Prof UAntwerpen gefilmd: denigrerende taal

De vraag is altijd, waar trek je de lijn, wat is racisme.
Objectief vastleggen van die lijn blijkt moeilijk te zijn.

Ergens moet je gewoon respect hebben voor wat mensen verwijtend vinden. Dit wordt soms weggelachen.
Maar tegelijk slaat de klepel vaak los door, tegenwoordig is iedereen van gelijk wat offended.
En alle aandacht die naar zulke zaken gaat, neemt de aandacht weg van de zaken die beter aandacht zouden krijgen

Als ik in de winkelstraat drie mensen bewust tegenrichting zie lopen op rucanor sloffen. Lekker lawaaierig alsof ze King Filip himself zijn, zonder shirt en in een sponsen broek tot aan de knieen, dan bekijk ik die mogelijks scheef. Welke huidskleur deze hebben maakt mij niet uit. Blijft marginaal.
 
Omdat er geen is? Kom je nu echt die vergelijking opbrengen omdat je het er niet mee eens bent dat die opgaat?
Een opname die niet moest lopen maar die toch liep waardoor mensen hebben kunnen meeluisteren naar wat er tussen 2 personen gezegd werd en dat kwetsend is/was voor bepaalde mensen/groepen?
Inhoudelijk is het inderdaad niet hetzelfde, maar de manier waarop deed me onmiddellijk aan de zaak Demarez denken.

Of misschien toch nog een overeenkomst: aan de hand van een (enkele) uitspraken wordt onmiddellijk uitgegaan van systematisch racisme (homohaat).
 
Laatst bewerkt:
^goh inhoudelijk... Uiteindelijk gaat het in beide gesprekken over minderheidsgroepen waar mens vervalt in stereotypering. Het enige verschil is dat Eddy dan nog smakeloze grappen zat te vertellen terwijl het onderwijspersoneel in alle sérieux zaten te converseren.
 
De vraag is altijd, waar trek je de lijn, wat is racisme.
Objectief vastleggen van die lijn blijkt moeilijk te zijn.

Niet zo? De lijn staat hier toch al een paar keer: Discriminatie is het ongelijk of oneerlijk behandelen van een andere persoon op basis van persoonlijke kenmerken. Racisme is dan op basis van afkomst.


Handelingen, uitlatingen, geschriften of gedragingen naar een individu laten ingeven door vooroordelen over de groep waar dat individu tot behoort. Niet zo heel moeilijk om vast te leggen of om je aan te houden?

Ergens moet je gewoon respect hebben voor wat mensen verwijtend vinden. Dit wordt soms weggelachen.
Maar tegelijk slaat de klepel vaak los door, tegenwoordig is iedereen van gelijk wat offended.
En alle aandacht die naar zulke zaken gaat, neemt de aandacht weg van de zaken die beter aandacht zouden krijgen

Als ik in de winkelstraat drie mensen bewust tegenrichting zie lopen op rucanor sloffen. Lekker lawaaierig alsof ze King Filip himself zijn, zonder shirt en in een sponsen broek tot aan de knieen, dan bekijk ik die mogelijks scheef. Welke huidskleur deze hebben maakt mij niet uit. Blijft marginaal.
Het gaat niet over of ik het verwijtend vind of niet. Het gaat over of het discriminerend is of niet. Je kunt én gediscrimineerd worden én je niet verweten voelen.
 
De uitspraken weerspiegelen wel een neerbuigende houding die m.i. echt niet kan in een onderwijsinstelling.

Jongens van Marokkaanse afkomst die een universitaire opleiding volgen, zijn dungezaaid. Ze verdienen dan ook al onze steun.

Het is net het gebrek aan opleiding (/opvoeding) die ervoor zorgt dat allochtone jongeren dikwijls gemarginaliseerd zijn en veelvuldig in de criminaliteit doen belanden.

Het is dan ook schrijnend dat jongeren die ervoor kiezen om niet dat pad op te gaan, door lesgevers op die manier in een hokje worden gestopt.
 
De uitspraken weerspiegelen wel een neerbuigende houding die m.i. echt niet kan in een onderwijsinstelling.

