pakweg Spanjaarden.

Zelfs op jouw foto, ik tel daar toch echt slechts een tiental echt zuiderse types, al de rest heeft een gewoon doorsnee Europees/Westers uiterlijk.

Heeft mss nog weinig met de discussie hier te maken, maar ik vond het gewoon frappant dat je net die serie Rome eruit haalt, terwijl die 3 personages die ik heb gepost toch helemaal niet representatief zijn voor wat je bedoelt.

Ik denk dat je toch Italianen over het algemeen wat verkeerd inschat. Er zitten zoals gezegd donkere, zuiderse types bij, maar Italianen zijn echt niet zoals pakweg Spanjaarden.

Zelfs op jouw foto, ik tel daar toch echt slechts een tiental echt zuiderse types, al de rest heeft een gewoon doorsnee Europees/Westers uiterlijk.

Heeft mss nog weinig met de discussie hier te maken, maar ik vond het gewoon frappant dat je net die serie Rome eruit haalt, terwijl die 3 personages die ik heb gepost toch helemaal niet representatief zijn voor wat je bedoelt.

Hier zie je zowat heel de cast, vooral vrouwen met rood haar bvb. De man die er daar voor mij uit ziet als een Romein, is 3e rij 4e foto (en een paar van de ouderen), de rest zijn toch echt wel Britten hoor.

Hier zie je zowat heel de cast, vooral vrouwen met rood haar bvb. De man die er daar voor mij uit ziet als een Romein, is 3e rij 4e foto (en een paar van de ouderen), de rest zijn toch echt wel Britten hoor.

Op basis van deze foto's zie ik het punt echt niet. Deze acteurs kunnen echt allemaal gewoon doorgaan voor Romeinen of Italianen imo.

Er zijn er, maar dit is de regering bvb:

Procentueel gezien zitten daar heel weinig blonde, bleke mensen bij he...

Nu kan deze hele discussie mij niet zoveel schelen, net zoals de kleurtjes die over het scherm gaan, maar dit punt wil ik toch even wat nuanceren.

De oude Romeinen waren over het algemeen lichter van huidskleur dan de huidige Italianen. Over de loop van 2500-1500 jaar is er enorm veel mengeling geweest met andere groepen, waaronder voornamelijk donkerder getinte volkeren. Ons beeld van Italianen vandaag de dag strookt dus niet met hoe de inwoners van het Apennijns schiereiland eruitzagen rond de tijd van Caesar.

Een foto van een nieuw "Hobbit-esque" volk: de stoors

hzZcyT7.png

big-trouble-if-i-speak.gif
Allé I'll bite. Er is dus een foto, zonder achtergrondverhaal, context, etc etc, en toch loop je er al ambetant van.

Waarom in godsnaam? Dit zegt toch exact nul de botten?

Een foto van een nieuw "Hobbit-esque" volk: de stoors

hzZcyT7.png
Ik "begrijp" wel waarom Amazon ervoor kiest om meer raciale representatie in ROP te steken en ik ga me er niet aan proberen storen (wat anderen wel gaan doen maar voor mij is dit gewoon een kwestie van suspension of disbelief), maar de bedenking die ik me maak is het volgende: je ziet gemeenschappen met allerlei huidskleuren, maar als die fictieve wereld een superdiverse samenleving is, zou rassenvermenging zich toch véél verder hebben doorgezet? En zouden we geen duidelijk te onderscheiden blanke, "gele" en zwarte mensen (of hobbits) in die samenleving zien, maar eerder een mengvorm (olijfkleurige huid, bruine ogen en donker haar).

De oorspronkelijke trilogie is overwegend blank, daar zit je niet met die bedenking.

Allé I'll bite. Er is dus een foto, zonder achtergrondverhaal, context, etc etc, en toch loop je er al ambetant van.

Waarom in godsnaam? Dit zegt toch exact nul de botten?

Achtergrondverhaal? Lees de boeken zou ik zeggen. De Stoors zijn groter en leven in o.a. moerassen en werden beschreven als 'fishermen'. De bekendste Stoor is Smeagol en zoals we zagen in ROTK doen ze aan vissen. Hun huid werd beschreven als bruiner (dan blank) maar allesbehalve donker zoals de actrice in de foto.

Zoals zo vaak focussen ze zich op bepaalde agendapunten i.p.v. in godsnaam gewoon de lore te respecteren.

