Racisme

Nooit gesnapt, en zal het nooit snappen. Nooit heb ik het gevoel gehad om spelers van mijn eigen club uit te schijten op sociale media, en al zeker niet met racistische opmerkingen, ook geen spelers van de tegenstrever voor alle duidelijkheid. Wat mensen daartoe drijft, een groot vraagteken. In feite weinig verschil met het racisme langs de zijlijn dat in FC United aangekaart werd. Ik vermoed dat een Lukaku ook elke week enkele tientallen racistische berichten op sociale media te verwerken krijgt.
Veel respect overigens voor Rashford wat hij doet op sociaal vlak.

 
Nooit gesnapt, en zal het nooit snappen. Nooit heb ik het gevoel gehad om spelers van mijn eigen club uit te schijten op sociale media, en al zeker niet met racistische opmerkingen, ook geen spelers van de tegenstrever voor alle duidelijkheid. Wat mensen daartoe drijft, een groot vraagteken. In feite weinig verschil met het racisme langs de zijlijn dat in FC United aangekaart werd. Ik vermoed dat een Lukaku ook elke week enkele tientallen racistische berichten op sociale media te verwerken krijgt.
Veel respect overigens voor Rashford wat hij doet op sociaal vlak.

Heeft dit jaar meer gedaan voor de mensen onderaan de sociale ladder dan Labour en de Tories opgeteld. Topkerel.
 
De dag dat er een religie is waar in de religieuze voorschriften pedofilie wordt voorgeschreven, op eenzelfde manier waarop de Islam een heilige oorlog tegen ongelovigen voorschrijft, is de dag dat ik mee op de barricaden ga staan om die religie uit te roeien. Dit is echter een intellectueel oneerlijke vergelijking.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met interpretatie van het geloof, niet zozeer met het geloof op zich. Ook in naam van het katholicisme zijn talkrijke moorden gebeurd (denk maar bv aan de Spaanse Inquisitie).
Je vergelijkt hier echter één van de gruwelijke uitwassen van de Katholieke Kerk met één van de gruwelijke uitwassen van de Islam. Maar bij die éérste is die uitwas een gevolg van te veel (politieke) macht, perfide individuen en geen gevolg van religieuze voorschriften die stellen dat je kinderen mag/moet misbruiken. Je zou hooguit nog kunnen opwerpen dat het opleggen van een celibaat aan priesters/geestelijken waarschijnlijk niet gezond is maar of je daar pedofiel van wordt durf ik niet te stellen. Een pedofiele priester is geen radicaal katholiek, integendeel.
Was het niet zo dat men vroeger vaak mensen met "verkeerde neigingen" richting een celibataire functie duwde, zodat het niet zou opvallen dat ze geen "normaal traject" zouden volgen in hun leven? Dus eerder een geval van correlatie denk ik.
 
Ga jij mijn intenties nu in twijfel trekken? Dat is voor niets nodig hoor, ik steun de strijd tegen racisme ook maar heb daar geen nood aan om dan extremistische initiatieven te steunen.

Ik ga je intenties niet in twijfel trekken, daarom om good faith te blijven: wat zou jij dan zelf zien als een effectieve strijd tegen racisme?

Moesten alle spelers 20 keer pompen voor elke match als "signaal tegen racisme" (ik zeg maar iets, een willekeurige handeling die niet aan BLM gelinkt wordt) zou dat okay zijn, is het zuiver die terugkoppeling naar BLM die voor jou de actie ondergraaft?
 
Selectief blind? Confirmation bias? Maakt niet uit wat het is. Ik ben dat riedeltje van "Islam = slecht/geweldadig" wat in quasi elke topic precies door u moet kunnen worden aangehaald ook wel beu. Vooral zelf spreken over "heilig oorlog tegen ongelovigen" en dan zeggen dat er bij de Christenen "nooit iets van toegepast is". Niet goed opgelet in de geschiedenislessen dan toch.

Geen historicus, maar ik vermoed dat je naar de kruistochten verwijst? Tja, ik zou dan in jouw geval toch eens gaan opzoeken naar wat aan de basis van de eerste kruistochten lag. Islamitische veroveringstochten tot in Europa... Maar zelfs dan kijk naar het christelijk geloof en je vindt daar géén principes die oproepen tot een heilige oorlog, dat is de essentie.

