Racisme

Ik heb het echt nergens over verbieden gehad. Nergens.

Ik vind het een verontrustende evolutie dat bedrijven of mensen beslissingen moeten nemen om iets niet meer te produceren, publiceren, uitvoeren,... onder druk van een deel van de maatschappij die het nodig vindt om via social media te pas en te onpas alles als racisme en ongehoord te bestempelen. Want dat is wat er gebeurt, de druk wordt gezet en die bedrijven voelen zich bijna verplicht om iets te gaan annuleren of stoppen.

Wat ik hier aanklaag is dat het nu wel gewoon de mainstream media is die het overneemt en in de verf zet, en niet één of andere verwaarloosbaar woke persoon op Twitter. Want dan krijg je hier al snel de commentaar "dat het internet en BG weer in brand staat voor iets marginaals, dat we daarin zwaar overdrijven, net alsof die ene persoon op Twitter de maatschappij vertegenwoordigt...". Maar hoe meer dergelijke onnozelheid via allerhande social media wordt verspreid, hoe meer het doorsijpelt en hoe meer invloed het blijkbaar krijgt.
Maar dat is toch omgekeerd voorgesteld? De uitgeverij heeft niet beslist om dit niet meer te drukken onder druk van de maatschappij of de mainstream media hier. De uitgeverij heeft beslist het niet meer te drukken, en daarna bericht de media erover. Dus ik snap wel wat je bedoelt, hè. Maar er is geen "verbieden onder druk van" in dit geval?
 
Persoonlijk vind ik deze twee toch niet echt vergelijkbaar. Die eerste is geen belachelijk makend stereotype, er is geen negatieve connotaties aan rijst eten met stokjes, maar die tweede is toch vrij denigrerend imo. De (onbedoelde) implicatie hier is dat Afrikanen wilden zijn.
Spleetogen en rijstvreters. De Afrikanen komen er misschien nog bekaaider van af, maar dat wil niet zeggen dat die stereotypes niet kwetsend (kunnen) zijn voor Aziaten.
 
Spleetogen en rijstvreters. De Afrikanen komen er misschien nog bekaaider van af, maar dat wil niet zeggen dat die stereotypes niet kwetsend (kunnen) zijn voor Aziaten.

Ja, maar het verschil is dat oost-Aziaten zoals Chinezen weldegelijk rijst eten en een langwerpiger ooglid hebben. Dat is inderdaad een stereotype, maar dat is geen stereotype dat een inherente negatieve connotatie heeft. Wat is er negatief aan rijst eten of andere ogen hebben? Het is onsmakelijk en je doet dat inderdaad beter niet, maar dat is voor mij niet eens in dezelfde league als een Afrikaan afbeelden met een strooien rokje op blote voeten, da's iets dat recht uit de koloniale tijd komt van 'de domme, ongeciviliseerde Afrikaan' en je zegt effectief iets over de waarde van die mensen.

De bedoeling van mijn post was ook niet direct om het eerste goed te praten, maar eerder als reactie op stungunner waarom dat tweede niet echt zo onschuldig is als hij doet overkomen.
 
In het stuk dat ik kan lezen staat nergens de beschuldiging dat het racistisch zou zijn?
Het is te wit, en te elitair.
Maw, er zit te weinig kleur in, en te weinig diversiteit
Maw, er wordt gediscrimineert, want waarom is er anders te weinig kleur en te weinig diversiteit
maw, discrimatie op kleur = racisme


Dus nee, het woordje racisme staat er niet letterlijk. Wooptiedoo.
 
Wat is er negatief aan rijst eten of andere ogen hebben? Het is onsmakelijk
:unsure:

Maar serieus, of er nu een gradatie verschil is of niet, het zijn beide racistische denkbeelden die je tegenwoordig niet meer zou gebruiken. Maar moeten we daarom boeken van 70 jaar oud in de vuilbak gooien? Ervan uitgaande dat die boeken kwaliteiten hebben om nu nog gelezen te worden natuurlijk, ik ken ze niet.
 
