Racisme

Ik werk ook dagelijks met Aziaten en geen enkele die dat doet, dit is gewoon een sterotype waar je de noodzak nu vind om het te verdedigen?

Ja, net zoals ik alle soorten humor zal verdedigen. Hoe flauw ook.
Je moest eens weten hoe vaak ik als Limburger te kakken werd gezet toen ik Brussel werkte. Ziek gelachen.

whataboutism


whataboutism

Helemaal niet. Dat toont gewoon een héél andere mentaliteit die het samenleven met mensen wél draaglijk maakt en stopt met dat tenenkrullende gedoe van wie het snelst beledigd is om dan online met de vinger te wijzen.

Ze zocht helemaal niks het werd gewoon op TV uitgezonden. Racisme is nog alomtegenwoordig in onze maatschappij en hoe meer word dit als onaanvaardbaar gezien. Tuurlijk heb je sommigen die tegenspartelen en van hun tak maken dat een roet piet geen echte piet is en dat stereotypen niet dat zijn. of moeten kunnen maar dergelijke oubollige houding worden gelukkig minder en minder en zullen hopelijk ooit verdwijnen.

Racisme is inderdaad nog aanwezig in onze maatschappij. En hoe meer mensen verkeerdelijk met het vingertje gaan wijzen over futiliteiten, hoe minder mensen nog gaan luisteren. The boy who cried wolf.

En al helemaal onverstaanbaar dat de VRT zich voor zoiets verontschuldigt. Nu goed, het zegt ook veel over haar als persoon als je voor een mopje een IG post maakt terwijl het land waar mee gelachen wordt dagelijks de mensenrechten schendt en moslims opsluit in concentratiekampen maar je dan je mond niet opentrekt.
Maar hey, ze heeft wel haar pronouns in haar bio! :woohoo:
 
Ik werk ook dagelijks met Aziaten en geen enkele die dat doet, dit is gewoon een sterotype waar je de noodzak nu vind om het te verdedigen?


whataboutism


whataboutism


Ze zocht helemaal niks het werd gewoon op TV uitgezonden. Racisme is nog alomtegenwoordig in onze maatschappij en hoe meer word dit als onaanvaardbaar gezien. Tuurlijk heb je sommigen die tegenspartelen en van hun tak maken dat een roet piet geen echte piet is en dat stereotypen niet dat zijn. of moeten kunnen maar dergelijke oubollige houding worden gelukkig minder en minder en zullen hopelijk ooit verdwijnen.
Het incorrect uitspreken van de 'r' (in geval van chinezen_ en de 'l' ( in geval van Japanners) gebeurt wel degelijk. LIke... deal with it. Dat is stereotiep omdat het in grote getallen gewoon voorkomt. Geen idee hoe het zit met dergelijke 'taalfoutjes' in andere aziatische landen. Frankly i don't care. Mijn pools is ook verschrikkelijk omdat ik het verschil niet hoor tussen de vele 's' klanken dat ze gebruiken. Dus kan mij serieus indenken dat men in Polen ook wel is regelmatig lacht met buitenlanders die daarmee problemen hebben,

ja dat is een kinderachtige mop, maar zeker niet racistisch.
 
Het incorrect uitspreken van de 'r' (in geval van chinezen_ en de 'l' ( in geval van Japanners) gebeurt wel degelijk. LIke... deal with it. Dat is stereotiep omdat het in grote getallen gewoon voorkomt. Geen idee hoe het zit met dergelijke 'taalfoutjes' in andere aziatische landen. Frankly i don't care. Mijn pools is ook verschrikkelijk omdat ik het verschil niet hoor tussen de vele 's' klanken dat ze gebruiken. Dus kan mij serieus indenken dat men in Polen ook wel is regelmatig lacht met buitenlanders die daarmee problemen hebben,

ja dat is een kinderachtige mop, maar zeker niet racistisch.
Wie bepaalt of een mop racistisch is? Diegene die hem vertelt of diegene die hem ondergaat?
 
