Queen Elizabeth II overleden

Het waren toen andere pre-internet tijden uiteraard...
Vraag is of hij vandaag de dag nog respect zou gekregen hebben van de huidige generaties, mocht hij nog regeren.
Waarschijnlijk wel meer dan zijn twee opvolgers inderdaad..
Als ultrakatholiek waarschijnlijk niet. De Flip doet het zo slecht nog niet trouwens.
 
Voor mij blijft de Britse monarchie toch altijd het symbool van de oude orde, van een classisme dat verankerd zit in de samenleving. Neem de vernislaag van rituelen, ceremonies en mediapropaganda weg en uiteindelijk is ze een vrouw als een ander op wie mensen hun geromantiseerde blik op het verleden projecteren. Het is een job die geen plek heeft in een moderne samenleving.
 
Voor mij blijft de Britse monarchie toch altijd het symbool van de oude orde, van een classisme dat verankerd zit in de samenleving. Neem de vernislaag van rituelen, ceremonies en mediapropaganda weg en uiteindelijk is ze een vrouw als een ander op wie mensen hun geromantiseerde blik op het verleden projecteren. Het is een job die geen plek heeft in een moderne samenleving.

Exactly this.

Ik wil aan al die mensen hier die de loftrompet afsteken voor Lizzie, toch is vragen wat de dood in feite gaat veranderen. Kings and queens come and go.
Het enige wat het zou kunnen veranderen is dat sommige landen in de Commonwealth gaan breken met de Britse monarch als hun staatshoofd, en Schotland dat hun nationalisme in alle hevigheid gaat unleashen. Maar tenzij je iemand bent die blijft vastklampen aan de symboliek van het koloniale British Empire (waar Lizzie onlosmakelijk mee verbonden was), kan je het bezwaarlijk iets slecht vinden dat landen eindelijk breken met die laatste koloniale achterblijfsels.

Ik kan daarnaast uiteraard wel perfect begrijpen dat sommige mensen veel emotie voelen bij haar dood. Een gewoonte eh...
 
Einde van een tijdperk, en ze heeft haar taak tot het einde volbracht. Kun je niet zeggen van ene Albert en Paola voor wie het zelfs teveel moeite is om naar de feestdag te komen van het land dat nog steeds hen veel geld schenkt.
 
Einde van een tijdperk, en ze heeft haar taak tot het einde volbracht. Kun je niet zeggen van ene Albert en Paola voor wie het zelfs teveel moeite is om naar de feestdag te komen van het land dat nog steeds hen veel geld schenkt.

Je kan een (te) plichtsbewuste koningin zoals Elisabeth wel niet vergelijken met een feestbeest zoals de Albert die niet eens koning wou worden, maar liever bleef hoeren en boeren (zelfs tijdens zijn koningschap). Delphine is daar het vleselijke voorbeeld van. oi22 😂
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil aan al die mensen hier die de loftrompet afsteken voor Lizzie, toch is vragen wat de dood in feite gaat veranderen.

Ik zeg hier ook niet dat haar overlijden veel gaat veranderen, maar ik denk echt dat je haar impact onderschat. Vraag aan de gewone mens op de straat om enkele vorsten op te sommen en Elizabeth zal hier standaard bij zitten. De meeste mensen weten helemaal niet wie koning van Spanje is of zullen eventueel de koning van Nederland net kunnen geven na wat nadenken. Maar ik ben er zeker van dat al die mensen Elizabeth wél zullen kennen.

Er is een grote kans dat haar begrafenis wereldwijd zal uitgezonden worden en ik kan de beelden voor het paleis al voorstellen. Ik denk niet dat er ook maar iemand ter wereld zou wakker liggen bij het overlijden van Filip, laat staan dit uitzenden op tv in het buitenland...

Je mag dan toch echt wel redeneren dat Elizabeth veel heeft betekend en je kan daarvoor niets anders dan respect hebben in mijn ogen.
 
Jongens toch VRT NWS zeg...

RCRWmGu.png


Geen enkel nieuwsitem heeft ooit zoveel aandacht gekregen, en al die artikels zijn allemaal op minder dan 2 uur tijd gedaan.