Maar wacht, dus onderstaande is de realiteit (ok die Aziaat eet wel noedels en geen rijst, maar soit), ook voor die Afrikanen vandaag zelfs nog.





Maar als je ze zo tekent dan mag het niet en is het racistisch?

Ik snap echt niet wat er beledigend is aan mensen tekenen met hun traditionele kenmerken of in hun traditionele setting. En nee, ik besef ook best dat niet elke Aziaat zo zijn noedels of rijst zit op te eten of dat uiteraard niet alle Afrikanen (integendeel) zo gekleed gaan. Maar waarom moeten we er altijd maar vanuit gaan dat wanneer iemand ze zo neerzet of tekent dit automatisch met de bedoeling is ermee te lachen of ze allemaal over dezelfde kam te scheren?

Eten aziaten vaak rijst? Ja
Eten ze vaak met stokjes? Ja
Hebben ze vaak een geelachtige huidskleur? Ja
Hebben ze smallere ogen dan veel andere volkeren? Ja
Maar ho maar zeg als je dat zo tekent, racisme van de bovenste plank.

Bovenstaande zaken kunnen als racisme aanzien worden als al deze kenmerken de negatieve zaken van een bepaald volk willen belichten of uitvergroten, maar dat is hier toch echt het geval niet? Is het feit dat ze rijst met stokjes eten en smallere ogen hebben iets negatief?
 
Spleetogen en rijstvreters. De Afrikanen komen er misschien nog bekaaider van af, maar dat wil niet zeggen dat die stereotypes niet kwetsend (kunnen) zijn voor Aziaten.
Maar ze tekenen als hoe ze eruit zien is toch echt niet hetzelfde als wat jij daar zegt, "spleetogen en rijstvreters"? Dat is idd een agresseive beledigende toon, maar dat zie je toch niet in die tekeningen?

Allé, uiterlijke kenmerken zijn toch onlosmakelijk verbonden met verschillende bevolkingen, waarom mogen die dan niet uitgetekend worden? Idem voor bepaalde gebruiken, als Belgen worden afgebeeld met een pak friet en een pint, is dat racistisch? Daar zijn wij toch net trots op?
 
Maar wacht, dus onderstaande is de realiteit (ok die Aziaat eet wel noedels en geen rijst, maar soit), ook voor die Afrikanen vandaag zelfs nog.


Maar als je ze zo tekent dan mag het niet en is het racistisch?

Ik snap echt niet wat er beledigend is aan mensen tekenen met hun traditionele kenmerken of in hun traditionele setting. En nee, ik besef ook best dat niet elke Aziaat zo zijn noedels of rijst zit op te eten of dat uiteraard niet alle Afrikanen (integendeel) zo gekleed gaan. Maar waarom moeten we er altijd maar vanuit gaan dat wanneer iemand ze zo neerzet of tekent dit automatisch met de bedoeling is ermee te lachen of ze allemaal over dezelfde kam te scheren?

Eten aziaten vaak rijst? Ja
Eten ze vaak met stokjes? Ja
Hebben ze vaak een geelachtige huidskleur? Ja
Hebben ze smallere ogen dan veel andere volkeren? Ja
Maar ho maar zeg als je dat zo tekent, racisme van de bovenste plank.

Bovenstaande zaken kunnen als racisme aanzien worden als al deze kenmerken de negatieve zaken van een bepaald volk willen belichten of uitvergroten, maar dat is hier toch echt het geval niet? Is het feit dat ze rijst met stokjes eten en smallere ogen hebben iets negatief?

Het is niet inherent racistisch. Alles hangt af van de context. Is toch evident? Waarom moet alles zo zwart wit zijn?
 
Maar waarom moeten we er altijd maar vanuit gaan dat wanneer iemand ze zo neerzet of tekent dit automatisch met de bedoeling is ermee te lachen of ze allemaal over dezelfde kam te scheren?

Het hoeft niet opzettelijk te zijn om kwetsend te zijn hé. Als ik wild sta te dansen en mijn vuist maakt contact met iemand zijn gezicht ben ik geen agressieve vechtersbaas, maar die gast zijn tanden liggen er wel nog altijd uit.

edit: en dan is het ook maar normaal dat die mij vraagt wat rustiger aan te doen.
 
