Proces Aanslagen Zaventem

4nvq2s8lr33a1.png
ofwel is die heel intelligent ofwel net niet. :unsure:
 
Vandaar dat ik absoluut tegen volksjury's ben. Welke zin heeft het om onwetende burgers in zo een proces te droppen waar ze vreselijke beelden, verhalen enzovoort te zien krijgen die ze voor goed misschien kunnen traumatiseren?
Eerlijk ik zou ook niet willen zetelen.
Een aangetrouwd familielid zat op de tweede metro en moest afstappen. Die is langs alle slachtoffers moeten wandelen naar de uitgang en heeft wel een mentale klop gekregen. Allezins toch stappen moeten ondernemen met een psycholoog daarna.
 
50 per dag vergoeding werd gisteren gezegd eerste tijd loon door werkgever betaald dan door iemand anders (de staat?).
 
Eerste 5 dagen is “klein verlet”, de rest is ofwel de werkgever (die dan vergoed wordt door de staat), oftewel de staat die rechtstreeks het brutoloon betaald.

Dus als je veel extralegale voordelen hebt, verlies je die blijkbaar wel voor de duur van het proces, omdat de overheid alleen het brutoloon vergoed.
 
Jureren in een proces zoals deze is toch wel de ultieme tijdverspilling...
De enige uitkomst is levenslang daar moet je dan een jaar over palaveren.

Ik vind wel dat ze dat process moeten voeren natuurlijk. We leven nog altijd in een rechtstaat maar ik zou me echt zo nutteloos voelen om daar te zitten.
 
Lijkt me niet te onderschatten, de opoffering die je moet maken als je in die jury zit. Op dat vlak begrijp ik zeker waarom velen een vrijstelling aanvragen.

Langs de andere kant zou dat ook iets zijn dat je maar 1 keer in je leven mee maakt. Vanop de eerste rij zo'n historisch proces mee maken en mee beslissen. (al kan dat ook vreselijk saai worden, en dat duurt dan allemaal ook nog zo lang...)
 
ofwel is die heel intelligent ofwel net niet. :unsure:

Waarschijnlijk eerder intelligent. Welke zot gaat er nu met de volle goesting een paar maanden elke dag liggen kijken naar verschrikkelijke beelden en naar 7000 zeverende advocaten luisteren, terwijl je dan nog zwaar inboet op loon en vrijheid.
Ik zou ook elke manier aangrijpen om een vrijstelling te krijgen of gewraakt te worden. "Burgerplicht", my ass. Niet voor zo'n antiek juridisch overblijfsel dat een volksjury is. Laat die juridische onderonsjes en veroordelingen is over aan professionele juristen.
 
Ik zou best wel eens in een volksjury willen zitten eigenlijk, maar dan eerder in een zaak die minder uitgesproken is. Dit circus gaat 9 maand duren.
 
Ik had daar eigenlijk nooit over nagedacht. Je kan toch niet verwachten dat zoveel mensen zich 6 maand gaan afzonderen?
Om dan geen begeleiding te krijgen en zoveel gruwel te moeten bekijken en ontleden?
 
Het probleem lijkt me ook deels te zijn dat die rechtszaken gewoon veel te groot worden en te lang duren. Da's een trend die steeds extremer wordt, het gaat steeds minder om de zuivere schuldvraag en steeds meer om iedereen die van dicht of ver iets met de slachtoffers te maken heeft eens aan het woord te laten. Ik snap wel dat het louterend kan werken maar daar dient het opzet van een rechtszaak niet voor, de jury zou bij zo'n uitgebreide rechtszaken meestal exact even goed kunnen oordelen als de 80% minst relevante getuigen weggelaten worden.
 
