Racisme


Oh boy, here we go again.
Hewel, thuis was toch een 'realistische' afspiegeling van de maatschappij. Allerhande maatschappelijk relevante thema's worden er aangekaart. Maar een keer een zo'n lijn tekst en het kot is te klein -nuja, het is niet omdat één iemand zich daaraan stoort dat er weer opfhef is, maar de gazetten hebben weer wat extra lezers-

Ik ben echt verbaasd dat nog geen énkele Spanjaard heeft geklaagd over Jommeke want Daaros wordt ookos altijd zo gesprokos mettos zo eenos Spaansos accentos
 
Ik weet alleszins niet wat ik dat meiske ooit aangedaan heb, zelfs geen idee wie het is maar ze heeft mij wel geblokkeerd blijkbaar.
En de comments zijn er alleszins weer top, het is weer white privilige se.

Ongelooflijk hoe dat extremisme onze maatschappij aan het verzieken is.
Ja het probleem is niet het systemisch racisme of openlijke vooroordelen in de maatschappij , nee het probleem is de mensen die daarmee niet akkoord gaan en dat duiden dat zijn de extremisten.
 
Dus @Avondland en @kay-gell, hebben we haar filmpje ook effectief bekeken? :)

Euh yes, maar als we nu ook al geen grapjes meer mogen maken over de l versus r ffs.
In Thailand lachen ze daar zelf mee (daar doen ze dat ook). Maar nee dat moet weer op IG, en het is weer white privilige en what not

“We vinden dit dan ook pijnlijk. Ons beleid is dat we op die zaken letten en dat liep dus fout. We leren eruit en vermijden zo’n stereotypen. Het diversiteitsteam gaat ook contact opnemen met Joey om dit uit te praten. We appreciëren het dat Joey dit op een gefundeerde manier heeft uitgesproken, want we beseffen dat dit enorm pijnlijk is voor haar en voor veel andere mensen.”

Och kom, schei toch uit man. "Dit is enorm pijnlijk."

Weet ge, we zullen humor gewoon afschaffen. Want er is bijna wel altijd een slachtoffer als er gelachen wordt. Doe toch gewoon normaal.
 

Oh boy, here we go again.
Had het net bij ergernissen geschreven, tof zo scenarioschrijver zijn en met letterlijk alles en iedereen moeten rekening houden, over een paar jaar zijn alle conversaties in de fictiereeksen 'hallo' & 'daag' en that's it want al de rest kan aanstoot geven.
 
Ja het probleem is niet het systemisch racisme of openlijke vooroordelen in de maatschappij , nee het probleem is de mensen die daarmee niet akkoord gaan en dat duiden dat zijn de extremisten.

Ja want een l vs r mop, dat is hét teken van systematisch racisme en vooroordelen hoor.
Dat komt dan van een bevolkingsgroep die het oa academisch, loonsmatig, op zowat alle plaatsen in de wereld het beter doet.

Het probleem hier is geen systematisch racisme. Het probleem is een bende extremisten die niets liever doen dan overal zich professioneel op hun teentjes getrapt te voelen en het slachtoffer te spelen en zo meer verdeeldheid zaaien dan wat anders;
En de pers springt er natuurlijk lustig op.

En dat de VRT zich daar dan nog voor verontschuldigt, ongelooflijk. Maar goed, nog even en we mogen niets meer want voor alles moet je publiekelijk je verontschuldigingen aanbieden of je krijgt de woke-mob achter je.
 
Dus @Avondland en @kay-gell, hebben we haar filmpje ook effectief bekeken? :)
Ik heb dat filmpje bekeken. Heel dat woke-gebeuren brengt een aantal zaken aan het licht die we niet meer mogen verbergen. Er zijn altijd twee kanten aan een koloniaal verhaal, bijvoorbeeld. Zeggen dat we alleen maar goede dingen hebben gedaan voor "de negerkes in Afrika' (excusez le mot) pakt vandaag niet meer en terecht. Zelfs het Zwarte Piet-debat vind ik interessant, maar of de balans in de goede richting gaat uitslaan (naar meer authenciteit in onze folklore) betwijfel ik eerlijk gezegd.

"Thuis" heeft een gigantisch bereik, want veel bekeken. Dan lijkt het me logisch dat woke-mensen hun pijlen daarop richten, want als hun schrijvers de woke-agenda meer onderschrijven wordt er minder op de tenen getrapt. Soapschrijvers hebben een maatschappelijke rol. De vraag is of die "sensitivity"-watch altijd zo scherp gespannen moet staan en of daar altijd naar geluisterd moet worden. Elke minderheid wordt wel eens veralgemeend en iedereen behoort wel tot een of andere minderheid. Of dat nu gaat om homo's, zwarten of mensen met medische problemen.