De essentie van zo'n mop is juist dat het steunt op een karikatuur van een gepercipieerde of historische eigenschap van een bevolkingsgroep waarbij je de meest kenmerkende trekken sterk overdrijft.

Het hoeft niet opzettelijk te zijn om kwetsend te zijn hé. Als ik wild sta te dansen en mijn vuist maakt contact met iemand zijn gezicht ben ik geen agressieve vechtersbaas, maar die gast zijn tanden liggen er wel nog altijd uit.

edit: en dan is het ook maar normaal dat die mij vraagt wat rustiger aan te doen.
Welkom in 2021. Het jaar waarin het vertellen van een mop opeens 'casual racism' en risicovol gedrag is waarbij je onopzettelijk mensen kan kwetsen.

Toppunt van walking on eggs culture.
 
Maar wacht, dus onderstaande is de realiteit (ok die Aziaat eet wel noedels en geen rijst, maar soit), ook voor die Afrikanen vandaag zelfs nog.




Maar als je ze zo tekent dan mag het niet en is het racistisch?

Ik snap echt niet wat er beledigend is aan mensen tekenen met hun traditionele kenmerken of in hun traditionele setting. En nee, ik besef ook best dat niet elke Aziaat zo zijn noedels of rijst zit op te eten of dat uiteraard niet alle Afrikanen (integendeel) zo gekleed gaan. Maar waarom moeten we er altijd maar vanuit gaan dat wanneer iemand ze zo neerzet of tekent dit automatisch met de bedoeling is ermee te lachen of ze allemaal over dezelfde kam te scheren?

Eten aziaten vaak rijst? Ja
Eten ze vaak met stokjes? Ja
Hebben ze vaak een geelachtige huidskleur? Ja
Hebben ze smallere ogen dan veel andere volkeren? Ja
Maar ho maar zeg als je dat zo tekent, racisme van de bovenste plank.

Bovenstaande zaken kunnen als racisme aanzien worden als al deze kenmerken de negatieve zaken van een bepaald volk willen belichten of uitvergroten, maar dat is hier toch echt het geval niet? Is het feit dat ze rijst met stokjes eten en smallere ogen hebben iets negatief?
Het probleem met stereotypes is dat ze complexe individuen op basis van hun huidskleur reduceren tot een homogene artificiële identiteit. En het is ook al aangetoond dat deze stereotypen bijdragen tot de manier waarop mensen behandeld worden in de maatschappij. Als iemand van Aziatische etniciteit moet zoiets enorm vermoeiend zijn. Mensen die ervan uitgaan dat je een wiskunde genie bent (positieve stereotypes zijn óók schadelijk), dat je lievelingseten rijst is of dat je Chinees bent, ook al ben je in België geboren en spreek je vloeiend Nederlands.

Voor mensen met een Afrikaanse etniciteit zijn deze stereotypes vaak nog een pak negatiever: ze zijn lui, dom, onderontwikkeld en onhygiënisch. En elke keer de gemiddelde Afrikaan wordt voorgesteld als een stamlid met speer in strooien rokje wordt dat stereotype versterkt. Kinderen die strips van Jommeke en Kuifje lezen, welk beeld denk je dat die van Afrika en zwarte mensen hebben? Je kan moeilijk argumenteren dat de representatie van Afrikaanse mensen in deze strips gebalanceerd is.
 
Welkom in 2021. Het jaar waarin het vertellen van een mop opeens 'casual racism' en risicovol gedrag is waarbij je onopzettelijk mensen kan kwetsen.

Toppunt van walking on eggs culture.

Welkom in 2021, waar mensen eindelijk beginnen beseffen dat dat effectief zo kan zijn.
 
Het is niet inherent racistisch. Alles hangt af van de context. Is toch evident? Waarom moet alles zo zwart wit zijn?
Uiteraard, en dat is toch ook wat ik meegeef? Het zijn net degenen die quasi elke uitbeelding van een bepaalde bevolkingsgroep als standaard racistisch beschouwen die alles zwart-wit zien hé.
 
