Preview: Thank Goodness You're Here!

Ook uitgever Panic was op gamescom aanwezig en toonde ons daar drie spellen. Alle drie die spellen hadden een codenaam. Time Flies ging door als Codename Buzz, Arco kreeg de naam Codename Sundown en Thank Goodness You're Here!, de game die ik hier ga previewen, kreeg de naam Codename Biscuits. We wisten dus niet waaraan we ons mochten verwachten, maar dat veranderde al snel toen we aan de slag konden met deze drie spellen ...

Panic is een kleine uitgever die indie-ontwikkelstudio's of zelfs eenmansprojecten een kans geeft. Het mooiste bewijs zijn de twee eerder vermelde games, waarbij vooral Time Flies mijn claim bewijst. Ook Thank Goodness You're Here! is een game waaraan slechts een handvol mensen werken. Ik ging aan de slag met het doldwaze spelletje, vergezeld met een van de ontwikkelaars en de tekenaar. Het resultaat ervan is dat ik nu uitkijk naar de release, die voor ergens volgend jaar gepland staat op PlayStation 5, Nintendo Switch en pc.


Welcome in Absurdistan​

Toen ik aankwam in het kleine kamertje, waar demo's voor de drie eerder vermelde games plaatsvonden, kreeg ik direct een controller in de hand geduwd. Ik mocht onmiddellijk aan de slag met Thank Goodness You're Here! en mocht zelf uitvogelen wat de bedoeling was. Kort gezegd komt het erop neer dat de game van ontwikkelstudio Coal Supper een komische avonturengame is waarin je een open wereld kunt verkennen die geleidelijk aan opent. Nog korter: je mept overal op en springt je een weg naar de verschillende doelen. Zelf omschrijft de uitgever het spel als een comedy slapformer. De enige controls die je nodig hebt zijn namelijk het lopen met de linker duimstick, aangevuld met springen en meppen. Ja, that's it.

In Thank Goodness You're Here! kruip je in de huid van een erg klein uitgevallen geel mannetje dat terecht is gekomen in een bizar Noord-Engels dorpje: Barnsworth. Als verkoper verken je het stadje en maak je kennis met de vreemdste personages en al even bizarre toestanden. Terwijl je de boel verkent, geven die personages je de meest uiteenlopende opdrachten. Zo moet je in de tuin zorgen dat de tomaten groeien, maar de tuinslang zit in de knoop en er komt geen water uit. Het is dan aan jou om te zoeken hoe dat precies komt en daarvoor een oplossing te bedenken. Een van die eerste opdrachten is erg eenvoudig. Volg de tuinslang, spring de waterput in, volg de tuinslang, draai ergens een of andere kraan open en baan je een weg terug naar de tuin na een korte verkenning in de stad. Tomaten hebben niet genoeg met water alleen, dus krijg je de opdracht om ook meststof te vinden. En zo ga je terug naar de stad, waar na elke opdracht wel iets verandert of een nieuw gebied opent.

Thank Goodness You're Here! was voor mij het meest absurde spel op gamescom.


Veel opties qua besturing heb je zoals eerder gezegd niet, dus je verkent de gebieden voornamelijk als volgt. Je ziet een verkeersbord, je klopt erop. Je ziet een marktkramer die uurwerken verkoopt, je klopt erop. Je ziet wat vissen in een toonbank liggen, je klopt erop. Het mag dus duidelijk zijn dat je het spel voornamelijk al kloppend/meppend door zal brengen, in de hoop dat het je dichter bij een oplossing voor een van je opdrachten brengt. Even komisch is het verhaal en de tussenfilmpjes, waarbij ik regelmatig hardop moest lachen. Thank Goodness You're Here! is op zijn zachtst gezegd absurd. Oké, je moet ervoor zijn en je moet het een kans geven. Want eerlijk? Toen ik het startscherm zag, dacht ik: "waar zit ik hier nu". Maar na tien seconden was ik al overtuigd!

Conclusie

Thank Goodness You're Here! zorgt voor je lachspieren. De absurde, doldwaze game laat je een Engels stadje verkennen als verkoper terwijl je de ene vreemde opdracht na de andere krijgt. Je zal de gebieden voornamelijk al meppend en springend doorkruisen, waarbij er heel wat mogelijkheden tot interactie zijn. Na elke opdracht worden nieuwe gebieden of mogelijkheden geopend, waarbij het absurde verhaal zich stilaan ontvouwt. De game verschijnt volgend jaar digitaal voor PlayStation 5, Nintendo Switch en pc en ik zal deze zeker spelen!

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Coal Supper

Uitgever

  1. Panic
 
Terug
Bovenaan