Jongens van Marokkaanse afkomst die een universitaire opleiding volgen, zijn dungezaaid. Ze verdienen dan ook al onze steun.

Het is net het gebrek aan opleiding (/opvoeding) die ervoor zorgt dat allochtone jongeren dikwijls gemarginaliseerd zijn en veelvuldig in de criminaliteit doen belanden.

Het is dan ook schrijnend dat jongeren die ervoor kiezen om niet dat pad op te gaan, door lesgevers op die manier in een hokje worden gestopt.
Dat is waar, maar ik heb wel opgemerkt dat deze gemeenschap toch wel een enorme vooruitgang heeft geboekt de afgelopen 15 jaar. Ik woon in het Antwerpse en werk voor een grote verzekeringsmaatschappij en heb heel veel collega's van allochtone afkomst, dit was niet zo begin de jaren 2000
 
In zo goed als alle bronnen die ik terugvind, gaat het over een rechter die kan beslissen of het gerechtvaardigd was of niet.

Elk gebruik van de opname (...) kan een inbreuk zijn op artikel 8 EVRM (privacyrecht). Het staat aan de rechter dit te beoordelen op grond van de feitelijke gegevens van de zaak.

Zo zal men een onderscheid kunnen maken al naargelang het gaat om een gesprek in volstrekte burgerrechtelijke sfeer (...) dan wel een gesprek dat professioneel van aard is, waarbij het recht op privacy veel moeilijker zal liggen.

https://www.elfri.be/rechtspraak/ge...t-wie-het-gesprek-gevoerd-wordt-is-toegelaten
https://www.sitcon.be/blog/geluidsopnames-maken-zonder-toestemming/
https://www.studio-legale.be/opname-telefoongesprek_/

Maar zoals ik al zei: mogelijk dus inderdaad een inbreuk op de privacy. Maar zelfs als het dat is, is het wat mij betreft véél minder een probleem dan de eigenlijke praat die de docenten lopen te verkondigen.
Het is overduidelijk een inbreuk op de privacy. Het is ook heel anders dan een gesprek opnemen waar je zelf aan 'deelneemt' wanneer je bedreigd wordt.

De personen in kwestie waren na het doceren, na hun professionele activiteit, een privégesprek aan het voeren onderling. Geen van beide heeft toestemming gegeven aan iemand die niet deelnam aan het gesprek om de inhoud daarvan te onthullen. Het 'maatschappelijk belang' van dit gesprek naar buiten te brengen is tevens volstrekt onbestaande.

Uw eerste link gaat om als één van de gesprekspartners het gesprek zelf op te nemen. Tweede link praat ook nadrukkelijk over één van de gesprekspartners die opnames maakt. Derde idem.

Dit is een fundamenteel andere situatie in zijn geheel. ''''Rechtsbronnen'''' dienen toepasselijk te worden gebruikt en dienen correct te worden geïnterpreteerd.

Mensen de facto beroven van het recht om in dergelijke situaties hun mening te uiten is een uiterst slippery slope.

De verspreiding van de beelden is dan nog buiten beschouwing gelaten.

Alleen in zéér specifieke omstandheden mogen specifieke personen een extern gesprek afluisteren en opnemen. Dit is dus een flagrante en fundamentele schending van de privacy. Hooguit kan je zeggen dat het stom is om dat voor een camera te doen, maar die opname na de les was ook helemaal niet het voorwerp of doel van de beeldopnames dus zelfs in dat geval kan ik absoluut niet akkoord gaat dat dit 'geen' , 'een mogelijke' of 'geen duidelijke' schending is. Dit is de doorkruising van één van de aller belangrijkste rechten in een rechtstaat, ook al zegt men dingen die je misschien niet graag hoort.

Het feit dat onrechtmatig verkregen bewijs in bepaalde omstandigheden kan worden toegelaten binnen de afweging van een rechter heeft tevens niets te maken met het feit of dit al dan niet een schending is van de privacy.

Een loopje nemen met privacy vind ik heel eng.
 