Waarschijnlijk eerder intelligent. Welke zot gaat er nu met de volle goesting een paar maanden elke dag liggen kijken naar verschrikkelijke beelden en naar 7000 zeverende advocaten luisteren, terwijl je dan nog zwaar inboet op loon en vrijheid.
Ik zou ook elke manier aangrijpen om een vrijstelling te krijgen of gewraakt te worden. "Burgerplicht", my ass. Niet voor zo'n antiek juridisch overblijfsel dat een volksjury is. Laat die juridische onderonsjes en veroordelingen is over aan professionele juristen.
De gruwel buiten beschouwing gelaten.. laat maar komen die 50 euro per dag bovenop mijn gewoon loon. 🤑
Is toch snel 1000euro extra per maand x 6. Anderzijds moet het denk ik wel niet te onderschatten zijn. Heel die tijd aandachtig zijn (wat zou er gebeuren moest je in slaap vallen op de jury stoel? :unsure: ). Daarnaast nog eens niets mogen vertellen en ook wel belangrijk uw privacy beschermen.
 
De omvang van dit proces is waanzin. +30k schuldvragen. honderdduizenden blz papier. Honderden advocaten. Duizenden betrokkenen.
Daar zin in proberen te scheppen is uzelf iets wijsmaken.
 
De gruwel buiten beschouwing gelaten.. laat maar komen die 50 euro per dag bovenop mijn gewoon loon. 🤑
Is toch snel 1000euro extra per maand x 6. Anderzijds moet het denk ik wel niet te onderschatten zijn. Heel die tijd aandachtig zijn (wat zou er gebeuren moest je in slaap vallen op de jury stoel? :unsure: ). Daarnaast nog eens niets mogen vertellen en ook wel belangrijk uw privacy beschermen.

6 maand geen verlof en is die vergoeding bruto of netto? :)
 
6 maand geen verlof en is die vergoeding bruto of netto? :)
Maar echt werken is het ook weer niet. Bruto of netto vergoeding weet ik feitelijk niet. Het zou me niet verbazen moest je hierdoor in een hogere belastingsschijf vallen en ze op die manier nog wat centjes proberen te recupereren :D
 
Maar echt werken is het ook weer niet. Bruto of netto vergoeding weet ik feitelijk niet. Het zou me niet verbazen moest je hierdoor in een hogere belastingsschijf vallen en ze op die manier nog wat centjes proberen te recupereren :D
Ik denk dat ik liever 6 maand mijn werkelijke job doe dan 6 maand intensief een proces te volgen hoor. Lijkt me dat je heel die termijn praktisch wordt geleefd, en de emotionele impact lijkt me zeer zwaar.
 
Waarom zou je die niet krijgen? Onvoldoende Frans is al voldoende om vrijgesteld te worden, laat staan slechthorendheid.
Dat onvoldoende Frans lijkt toch niet zo te zijn?
Een vrouw zegt dat ze geen Frans spreekt. Dat werd nochtans geverifieerd alvorens ze werd opgeroepen, aldus de assisenvoorzitter. De beslissing over haar kandidatuur wordt on hold gezet. Ook een andere vrouw laat verstaan dat haar Frans niet voldoende is om zich uit te drukken, zij krijgt geen vrijstelling.
 
Ik denk dat ik liever 6 maand mijn werkelijke job doe dan 6 maand intensief een proces te volgen hoor. Lijkt me dat je heel die termijn praktisch wordt geleefd, en de emotionele impact lijkt me zeer zwaar.
Op deze moment weet ik het niet zo... Deadline december.... :D Ik voel me ook geleefd...
Jurylid zelf denk ik dat wel nog doenbaar moet zijn bij een minder spraakmakende zaak. In dit proces ga je inderdaad als jurylid wat te zien krijgen wat niet uit je geheugen kan gewist worden. Anderzijds een proces omtrent gijzelneming, een hartstochtelijke doodslag, financieel gesjoemel (al denk ik niet dat dit voor assisen zal komen) lijkt me haalbaarder. Iets met georganiseerde misdaad en maffia zou ik dan weer zo ver mogelijk van wegblijven. :unsure:
 
Dat onvoldoende Frans lijkt toch niet zo te zijn?
Die kandidaat-juryleden zijn eerder al als Franstalig geïdentificeerd, zoals gezegd. Dat er een paar meertaligen plots amper nog Frans verstaan eens ze worden opgeroepen is niet zo verwonderlijk, maar weinig geloofwaardig.
 
Terug
Bovenaan