En al helemaal onverstaanbaar dat de VRT zich voor zoiets verontschuldigt. Nu goed, het zegt ook veel over haar als persoon als je voor een mopje een IG post maakt terwijl het land waar mee gelachen wordt dagelijks de mensenrechten schendt en moslims opsluit in concentratiekampen maar je dan je mond niet opentrekt.
Eerlijk is eerlijk, er worden IG posts gemaakt voor nog veel onbelangrijkere dingen dan dat.
 
Wie bepaalt of een mop racistisch is? Diegene die hem vertelt of diegene die hem ondergaat?
Oh dear :) Als we daaraan beginnen...

Ik veronderstel wel dat je een aantal criteria kunt toekennen. In dit geval gaat het om lachen met een specifiek spraakprobleem van bepaalde inwoners van een land.... en 'probleem' is het eigenlijk niet. Die groeien gewoon niet op met die klank en hebben er gewoon moeite mee. dat is alles

Apropos: de aloude L-grap uittrekken naar belediging van heel Azie: drama much ?
 
Wie bepaalt of een mop racistisch is? Diegene die hem vertelt of diegene die hem ondergaat?
Beide, sowieso.

Een aangebrande mop onder vrienden kan onschuldig zijn als iedereen dat op dat moment zo aanvoelt, maar als je diezelfde mop maakt op televisie of voor een groot publiek kan dat je je carrière kosten.
 
Ik weet echt niet hoe het voelt om deel te zijn van een minderheid die regelmatig geconfronteerd word met racisme en discriminatie.

Het verbaasd me steeds meer dat zelfs nu nog er mensen zoals jou zijn die niet beseffen dat niet iedereen hetzelfde is met dezelfde ervaringen. Echt dat dit soort onzin hier nog gezegd wordt. Heb echt de voorbije pagina's met ongeloof gelezen se.
Als Vlaming zijn wij een minderheid in het Nederlandse taalgebied, en wij worden vlakaf aan de kant gezet in het opinie-artikel van Janice Deul. Alsof er geen talentvolle schrijfsters in ons land zijn. :(

Talent uit eigen land​

Niets ten nadele van de kwaliteiten van Rijneveld, maar waarom niet gekozen voor een literator die – net als Gorman – spoken word artist is, jong, vrouw én: unapologetically Black? We lopen weg met Amanda Gorman – en terecht – maar zijn blind voor het spoken word talent in eigen land.
 
Mensen die de minste futiliteit als racisme brandmerken zijn even problematisch als échte racisten.
En zolang we niet gaan inzien dat de realiteit vaak veel genuanceerder is blijven we voor altijd hetzelfde afgezaagde liedje zingen.
 
Mensen die de minste futiliteit als racisme brandmerken zijn even problematisch als échte racisten.
En zolang we niet gaan inzien dat de realiteit vaak veel genuanceerder is blijven we voor altijd hetzelfde afgezaagde liedje zingen.
Niet mee eens. Dat is zeggen dat alleen "échte racisten" problematisch zijn. Een racistische uitspraak of een discriminerende handeling kan ook problematisch zijn, al is die zo niet bedoeld, of al is het zo ingeburgerd.

Maar wie onnodig polariseert, is even schuldig aan de situatie. Aan welke kant van het spectrum ook. Dat wel.
 
Mag er nog gelachen worden?
je zou toch een beetje zelfspot mogen hebben zeker?
En wie kacht eens niet met stereotypen?
De chinees met zijn R
De zwarte met dikke lippen
De domme limburger
De gierige hollander
....

Als ge zo snel op je tenen getrapt zijt, gaat dan op een kerkhof wonen. Daar wordt er niet gelachen
 
Mag er nog gelachen worden?
je zou toch een beetje zelfspot mogen hebben zeker?
En wie kacht eens niet met stereotypen?
De chinees met zijn R
De zwarte met dikke lippen
De domme limburger
De gierige hollander
....