Welkom in 2021, waar mensen eindelijk beginnen beseffen dat dat effectief zo kan zijn.
Denk je nu echt dat tot nu toe niemand besefte dat als je een mop over domme limburgers tegen een limburger vertelt, dat die zich mogelijks beledigd voelt?

Dit besef is niets nieuws. Wat nieuw is, is de aanstellerij errond door mensen die zelfs geen mopje kunnen verdragen.
 
Het hoeft niet opzettelijk te zijn om kwetsend te zijn hé. Als ik wild sta te dansen en mijn vuist maakt contact met iemand zijn gezicht ben ik geen agressieve vechtersbaas, maar die gast zijn tanden liggen er wel nog altijd uit.

edit: en dan is het ook maar normaal dat die mij vraagt wat rustiger aan te doen.
Je kan fysiek geweld of contact toch echt niet gaan vergelijken, is nogal onzinnig imo.

Het probleem met het zich beledigd voelen is net dat voor iedereen die criteria anders zijn, en dat daar de tenen alsmaar langer en langer lijken te worden, onder invloed van social en nu ook mainstream media.
 
De essentie van zo'n mop is juist dat het steunt op een karikatuur van een gepercipieerde of historische eigenschap van een bevolkingsgroep waarbij je de meest kenmerkende trekken sterk overdrijft.


Welkom in 2021. Het jaar waarin het vertellen van een mop opeens 'casual racism' en risicovol gedrag is waarbij je onopzettelijk mensen kan kwetsen.

Toppunt van walking on eggs culture.
We zijn hier wel dingen door elkaar aan het halen? Gaat het over een flauwe mop of over stereotiepe representaties in (oude) kinderboeken?

Een mop kan steunen op karikaturen. In humor kan veel. Maar het is toch altijd een beetje een koorddans.
Een kinderboek schrijven waarin Aziaten of Afrikanen op die manier worden afgebeeld echter, dat gaat niemand tegenwoordig nog doen. Het zijn compleet achterhaalde representaties uit de jaren '50, nog voortbouwend op oorlogsspotprenten en dergelijke (zeker in het geval van de Aziaten). Dat heeft niets te maken met een "historische eigenschap" uitvergroten.
 
Maar ze tekenen als hoe ze eruit zien is toch echt niet hetzelfde als wat jij daar zegt, "spleetogen en rijstvreters"? Dat is idd een agresseive beledigende toon, maar dat zie je toch niet in die tekeningen?

Allé, uiterlijke kenmerken zijn toch onlosmakelijk verbonden met verschillende bevolkingen, waarom mogen die dan niet uitgetekend worden? Idem voor bepaalde gebruiken, als Belgen worden afgebeeld met een pak friet en een pint, is dat racistisch? Daar zijn wij toch net trots op?

Uiteraard, en dat is toch ook wat ik meegeef? Het zijn net degenen die quasi elke uitbeelding van een bepaalde bevolkingsgroep als standaard racistisch beschouwen die alles zwart-wit zien hé.

Het gaat niet over quasi elke uitbeelding. Het gaat over zeer specifieke types van afbeeldingen. Aan dat soort klassieke representaties hangt een hele geschiedenis en dus bagage. Dus zijn ze lang niet zo neutraal (en wel degelijk agressief) als ze misschien overkomen wanneer je die bagage niet kent.
 
Laatst bewerkt:
Denk je nu echt dat tot nu toe niemand besefte dat als je een mop over domme limburgers tegen een limburger vertelt, dat die zich mogelijks beledigd voelt?

Dit besef is niets nieuws. Wat nieuw is, is de aanstellerij errond door mensen die zelfs geen mopje kunnen verdragen.
Voor bv. een persoon van Afrikaanse etniciteit die in België geboren en getogen is, vloeiend Nederlands praat en al zijn hele leven moet vechten tegen de vooroordelen die uit deze stereotypes komen, is dit veel meer dan 'een mopje verdragen'.
 
Terug
Bovenaan