Op zich is die gevoeligheid niet nieuws: er zijn altijd mensen geweest die morele gevoeligheden aan de kaak stellen en in een gepolariseerde maatschappij heb je aan de andere kant een hoop mensen die hen uitkafferen voor verzuurde moraalridders. Ook die roepers zijn op hun beurt verzuurd, want "ze pakken alles van ons af. ALLES!!!". Is daar een middenweg in te vinden? De verzuurde tegenpartijen moeten alletwee water bij hun wijn doen. Nee, we moeten gevoeligheden niet meer wegstoppen en nee, niemand gaat alles van ons afpakken. Aan de andere kant is het woke-gebeuren een intolerante en dogmatische ideologie aan het worden die vaak buitenproportioneel veel aandacht krijgt.

Maar kijk, ik ben dan ook een witte heteroman.
 
Euh yes, maar als we nu ook al geen grapjes meer mogen maken over de l versus r ffs.
In Thailand lachen ze daar zelf mee (daar doen ze dat ook). Maar nee dat moet weer op IG, en het is weer white privilige en what not
Zoals steeds: je mag en kan daar grapjes over maken, maar context is belangrijk én je kan niet verwachten dat iedereen die grapjes grappig of leuk vindt. En die mensen hebben evenveel recht als jij om verontwaardigd te zijn over een mop als jij recht hebt om die mop te maken.

Die mopjes meteen racistisch noemen of voorbeelden van white supremacy noemen is uiteraard compleet overdreven. Maar het is niet abnormaal dat mensen die mopjes en stereotypes over hen beu zijn, en het is hun volle recht om hun mening daarover te geven.

@Avondland elke keer iemand kritiek of een opmerking heeft komen zwaaien met 'woke', is in hetzelfde bedje ziek zijn als waarvan je die 'woke' mensen verwijt he.
 
Ja want een l vs r mop, dat is hét teken van systematisch racisme en vooroordelen hoor.
Ja, dit is niet iemand die misklikt of iets zegt op cafe. Dit is iets geschreven door scenaristen, goedgekeurd door producers, gefilmd door acteurs en en een hele ploeg, ge-edit door wat mensen en dan proefgekeken. Niemand in heel dat proces die hierover viel en dat lachen met Aziaten met ene dergelijk stereotype misschien niet de beste keuze is.


Dat komt dan van een bevolkingsgroep die het oa academisch, loonsmatig, op zowat alle plaatsen in de wereld het beter doet.
Dus dan mag je lachen met die en dergelijke vooroordelen blijven verderzetten?

Het probleem hier is geen systematisch racisme. Het probleem is een bende extremisten die niets liever doen dan overal zich professioneel op hun teentjes getrapt te voelen en het slachtoffer te spelen en zo meer verdeeldheid zaaien dan wat anders;
En de pers springt er natuurlijk lustig op.

En dat de VRT zich daar dan nog voor verontschuldigt, ongelooflijk. Maar goed, nog even en we mogen niets meer want voor alles moet je publiekelijk je verontschuldigingen aanbieden of je krijgt de woke-mob achter je.
Ach ja "extremisten" voor te wijzen op een openlijk stereotype dat uitgezonden word. Die gedachtegang is pas extremistisch imho in 2021. Opkomen tergen dergelijke onzin is de norm nu, duidelijk dat Vlaanderen en veel op dit forum nog een heeeeeel lange weg af te leggen hebben.
 
Zoals steeds: je mag en kan daar grapjes over maken, maar context is belangrijk én je kan niet verwachten dat iedereen die grapjes grappig of leuk vindt. En die mensen hebben evenveel recht als jij om verontwaardigd te zijn over een mop als jij recht hebt om die mop te maken.

Die mopjes meteen racistisch noemen of voorbeelden van white supremacy noemen is uiteraard compleet overdreven. Maar het is niet abnormaal dat mensen die mopjes en stereotypes over hen beu zijn, en het is hun volle recht om hun mening daarover te geven.

Ik ontken ook niet dat dat hun volste recht is. Ge moest es weten hoe vaak ik mij op mijn tenen getrapt voel op ne dag.
Maar ik heb niet de nood om dan met he belerend vingertje te gaan wijzen en daar conclusies aan te koppelen die op niets slaan.

Laat staan dat ik dan ook enigzins begrip heb voor de VRT dat die zich daar nog voor verontschuldigen.
Maar goed, we kunnen er maar beter mee leren leven. Cancel culture is hier, je ziet het ook gewoon aan de reacties op die post. "White supremacy" and what not...
We lopen gewoon nog maar enkele jaren achter op de VS waar de twitter-meute bepaalt wat nog aanvaardbaar is om uitgezonden te worden. Ik kijk er echt niet naar uit.
 