Als ge zo snel op je tenen getrapt zijt, gaat dan op een kerkhof wonen. Daar wordt er niet gelachen
Je bent hier zelf nu toch ook op je tenen getrapt? Pot ketel enzo. Er mag nog gelachen worden, maar als je niet wil dat mensen mogelijk negatief reageren spreek dan in't vervolg tegen een spiegel of schrijf in je dagboek.
 
Er mag nog gelachen worden, maar als je niet wil dat mensen reageren spreek dan in't vervolg tegen een spiegel of schrijf in je dagboek.
Nee. Je moet er tegenkunnen dat mensen lachen met u. Dat heeft niks met uitlachen te maken. Of nog belachelijker: racisme.
Dat woord wordt tegenwoordig zo vaak gebruikt, dat het precies een modetrent is geworden.
wij lachen opt werk constant met elkaar; belgen, turken, italianen...
Daarstraks nog gezegd tegen een collega die voor me liep op weg naar de refter, terwijl ik tussen twee turkse collega’s liep, dat ik me onveilig voelde en mijn geld ging natellen.
Allemaal eens goed gelachen
 
Nee. Je moet er tegenkunnen dat mensen lachen met u. Dat heeft niks met uitlachen te maken. Of nog belachelijker: racisme.
Dat woord wordt tegenwoordig zo vaak gebruikt, dat het precies een modetrent is geworden.
wij lachen opt werk constant met elkaar; belgen, turken, italianen...
Daarstraks nog gezegd tegen een collega die voor me liep op weg naar de refter, terwijl ik tussen twee turkse collega’s liep, dat ik me onveilig voelde en mijn geld ging natellen.
Allemaal eens goed gelachen
Zoals steeds: context is belangrijk.

En je moet er ook maar tegen kunnen dat er mensen zijn die uw moppen of opmerkingen niet appreciëren. Enfin, van mij mag je daarover wenen en klagen op een forum, maar het maakt het allemaal nogal onnozel en hypocriet.
 
Je bent hier zelf nu toch ook op je tenen getrapt? Pot ketel enzo. Er mag nog gelachen worden, maar als je niet wil dat mensen mogelijk negatief reageren spreek dan in't vervolg tegen een spiegel of schrijf in je dagboek.
Humor schopt nu eenmaal vaak tegen iemands schenen. Daar ga je heus niet dood aan. Als je aan niets of niemand nog mag raken qua humor dan is het vrij snel gedaan of we moeten terug naar Gaston en Leo humor gaan uit de jaren stillekes. Het is ook weer zo hypocriet als maar kan zijn. Moest het een grap over een gierige Hollander geweest zijn had er niemand naar gekraaid.

Moesten we allemaal eens met wat meer kunnen lachen, de wereld zou een stukske schoner zijn.
 
Humor schopt nu eenmaal vaak tegen iemands schenen. Daar ga je heus niet dood aan. Als je aan niets of niemand nog mag raken qua humor dan is het vrij snel gedaan of we moeten terug naar Gaston en Leo humor gaan uit de jaren stillekes. Het is ook weer zo hypocriet als maar kan zijn. Moest het een grap over een gierige Hollander geweest zijn had er niemand naar gekraaid.
Mja... ik ben het daar wel mee eens, hoor. Maar toch, context is alles. En we gaan toch niet doen alsof Dingske van Thuis het toonbeeld is van de snijdende humor die beschermd moet worden? Het had gemakkelijk anders kunnen geschreven worden, dat was ook de bedoeling, en het is er per ongeluk nog in geslopen. Tja. Dat we mogen uitkijken naar casual racism (dat evengoed racisme is), klopt. Dat humor nodig is en zich in context niet aan dezelfde (fatsoens)regels moet houden, klopt ook.
 
Terug
Bovenaan