Ik ben Marokkaanse Belg en volgens mijn persoonlijke mening is dit onzin. Ik heb mij lang geschaamd omwille van de afkomst die mijn ouders hebben. Alhoewel ik door zulke vooroordelen overdreven voorzichtig werd in mijn sociaal contact met Vlamingen, blijf ik mij toch meer Belg dan Marokkaan voelen. Maar ongeacht hoe Belg ik mij voel of ben, ik blijf Marokkaan vanuit Belgisch oogpunt denk ik. Bij Marokkanen ben ik dan misschien te Belgisch of te westers, of zelfs een verrader. Het is dan ook nooit goed hé :shy:

Persoonlijk vind ik dit gewoon twee collega's die hun meningen delen over bepaalde bevolkingsgroepen, en die daarover bepaalde vooroordelen hebben.

Dat mag en zou moeten kunnen. In privé voor een klas zonder studenten of op publieke internet fora. Iedereen heeft immers vooroordelen.

Ik heb erger meegemaakt, maar waar ik mij nu wel degelijk aan zou kunnen ergeren zijn de uitingen van Vlaams Belanger politiekers.

Ikzelf heb ook lang een negatief vooroordeel gehad 'to.v. Belgen. Dat is "Ze denken of weten dat ik een Marokkaanse Belg ben, en nu gaan ze mij (negatief) veroordelen." Door die gedachte werd ik vervolgens angstig en dan denk ik het volgende: "Ik weet niet hoe ik mij moet gedragen. Als Belg om het stereotype te doorbreken, als stereotype van een Marokkaan want dat is toch wat ze van mij (negatief) denken of als een kind van Marokkaanse ouders, die AN spreekt en soms dt spellingsfouten schrijft, die zijn best probeert te doen om zich zo goed mogelijk te assimileren in de samenleving? Ik wil zoals elke mens, het gevoel erbij te horen/willen worden geaccepteerd en dat men positief over mij denkt.

Ik voelde mij gefaald en/of schuldig 't.o.v. mijn Belgische landgenoten omdat ik Marokkaan ben, niet hoog opgeleid ben alhoewel ik dat wil, en zoveel psychiatrische hulp nodig had.

Ik accepteer mezelf (eindelijk). Na 10 jaar depressie, een maandenlange opname, enkele suicide pogingen en pas na een levensveranderende LSD trip.

Pas na de LSD trip besefte ik wat belangrijk voor mij was en wie ik ben. Een onschuldige jongen die zich minderwaardig voelde 't.o.v. iedereen en zich eenzaam voelt, en onschuldige gedachten heeft. Iemand die iedereen zijn geluk wenst, compassie heeft en inlevingsvermogen. Iemand die gewoon geaccepteerd en gerespecteerd wil worden als levend wezen en als levenswaardige mens.

Zoals gewoonlijk is de realiteit dikwijls genuanceerder. Niet elke Marokkaan of Belg heeft enkel maar negatieve vooroordelen. Het is dikwijls nooit zwart wit. Geen enkele Vlaming of Belg met goede voornemens verdient mijn negatieve vooroordelen en/of gevoelens. Daarmee probeer ik iedereen in een positief daglicht te zien en te leven volgens het innocent until proven guilty principe.
 
De uitspraken weerspiegelen wel een neerbuigende houding die m.i. echt niet kan in een onderwijsinstelling.

Jongens van Marokkaanse afkomst die een universitaire opleiding volgen, zijn dungezaaid. Ze verdienen dan ook al onze steun.

Het is net het gebrek aan opleiding (/opvoeding) die ervoor zorgt dat allochtone jongeren dikwijls gemarginaliseerd zijn en veelvuldig in de criminaliteit doen belanden.

Het is dan ook schrijnend dat jongeren die ervoor kiezen om niet dat pad op te gaan, door lesgevers op die manier in een hokje worden gestopt.

