Preview: Time Flies

Eindelijk! Het is zo’n drie jaar geleden dat ik nog eens naar gamescom kon. Twee verloren jaren door corona en vorig jaar, toen de boel weer in gang gestoken werd, kwam het er gewoon niet van. Deze gamescom wordt precies geen beurs van de kleppers, want veel grote uitgevers bleven thuis. Dan ging ik maar op zoek naar kleinere spellen en die waren er in overvloed. De eerste beursdag startte met Time Flies, die als Codename Buzz op de agenda stond.

Oké, dit zal geen lange preview worden. Ondanks dat de game heel kleinschalig is, wou ik er wel een volwaardige preview aan wijden. De reden daarvoor is omdat het spelletje gewoon te grappig is om te negeren. In Time Flies kruip je namelijk in de virtuele huid van een vlieg. Je levensduur hangt af van het land waarin je woont. We leven gemiddeld 81,4 jaar in ons land, wat vertaald wordt naar 81,4 seconden in Time Flies. Woon je in een Afrikaans land, of stel je je land daarop in, dan moet je het stellen met een zestigtal seconden. In een spel als Time Flies is dat een bijzonder groot verschil.


Eendagsvlieg

Als vlieg moet je je bucket list afwerken, waarna je naar het volgende level kunt. De ontwikkelstudio gokt op een level of vijf, maar dat kunnen er evengoed meer of minder zijn. Die bucket list bestaat uit een aantal zaken die je als vlieg wil doen. Zo staan onder andere Die Old, Find Yourself en Make Friends op de lijst. Die Old is heel eenvoudig: valt ergens te pletter als je je leven compleet hebt geleefd. Je kunt namelijk op allerlei manieren sterven, door bijvoorbeeld tegen een lamp te vliegen of een vleesetende plant een bezoekje te brengen. Voor Find Yourself moet je jezelf als vlieg ergens vinden, terwijl je vrienden moet worden met mieren om het laatst opgelijste item van je bucket list te schrappen.

Time Flies is voor mij een van de grappigste games van gamescom.


Je moet alles van je bucket list in één keer kunnen voltooien, dus de tijdsdruk is hoog. Elke keer dat je sterft start je op hetzelfde plekje, en elke playthrough ontdek je nieuwigheden door interactie te voeren met de omgeving. De seconden tikken weg terwijl je vliegt, maar in close-up, wanneer je een bepaald voorwerp kunt gebruiken, dan stopt de tijd gelukkig. Dat geeft je net iets meer ademruimte om uit te zoeken wat daar precies van je wordt verwacht. Andere zaken, zoals het vinden van geld, geven je extra seconden. Rijke mensen hebben gemiddeld gezien een langere levensverwachting, wat voor een grappige insteek zorgt.

Grafisch moet je geen spektakel verwachten. Een witte achtergrond en zwarte tekeningen kenmerken het spel. Het merkwaardige is dat alles is getekend vanop een trackpad. Geen professioneel programma dus, geen pennetje. Gewoon de vinger en een trackpad. Dat ziet er een beetje speciaal uit, maar na mijn speelsessie was ik verkocht. Ik wil een vlieg zijn! Althans ergens volgend jaar.

Conclusie

Time Flies is een grappig zwart-witspelletje met een speciale grafische stijl waarin je een vlieg bent waarbij de seconden wegtikken. In tachtig seconden (voor België althans) moet je je bucket list afwerken, waarna je door kunt naar het volgende level. Hoeveel dat er worden, is nog niet gekend. Time Flies verschijnt volgend jaar voor PlayStation 5, Switch en pc.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Playables

Uitgever

  1. Panic
 
Terug
Bovenaan