Queen Elizabeth II overleden

Toen Boudewijn overleed bracht dat ook wel wat teweeg
True maar de Britten en hun koningshuis is toch nog altijd van een ander niveau dan dat bij ons is of was.

Een heel deel zijn ook wereldgekende figuren. Allee ik zie ook nog gene prins van ons bij Oprah zitten of in de wereldwijde tabloids komen.
 
True maar de Britten en hun koningshuis is toch nog altijd van een ander niveau dan dat bij ons is of was.

Een heel deel zijn ook wereldgekende figuren. Allee ik zie ook nog gene prins van ons bij Oprah zitten of in de wereldwijde tabloids komen.
Probleem hier is dat je ook een stijve koning hebt met 0% "People feeling" ( zelfs in bv NL doen ze dat een pak beter ) en een land dat nog geen 200 jaar bestaat tov een land dat al eeuwen draait rond king and Queen.

Moest onze koning niet eens iets zeggen met kerst of zijne kop laten zien op 21 Juli zou ik zelfs niet weten dat em nog leeft.
 
Ik heb echt niets met koningshuizen, maar Elizabeth was toch echt wel een zeer bijzondere vrouw. Je kan voor- of tegenstander zijn, maar je kan niet anders dan erkennen dat ze een enorme rol heeft gespeeld in de recente geschiedenis.
De Spaanse Armada verslaan was niet niks inderdaad.
 
Jammer, khad haar graag het wereldrecord troon-zitten gegund... Blijft dat toch die dekselse Louis XIV zeker :sop:
 
De afgelopen twee jaar vallen echt alle zekerheden in de wereld weg. Bijna van onze sokken geblazen door een pandemie, poging tot coup in Amerika, oorlog in Europa en nu de dood van dé Queen.

Je mag er van zeggen wat je wil, je bedenkingen hebben bij het concept van de monarchie, en er zullen zeker heel wat zwarte pagina's zijn in haar leven ... maar je kan toch niet anders dan respect hebben voor iemand die 70 jaar lang op zo'n manier zo'n symbool is geweest voor niet alleen Groot-Brittannië maar voor bijna heel de wereld. Ze worden daar over't water morgen in wakker in een andere wereld, eentje die symbolisch nog veel impactvoller is voor veel Britten dan de Brexit. Zij was de constante in een steeds veranderende wereld.

Ik ga haar, gek genoeg, toch ook missen.

Vooral voor iedere Brit die jonger is dan 70, die nooit iemand anders op de troon gekend hebben, een stuk stabiliteit en continuïteit dat wegvalt.

Kan me moeilijk inbeelden dat in België iemand generaties lang zoveel respect zou kunnen afdwingen... Filip, Albert, ... I don't think so...

Boudewijn had toch ook wat dat effect, of hij het volgehouden zou hebben had hij langer geleefd is iets anders natuurlijk.
 
True maar de Britten en hun koningshuis is toch nog altijd van een ander niveau dan dat bij ons is of was.

Een heel deel zijn ook wereldgekende figuren. Allee ik zie ook nog gene prins van ons bij Oprah zitten of in de wereldwijde tabloids komen.
Omdat dat 30 jaar geleden ook nog niet echt gebeurde bij ons. Maar ik zou de rouw om Boudewijn echt niet onderschatten hoor. Daar werden toen ook speciale boekskes over gepubliceerd ( die mijn grootouders bijhielden).
 
Probleem hier is dat je ook een stijve koning hebt met 0% "People feeling"

Het is heel cliché, maar het taalprobleem speelt nog altijd ergens.
Van iemand die op de troon zit verwacht je perfecte taalbeheersing. Maar als hij iets moet zeggen dat niet op voorhand is voorbereid, krijg je een tenenkrullende zinsbouw.
Zo iemand kan je moeilijk aanzien als een koning der Belgen.
 
De afgelopen twee jaar vallen echt alle zekerheden in de wereld weg. Bijna van onze sokken geblazen door een pandemie, poging tot coup in Amerika, oorlog in Europa en nu de dood van dé Queen.

Je mag er van zeggen wat je wil, je bedenkingen hebben bij het concept van de monarchie, en er zullen zeker heel wat zwarte pagina's zijn in haar leven ... maar je kan toch niet anders dan respect hebben voor iemand die 70 jaar lang op zo'n manier zo'n symbool is geweest voor niet alleen Groot-Brittannië maar voor bijna heel de wereld. Ze worden daar over't water morgen in wakker in een andere wereld, eentje die symbolisch nog veel impactvoller is voor veel Britten dan de Brexit. Zij was de constante in een steeds veranderende wereld.

Ik ga haar, gek genoeg, toch ook missen.



Boudewijn had toch ook wat dat effect, of hij het volgehouden zou hebben had hij langer geleefd is iets anders natuurlijk.

Jah, en je kan natuurlijk ook overdrijven. Lizzie was een "gewoonte" voor veel mensen, niets meer maar ook niets minder. Het zal voor veel mensen aanpassen zijn, maar het zal in feite werkelijk niets veranderen. (Over)morgen zet Charles het troontje op z'n hoofd, en volgende week is het terug business as usual met weliswaar herhaling van herhaling van documentaires over wat de former Queen wel niet allemaal heeft gedaan en meegemaakt.