Ik ga volledig mee met uw mening. Tegelijkertijd vind ik dit ook gewoon zo jammer, maar ook zo menselijk. Ik hoop dat we mensen met dezelfde meningen op andere gedachten kunnen brengen. Door te proberen zich in te leven in de vooroordelen die ze hebben, te begrijpen hoe en waarom die ontstaan en om die te doorbreken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben Marokkaanse Belg en volgens mijn persoonlijke mening is dit onzin. Ik heb mij lang geschaamd omwille van de afkomst die mijn ouders hebben. Alhoewel ik door zulke vooroordelen overdreven voorzichtig werd in mijn sociaal contact met Vlamingen, blijf ik mij toch meer Belg dan Marokkaan voelen. Maar ongeacht hoe Belg ik mij voel of ben, ik blijf Marokkaan vanuit Belgisch oogpunt denk ik. Bij Marokkanen ben ik dan misschien te Belgisch of te westers, of zelfs een verrader. Het is dan ook nooit goed hé :shy:

Persoonlijk vind ik dit gewoon twee collega's die hun meningen delen over bepaalde bevolkingsgroepen, en die daarover bepaalde vooroordelen hebben.

Dat mag en zou moeten kunnen. In privé voor een klas zonder studenten of op publieke internet fora. Iedereen heeft immers vooroordelen.

Ik heb erger meegemaakt, maar waar ik mij nu wel degelijk aan zou kunnen ergeren zijn de uitingen van Vlaams Belanger politiekers.

Ikzelf heb ook lang een negatief vooroordeel gehad 'to.v. Belgen. Dat is "Ze denken of weten dat ik een Marokkaanse Belg ben, en nu gaan ze mij (negatief) veroordelen." Door die gedachte werd ik vervolgens angstig en dan denk ik het volgende: "Ik weet niet hoe ik mij moet gedragen. Als Belg om het stereotype te doorbreken, als stereotype van een Marokkaan want dat is toch wat ze van mij (negatief) denken of als een kind van Marokkaanse ouders, die AN spreekt en soms dt spellingsfouten schrijft, die zijn best probeert te doen om zich zo goed mogelijk te assimileren in de samenleving? Ik wil zoals elke mens, het gevoel erbij te horen/willen worden geaccepteerd en dat men positief over mij denkt.

Ik voelde mij gefaald en/of schuldig 't.o.v. mijn Belgische landgenoten omdat ik Marokkaan ben, niet hoog opgeleid ben alhoewel ik dat wil, en zoveel psychiatrische hulp nodig had.

Ik accepteer mezelf (eindelijk). Na 10 jaar depressie, een maandenlange opname, enkele suicide pogingen en pas na een levensveranderende LSD trip.

Pas na de LSD trip besefte ik wat belangrijk voor mij was en wie ik ben. Een onschuldige jongen die zich minderwaardig voelde 't.o.v. iedereen en zich eenzaam voelt, en onschuldige gedachten heeft. Iemand die iedereen zijn geluk wenst, compassie heeft en inlevingsvermogen. Iemand die gewoon geaccepteerd en gerespecteerd wil worden als levend wezen en als levenswaardige mens.

Zoals gewoonlijk is de realiteit dikwijls genuanceerder. Niet elke Marokkaan of Belg heeft enkel maar negatieve vooroordelen. Het is dikwijls nooit zwart wit. Geen enkele Vlaming of Belg met goede voornemens verdient mijn negatieve vooroordelen en/of gevoelens. Daarmee probeer ik iedereen in een positief daglicht te zien en te leven volgens het innocent until proven guilty principe.
Leuk om eens een andere invalshoek te lezen.

Ik denk dat haast iedereen wel moet toegeven vooroordelen te hebben. Dat is immers normaal. Ik weet dat ik er heb door jarenlang in Antwerpen te leven. Je kan daar niet om heen, je ziet en ervaart dingen die je bepaalde impulsen geven.

Maar wat voor mij belangrijk is, dat is hoe snel iemand zijn vooroordelen kan laten vallen door daadwerkelijk na te gaan hoe/wie de persoon voor zijn/haar neus is. Ik zal steeds proberen om nooit iemand zijn/haar rekening op te maken alvorens ik er mee heb gesproken.

Ik denk dat het ook nuttig is om gewoon bewust te zijn van je eigen vooroordelen. Door te doen alsof je Jezus zelf bent ga je jezelf voorliegen en kan je nog wat akeliger door de mand vallen dan iemand met het hart op de tong.