Het is niet eens onze eigen koningin. Over de 1500+ doden bij Pakistaanse overstromingen (misschien wel de grootste overstromingen die ik ooit heb gezien) bijna geen woord. Past dat dat binnen hun diversiteitskader?
 
Ik zeg hier ook niet dat haar overlijden veel gaat veranderen, maar ik denk echt dat je haar impact onderschat. Vraag aan de gewone mens op de straat om enkele vorsten op te sommen en Elizabeth zal hier standaard bij zitten. De meeste mensen weten helemaal niet wie koning van Spanje is of zullen eventueel de koning van Nederland net kunnen geven na wat nadenken. Maar ik ben er zeker van dat al die mensen Elizabeth wél zullen kennen.

Er is een grote kans dat haar begrafenis wereldwijd zal uitgezonden worden en ik kan de beelden voor het paleis al voorstellen. Ik denk niet dat er ook maar iemand ter wereld zou wakker liggen bij het overlijden van Filip, laat staan dit uitzenden op tv in het buitenland...

Je mag dan toch echt wel redeneren dat Elizabeth veel heeft betekend en je kan daarvoor niets anders dan respect hebben in mijn ogen.

Dat is appelen met peren vergelijken.
1. Er zijn (gelukkig) niet veel landen met een monarchie meer
2. Elizabeth was er al toen het British Empire nog min of meer in tact was. Veel voormalige kolonies hebben dus niemand anders gekend als hun "overlord"
3. Elizabeth was 70 jaar koningin

Hoe kan je dat nu vergelijken met van die koningshuizen van landen die de voorbij eeuw volledig irrelevant waren, zoals België, Nederland en Spanje.. Al denk ik dat veel oudere Congolezen ook nog altijd goed weten wie onze koning is (of minstens toch nog "Baudouin le Roi" kennen).
Dat ze zo lang op de troon heeft gezeten is het gros van haar "legacy".

Nu op De Afspraak: fossielen zoals Eyskens en Mia Doornaert die komen spreken over de Queen. Dat zegt genoeg.
 
Altijd ietwat speciaal geweest ik had een grootmoeder die op dezelfde dag het levenslicht zag, die is er al jaren niet meer en toch dacht ik ieder jaar aan haar als The Queen haar verjaardag vierde. Leek me iedere keer alsof die nog is 96 jaar meekon. Toch blijkt maar weer dat echt wel iedereen sterfelijk is.

RIP Queen Elizabeth II
 
Jongens toch VRT NWS zeg...

Geen enkel nieuwsitem heeft ooit zoveel aandacht gekregen, en al die artikels zijn allemaal op minder dan 2 uur tijd gedaan.

Het is niet eens onze eigen koningin. Over de 1500+ doden bij Pakistaanse overstromingen (misschien wel de grootste overstromingen die ik ooit heb gezien) bijna geen woord. Past dat dat binnen hun diversiteitskader?

Zaken als Pakistan zijn schering en inslag. Je kan ook niet dagelijks rapporteren over de Oigoeren in China of de bosbranden in Brazilië.

Dit is terecht hét grootste nieuwsitem sinds 9/11, om niet te zeggen groter. 95% van alle Britten hebben nooit een andere monarch geweten, laat staan de rest van de wereld. En eerlijk gezegd, ik kon ze beter appreciëren dan de Boudewijns en Alberts van deze wereld. Dat is een icoon.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Zaken als Pakistan zijn schering en inslag. Je kan ook niet dagelijks rapporteren over de Oigoeren in China of de bosbranden in Brazilië.

Dit is terecht hét grootste nieuwsitem sinds 9/11, om niet te zeggen groter. 95% van alle Britten hebben nooit een andere monarch geweten, laat staan de rest van de wereld. En eerlijk gezegd, ik kon ze beter appreciëren dan de Boudewijns en Alberts van deze wereld. Dat is een icoon.
groter dan 9/11 is overdreven , maar het is gewoon een icoon van stabiliteit en rust , je kan moeilijk iets tegen haar hebben . Een echt symboolfiguur .
 
