Wat er nog meer moet gebeuren is zeer simpelweg dit: het onevenwicht dat is gegroeid door al die decennia, eeuwen, dat het wettelijk kader niet goed zat, rechttrekken.
Het is een traag proces, een work in progress, en over de manier waarop is veel discussie, maar jij ontkent hier gewoon dat dit onevenwicht nog bestaat en op dat vlak sta je echt wel alleen hoor. Enfin, toch zeker niet in goed gezelschap. Hopeloos.
Onevenwicht is er waarschijnlijk nog wel, maar dit zal inderdaad niet onmiddellijk verdwijnen, integendeel indien westerse normen en waarden erop achteruitgaan (een beweging die momenteel ook reeds bezig is), zie ik het verschil ook niet onmiddellijk verdwijnen (ik denk hierbij aan de reeds opgebouwde rechten voor vrouwen bv.).
Iedereen staart zich blind op het feit dat iedere functie, job, sport een perfect evenwicht moet bevatten van "zwart", "wit", holibi, man/vrouw etc, maar we staan er nooit bij stil dat van bepaalde bevolkingsgroepen er ook minder interesse of minder incentive is om bepaalde jobs/functies etc uit te voeren. Op hoger management niveau zitten bv minder vrouwen, maar er zijn dan ook minder vrouwen procentueel die zich kandidaat stellen. Redenen hiervoor zijn divers maar waarschijnlijk is het inderdaad ook binnen de westerse maatschappij nog steeds de norm dat een vrouw haar gezin boven carriëre plaatst, dus het stereotype denken nog niet volledig is weggewerkt. Moeten we dan iedere keer een vrouw zich kandidaat stelt deze voorrang geven, ik dacht het niet ?
Mijn directeur merkte jongstleden op bv dat we heel weinig mensen van Afrikaanse origine tewerkstellen binnen ons bedrijf (neemt niet weg dat ik als blanke man van Belgische origine toch in de minderheid ben binnen mijn afdeling), maar ja laatste vacature die werd geplubiceert, was er binnen de lijst van kandidaten dan ook geen enkele van Afrikaanse origine bij, dus op welke wijze moeten wij dan dat bevolkingspercentage vertegenwoordigd krijgen binnen onze afdeling ? Door ieder keer dat er zich wel iemand kandidaat stelt deze voor te trekken ? Ik dacht het niet.
Die achterstand wordt automatisch weggewerkt, over de jaren heen, wanneer er bijvoorbeeld meer mensen van "afrikaanse" origine ook bepaalde studierichtingen gaan volgen etc.
En nu ook niet gaan beweren dat het in België niet mogelijk is om te studeren, zelfs voor de meest kansarmen zijn er mechanismes in plaats waardoor studeren/ diploma halen voor iedereen bereikbaar is geworden. Dat het niet ingebakken zit in de mentaliteit van de "kansarmen" om via studie hogerop te komen daar kan ik inkomen, maar de mogelijkheden en kansen worden wel degelijk geboden.
De kaart van racisme wordt ook veel te gemakkelijk getrokken. Ik ben "niet wit", solliciteer en vindt niet onmiddellijk werk, oorzaak is uiteraard racisme, en dit wordt enkel maar bekrachtigd door de geitewollesokkenpolitiek , het wordt bij wijze van spreken zelfs aan deze mensen aangepraat tot ze er zelf van overtuigd zijn. Ik ben wit, solliciteer en vindt niet onmiddellijk werk, ja 'tzal wel aan mijzelf liggen zeker.
Nog niet zo lang geleden was het gros van de "witte" bevolking in Belgïë ook kansarm (Daens), bestonden er veel minder tegemoetkomingen van overheid etc en toch is een groot deel van de bevolking erin geslaagd een betere toekomst voor zichzelf te bouwen. Ik vermoed dat in de bepamperde maatschappij van vandaag waar ge bijna alles voor niks kunt krijgen, dit voor de nieuwe generatie kansarmen ook mogelijk zal zijn , maar alles gratis en voor niks en positieve discriminatie gaan niet de oplossing zijn.