Proces Aanslagen Zaventem

Eigenlijk toch echt walgelijk dat dit hof van assisen nog bestaat imo. 9 maanden proces voor gegarandeerd levenslang. Wat een klucht en geldverspilling. En die juryleden hun tijd en mogelijks leven verkloot door trauma. Dit moest altijd voor de correctionele komen en vlugger afgehandeld worden. Tijd dat de bevoegde mensen eens beginnen te werken ipv te nietsnutten en het het hof van assissen afschaffen.
 
Het was afgeschaft door Geens maar een aantal Liga's hebben dat aangevochten en gelijk gekregen.
Ze hadden het beter op grondwettelijk niveau afgeschaft. Maarja, wetten en politiekers gaat moeilijk samen.
 
Wat als je als zelfstandige/freelancer wordt opgeroepen en zo een half jaar aan dayrate van 800/dag misloopt, of betalen zij dan die dayrate ;)
 
En hoe zit dat als je in het buitenland werkt? ik neem aan dat buitenlandse bedrijven geen boodschap hebben om hun mensen zo lang te verliezen.
 
Op vrtnws las ik gisteren (of eergisteren) dat deze jury zeker een half jaar van de buitenwereld afgesloten zal worden, dus ja.

Niet zeker of deze vraag in dit subforum past, maar wie niet waagt... ik heb een dubbele handicap (ingeschreven bij VAPH ook), autisme en zware slechthorendheid. Zeker deze laatste handicap zou het volgen van het hele proces zo goed als onmogelijk maken, en volledig onmogelijk als het in het Frans is. Zou ik opgeroepen kunnen worden als jurylid, en zo ja, zou ik een vrijstelling kunnen vragen en krijgen?
Geen idee hoe belangrijk dat Frans is, maar voor je gehoor zou het kunnen opgelost worden met een schrijftolk.
Al ben ik benieuwd of ze daar rekening mee zouden houden dat ze bovenop je loon + dagvergoeding nog eens een fulltime schrijftolk mogen sponsoren.
En vind dan nog maar eens schrijftolken die de hele periode beschikbaar zijn.
 
Persoonlijk blijf ik voor volksjury's. Dat is in den tijd voorzien om te voorkomen dat overheden of rechters zelf politieke veroordelingen zouden kunnen realiseren. Nu niet dat ik denk dat het gros van de huidige rechters zijn werk niet goed doet, maar ik vind dat wel een belangrijk verdedigingsmechanisme voor moesten er in de toekomst zaken mislopen.

Bovendien betrekt het de burger vaak ook bij de meest schokkende en zwaarwichtige zaken, die een zeer grote impact in en op de maatschappij hebben. In deze zaak is dat bijzonder van toepassing: de burger en de maatschappij werden geraakt, nu worden ze door diezelfde burgers (mogelijks) veroordeeld.

Moesten ze mij oproepen, ik zou zeker gaan en geen probleem hebben om te zetelen. En niet om mensen a priori levenslang in de bak te draaien, ik zou oprecht luisteren naar elke mens zijn verhaal daar (slachtoffer en dader).
 
Persoonlijk blijf ik voor volksjury's. Dat is in den tijd voorzien om te voorkomen dat overheden of rechters zelf politieke veroordelingen zouden kunnen realiseren. Nu niet dat ik denk dat het gros van de huidige rechters zijn werk niet goed doet, maar ik vind dat wel een belangrijk verdedigingsmechanisme voor moesten er in de toekomst zaken mislopen.

Bovendien betrekt het de burger vaak ook bij de meest schokkende en zwaarwichtige zaken, die een zeer grote impact in en op de maatschappij hebben. In deze zaak is dat bijzonder van toepassing: de burger en de maatschappij werden geraakt, nu worden ze door diezelfde burgers (mogelijks) veroordeeld.

Moesten ze mij oproepen, ik zou zeker gaan en geen probleem hebben om te zetelen. En niet om mensen a priori levenslang in de bak te draaien, ik zou oprecht luisteren naar elke mens zijn verhaal daar (slachtoffer en dader).
Indertijd zijn ze inderdaad ingevoerd om politieke veroordelingen te voorkomen, daarom dat ze toen enkel toegepast werden voor misdaden zoals bvb drukpersmisdrijven omdat die politiek geïnspireerd konden zijn. Nu doen we echter het volledige omgekeerde, het Vlaams Blok is bvb veroordeeld voor racisme door een gewone rechtbank terwijl heel wat compleet apolitieke moordzaken, zoals deze die nu voorligt, wel door een volksjury behandeld worden.
 
Maar echt werken is het ook weer niet. Bruto of netto vergoeding weet ik feitelijk niet. Het zou me niet verbazen moest je hierdoor in een hogere belastingsschijf vallen en ze op die manier nog wat centjes proberen te recupereren :D
Echt werken is het inderdaad niet.
Ik weet niet van jullie maar mijn gedacht staat reeds vast.
De rest is tijdspassering.


Ik versta eigenlijk niet waarom hiervoor een burgerlijk proces moet plaatsvinden.
Een militair tribunaal ware meer op zijn plaats. Dit is oorlog, toch?

België is sinds 2014 aanwezig in het Midden-Oosten voor de operatie Desert Falcon (ODF). Die maakt deel uit van operatie Inherent Resolve van de internationale coalitie tegen DAESH.
 
Ocharme, de daders vinden het niet leuk dat ze geblinddoekt met luide muziek op getransporteerd worden. En dan nog advocaten die dreigen met een kortgeding.

Gewoon stuk voor stuk de kogel en gedaan met dat gezever.
Ergens begrijp ik wel dat je als advocaat je cliënt moet verdedigen, en je dus ook dit soort zaken kan aandragen als "belangrijk". Maar anderzijds vraag ik me toch echt wel af wat dit nu opbrengt buiten alles nog wat uitstellen, en en passant je cliënt nog wat wansmakelijker laten overkomen. Allez, de persoon die met een bom de luchthaven van Zaventem binnenreed vind dat ze hem naar "satanische" muziek laten luisteren...het kon een soort van donkerdere aflevering van In de Gloria zijn.
 
Ergens begrijp ik wel dat je als advocaat je cliënt moet verdedigen, en je dus ook dit soort zaken kan aandragen als "belangrijk". Maar anderzijds vraag ik me toch echt wel af wat dit nu opbrengt buiten alles nog wat uitstellen, en en passant je cliënt nog wat wansmakelijker laten overkomen. Allez, de persoon die met een bom de luchthaven van Zaventem binnenreed vind dat ze hem naar "satanische" muziek laten luisteren...het kon een soort van donkerdere aflevering van In de Gloria zijn.

Die "satanische muziek" was waarschijnlijk gewoon een plaat van Niels Destadsbader of Camille.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Ocharme, de daders vinden het niet leuk dat ze geblinddoekt met luide muziek op getransporteerd worden. En dan nog advocaten die dreigen met een kortgeding.

Gewoon stuk voor stuk de kogel en gedaan met dat gezever.

Het is een belachelijke methode waar de overheid meer mee op het spel zet dan het wint.
Wat voor nut heeft dit nu? Die gast zit in een gepantserde wagen die men kan blinderen. Komt uit een gekende gevangenis, via een gekende weg en gaat naar een gekende rechtbank.
 
Het is een belachelijke methode waar de overheid meer mee op het spel zet dan het wint.
Wat voor nut heeft dit nu? Die gast zit in een gepantserde wagen die men kan blinderen. Komt uit een gekende gevangenis, via een gekende weg en gaat naar een gekende rechtbank.
Gewoon de regels die men volgt.
De uitleg is gewoon dat dit niet nieuw is en men deze methode al jaren gebruikt.
Of je nu naar een terrorisme proces moet of een drugsproces, vanaf je in veiligheidscategorie 3 valt (geen idee wie daar in valt), is dit de manier van overbracht naar de gevangenis.
 
Gewoon de regels die men volgt.
De uitleg is gewoon dat dit niet nieuw is en men deze methode al jaren gebruikt.
Of je nu naar een terrorisme proces moet of een drugsproces, vanaf je in veiligheidscategorie 3 valt (geen idee wie daar in valt), is dit de manier van overbracht naar de gevangenis.
Klopt. Die 'satanische' muziek is trouwens metal. De reden voor de luide muziek is overigens dat ze niet kunnen meeluisteren naar de communicatie tussen de agenten.
 
Gewoon de regels die men volgt.
De uitleg is gewoon dat dit niet nieuw is en men deze methode al jaren gebruikt.
Of je nu naar een terrorisme proces moet of een drugsproces, vanaf je in veiligheidscategorie 3 valt (geen idee wie daar in valt), is dit de manier van overbracht naar de gevangenis.
Dat dit uit het grote ambtenaren sinterklaas boek komt is duidelijk.
Als dit weeral niet juridisch waterdicht is dan is het een blamage.
 
Het is een belachelijke methode waar de overheid meer mee op het spel zet dan het wint.
Wat voor nut heeft dit nu? Die gast zit in een gepantserde wagen die men kan blinderen. Komt uit een gekende gevangenis, via een gekende weg en gaat naar een gekende rechtbank.

Er zijn zeker 'wat als'-scenario's mogelijk waarbij de methodes die nu gebruikt worden ervoor kunnen zorgen dat erger kan voorkomen worden. Sommige van die scenario's kunnen ver gaan, maar als je georganiseerd mensen opblaast met een bom gaat dit ook ver.

Zo kan de gepantserde wagen en de colonne aangevallen worden tijdens de rit. Stel je voor dat ze de wagen tot stilstand krijgen en een verdachte erin slaagt te ontsnappen in alle tumult die er dan ontstaat (opnieuw, ik weet dat dit een bijna onbestaand scenario is, maar ook die scenario's moeten voorbereid worden). Een blinddoek + muziek zal er dan voor zorgen dat een verdachte ontregeld is, waardoor hij minder snel kan vluchten. Doordat hij tijdens de hele situatie ook geen orders tussen agenten kan opvangen, heeft hij ook daar geen idee van.

Het feit dat hij vanuit een gekende gevangenis komt, wil uiteraard niets zeggen. Ook in de gevangenissen zijn er wapens, drugs en telefoons.

Ik spreek me er niet over uit wat ik persoonlijk van al die regels vind, want daarvoor hebben we onvoldoende informatie over het hele dossier en de risico's die eraan verbonden zijn. Maar de regels die nu uitgevoerd worden, zijn niet plots allemaal verzonnen voor dit proces. Die worden gewoon al jaren uitgevoerd op deze manier.
En net zoals bij die boxen in het begin van het proces, zal de politie enzovoorts liever het zekere voor het onzekere nemen en een verdachte liever een keer te veel fouilleren dan te weinig.
 
Terug
Bovenaan