Zaken als Pakistan zijn schering en inslag. Je kan ook niet dagelijks rapporteren over de Oigoeren in China of de bosbranden in Brazilië.

Dit is terecht hét grootste nieuwsitem sinds 9/11, om niet te zeggen groter. 95% van alle Britten hebben nooit een andere monarch geweten, laat staan de rest van de wereld. En eerlijk gezegd, ik kon ze beter appreciëren dan de Boudewijns en Alberts van deze wereld. Dat is een icoon.

Kunt anders ook wel een beetje overdrijven.
Voor de rest wel akkoord met het eerste deel van uw post.
 
Zaken als Pakistan zijn schering en inslag. Je kan ook niet dagelijks rapporteren over de Oigoeren in China of de bosbranden in Brazilië.

Dit is terecht hét grootste nieuwsitem sinds 9/11, om niet te zeggen groter. 95% van alle Britten hebben nooit een andere monarch geweten, laat staan de rest van de wereld. En eerlijk gezegd, ik kon ze beter appreciëren dan de Boudewijns en Alberts van deze wereld. Dat is een icoon.
Ik ben geen liefhebber van de monarchie als een concept, maar ik kon haar ook beter verdragen dan de Alberts van deze wereld. Maar het grootste nieuwsitem sinds 9/11 is misschien overdreven. In de perceptie zal dat wel zo zijn, en zeker als plotse gebeurtenis is dat ook zo, maar qua nieuwswaarde niet. De pandemie was hoewel ze plots komt iets dat twee jaar lang het nieuws gedomineerd heeft, en nu nog steeds af en toe in het nieuws komt. Er is ook het conflict in Oekraïne maar ook dat is ondanks dat ze vrij plots gebeurt (een paar maanden op voorhand werd er wel al gewaarschuwd) ook een gebeurtenis van lange(re) adem.

Pakistan is ook geen gebeurtenis die langdurig in het nieuws moet komen, maar één dag eens wat aandacht voor de kwestie zou echt niet misplaatst zijn. Er valt genoeg over te zeggen, en ik vind ook dat mensen dat moeten weten, omdat het een vrij uitzonderlijke situatie is, zie wereldweer en klimaat voor wat verdere duiding daarvoor.

Ik ben het verder wel eens met @StevenFM dat ik haar ook zie als een symbool voor het oude classisme. Misschien niet per se "de queen" zelf, maar wel het concept van de monarchie dan, en ter uitbreiding geldt dat voor iedereen. Ik ben het verder wel eens dat ze haar job naar behoren heeft uitgeoefend over al die jaren heen. Maar dat neemt niet weg dat ik niet vind dat een monarchie (en alle gedoe errond) nog een plaats hoort te hebben in de 21ste eeuw.
 
Als ultrakatholiek waarschijnlijk niet. De Flip doet het zo slecht nog niet trouwens.
Over Filip weet ik nog dat er smalend gedaan werd, over dat hij het niet zou kunnen of niet klaar voor zo zijn, maar laten we eerlijk zijn, zolang we geen buitenechtelijk kind vinden die hij niet wil erkennen, zal Filip het altijd beter doen dan zijn voorganger. Boudewijn zou als hij nog leeft simpelweg te conservatief zijn voor jonge generaties en een symbool zijn voor het conservatisme in België. Ze waren ook goed bevriend met dictator Franco en zijn echtgenote trouwens, die ook devote katholieken waren.

Het probleem met ons koningshuis echter is dat het natuurlijk het bloedige verleden met zich meedraagt, en uiteindelijk aarzelend zijn om met echte oprechte excuses over de brug te komen. Ik vind dat een extra reden waarom respect voor ons koningshuis misplaatst is. In een rechtvaardige wereld zou dit koningshuis ontbonden zijn. Wel is het zo dat het koningshuis voor verbinding heeft gezorgd tussen het cultureel verschillende Wallonië en Vlaanderen die samen tot één geheel werden gesmeden. Zonder een koningshuis zou ons politiek systeem wellicht instabieler zijn omdat een "president" verkiezen die beide landsdelen vertegenwoordigt lastiger zou zijn. Maar we mogen niet vergeten dat het koningshuis bijna ons land ooit in een burgeroorlog stortte en destijds ook voor verdeling zorgde. Vandaag zijn er andere manieren om voor eenheid te zorgen dan "een koningshuis". Ik denk dat ons nationale voetbalteam voor meer eenheid zorgt dan het koningshuis vandaag.
 