Ja, dit is niet iemand die misklikt of iets zegt op cafe. Dit is iets geschreven door scenaristen, goedgekeurd door producers, gefilmd door acteurs en en een hele ploeg, ge-edit door wat mensen en dan proefgekeken. Niemand in heel dat proces die hierover viel en dat lachen met Aziaten met ene dergelijk stereotype misschien niet de beste keuze is.

Iedereen weet toch dat je voor goede keuzes niet naar Thuis moet kijken?

Serieus nu: zoveelste scheet in een fles.
Ongepast flauw mopje, lichtgeraakte D-list celebrity, de sensatiepers springt erop en het forum heeft weer brandstof voor een week.
 
Niemand betrekt er hier haar origine bij, geen stropoppen aub.
Iedereen weet toch dat je voor goede keuzes niet naar Thuis moet kijken?

Serieus nu: zoveelste scheet in een fles.
Ongepast flauw mopje, lichtgeraakte D-list celebrity, de sensatiepers springt erop en het forum heeft weer brandstof voor een week.
Tuurlijk gewoonweg fake outrage dit.
Wat moet gebeuren is wat gebeurde: art zegt sorry en hopelijk doen ze dat niet meer. Case closed.

Maar zoals je zegt verzand het in "hoe durft zo een buitenlandse kritiek te geven, wat een extremist"
 
Ja, dit is niet iemand die misklikt of iets zegt op cafe. Dit is iets geschreven door scenaristen, goedgekeurd door producers, gefilmd door acteurs en en een hele ploeg, ge-edit door wat mensen en dan proefgekeken. Niemand in heel dat proces die hierover viel en dat lachen met Aziaten met ene dergelijk stereotype misschien niet de beste keuze is.

Ik zou er ook niet over vallen, hoor. Humor is humor, het is flauw maar dit is geen systematisch racisme

Dus dan mag je lachen met die en dergelijke vooroordelen blijven verderzetten?

Dat is niet eens een vooroordeel, ik spreek vloeiend Thais en heb even Mandarijn en Japans geleerd. Die wisselen gewoon hun r en l, ja dat is kinderhumor maar dat is géén vooroordeel maar een feit.

Ten andere: als een blanke iets zegt is het altijd vanuit zijn white privilige dat hij bepaalde zaken niet ziet en om die reden beter kan zwijgen volgens dezelfde wokesters. Maar als een andere geprivilegieerde groep dan een stereotiep mopje over zichzelf hoort. How maar,...

In Thailand lachten ze altijd blanken omdat we rood worden in de zon. Ik was toen nog blonder dan nu en ze noemden mij "Falang (sorry Farang) Khie Nok" Wat zoveel betekent als Witte met ne vogelscheet op zijn kop.
Ik vond het lachen, hoor. Blij dat we mekaars verschillen kunnen lachen, dat brengt mensen dichter bij elkaar.

Ach ja "extremisten" voor te wijzen op een openlijk stereotype dat uitgezonden word. Die gedachtegang is pas extremistisch imho in 2021. Opkomen tergen dergelijke onzin is de norm nu, duidelijk dat Vlaanderen en veel op dit forum nog een heeeeeel lange weg af te leggen hebben.

Ik denk dat mensen die achter alles problemen zoeken in deze maatschappij een hééééééél lange weg af te leggen hebben.
En misschien eens moeten stoppen met te doen alsof achter alles wat hun niet aanstaat een bepaalde agenda of systematisch racisme schuil gaat.

Het enige waar dat soort extremisten goed voor is is elkaars verschillen nog meer op de agenda te zetten en mensen tegen elkaar op te zetten.
Maar fijn dat we die belachelijke Amerikaanse woke-mentaliteit hier binnen halen. Het werkt daar alleszins héél goed om de problemen op te lossen en mensen samen te brengen.
 
Tuurlijk gewoonweg fake outrage dit.
Wat moet gebeuren is wat gebeurde: art zegt sorry en hopelijk doen ze dat niet meer. Case closed.

Maar zoals je zegt verzand het in "hoe durft zo een buitenlandse kritiek te geven, wat een extremist"

Dat is maar wat je ervan maakt én ongelooflijk kort door de bocht.
 
100% niet wat ik bedoelde maar je leest maar waar je je goed bij voelt @k995 .
Welkom terug zeker? :unsure:
 
systematisch racisme

Ik verontschuldig me al op voorhand maar ik wil toch even de grammatica-nazi uithangen: het is systemisch racisme.

Systematisch racisme is racisme dat je op een systematische manier toepast, systemisch racisme is racisme dat in een systeem zit.
 