Hoe sommige mensen het recht op privacy van de betrokken academici wegpisten en in de vuilbak smeten vind ik bijvoorbeeld enorm eng. Iemand heeft een mening die wel degelijk in de werkelijkheid grond kan vinden, maar ze getuigt van een bepaalde predispositie. Ahja we moeten die mensen strippen van een fundamenteel basisrecht, veroordelen en we zeggen dat een andere mening hebben in de privésfeer verboden is. Dit komt de samenleving zeker ten goede!!!

Zelfs al is iemand een racist, dan is eerbied voor universele rechten nog steeds de eerste impuls die men zou moeten volgen ipv zelf scheidsrechter te willen zijn van wie welke mensenrechten mag genieten. Je gaat die mensen nooit van mening doen veranderen door hen te behandelen als subjecten van je eigen willekeur en door ze te veroordelen nog voor ze over de schreef zijn gegaan. In eerste instantie vang je meer bijen met honing dan met azijn. En als je begrip moet hebben voor iemand zijn levenskeuzes vanwege zijn socio-economische achtergrond, directe omgeving enzovoort wanneer hij een misdrijf pleegt moet je dat gegeven universeel toepassen.

Tevens, in huidig geval. Een bepaalde mening hebben en die van jezelf kennen betekent niet dat je niet neutraal kan zijn in professionele setting. Er zijn heel veel capabele rechters die behoorlijk neutraal acteren, maar in privé gekleurde meningen hebben. Thuis doe je wat je wilt. Als je de mensen correct behandelt waar nodig is dat geen probleem bij het uitoefenen van je beroep.

Dat is iets dat me vaak tegen de borst stoot. Veel mensen prediken verdraagzaamheid, maar het kan maar in één richting en hun standpunt zit vol tegenstellingen als je ze nagaat. En over rechten wordt met de kleinst mogelijke deskundigheid gesproken en diezelfde rechten worden uitgedeeld en geïnterpreteerd naargelang hun mening staat. Onvoorstelbaar dat sommigen de onmenselijkheid daar niet van kan inzien. Maar dan toch doen alsof men de morele autoriteit is want op één bepaald aspect zijn ze toch zo verdraagzaam en ruimdenkend. Dat laatste is ook heel vaak een waanbeeld ook trouwens. Want ik heb al vaak ‘verdraagzame’ mensen heel vlotjes zien draaien met de kar na een tegenslagje.
 
Even over de wetgeving (geen zin om me verder in de discussie te mengen):

De wet zegt idd dat: "Met (straffen) wordt gestraft hij die ofwel, opzettelijk, met behulp van enig toestel niet voor publiek toegankelijke communicatie, waaraan hij niet deelneemt, onderschept of doet onderscheppen, er kennis van neemt of doet van nemen, opneemt of doet opnemen, zonder de toestemming van alle deelnemers aan die communicatie (rest van artikel niet van toepassing hier)"

2 zaken hierbij:
- gaat het over publiek toegankelijke communicatie? Moeilijk hier, maar ik dénk van wel, gezien er een livefeed was en de personeelsleden dit wisten. Waarschijnlijk wisten ze wel niet meer dat die nog altijd kon aanstaan, wat kan maken dat een rechter anders oordeelt.
- mocht het geen publiek toegankelijke communicatie zijn, mag het dan opgenomen/gepubliceerd worden? Daar is de rechtspraak duidelijk over: Het opnemen mag duidelijk wel, want er was toestemming om de rest van de video op te nemen. Niemand kan gestraft worden dat dit opgenomen is. Mag het gepubliceerd worden zomaar? Nee.

Wil dat zeggen dat er nu een vrijspraak komt mocht er een rechtzaak van komen? Absoluut niet. Daar is het hof van cassatie héél duidelijk over geweest: illegaal opgenomen video's mogen perfect gebruikt worden in een rechtzaak, onder 3 voorwaarden:
- als de wet expliciet zegt dat illegaal verkregen bewijs niet gebruikt mag worden in een rechtzaak (nietigheid van het stuk).
- als de overtreding van de wet hierboven zorgt dat de betrouwbaarheid weg is
- als het gebruik ervan in strijd is met het recht op een eerlijk proces (bvb té geknipt om goed te kunnen oordelen)

Ivm alle 3 de voorwaarden is hier geen enkel probleem, dus mag een instantie als KifKif die perfect gebruiken in een rechtzaak.