Ik ga er in ieder geval als jonge twintiger geen enkele minuut slaap voor laten (sowieso al niet want wat hebben wij te maken met het Britse koningshuis). Dan zijn er tegenwoordig wel véél belangrijkere zaken gaande. Good game, well played, zou ik zo zeggen. Ze heeft het lang volgehouden, en nu mag ze rusten.
 
Omdat dat 30 jaar geleden ook nog niet echt gebeurde bij ons. Maar ik zou de rouw om Boudewijn echt niet onderschatten hoor. Daar werden toen ook speciale boekskes over gepubliceerd ( die mijn grootouders bijhielden).

Het waren toen andere pre-internet tijden uiteraard...
Vraag is of hij vandaag de dag nog respect zou gekregen hebben van de huidige generaties, mocht hij nog regeren.
Waarschijnlijk wel meer dan zijn twee opvolgers inderdaad...
 
Amai hoe hebben ze die nog zo goed gekregen om nog dat moment met de nieuwe PM door te komen, zelfs met ne smile en al.

Ik denk dat dit haar hele heerschappij niet beter kan omschrijven. Zelfs wanneer haar gezondheid enorm slecht was, zette ze alles opzij om haar taken toch te kunnen uitvoeren. Ze heeft altijd alles weggecijferd voor haar taak als koningin en dat is echt wel bijzonder.
 
Ik denk dat dit haar hele heerschappij niet beter kan omschrijven. Zelfs wanneer haar gezondheid enorm slecht was, zette ze alles opzij om haar taken toch te kunnen uitvoeren. Ze heeft altijd alles weggecijferd voor haar taak als koningin en dat is echt wel bijzonder.

Misschien had ze eens een artikel over "quiet quitting" moeten lezen.
 
Jah, en je kan natuurlijk ook overdrijven. Lizzie was een "gewoonte" voor veel mensen, niets meer maar ook niets minder. Het zal voor veel mensen aanpassen zijn, maar het zal in feite werkelijk niets veranderen. (Over)morgen zet Charles het troontje op z'n hoofd, en volgende week is het terug business as usual met weliswaar herhaling van herhaling van documentaires over wat de former Queen wel niet allemaal heeft gedaan en meegemaakt.

Ik ga er in ieder geval als jonge twintiger geen enkele minuut slaap voor laten. Dan zijn er tegenwoordig wel véél belangrijkere zaken gaande.

Ik ga er ook geen slaap voor laten, maar ik ben historicus en ik ben geen jonge naïve twintiger die geen besef heeft van de impact van het verleden op het heden.

Net de speech van Truss gezien. Al die charismatische en inspirerende premiers gehad, met zo'n goeie sprekers, is het zo'n duts die haar dood moet aankondigen.
 
Jah, en je kan natuurlijk ook overdrijven. Lizzie was een "gewoonte" voor veel mensen, niets meer maar ook niets minder. Het zal voor veel mensen aanpassen zijn, maar het zal in feite werkelijk niets veranderen. (Over)morgen zet Charles het troontje op z'n hoofd, en volgende week is het terug business as usual met weliswaar herhaling van herhaling van documentaires over wat de former Queen wel niet allemaal heeft gedaan en meegemaakt.

Ik ga er in ieder geval als jonge twintiger geen enkele minuut slaap voor laten (sowieso al niet want wat hebben wij te maken met het Britse koningshuis). Dan zijn er tegenwoordig wel véél belangrijkere zaken gaande. Good game, well played, zou ik zo zeggen. Ze heeft het lang volgehouden, en nu mag ze rusten.

Ik denk dat je echt niet mag onderschatten hoeveel symbolische waarde 'The Queen' had. Het was toch echt wel meer dan gewoon een koningin, zoals ons doodsaaie, nutteloze en inspiratieloze koningshuis.
 
Jah, en je kan natuurlijk ook overdrijven. Lizzie was een "gewoonte" voor veel mensen, niets meer maar ook niets minder. Het zal voor veel mensen aanpassen zijn, maar het zal in feite werkelijk niets veranderen. (Over)morgen zet Charles het troontje op z'n hoofd, en volgende week is het terug business as usual met weliswaar herhaling van herhaling van documentaires over wat de former Queen wel niet allemaal heeft gedaan en meegemaakt.

Ik ga er in ieder geval als jonge twintiger geen enkele minuut slaap voor laten (sowieso al niet want wat hebben wij te maken met het Britse koningshuis). Dan zijn er tegenwoordig wel véél belangrijkere zaken gaande. Good game, well played, zou ik zo zeggen. Ze heeft het lang volgehouden, en nu mag ze rusten.

Ja goed, ik ben ook geen fan van koningshuizen. Een bende niet-verkozen elitaire miljardairs die het volk vertegenwoordigen is voor mij een achterhaald concept.

Maar ik kan zeker verstaan dat zulke figuren aanzien hebben bij een deel mensen die ernaar opkijken.
Ook al omdat ze in zekere mate toch een rol spelen in het functioneren van hun land. Zelfs als die rol soms kunstmatig is door het opleggen van een louter ceremoniële functie.
En zeker voor zulk land blijft naast the Big Ben toch wel the Queen als één van de eerste zaken waar je aan denkt als je het over dat land hebt.
 
Terug
Bovenaan