Racisme

En?
Wat heeft uw huidskleur daar nu mee te maken want dat is net het punt he.

Buiten natuurlijk zelf vooringenomenheid en racisme alsof iemand blank dat niet zou kunnen begrijpen en dus fout zou vertalen.

Echt dat dit soort onzin hier nog verdedigd wordt. Heb echt de voorbije pagina's met ongeloof gelezen se.
Ik weet echt niet hoe het voelt om deel te zijn van een minderheid die regelmatig geconfronteerd word met racisme en discriminatie.

Het verbaasd me steeds meer dat zelfs nu nog er mensen zoals jou zijn die niet beseffen dat niet iedereen hetzelfde is met dezelfde ervaringen. Echt dat dit soort onzin hier nog gezegd wordt. Heb echt de voorbije pagina's met ongeloof gelezen se.
 
Precies wat ik dacht, net daarom zou ik net de meest bekwame vertaler daarvoor selecteren (zoals de uitgeverij hier had gedaan).
En geen discriminatie of uitsluiting op basis van de huidskleur.
En dev raga is da is dit de meest bekwame.
Daarnaast was er ook het argument dat dit een goede manier zou zijn om iemand niet blank te pushen.

IK vind beide een geldige reden om hierover ene discussie te hebben die niet direct verzand met de "racisme" roep van een heleboel mensen die geen reet geven om racisme te stoppen.
 
Ik weet echt niet hoe het voelt om deel te zijn van een minderheid die regelmatig geconfronteerd word met racisme en discriminatie.

Het verbaasd me steeds meer dat zelfs nu nog er mensen zoals jou zijn die niet beseffen dat niet iedereen hetzelfde is met dezelfde ervaringen. Echt dat dit soort onzin hier nog gezegd wordt. Heb echt de voorbije pagina's met ongeloof gelezen se.
Het is niet omdat je deel uit maakt van een bepaalde groep dat je automatisch weet hoe het voelt hoe het is om onderdrukt te zijn. In Afrika zijn er genoeg blanke boeren die kampen met racisme, maar daarom heb ik geen idee hoe dat voelt omdat ik blank ben.
 
Het verbaasd me steeds meer dat zelfs nu nog er mensen zoals jou zijn die niet beseffen dat niet iedereen hetzelfde is met dezelfde ervaringen. Echt dat dit soort onzin hier nog gezegd wordt. Heb echt de voorbije pagina's met ongeloof gelezen se.


Dat klopt ja. Het is inderdaad niet omdat iemand blank is dat die geen gelijkaardige ervaringen kan hebben. Of dat iemand die zwart is dat per definitie wel heeft. Was ook net m'n punt.
 
En dev raga is da is dit de meest bekwame.
Daarnaast was er ook het argument dat dit een goede manier zou zijn om iemand niet blank te pushen.

IK vind beide een geldige reden om hierover ene discussie te hebben die niet direct verzand met de "racisme" roep van een heleboel mensen die geen reet geven om racisme te stoppen.
Dus jij vindt het perfect normaal dat iemand die eerder een job kreeg toegewezen die plots kan verliezen enkel en alleen om haar huidskleur? Ik zou je reactie eens willen zien als een zwarte verkoopster om dezelfde reden de laan wordt uitgestuurd.
 
Het is niet omdat je deel uit maakt van een bepaalde groep dat je automatisch weet hoe het voelt hoe het is om onderdrukt te zijn. In Afrika zijn er genoeg blanke boeren die kampen met racisme, maar daarom heb ik geen idee hoe dat voelt omdat ik blank ben.
En precies alsof de gemiddelde Nederlandse daar nog iets van voelt. In de USA kan ik het nog ergens begrijpen, daar zijn de verschillen tussen rassen nog wat groter (maar ook dalende), maar in Nederland? No way.
 
En precies alsof de gemiddelde Nederlandse daar nog iets van voelt. In de USA kan ik het nog ergens begrijpen, daar zijn de verschillen tussen rassen nog wat groter (maar ook dalende), maar in Nederland? No way.
In bepaalde Staten in de USA ja. In Europa hebben bepaalde rassen ook moeilijkheden.
Maar in België of Nederland is dat alvast niet zo. Al proberen sommige dit wel zo te pushen, en dat lijkt mij het begin van het probleem te zijn.
 
Inderdaad.

Bij racisme zit altijd een deel van inferioriteit in. Racisme is NIET gewoon verschil maken .
Ik denk dat er gewoon een pak mensen zijn die het huidige Belgische racisme willen verdoezelen met deze beweringen van "zie je wel iedereen is racistisch " door constant te zoeken en desnoods te verzinnen waneer er iets dergelijks gebeurd.
Niet volgens de wettelijke definitie. Racisme is een (ongeoorloofd) onderscheid op basis van ‘ras’, nationaliteit of afkomst. Dat hoeft helemaal niet inferieur te zijn.
 
Niet volgens de wettelijke definitie. Racisme is een (ongeoorloofd) onderscheid op basis van ‘ras’, nationaliteit of afkomst. Dat hoeft helemaal niet inferieur te zijn.
Alleen al maar omdat het zeer moeilijk is om op correcte wijze de motivatie van een persoon die handelt, te kunnen doorgronden lijkt dat mij binnen een wettelijke contekst logisch.
 
Dus jij vindt het perfect normaal dat iemand die eerder een job kreeg toegewezen die plots kan verliezen enkel en alleen om haar huidskleur? Ik zou je reactie eens willen zien als een zwarte verkoopster om dezelfde reden de laan wordt uitgestuurd.
Als men denkt dat iemand anders beter kan verkopen heb ik geen enkel probleem daarmee. En daar ging het hier vooral over.
 
