Studie Procesoperator

SVD

New member
Beste lezers,

Ik zit met een heel groot dilemma en aan de conversaties die ik hier kon lezen hebben jullie waarschijnlijk de expertise om me daarbij te helpen.

Ik volgde in het TSO de richting chemie. Momenteel volg ik aan Kdg de opleiding procestechnieken omdat ik erg graag procesoperator wil worden.

Nu ben ik niet geslaagd voor een labo organische waardoor ik alleen nog een getuigschrift kan bekomen. Ik zit in het derde jaar met nog een paar vakken uit het tweede waardoor ik dus ook voor een getuigschrift nog een jaar moet doen voor de overige vakken van het derde. De bachelor proef en stage zal ik dus niet mee mogen doen :(.

Is het slim om dan toch maar voor een getuigschrift te gaan ? Of heeft er iemand ervaring met een eventuele overschakeling naar de AP hogeschool ?

Zijn er volgens jullie nog andere mogelijkheden ? Ergens een opleiding van een jaar ? Een graduaat lijkt me niet aangewezen want ik denk dat ik nu al wat verder zit of zie ik dat verkeerd ? Graduaat in Geel of Gent is ook een beetje ver want ik woon in Antwerpen en op kot gaan is geen optie. Solliciteren ? Maak ik al een kans ? Het liefst zou ik natuurlijk bij een bedrijf zoals BASF of ADVARIO of gelijkaardig werken.

Ik hoop dat jullie kennis me bij dit dilemma kan helpen.

Alvast heel erg bedankt !
 
Een bachelor zal altijd superieur zijn aan een 7de jaar of een acta/sira jaar ongeacht wat men je wijsmaakt.
Persoonlijk zou ik de bachelor afmaken als je al zo ver in je opleiding zit. Mocht je nu in je eerste jaar zijn blijven hangen dan zou ik eerder geneigd zijn om een andere opleiding aan te bevelen maar in jouw geval die stap maken komt vooral neer op heel veel weggegooide jaren.

Ik weet ook niet of je een goed beeld hebt van wat je allemaal kan doen als procesoperator. BASF en ADAVARIO zijn twee totaal andere bedrijven, de ene doet voornamelijk aan productie en de andere is uitsluitend logistieke dienstverlening.

Hoe het exact zit met je kansen bij een sollicitatie kan ik op dit moment niet met zekerheid zeggen. De afgelopen jaren nam men bij wijze van spreken iedereen aan, maar als ik kijk naar de huidige vacatures vraagt men opnieuw minimum een bachelor of ervaring bij veel bedrijven. Eén van de weinige grote bedrijven die systematisch mensen met een 7de jaar aannemen is BASF, dus je kan altijd proberen.

Maar ik zou toch voor de bachelor gaan. Al is het maar zodat je er later geen spijt van hebt.
 
Eventjes doorbijten kan ik zeer zeker, ik ben ook het meest geneigd om dat te doen maar door dat labo waar ik niet door ben kan ik geen diploma maar alleen een getuigschrift halen en dat is nu net het probleem.

Hoe zullen ze tegen enkel een getuigschrift aankijken. Een getuigschrift voor alle vakken behalve labo, stage en bachelorproef want dat mag ik niet meedoen.
 
Diploma halen.

Veel mensen zonder zullen zeggen "ach wat is het nog waard".
Ik heb heel lang harder moeten werken om nu een functie te hebben waarin jij gewoon gaat kunnen instappen. Scheelt je makkelijk 5j-10j.
 
Eventjes doorbijten kan ik zeer zeker, ik ben ook het meest geneigd om dat te doen maar door dat labo waar ik niet door ben kan ik geen diploma maar alleen een getuigschrift halen en dat is nu net het probleem.

Hoe zullen ze tegen enkel een getuigschrift aankijken. Een getuigschrift voor alle vakken behalve labo, stage en bachelorproef want dat mag ik niet meedoen.
Kan je dat vak volgend jaar gewoon niet opnieuw volgen?
 
Een bachelor zal altijd superieur zijn aan een 7de jaar of een acta/sira jaar ongeacht wat men je wijsmaakt.
Persoonlijk zou ik de bachelor afmaken als je al zo ver in je opleiding zit. Mocht je nu in je eerste jaar zijn blijven hangen dan zou ik eerder geneigd zijn om een andere opleiding aan te bevelen maar in jouw geval die stap maken komt vooral neer op heel veel weggegooide jaren.

Ik weet ook niet of je een goed beeld hebt van wat je allemaal kan doen als procesoperator. BASF en ADAVARIO zijn twee totaal andere bedrijven, de ene doet voornamelijk aan productie en de andere is uitsluitend logistieke dienstverlening.

Hoe het exact zit met je kansen bij een sollicitatie kan ik op dit moment niet met zekerheid zeggen. De afgelopen jaren nam men bij wijze van spreken iedereen aan, maar als ik kijk naar de huidige vacatures vraagt men opnieuw minimum een bachelor of ervaring bij veel bedrijven. Eén van de weinige grote bedrijven die systematisch mensen met een 7de jaar aannemen is BASF, dus je kan altijd proberen.

Maar ik zou toch voor de bachelor gaan. Al is het maar zodat je er later geen spijt van hebt.
Diploma gaat nu net niet meer, daardoor zit ik met een probleem. Door 2 e keer gebuisd op alleen labo organische kan ik alleen getuigschrift bekomen. Stage en bachelor proef mag ik daardoor niet meedoen …
 
Diploma gaat nu net niet meer, daardoor zit ik met een probleem. Door 2 e keer gebuisd op alleen labo organische kan ik alleen getuigschrift bekomen. Stage en bachelor proef mag ik daardoor niet meedoen …
Op die manier weet ik het niet goed. Mocht ikzelf de rekrutering doen zou ik tevreden zijn met dat getuigschrift als de buis voor labo organische is, maar we weten allemaal dat HR een diploma-fetisj hebben :D.

Je kan meedoen voor een opleiding bij SIRA en ACTA en dan ben je in principe binnen maar denk eraan dat die certificaten geen waarden hebben in het buitenland en dat die opleiding bij bedrijven buiten het Antwerpse vaak onbekend zijn.
 
Terug
Bovenaan