Werk Studie Bachelor Chemie Procestechnologie of Sira opleiding procesoperator

Luciano00187

New member
Beste lezers

Ik zit in mijn 6de jaar TSO en ik ben tot beslissing gekomen dat ik procesoperator wil worden en een sterke interesse heb voor deze functie. Nu is mijn vraag of een Sira opleiding voor het beroep procesoperator hetzelfde is als een bachelor Chemie procestechnologie. Met beide kun je aan de slag gaan. Ik hoor wel van mensen die de Sira-opleiding hebben gevolgd dat ze dezelfde startpositie en dezelfde loon hebben als iemand met een Bachelor Chemie en dat ze ook evenveel doorgroeimogelijkheden hebben omdat het allemaal draait om ervaring. Iemand die een sira opleiding heeft afgerond kan ook even snel hogerop klimmen als een persoon met bachelor Chemie procestechnologie.

Als je met een éénjarige opleiding hetzelfde kan bereiken is het dan niet zonde om nog 2 jaar langer te studeren voor een Bachelor. Of zit er wel degelijk een verschil tussen beide?

Alvast bedankt
 
Tijdens een bachelor ga je uiteraard veel meer leerstof te verwerken krijgen dan met een opleiding bij SIRA of ACTA.
De hoeveelheid pure chemie vakken zoals analytische chemie, organische chemie en instrumentele analyse krijg je gewoonweg niet of in zeer beperkte mate tijdens een 7de jaar. Qua basiskennis ga ik altijd een bachelor hoger in schalen dan een 7de jaar of equivalenten.
Naar wat ik hoor schat men de studenten die een ACTA of SIRA traject hebben gevolgd wel een pak hoger in dan diegene die een VDAB opleiding hebben gevolgd. Die VDAB opleiding zit vol met debielen die ik persoonlijk nog niet onder supervisie zou laten werken. Ik geloof dat ik het op wijlen 9lives eens heb verteld maar ik heb ooit met een VDAB'er gesproken die zowel ACTA als SIRA had doorlopen en voor beide niet geslaagd was. Die kerel gaf ronduit toe dat hij veiligheid allemaal niet zo belangrijk vond en dat hij daarom gebuisd was geweest.

Als je bij een bedrijf begint ga je beide echter aan dezelfde voorwaarden werken, er is geen verschil tussen beide opleidingen op dat vlak. Ook qua doorgroeimogelijkheden ga je in principe min of meer dezelfde kansen krijgen. Er zijn bij ons op het bedrijf genoeg area managers en shift controllers die een 7de jaar hebben gedaan en daar lopen voldoende genieën tussen.
Het grote verschil zal men zich bevinden in de aanwervingskansen bij de grotere bedrijven. Hoewel ik moet toegeven dat de vereisten momenteel sterk fluctueren met de vraag naar procesoperatoren gaan bedrijven in principe nog steeds liever een bachelor of hoger aanwerven dan een 7de jaar.

Laat je ook niets wijsmaken. Die "diploma's" die je ontvangt bij SIRA, ACTA, VDAB, ... hebben geen enkele officiële waarde. Men accepteert deze in de ruime Antwerpse regio omdat men daar bekent is met de opleidingen maar mocht je ooit in pakweg Nederland gaan werken als operator of de overstap maken naar de overheid dan heeft jouw certificaatje geen enkele waarde.

Veel en waarschijnlijk zelfs de meerderheid van je kennis ga je opdoen op de job dus daar ga je niet noodzakelijk benadeeld worden ten opzichte van een bachelor maar ik merk zelf dat wanneer men over de meer technische en/of theoretische zaken gaat dat ik het toch moet afleggen tegen hoger opgeleiden. Dus als iemand die beide paden heeft bewandeld zou ik je willen aanraden om zo hoog mogelijk te mikken en te gaan voor die bachelor. Bovendien zou ik ook adviseren om voor een bachelor elektromechanica te kiezen ipv voor een bachelor chemie. De meeste zaken die je gaat moeten controleren gaan van mechanische, elektrische of regeltechnische aard zijn en niet zo zeer van chemische of fysische. Zeker als buitenman heb je veel meer aan een uitgebreide technische kennis dan een theoretische kennis, die processen staan er en hoewel het leuk kan zijn dat je de reactiviteit van je catalyst kan beoordelen aan de hand van verschillende parameters gaan de ingenieurs uiteindelijk toch beslissen wanneer er een cat-change moet plaatsvinden.
 
Beste lezers

Ik zit in mijn 6de jaar TSO en ik ben tot beslissing gekomen dat ik procesoperator wil worden en een sterke interesse heb voor deze functie. Nu is mijn vraag of een Sira opleiding voor het beroep procesoperator hetzelfde is als een bachelor Chemie procestechnologie. Met beide kun je aan de slag gaan. Ik hoor wel van mensen die de Sira-opleiding hebben gevolgd dat ze dezelfde startpositie en dezelfde loon hebben als iemand met een Bachelor Chemie en dat ze ook evenveel doorgroeimogelijkheden hebben omdat het allemaal draait om ervaring. Iemand die een sira opleiding heeft afgerond kan ook even snel hogerop klimmen als een persoon met bachelor Chemie procestechnologie.

Als je met een éénjarige opleiding hetzelfde kan bereiken is het dan niet zonde om nog 2 jaar langer te studeren voor een Bachelor. Of zit er wel degelijk een verschil tussen beide?

Alvast bedankt
Geen idee welke richting je volgde in het TSO maar voor in aanmerking te komen voor het sira project mag je sommige dingen niet gevolgd hebben! Dit komt rechtstreeks uit de info fiche van het sira project;

"Verder beschik je niet over een bachelor of master diploma, een diploma HBO5 Elektromechanica/Chemie, een diploma TSO Chemie, TSO Elektromechanica of SEnSE 7 TSO Chemische Procestechnieken, 7 TSO Regeltechnieken of 7 TSO Mechanica Constructie en Planningstechnieken"

Verder kan ik enkel vertellen dat er op dit moment een enorm te kort is aan procesoperators en dit enkel nog gaat toe nemen met het project van INEOS. Ik schat de kans zelfs groot in dat je ergens kan beginnen (mss wel eerder in een kleiner bedrijf) met een diploma van het TSO.

Uit eigen ervaring kan je zelf alles leren op de plant zonder een bachelor of sira project. Eens je bent aangeworven en ervaring hebt ga je niemand meer horen vragen achter je diploma's.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan