Queen Elizabeth II overleden

Niet de hele thread gelezen, maar waarom al die verheerlijking van Elizabeth?
die hoeft toch helemaal die status niet imo....

tis niet dat ze wereldschokkende dingen heeft gedaan voor haar medemens, zoals Ghandi en Luther King he.....

ze heeft 70 jaar lang op de kosten van de belastingbetaler geleefd, nooit gewerkt, 115 landen bezocht en al het "zware werk" was gewoon voor het parlement.
 
Te hopen dat hij het beter doet dan nr 1, onthoofd, nr 2, notoir scheefpoeper (tiental bastaarden) en onofficiële nr 3, Bonnie Prince Charlie, die het niet lukte om de troon te veroveren.
De vraag is wat is “beter doen”, tov nummer 2? Nog meer scheefpoepen of gewoon minder “bastaarden’ maken?
 
Te hopen dat hij het beter doet dan nr 1, onthoofd, nr 2, notoir scheefpoeper (tiental bastaarden) en onofficiële nr 3, Bonnie Prince Charlie, die het niet lukte om de troon te veroveren.

Zorgen dat zijn scheefpoeperij niet het enige is wat er voornamelijk herinnerd zal worden over 400-ish jaar?
Zo zie je toch maar weer hoe moeilijk het is voor een koning om goed te doen voor iedereen.

Royals krijgen allemaal het verwijt "in een ivoren toren te leven" en "ver van het volk te staan".

Wanneer een koning dan nauwere contacten aanhoudt met een (pun intended) steekproef van het volk is het ook weer niet goed.:sarcastic:
 
@phate_13 en @shellshock Daar heb je zeker en vast gelijk, en zeker voor de oudere generaties onder ons is dit het gespreksonderwerp van deze week en wellicht ook volgende week. Ik begrijp het zeker en vast wel, maar ik vind het ergens ook overdreven en misplaatst. Weetjes van hoe een Britse omroeper als eerste het overlijden van de queen aankondigde met dan nog eens een bio van die omroeper erbij, vind ik een beetje overdreven.
 
Niet de hele thread gelezen, maar waarom al die verheerlijking van Elizabeth?
die hoeft toch helemaal die status niet imo....

tis niet dat ze wereldschokkende dingen heeft gedaan voor haar medemens, zoals Ghandi en Luther King he.....

ze heeft 70 jaar lang op de kosten van de belastingbetaler geleefd, nooit gewerkt, 115 landen bezocht en al het "zware werk" was gewoon voor het parlement.
Een grote verklaring is de symboliek ervan, als een baken van wat gekend is, traditie en stabiliteit, zeker voor oudere generaties.

Maar... ze heeft wel degelijk wel gewerkt. Koningin ben je elke dag, 24 uur op 24 uur, en daar moet je ook veel voor opofferen. Het klinkt misschien wel leuk, maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd, en je kiest er ook niet voor. Die 115 landen bezoeken zijn allemaal gebeurd voor symbolische handelsreizen om de reputatie en het merk Groot-Brittannië en Commonwealth daar ook te verkopen. De queen had ook het recht niet om zwaar te wegen op het parlement, maar had qua politiek vooral de symbolische functie, net zoals onze monarch dat ook heeft. Het "zware werk" is voor de mensen die verkozen worden door de bevolking (of aangesteld worden door verkozenen).

Ik vind het concept niet van deze tijd, maar dat betekent niet dat ik niets van respect heb voor die persoon. Maar dat betekent ook niet dat ik vind dat het de komende 10 dagen bijna uitsluitend over de Queen en de bekroning van Charles III moet gaan. Ze krijgen bijna meer aandacht dan onze eigen troonwisseling. Ik vind het allemaal maar wat dubbel, maar goed ja, het is nu zo. Er zijn veel mensen die ook grootse dingen gedaan hebben in hun leven voor wie de vlag niet halfstok zal hangen (en moest dat zo zijn dan zou elke dag de vlag halfstok hangen, tenzij je in een land zoals Vaticaanstad leeft).
 
Ik vind monarchie nog wel een interessant concept: een sacrale symboliek van eenheid, gezag en soevereiniteit.
Het is een interessant concept maar het is gewoon wat bizar dat we in een maatschappij leven die er terecht steeds meer de nadruk op legt dat iedereen eerlijke kansen moet krijgen en dat je keven niet bepaald mag worden door je afkomst maar dat we dan tegelijk wel de hoogste functie van het land, symbolisch dan toch, volledig in contradictie daarvan laten afhangen van erfopvolging. Voor elke andere job zouden we zoiets compleet onrechtvaardig vinden maar het grote symbool van de staat is er wel één van een gigantisch privilige waarvoor je niets moet bewijzen.
 
Het is een interessant concept maar het is gewoon wat bizar dat we in een maatschappij leven die er terecht steeds meer de nadruk op legt dat iedereen eerlijke kansen moet krijgen en dat je keven niet bepaald mag worden door je afkomst maar dat we dan tegelijk wel de hoogste functie van het land, symbolisch dan toch, volledig in contradictie daarvan laten afhangen van erfopvolging. Voor elke andere job zouden we zoiets compleet onrechtvaardig vinden maar het grote symbool van de staat is er wel één van een gigantisch privilige waarvoor je niets moet bewijzen.
Ligt ook allemaal wat moeilijker he. Stel dat je dat zou veranderen en een soort "koningsverkiezing" zou organiseren. Dan moet die in het koninklijk paleis gaan wonen/werken etc. Maar de huidige rijkdom is de rijkdom van de koninklijke familie he. Dus dan zal dat toch wat lastig liggen...

Ik zou het een tof concept vinden om elk jaar een "koning van het land" te kiezen op basis van daden (itt politieke standpunten) en dat die dan een jaar "geëerd" wordt in die symbolische functie. Maar dat gaat er nooit komen obviously :p
 
^Die koningsverkiezingen zijn gewoon presidentsverkiezingen in andere landen :p

En rijkdom, wat definieer je als de rijkdom? Er zullen wel wat buitenverblijven, landgoed, en boten zijn die bezit zijn van de familie, en dat is prima zo. Maar het gros is denk ik gewoon eigendom van de staat, en dan denk ik aan het Kasteel van Laken e.d.?
 
^Die koningsverkiezingen zijn gewoon presidentsverkiezingen in andere landen :p

En rijkdom, wat definieer je als de rijkdom? Er zullen wel wat buitenverblijven, landgoed, en boten zijn die bezit zijn van de familie, en dat is prima zo. Maar het gros is denk ik gewoon eigendom van de staat, en dan denk ik aan het Kasteel van Laken e.d.?
Voor zover ik kan vinden is het voor België zo'n 12 miljoen euro.
Maar voor UK gaat het over een half miljard...
 
Is dat dan UK of de Commonwealth? Precies weinig commonwealth maar wealthy elite!
Dat is de Britse koninklijke familie ;), geen van beide dus. Ook niet helemaal onlogisch als je bekijkt dat het een erfenis van 1000 jaar is he ;).

Al is onze Filip evengoed een erfgenaam van diezelfde pot...
 
Het is een interessant concept maar het is gewoon wat bizar dat we in een maatschappij leven die er terecht steeds meer de nadruk op legt dat iedereen eerlijke kansen moet krijgen en dat je keven niet bepaald mag worden door je afkomst maar dat we dan tegelijk wel de hoogste functie van het land, symbolisch dan toch, volledig in contradictie daarvan laten afhangen van erfopvolging. Voor elke andere job zouden we zoiets compleet onrechtvaardig vinden maar het grote symbool van de staat is er wel één van een gigantisch privilige waarvoor je niets moet bewijzen.

Dat is een mooi verschilpunt tussen de cultuur bij ons en de cultuur in het VK. Ginder zit je echt nog steeds met een soort klasse structuur, wat bij ons toch veel meer (niet helemaal) op de achtergrond is verdrongen.

Bv. duidelijk in de politiek, met zovele premiers die eerst naar Eton College en dan naar Oxford of Cambridge gaan.
Bij ons krijgt zeker niet iedereen eerlijke kansen, maar in het VK is het nog een trapje conservatiever waarbij de upper class zichzelf in stand houdt.
 
Drie artikels die verslag maken van negatieve Twitterberichten en waar de journalisten gewoon vermelden wat die criticasters zeggen, maar zelf geen standpunt innemen en 1 opiniestuk van iemand die geen journalist is.

Jij blijft toch een vat van fake news he. Ongelofelijk.
 
Drie artikels die verslag maken van negatieve Twitterberichten en waar de journalisten gewoon vermelden wat die criticasters zeggen, maar zelf geen standpunt innemen en 1 opiniestuk van iemand die geen journalist is.

Jij blijft toch een vat van fake news he. Ongelofelijk.
Ja opiniestukken met ronkende titels als 'Mourn the queen, not her empire' waarin volgende passages komen.
The queen embodied a profound, sincere commitment to her duties — her final public act was to appoint her 15th prime minister — and for her unflagging performance of them, she will be rightly mourned. She has been a fixture of stability, and her death in already turbulent times will send ripples of sadness around the world. But we should not romanticize her era. For the queen was also an image: the face of a nation that, during the course of her reign, witnessed the dissolution of nearly the entire British Empire into some 50 independent states and significantly reduced global influence. By design as much as by the accident of her long life, her presence as head of state and head of the Commonwealth, an association of Britain and its former colonies, put a stolid traditionalist front over decades of violent upheaval. As such, the queen helped obscure a bloody history of decolonization whose proportions and legacies have yet to be adequately acknowledged.
Of deze is ook leuk
We may never learn what the queen did or didn’t know about the crimes committed in her name....
Deze vond ik ook wel passend.
. And she was, of course, a white face on all the coins, notes and stamps circulated in a rapidly diversifying nation: From perhaps one person of color in 200 Britons at her accession, the 2011 census counted one in seven.

Now that she is gone, the imperial monarchy must end too. It’s well past time,

Maar mijn excuses dat ik me laat vangen aan fake news van de new york times in dit geval. Klaarblijkelijk spreken ze zich totaal niet negatief uit over de queen.
 
De volledige voorpagina van vrt nws staat vol met nieuws over de queen, in de rest van de wereld is er niets gebeurd of zo?
Ik moet 2-3 pagina's naar beneden scrollen om het andere nieuws te zien.
 
Terug
Bovenaan