De persoon die de film opgeladen heeft en overal verspreid heeft, is wél strafbaar, mocht hij/zij dit enkel aan KifKif doorgegeven hebben, is er absoluut geen probleem.
 
Zeker akkoord dat je wel iets mag verwachten nar taalgebruik toe, maar dat is toch een gegeven dat niet enkel bij die Marokkanen komt te liggen. Genoeg studenten die hun eigen dialect en tongval quasi cultiveren: Gents, Kempisch, West-Vlaams,... Dat is even onverstaanbaar als de  slang waar die prof en assistent wss aan refereren.

Over het algemeen worden aan dialect(sprekers) negatievere waarden gekoppeld dan aan mensen die de standaardtaal spreken en daarenboven is een goede kennis van het Nederlands belangrijk voor je slaagkansen in het hoger onderwijs. Genoeg studies die dat bevestigen. Mijn ouders hebben mijn grootouders altijd gezegd om NOOIT dialect tegen mij te spreken.

Ouders die het goed voor hebben, sturen hun kind naar de logopedische praktijk wanneer hun kind (taal)zwak is. Mijn vriendin is logopediste en zien iedereen langskomen; Vlaams en niet-Vlaams, rijk en arm, jongens en meisjes. Als je als een complete mongool praat, moet je er niet van versteld staan dat bepaalde mensen daarover een denigrerende/elitaire houding over aannemen.

Racisme is strafbaar. Dat men dan een klacht indient of houdt men het liever bij Twitter en het slachtoffer zijn van de "racistische" Vlaming?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben Marokkaanse Belg en volgens mijn persoonlijke mening is dit onzin. Ik heb mij lang geschaamd omwille van de afkomst die mijn ouders hebben. Alhoewel ik door zulke vooroordelen overdreven voorzichtig werd in mijn sociaal contact met Vlamingen, blijf ik mij toch meer Belg dan Marokkaan voelen. Maar ongeacht hoe Belg ik mij voel of ben, ik blijf Marokkaan vanuit Belgisch oogpunt denk ik. Bij Marokkanen ben ik dan misschien te Belgisch of te westers, of zelfs een verrader. Het is dan ook nooit goed hé :shy:
Er is geen enkele reden om je te schamen daarvoor. Ja er zullen altijd rotte appels zijn die u daarvoor scheef zullen bekijken, misschien zelfs ook op het internet, hoewel je dat ook voor jezelf kan houden. Maar je kan perfect Belg en Marokkaan voelen. Ik voel bijvoorbeeld ook aangetrokken tot de Japanse of IJslandse cultuur, ook al ben ik geen Japanner of IJslander. En in het algemeen sta ik heel positief tegenover veel culturen en landen. In het algemeen zul je overal rotte appels en leuke mensen leren kennen, maar soms kan door groepsidentiteit en groepsdruk de balans verkeerd te komen liggen. Maar dat is meer "sociologie". Ik ben bijvoorbeeld opgegroeid en dat heeft één zekere band met elkander die in België is opgegroeid, bijvoorbeeld de taal kunnen spreken of de tv-programma's waarmee ik ben opgegroeid enzovoort. Maar dat gaat zoveel breder dan dat, en kan op veel manieren ingevuld worden, niet alleen land waarin je opgegroeid bent.

Maar.. ik vind dat je trots moet zijn op wie je bent. En persoonlijk vind ik het een voordeel (voor uw eigen groeien) dat je een Marokkaanse Belg bent. Ik weet niet in welke zin je nog een band hebt met Marokko, voor hetzelfde geld is dat bijna niets, maar het kan zijn dat je daardoor twee talen vloeiend kunt door een link te hebben met Marokko nog steeds en ook met België. Ik denk dat dat je kan verrijken als persoon. Ook al zal je evt. last te maken krijgen met discriminatie enzovoort, dan nog is voor je "persoonlijke groei", als we de rest even buiten beschouwing laten, dat een verrijking. Natuurlijk kan het ook zijn dat je er niets mee hebt, en dat is dan oké. Maar alles heeft zijn voor-en nadelen. En er zijn zeker zaken dat altijd mooi zijn. Ik ben ook niet altijd 100% trots om Belg te zijn, maar bijvoorbeeld de koerscultuur van hier vind ik altijd heel mooi om mee te maken, daar ben ik dan wel weer trots op. Er zijn altijd elementen waar je je kan aan optrekken.