Zaken als Pakistan zijn schering en inslag. Je kan ook niet dagelijks rapporteren over de Oigoeren in China of de bosbranden in Brazilië.

Dit is terecht hét grootste nieuwsitem sinds 9/11, om niet te zeggen groter. 95% van alle Britten hebben nooit een andere monarch geweten, laat staan de rest van de wereld. En eerlijk gezegd, ik kon ze beter appreciëren dan de Boudewijns en Alberts van deze wereld. Dat is een icoon.
Hoe kan iets dat onvermijdelijk was het grootste nieuwsitem sinds 9/11 zijn?
Bij 9/11 zat iedereen uren zoniet dagen aan zijn tv/pc gekluisterd.
Bij dit nieuws denk je "ah is het eindelijk zover" en je gaat verder met het lezen van een saaie thread over genderneutraliteit. ;)
 
Dit is terecht hét grootste nieuwsitem sinds 9/11, om niet te zeggen groter.
Sorry, maar je vergeet wel de geboorte van Phyo Phyo (eerste olifant geboren in de Zoo van Antwerpen)

maw : overdrijven is ook een kunst. In de annalen van de geschiedenis is dit een fait divers.
 
Over Filip weet ik nog dat er smalend gedaan werd, over dat hij het niet zou kunnen of niet klaar voor zo zijn, maar laten we eerlijk zijn, zolang we geen buitenechtelijk kind vinden die hij niet wil erkennen, zal Filip het altijd beter doen dan zijn voorganger. Boudewijn zou als hij nog leeft simpelweg te conservatief zijn voor jonge generaties en een symbool zijn voor het conservatisme in België. Ze waren ook goed bevriend met dictator Franco en zijn echtgenote trouwens, die ook devote katholieken waren.

Het probleem met ons koningshuis echter is dat het natuurlijk het bloedige verleden met zich meedraagt, en uiteindelijk aarzelend zijn om met echte oprechte excuses over de brug te komen. Ik vind dat een extra reden waarom respect voor ons koningshuis misplaatst is. In een rechtvaardige wereld zou dit koningshuis ontbonden zijn. Wel is het zo dat het koningshuis voor verbinding heeft gezorgd tussen het cultureel verschillende Wallonië en Vlaanderen die samen tot één geheel werden gesmeden. Zonder een koningshuis zou ons politiek systeem wellicht instabieler zijn omdat een "president" verkiezen die beide landsdelen vertegenwoordigt lastiger zou zijn. Maar we mogen niet vergeten dat het koningshuis bijna ons land ooit in een burgeroorlog stortte en destijds ook voor verdeling zorgde. Vandaag zijn er andere manieren om voor eenheid te zorgen dan "een koningshuis". Ik denk dat ons nationale voetbalteam voor meer eenheid zorgt dan het koningshuis vandaag.
Ik vind Filip nog niet zo slecht, als je vergelijkt met Charles. Die is al oud voor hij er aan begint. Terwijl de queen vroeger wel een mooie vrouw is geweest (in haar jonge jaren toen ze begon als queen).
 
Ik vind Filip nog niet zo slecht, als je vergelijkt met Charles. Die is al oud voor hij er aan begint. Terwijl de queen vroeger wel een mooie vrouw is geweest (in haar jonge jaren toen ze begon als queen).
Ik vind hem ook niet slecht, maar dat Charles oud is voor hij eraan begint, is niet zijn fout en vind ik ook geen objectief waarde-oordeel. Je kan moeilijk zeggen: "ga opzij, want ik wil koning zijn". Die man is trouwens zijn hele leven als troonopvolger voorbereid op de rol die hij nu moet uitoefenen, omdat hij ook zeer lang troonopvolger was uiteraard. Ik denk persoonlijk dat dat erg vermoeiend moet geweest zijn.
 
Terug
Bovenaan