Die regels die "nooit zijn toegepast" gingen over iets anders. De whataboutisms in deze discussie mogen wel eens stoppen. Zeker wanneer het gaat om een gevaar in het hier en u: i.e. radicale moslims en terorrisme. Van zodra er leger radicale katholieke kruisvaarders onze samenleving bedreigt, babbelen we daar wel eens over.

Er is een extermisering van een bepaald gedeelte binnen de Islam. Dat wilt niet zeggen dat Islam an sich of iedereen die zich hiertoe rekent slecht/geweldadig is. Kijk bv. eens naar wat foto's van Irak in de jaren '70, wat een contrast. Dus ja, ik ga er mee akkoord dat er polarisering is en dat bepaalde personen de Islam misbruiken om bepaalde doelen te bereiken, groepen te onderdrukken, ... Maar dat zegt niets over de Islam in zijn geheel of de meeste mensen die hierin geloven.

Ik ben het niet eens met de ondertoon die je in die paragraaf gebruikt. Het gaat mij hier helemaal niet om alle mensen die de Islam aanhangen als slecht/gewelddadig te bestempelen. Dit gaat hier over een ideologie die inherent bepaalde gevaren in zich draagt en waarvan de meerwaarde wat mij betreft zéér beperkt is. Maar goed, ik ben dan ook atheïst.
 
Ik ga je intenties niet in twijfel trekken, daarom om good faith te blijven: wat zou jij dan zelf zien als een effectieve strijd tegen racisme?

Moesten alle spelers 20 keer pompen voor elke match als "signaal tegen racisme" (ik zeg maar iets, een willekeurige handeling die niet aan BLM gelinkt wordt) zou dat okay zijn, is het zuiver die terugkoppeling naar BLM die voor jou de actie ondergraaft?
alles lijkt me beter dan het knietje eerlijk gezegd. Bandje, spotje op tv, etc.
Moest ik in het stadion zitten en ze knielen zouden ze van mij ook een fluitconcert mogen verwachten. Graag antiracisme maar geen verdelende polemiek met geweld, dood, brandstichting en plunderingen voor mij. De afgelopen jaren is het voldoende aangetoond dat BLM hiervoor staat. Zelfs op Europese bodem die naar mijn insziens weinig te maken hebben met de amerikaanse problematiek.
 
Ik denk dat het vooral te maken heeft met interpretatie van het geloof, niet zozeer met het geloof op zich. Ook in naam van het katholicisme zijn talkrijke moorden gebeurd (denk maar bv aan de Spaanse Inquisitie).

Absoluut, nogmaals niet hier om het christelijke geloof vrij te pleiten van alle zonde. Maar dat betekent niet dat elke religie even gemakkelijk tot gewelddadige interpretaties leidt. Ik heb niet voor niets dat voorbeeld van die pro-Palestina betoging gegeven, waarin de betogers verwezen naar een veldslag/oorlog onder leiding van Mohammed. Jezus daarentegen was géén krijgsheer. Boeddha ook niet.

Was het niet zo dat men vroeger vaak mensen met "verkeerde neigingen" richting een celibataire functie duwde, zodat het niet zou opvallen dat ze geen "normaal traject" zouden volgen in hun leven? Dus eerder een geval van correlatie denk ik.

Geen idee, maar zowel de kerkelijke steun als de politieke steun waarmee dergelijke zaken decennia zijn dicht gedekt zijn inderdaad walgelijk.
Ik zou met een pedofiele priester of een radicale moslimterrorist hetzelfde doen hoor: levenslang opsluiten zodat ze nooit nog slachtoffers maken.
Dat pedofiele bisschoppen zelfs nog levenslang een riant overheidspensioen krijgen vind ik ook wraakroepend, maar de B.S. van verworven rechten is een andere discussie.
 
alles lijkt me beter dan het knietje eerlijk gezegd. Bandje, spotje op tv, etc.
Moest ik in het stadion zitten en ze knielen zouden ze van mij ook een fluitconcert mogen verwachten. Graag antiracisme maar geen verdelende polemiek met geweld, dood, brandstichting en plunderingen voor mij. De afgelopen jaren is het voldoende aangetoond dat BLM hiervoor staat. Zelfs op Europese bodem die naar mijn insziens weinig te maken hebben met de amerikaanse problematiek.
Nochtans is het in de VS eigenlijk al oud nieuws, en redelijk aanvaard. De algemene consensus is wel dat Kaepernick waarschijnlijk onheus is behandeld in een knee-jerk reactie van een gepolariseerde samenleving.
 