Niet volgens de wettelijke definitie. Racisme is een (ongeoorloofd) onderscheid op basis van ‘ras’, nationaliteit of afkomst. Dat hoeft helemaal niet inferieur te zijn.
ongeoorloofd maakt dat ervan. Nogmaals het gaat niet louter over onderscheid maken.
 
Als men denkt dat iemand anders beter kan verkopen heb ik geen enkel probleem daarmee. En daar ging het hier vooral over.

Ok, dus als ik morgen een winkel open mag ik iemand weigeren als die zwart is omdat ik meen dat iemand die blank is beter kassawerk kan doen.
 
Het is niet omdat je deel uit maakt van een bepaalde groep dat je automatisch weet hoe het voelt hoe het is om onderdrukt te zijn. In Afrika zijn er genoeg blanke boeren die kampen met racisme, maar daarom heb ik geen idee hoe dat voelt omdat ik blank ben.
Echter is er net zo goed racisme en discriminatie aanwezig in België/nederland als in de VS. Of wil je nu beweren dat er hier geen racisme is?
 
Dat klopt ja. Het is inderdaad niet omdat iemand blank is dat die geen gelijkaardige ervaringen kan hebben. Of dat iemand die zwart is dat per definitie wel heeft. Was ook net m'n punt.
Iemand die blank is en gepest/gediscrimneerd word sinds jongaf vanwege haar huidkleur? Dat zou dan toch 1 van de enige in Nederland moeten zijn.
 
Echter is er net zo goed racisme en discriminatie aanwezig in België/nederland als in de VS. Of wil je nu beweren dat er hier geen racisme is?
Uiteraard is er racisme, net zoals er evengoed mensen zijn met een absolute haat voor dikke mensen. Maar ik durf wel te beweren dat niet-blanken hier niet snel te maken krijgen met structureel racisme, toch niet zoals in de VS.
 
ongeoorloofd maakt dat ervan. Nogmaals het gaat niet louter over onderscheid maken.
Dit is gewoon onjuist. Conradus geeft je letterlijk aan hoe het zit, en toch blijf je volharden.
Nee, in de wet zit helemaal geen clausule van intentie. Deze discussie hebben we op 9lives ook al gehad. In de wet staat niks over inferioriteit of niet.

Racisme: Direct onderscheid op grond van een beschermd criterium dat niet gerechtvaardigd kan worden op grond van de bepalingen van titel II.

Daarin zit niks vervat over inferioriteit, over moraliteit of eender wat.

Trouwens, waar jij het over zou hebben, is de "wezenlijke en bepalende beroepsvereiste".
In afwijking van artikel 7, en onverminderd de overige bepalingen van deze titel, kan een direct onderscheid op grond van leeftijd, seksuele geaardheid, geloof of levensbeschouwing of een handicap in de in artikel 5, § 1, 4°, 5° en 7°, bedoelde aangelegenheden uitsluitend gerechtvaardigd worden op grond van wezenlijke en bepalende beroepsvereisten.

§ 2. Van een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste kan slechts sprake zijn wanneer :
- een bepaald kenmerk, dat verband houdt met leeftijd, seksuele geaardheid, geloof of levensbeschouwing of een handicap, vanwege de aard van de betrokken specifieke beroepsactiviteiten of de context waarin deze worden uitgevoerd, wezenlijk en bepalend is, en;
- het vereiste berust op een legitieme doelstelling en evenredig is ten aanzien van deze nagestreefde doelstelling.
Opnieuw niks over inferioriteit of wat dan ook. Maar dat bepaalt de rechter dus.

Als men denkt dat iemand anders beter kan verkopen heb ik geen enkel probleem daarmee. En daar ging het hier vooral over.

Dat zou wel heel bijzondere implicaties hebben. Dan mag ik Marokkanen weigeren in mijn bedrijf dat alarmsystemen installeert, omdat mensen dan minder bij mij zouden kopen. Ik kan dat zelfs bewijzen, want verschillende klanten vragen me om blanken te sturen. En toch is dat gewoon racisme en mag het niet (terecht).
 
Iemand die blank is en gepest/gediscrimneerd word sinds jongaf vanwege haar huidkleur? Dat zou dan toch 1 van de enige in Nederland moeten zijn.

Nogmaals, er is geen enkele garantie dat iemand die zwart is überhaupt iets meer zou weten over hoe zwarten leven in de VS laat staan dat het een garantie is dat die beter zou vertalen.
Idem voor mijn kassa voorbeeld hoor.

Als ik die blanke kassierster nu aanneem omdat er veel blanke klanten komen en dus iemand aan de kassa sneller common ground heeft om daar mee te praten. Dus beter voor mijn business.
Evenzeer racisme, hoor. Maar wel dezelfde logica als wat jij doet.
 
ongeoorloofd maakt dat ervan. Nogmaals het gaat niet louter over onderscheid maken.
Nee, racisme is een onderscheid maken dat niet wettelijk verantwoord kan worden obv ras. Dat onderscheid heeft niks met inferioriteit te maken.

De wet is daar duidelijk in, waarom je daar tegen wil discussiëren ontgaat mij.
 
Ik zie niet in wat dat 'wettelijk verantwoord" daarbij moet komen doen. Alsof racisme enkel door een wetgevende macht kan bepaald worden? En als een staat een bepaalde vorm van racisme niet erkend dan is het geen racisme? Of snap ik die definitie niet goed?
 
Terug
Bovenaan