Ik maak ook wel eens dt-fouten, ik ben ook niet hoogopgeleid, en ik heb ook al psychiatrische hulp nodig gehad. Het zal zelden allemaal perfect lopen. Ja, en ik heb dat gevoel dat ik "gefaald" heb. Maar - en daar stoor ik me wel aan - ik vind dat de lat hier erg hoog ligt, vooral van de het perspectief van de medemens dan. Perfectie bestaat niet, dat moet je ook leren loslaten. En te veeleisend zijn, is ook niet goed. Soms moet je eens durven laten lopen, al is het maar tijdelijk.
 
Ik heb het volledige filmpje niet gezien, enkel een montage op HLN... Op basis van die stukjes heb je imo te weinig context om er een oordel over te kunnen vellen. Die hint naar segregatie doet de wenkbrauwen wel fronsen maar de volledige context is niet duidelijk. De uitspraak over de straattaal vond ik eigenlijk niet erg verkeerd. Racisme is absoluut verkeerd, in alle richtingen. Anderzijds wordt de racisme kaart ook wel 's onterecht getrokken. Een vrouw parkeerde haar dieselwagen op een plaats met een electrische laadpaal, net op het moment dat ik daar wil laden. Op die parking waren nog andere plaatsen vrij dus ik vroeg haar of ze niet een plekje kon opschuiven zodat de laadpaal vrij bleef vermits ze die toch niet ging gebruiken. Als antwoord kreeg ik een tirade in het Arabisch (denk ik) gevolgd door 'ik parkeer waar ik wil, jij beslist niet waar ik ga staan, racist!' Wat de dame niet weet is dat ik in dezelfde situatie die vraag aan eender wie zou stellen, ongeacht de afkomst of uiterlijk van die persoon. Met dit voorbeeld wil ik zeker niet veralgemenen hoor. Asociale klootzakken zijn dat door hun gedrag en niet door hun uiterlijk of afkomst. Ik ben op mijn hoede als ik een bende dronken witte voetbalhooligans tegenkomen maar ik zal net zo goed de straat oversteken als mijn pad een groepje wannabe luidruchtige Mocro maffia lookalikes kruist. Ik bepaal dat op basis van het waarneembaar gedrag.

Wie heeft er de serie Grond gezien? Goed gemaakt, heb er echt van genoten. Fallah en El Arbi, nu in Hollywood actief, hebben dat goed gedaan. Zalige mannen ook, down-to-earth en komen in interviews echt goed over.

Nu, zij gebruiken een aantal clichés in hun serie Grond waarvan ik me afvraag of ze er alleen mee wegkomen vanwege hun roots. Zou een regisseur zoals pakweg Jan Verheyen dezelfde beeldvorming kunnen gebruiken zonder een klacht voor racisme aan zijn broek?
 
Laatst bewerkt:
Het zit toch ook een beetje zelf in hun eigen hoofd denk ik dan.
2 weken terug gesprekje met collega's over waar ze vandaan kwamen: welke stad en provincie...
Probeer een jonge, collega die pas bij ons gestart was erbij te betrekken en vraag van waar zij kwam, antwoordt die doodleuk Turkije... voel ik mij als een halve racist, maar vraag toch eens door: neen, hoor geboren en getogen in Vlaams Brabant, maar ja, ze zei dat ze het zo gewoon was om als mensen achter haar afkomst vroegen om met Turkije te antwoorden... in de praktijk gaat ze daar gewoon vooral nog op vakantie en heeft ze daar wat familie, maar ik zou zo iemand liever zelf en ook zichzelf als Belg laten zien (dan kan je nog zeggen dat je Turkse roots hebt, maar niet als eerste antwoord).