Maar ik ben hier als atheïst niet om het christelijk geloof per se te verdedigen, maar ik ben ook niet één van die mensen die stelt dat alle geloven even onschuldig/gevaarlijk zijn. Net zoals niet elke drug even gevaarlijk is: een cannabisverslaving is minder ernstig dan een heroïneverslaving.

Ik ga niet ontkennen dat er problemen zijn bij veel moslimgemeenschappen ( hier en bv ook in het Midden-Oosten) maar het is gewoon té reductief om dat te reduceren tot een probleem met de Islam zelf. De beleving van de Islam, net zoals elke godsdienst, wordt ingevuld in functie van de waarden van de samenleving en die waarden worden (ook) gevormd door omgevingsfactoren. Hier wordt het normaal gevonden dat mensen richting een extremistische partij als het Vlaams Belang getrokken worden door de onkunde en het 'negeren van het volk' door de centrum-partijen, maar als dat in bv Irak gebeurt dan is dat de schuld van de Islam, niet door de politieke en sociale factoren aanwezig daar.

Er is natuurlijk een interplay tussen verschillende factoren (geloof, cultuur, omgeving, politiek, etc ..) Dus ja: extremistische moslims zullen hun strijd voeren op basis van een extreme interpretatie van hun godsdienst, maar uiteindelijk is dat een vehikel om bestaande onvrede te uiten, niet een oorzaak an sich.

De vergelijking met het Christendom die hier gemaakt wordt is om aan te tonen dat, afhankelijk van tijd en omgeving, de invulling van een godsdienst anders zal zijn: bepaalde passages worden minder (of meer) belangrijk in functie van (een deel van) hoe de samenleving al denkt. Wij negeren ook letterlijke voorschriften uit de Bijbel die in andere tijdsperiodes wel gevolgd werden. Daarom is wat er in de letterlijke tekst staan van de Koran niet de oorzaak voor oa geweldadige aanslagen, het is andersom: voor geweldadige aanslagen wordt de Koran gebruikt als rechtvaardiging.

edit:
Absoluut, nogmaals niet hier om het christelijke geloof vrij te pleiten van alle zonde. Maar dat betekent niet dat elke religie even gemakkelijk tot gewelddadige interpretaties leidt. Ik heb niet voor niets dat voorbeeld van die pro-Palestina betoging gegeven, waarin de betogers verwezen naar een veldslag/oorlog onder leiding van Mohammed. Jezus daarentegen was géén krijgsheer. Boeddha ook niet.

Jesus was in de originele mythologie inderdaad geen krijgsheer, maar dat betekent niet dat hij doorheen de geschiedenis niet wordt afgebeeld als een soort van heilige strijder. Dat begon al bij keizer Constantinus die zijn overwinning aan de Milvische brug toedroeg aan Jesus en de latere Frankische invulling van Jesus als een soort van warrior-god (een soort van hybride van Jesus en Thor (sorry dit was Wodan/Odin, niet Thor) om hun Norse religie te verenigingen met het Christendom)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga je intenties niet in twijfel trekken, daarom om good faith te blijven: wat zou jij dan zelf zien als een effectieve strijd tegen racisme?

Moesten alle spelers 20 keer pompen voor elke match als "signaal tegen racisme" (ik zeg maar iets, een willekeurige handeling die niet aan BLM gelinkt wordt) zou dat okay zijn, is het zuiver die terugkoppeling naar BLM die voor jou de actie ondergraaft?

Ja, absoluut.
Hoeveel acties mbt racisme zijn er al niet geweest de laatste jaren in sport?
Heel veel. Geen enkel heb ik ooit een opmerking op gehad.

Maar idd de koppeling aan BLM is voor mij (en velen anderen) eerder een politieke boodschap dan een verenigende.
Dat zie je ook gewoon in de reacties.
 
Maar die hoofddoek is geen religieus symbool. Dat is een "gradatie van naaktheid" die door religie is ingegeven. Net zoals die schoolreglementen zijn ingericht op basis van de katholieke waarden daarrond.
Het is een ideologisch symbool pur sang. En het staat voor een maatschappijvisie waarin de positie van de vrouw zeer duidelijk is. Ondergeschikt aan de man, zonder zelfbeschikkingsrecht en waarbij het vrouwenlichaam volledig geweerd dient te worden uit het openbare leven.