Ik "begrijp" wel waarom Amazon ervoor kiest om meer raciale representatie in ROP te steken en ik ga me er niet aan proberen storen (wat anderen wel gaan doen maar voor mij is dit gewoon een kwestie van suspension of disbelief), maar de bedenking die ik me maak is het volgende: je ziet gemeenschappen met allerlei huidskleuren, maar als die fictieve wereld een superdiverse samenleving is, zou rassenvermenging zich toch véél verder hebben doorgezet? En zouden we geen duidelijk te onderscheiden blanke, "gele" en zwarte mensen (of hobbits) in die samenleving zien, maar eerder een mengvorm (olijfkleurige huid, bruine ogen en donker haar).

De oorspronkelijke trilogie is overwegend blank, daar zit je niet met die bedenking.

Velen gaan me niet geloven maar ik heb zelf geen probleem met representatie of diversiteit. Samuel Jackson is bijvoorbeeld een steengoede Nick Fury. Maar in het geval van RoP wordt het gewoon door uw strot geduwd. Elfen, hobbits, dwergen... Allemaal kunnen ze een zwarte huidskleur hebben (ik wilde donkere huidskleur zeggen maar dat kan bijvoorbeeld wel aangezien Tolkien sommige bevolkingen zo omschreef). Tolkien heeft elfen als fair omschreven wat blank betekent. Dan moeten ze Amazon's keuze om ze te laten vertolken door donkere acteurs niet verdedigen met zever zoals "Tolkien heeft nooit gezegd/geschreven dat ze NIET donker kunnen zijn". Tja op die manier kunnen ze elfen vleugels geven want Tolkien heeft nooit gezegd/geschreven dat ze dat niet hebben.

Stick to the lore of creëer uw eigen fictieve wereld. Dat laatste doen ze eigenlijk, alleen hebben ze betaald om er Lord of the Rings op te plakken.

Achtergrondverhaal? Lees de boeken zou ik zeggen. De Stoors zijn groter en leven in o.a. moerassen en werden beschreven als 'fishermen'. De bekendste Stoor is Smeagol en zoals we zagen in ROTK doen ze aan vissen. Hun huid werd beschreven als bruiner (dan blank) maar allesbehalve donker zoals de actrice in de foto.

Zoals zo vaak focussen ze zich op bepaalde agendapunten i.p.v. in godsnaam gewoon de lore te respecteren.
Je zou je frustratie beter richten op het feit dat het verhaal afwijkt van de oorspronkelijke lore, wat gezien de rechten waarschijnlijk onvermijdelijk is, in plaats van je druk te maken over iets triviaals zoals de huidskleur van een personage, wat niets afdoet aan het verhaal zelf.

Amazon is uiteindelijk vooral bezig met geld verdienen, niet met jouw gevoelens.

Velen gaan me niet geloven maar ik heb zelf geen probleem met representatie of diversiteit. Samuel Jackson is bijvoorbeeld een steengoede Nick Fury.
En als Samuel Jackson de rol niet goed had vertolkt, zou de discussie waarschijnlijk verschoven zijn naar zijn huidskleur. Er wordt altijd wel iets gevonden om kritiek op te leveren, zelfs als het niet relevant is voor de kwaliteit van de uitvoering.

Ik vind die opmerking betreffende suspense of disbelief wel herkenbaar. Ik ben onlangs beginnen kijken naar de Wheel of Time serie en de diversiteit van afkomsten in de Emond’s Field scenes haalde me echt even uit mijn suspense of disbelief bubbel tijdens het kijken. Dat komt natuurlijk door een bias naar homogeniteit die je associeert met Middeleeuwse dorpen, wat niet per se hoeft op te gaan voor fantasiewerelden geïnspireerd door die tijdsperiode, maar in de lore is het uiteindelijk ook gewoon een afgelegen mini dorpje waar het al een groot event is als er ooit eens een vreemdeling langskomt. In grotere steden met veel handelsverkeer of geografisch meer gespreide gebieden kan je nochtans perfect diversiteit organisch weergeven.

Langs de andere kant had ik er bij The Rings of Power geen tot weinig last van, pakweg de Harfoots vond ik redelijk organisch en geloofwaardig als gemeenschap overkomen. Achtergrondverhaal en visueel design dragen natuurlijk ook veel bij tot geloofwaardigheid.

Terug
Bovenaan