De zelfidentificatie en segregatie binnen de allochtone gemeenschap blijft toch ook groot denk ik dan, zelfs na nu al 4 (?) en straks 5 (?) generaties. Uiteraard is dit een gevolg van wisselwerking, de rest van de samenleving bestempelt hen ook nog te vaak als dusdanig en veel problemen hangen samen met het blijven vastklampen aan een thuistaal en -cultuur die géén landstaal of cultuur is, blijven importeren van ongeëduceerde partners via huwelijksmigratie, etc.

En om toch nog even de averechtse tour op te gaan, je ziet dat soort gedrag ook wel duidelijk meer bij bepaalde gemeenschappen dan bij anderen: in Limburg ook genoeg mensen met roots in de Italiaanse gastarbeiders, die noemen zich vaak toch niet meer in de eerste plaats Italiaans denk ik dan, zelfs al blijft dat een beetje in de familie zitten natuurlijk.
 
En om toch nog even de averechtse tour op te gaan, je ziet dat soort gedrag ook wel duidelijk meer bij bepaalde gemeenschappen dan bij anderen: in Limburg ook genoeg mensen met roots in de Italiaanse gastarbeiders, die noemen zich vaak toch niet meer in de eerste plaats Italiaans denk ik dan, zelfs al blijft dat een beetje in de familie zitten natuurlijk.
Ik heb nu toevallig Limburgse Italiaanse familie. Aangetrouwd, een tante van me is gehuwd met een italiaan die in de mijnen heeft gewerkt. Er zit daar toch veel Italië in, ook in de derde en vierde generatie. Dat is nu éénmaal deel van hun identiteit. Mijn neven geven hun kinderen (ondertussen nog een kwart Italiaans) allemaal Italiaanse voornamen, die eten Italiaans, drinken liters espresso, spreken Italiaans, gaan er op vakantie en supporteren voor Rome of Milaan... Ik vind er niks verkeerd aan om fier te zijn op je afkomst en je identiteit.
 
Ik heb nu toevallig Limburgse Italiaanse familie. Aangetrouwd, een tante van me is gehuwd met een italiaan die in de mijnen heeft gewerkt. Er zit daar toch veel Italië in, ook in de derde en vierde generatie. Dat is nu éénmaal deel van hun identiteit. Mijn neven geven hun kinderen (ondertussen nog een kwart Italiaans) allemaal Italiaanse voornamen, die eten Italiaans, drinken liters espresso, spreken Italiaans, gaan er op vakantie en supporteren voor Rome of Milaan... Ik vind er niks verkeerd aan om fier te zijn op je afkomst en je identiteit.

Daar is op zich ook niets mis mee. Maar als ik aan Limburgers met Italiaanse roots vraag waar zij vandaan komen, zou hun eerste reflex Limburg moeten zijn, en niet Abruzzo of Puglia ofzo. Dat je dan graag alsnog liters espresso drinkt of support voor A.C. Milan, be my guest. Ik drink overigens ook liters koffie.

Bij gemeenschappen zoals de Marokkaanse speelt natuurlijk meer dan dat, daar zijn op ditzelfde moment ook andere threads over actief.
Zouden er bijvoorbeeld nog Italiaans-Limburgse gezinnen zijn waar géén Nederlands gesproken wordt met de kinderen? Of zitten we met politici met Italiaanse roots die er theocratische meningen op nahouden? Ik denk het niet.
 
Ikzelf heb ook lang een negatief vooroordeel gehad 'to.v. Belgen. Dat is "Ze denken of weten dat ik een Marokkaanse Belg ben, en nu gaan ze mij (negatief) veroordelen."
Ik ben 100% Belgisch en tijdens een businesstrip met de collega's waren we met 6 op wandel. 2 Belgen en 4 Belgen van Marokkaanse origine. Wij zaten dan met 2, alkohol te zuipen, die 4 anderen waterpijp aan het roken, allemaal aan dezelfde tafel in een bar.

En dan waren we vragen aan elkaar stellen van wat doe je tijdens kerstmis? Ah en wat doen jullie dan tijdens de Ramadan?

Ik zie persoonlijk het probleem niet. Je kan toch gewoon praten als beschaafde mensen onder elkaar, en neen je moet het niet met alles eens zijn met elkaar.
 
Terug
Bovenaan