We hebben in het Westen absoluut nog een complexe verhouding met onze seksualiteit, mede door onze Christelijke geschiedenis. Waardoor af en toe discussies ontstaan zoals nu met de kledingvoorschriften op school. Maar dat is van een heel andere orde dan de inherente mysogenie die eigen aan de Islam is.
 
Nochtans is het in de VS eigenlijk al oud nieuws, en redelijk aanvaard. De algemene consensus is wel dat Kaepernick waarschijnlijk onheus is behandeld in een knee-jerk reactie van een gepolariseerde samenleving.
Ik denk dat de algemene consensus vooral uw mening is. De support voor BLM is net enorm teruggevallen (buiten de zwarte bevolking) na de zomer van rellen waar er 2 miljard aan vernielingen werden vastgesteld. (wss meer)
Dat zijn echt geen kleine cijfers hoor. Een gemiddelde orkaan kost 3 miljard ofzo.
Bon ik wil hier weer niet in een BLM discussie verzeilen want niemand geeft toch een duimbreed toe maar mijn persoonlijke mening (en ik stipuleer nog eens dat het mijn persoonlijke mening is) is dat wanneer je geweld nodig hebt om je punt te maken het zijn doel voorbijschiet.
 
Ik denk dat de algemene consensus vooral uw mening is. De support voor BLM is net enorm teruggevallen (buiten de zwarte bevolking) na de zomer van rellen waar er 2 miljard aan vernielingen werden vastgesteld. (wss meer)
Dat zijn echt geen kleine cijfers hoor. Een gemiddelde orkaan kost 3 miljard ofzo.
Bon ik wil hier weer niet in een BLM discussie verzeilen want niemand geeft toch een duimbreed toe maar mijn persoonlijke mening (en ik stipuleer nog eens dat het mijn persoonlijke mening is) is dat wanneer je geweld nodig hebt om je punt te maken het zijn doel voorbijschiet.
Ik heb het dan ook niet over BLM.
 
Het is een ideologisch symbool pur sang. En het staat voor een maatschappijvisie waarin de positie van de vrouw zeer duidelijk is. Ondergeschikt aan de man, zonder zelfbeschikkingsrecht en waarbij het vrouwenlichaam volledig geweerd dient te worden uit het openbare leven.

We hebben in het Westen absoluut nog een complexe verhouding met onze seksualiteit, mede door onze Christelijke geschiedenis. Waardoor af en toe discussies ontstaan zoals nu met de kledingvoorschriften op school. Maar dat is van een heel andere orde dan de inherente mysogenie die eigen aan de Islam is.
En waarom is "uw hoofd bedekken" anders dan "uw knieën bedekken" of "uw schouders bedekken"?
of zelfs waarom ge niet gewoon naakt moogt rondlopen?

Het is toch best ironisch dat we iemand gaan verbieden iets te dragen, omdat iemand anders het misschien verplicht? Dat is toch geen haar beter?
 
Ik heb het dan ook niet over BLM.
Ik wel. Want die correlatie kan je gewoon niet ontkennen.
https://www.bbc.com/news/explainers-53098516
https://www.walesonline.co.uk/sport/football/football-news/premier-league-stars-taking-knee-18441032
https://www.news24.com/sport/cricke...-the-knee-in-support-of-blm-movement-20200717

Allez ik kan feitelijk elke link op de eerste pagina van google search hier plaatsen maar als jij deze samenhang van symboliek niet ziet dan stopt de discussie.
 
Maar idd de koppeling aan BLM is voor mij (en velen anderen) eerder een politieke boodschap dan een verenigende.
Dat zie je ook gewoon in de reacties.
De reacties op het knielen van Kaepernick waren reeds zeer gepolariseerd en dat was lang vóór de BLM protesten plaats vonden. Ik zie eigenlijk weinig verschil in de reacties op het knielen voor en na BLM. Dus de verklaring dat deze reacties enkel door BLM komen, strookt echt niet met de werkelijkheid.