Zoals steeds: je mag en kan daar grapjes over maken, maar context is belangrijk én je kan niet verwachten dat iedereen die grapjes grappig of leuk vindt. En die mensen hebben evenveel recht als jij om verontwaardigd te zijn over een mop als jij recht hebt om die mop te maken.

Die mopjes meteen racistisch noemen of voorbeelden van white supremacy noemen is uiteraard compleet overdreven. Maar het is niet abnormaal dat mensen die mopjes en stereotypes over hen beu zijn, en het is hun volle recht om hun mening daarover te geven.

@Avondland elke keer iemand kritiek of een opmerking heeft komen zwaaien met 'woke', is in hetzelfde bedje ziek zijn als waarvan je die 'woke' mensen verwijt he.
Ik geef dan ook toe: ik ben getriggerd door het hele "woke"-gebeuren maar dat is ook de schuld van sociale media die vooral de extremere meningen belicht. Vaak zijn die ook vals, zoals de 70+ verschillende genderidentiteiten dat dan toch weer iets van alt-right bleek te zijn. Was die klacht van K3 over cultural appropriation bij dat Faraogedoe nu ook een hoax of niet? In feite bezondigt iedereen zich aan cultural appropriation en daar is dan ook geen hol mis mee, want culturen gedijen maar bij kruisbestuiving. Dat identitairen zich richten op een monocultureel verleden is een droom naar een verleden dan ooit heeft bestaan.

Anderzijds erken ik wel een deel van hun grieven: we mogen de schaduwzijden van onze gouden historische periodes erkennen en er zijn vormen van discriminatie die niet oké zijn. Het probleem is dat zij dit projecteren op een soort wit machtscomplex en dat het woke-activisme zelf een polarisering op gang trekken die maar weinig ruimte laat voor nuance. Zo bijvoorbeeld het gekke idee dat niet-witte mensen geen racisten kunnen zijn.
 
Een fictiereeks met een hoop mensen uit de lage middenklasse. Licht-racistische moppen lijken mij in die groepen nog vaak genoeg voor te komen.
Flietjes ipv Frietjes lijkt mij trouwens eerder "racistische" humor uit Jommeke of Kiekeboe te zijn zonder veel kwaad, dan uit een superioriteitsgevoel.

Al kan ik ook wel begrijpen dat het een uitgelezen kans was om in het fragment zelf een soort van response van de andere karakters te laten komen die die mop afkeuren omdat het flauw en een beetje racistisch is.
 
Maar goed, we kunnen er maar beter mee leren leven. Cancel culture is hier, je ziet het ook gewoon aan de reacties op die post. "White supremacy" and what not...
We lopen gewoon nog maar enkele jaren achter op de VS waar de twitter-meute bepaalt wat nog aanvaardbaar is om uitgezonden te worden. Ik kijk er echt niet naar uit.

Aged like wine? Apr 29, 2018, bijna drie jaar geleden.
 
Ik zou er ook niet over vallen, hoor. Humor is humor, het is flauw maar dit is geen systematisch racisme



Dat is niet eens een vooroordeel, ik spreek vloeiend Thais en heb even Mandarijn en Japans geleerd. Die wisselen gewoon hun r en l, ja dat is kinderhumor maar dat is géén vooroordeel maar een feit.
Ik werk ook dagelijks met Aziaten en geen enkele die dat doet, dit is gewoon een sterotype waar je de noodzak nu vind om het te verdedigen?

Ten andere: als een blanke iets zegt is het altijd vanuit zijn white privilige dat hij bepaalde zaken niet ziet en om die reden beter kan zwijgen volgens dezelfde wokesters. Maar als een andere geprivilegieerde groep dan een stereotiep mopje over zichzelf hoort. How maar,...
whataboutism

In Thailand lachten ze altijd blanken omdat we rood worden in de zon. Ik was toen nog blonder dan nu en ze noemden mij "Falang (sorry Farang) Khie Nok" Wat zoveel betekent als Witte met ne vogelscheet op zijn kop.
Ik vond het lachen, hoor. Blij dat we mekaars verschillen kunnen lachen, dat brengt mensen dichter bij elkaar.
whataboutism

Ik denk dat mensen die achter alles problemen zoeken in deze maatschappij een hééééééél lange weg af te leggen hebben.
Ze zocht helemaal niks het werd gewoon op TV uitgezonden. Racisme is nog alomtegenwoordig in onze maatschappij en hoe meer word dit als onaanvaardbaar gezien. Tuurlijk heb je sommigen die tegenspartelen en van hun tak maken dat een roet piet geen echte piet is en dat stereotypen niet dat zijn. of moeten kunnen maar dergelijke oubollige houding worden gelukkig minder en minder en zullen hopelijk ooit verdwijnen.
 
Terug
Bovenaan