Wat wil je nu zeggen?
Ga jij mijn intenties nu in twijfel trekken? Dat is voor niets nodig hoor, ik steun de strijd tegen racisme ook maar heb daar geen nood aan om dan extremistische initiatieven te steunen.
Ik vind het frappant dat uw definitie van een goede anti-discriminatiecampagne blijkbaar een advertentie is waar je niemand over hoort praten en die jou persoonlijk niet stoorde. Zoals ik al zei, iets dat je eenvoudig van je af kan schudden zonder er verder bij stil te moeten staan. Daar hebben wij een heel andere visie op, denk ik.
 
Ik ga niet ontkennen dat er problemen zijn bij veel moslimgemeenschappen ( hier en bv ook in het Midden-Oosten) maar het is gewoon té reductief om dat te reduceren tot een probleem met de Islam zelf. De beleving van de Islam, net zoals elke godsdienst, wordt ingevuld in functie van de waarden van de samenleving en die waarden worden (ook) gevormd door omgevingsfactoren. Hier wordt het normaal gevonden dat mensen richting een extremistische partij als het Vlaams Belang getrokken worden door de onkunde en het 'negeren van het volk' door de centrum-partijen, maar als dat in bv Irak gebeurt dan is dat de schuld van de Islam, niet door de politieke en sociale factoren aanwezig daar.

Er is natuurlijk een interplay tussen verschillende factoren (geloof, cultuur, omgeving, politiek, etc ..) Dus ja: extremistische moslims zullen hun strijd voeren op basis van een extreme interpretatie van hun godsdienst, maar uiteindelijk is dat een vehikel om bestaande onvrede te uiten, niet een oorzaak an sich.

De vergelijking met het Christendom die hier gemaakt wordt is om aan te tonen dat, afhankelijk van tijd en omgeving, de invulling van een godsdienst anders zal zijn: bepaalde passages worden minder (of meer) belangrijk in functie van (een deel van) hoe de samenleving al denkt. Wij negeren ook letterlijke voorschriften uit de Bijbel die in andere tijdsperiodes wel gevolgd werden. Daarom is wat er in de letterlijke tekst staan van de Koran niet de oorzaak voor oa geweldadige aanslagen, het is andersom: voor geweldadige aanslagen wordt de Koran gebruikt als rechtvaardiging.

Ik reduceer het niet tot de Islam alleen, maar het is een factor, en een significante.

edit:


Jesus was in de originele mythologie inderdaad geen krijgsheer, maar dat betekent niet dat hij doorheen de geschiedenis niet wordt afgebeeld als een soort van heilige strijder. Dat begon al bij keizer Constantinus die zijn overwinning aan de Milvische brug toedroeg aan Jesus en de latere Frankische invulling van Jesus als een soort van warrior-god (een soort van hybride van Jesus en Thor om hun Norse religie te verenigingen met het Christendom)

Interessant maar lijkt mij niet (meer) de dominante invulling van het christendom tegenwoordig, noch relevant op basis van wat er effectief in het Nieuwe Testament staat. Je kan altijd meer of minder gewelddadige interpretaties hebben, maar aan het einde van de dag blijft de kern van vele geloven wel wat er effectief in hun geschriften staat en hoe het leven van hun centrale figuur effectief was.
 
En waarom is "uw hoofd bedekken" anders dan "uw knieën bedekken" of "uw schouders bedekken"?
of zelfs waarom ge niet gewoon naakt moogt rondlopen?

Het is toch best ironisch dat we iemand gaan verbieden iets te dragen, omdat iemand anders het misschien verplicht? Dat is toch geen haar beter?

Het leven is niet zwart-wit, het gaat ook om de intenties. De beweegreden achter het verbod is om ervoor te zorgen dat niemand verplicht wordt het te dragen als signaal van onderdrukking. Ik wil ze niet te eten geven, zij die letterlijk verplicht worden dit te dragen of zich door peer pressure verplicht voelen dit te dragen.
For the greater good, enzo. Er worden tal van zaken aan banden gelegd of zelfs verboden, omdat er (teveel) misbruik mogelijk is.
 
Ik vind het frappant dat uw definitie van een goede anti-discriminatiecampagne blijkbaar een advertentie is waar je niemand over hoort praten en die jou persoonlijk niet stoorde. Zoals ik al zei, iets dat je eenvoudig van je af kan schudden zonder er verder bij stil te moeten staan. Daar hebben wij een heel andere visie op, denk ik.
Geweld, plunderingen, brandstichting van politiekantoren blijft natuurlijk wel beter hangen... Daarin moet ik je gelijk geven.
 
Terug
Bovenaan