Preview: Killer Klowns from Outer Space

Wanneer ik bericht kreeg dat Illfonic werkte aan een nieuwe, onaangekondigde asymmetrische multiplayergame gebaseerd op een "iconische horrorfilm uit de jaren tachtig", was ik uiteraard benieuwd. Hun twee vorige spellen, Friday The 13th: The Game en Predator: Hunting Grounds, waren geen hoogvliegers, maar wat als ze nu eens werkten aan een spel van Alien of Hellraiser? Dat zag ik zeker wel zitten.

Toen ik aankwam aan de stand op gamescom, was mijn verbazing dan ook groot dat hun nieuwe game Killers Klowns from Outer Space: The Game was. Dit spel werd niet enkel vorig jaar al aangekondigd, het is bovendien een vrij obscure film die ondanks zijn cultstatus niet echt bekend is bij het grote publiek. Zelf ik moet toegeven dat ik de film nog niet gezien had, al is daar intussen verandering in gekomen, met dank aan Prime Video waar je de film kan streamen.

ss_f5f615457d39799d49f6e35adc7d6bdfda890d40.1920x1080.jpg

Send in the Klowns

Een andere reden waarom ik verrast was, heeft ook te maken met het feit dat het spel een jaar geleden werd aangekondigd met Teravision Games als ontwikkelaar en Good Sheperd Entertainment als uitgever. Illfonic heeft intussen de taak als uitgever op zich genomen en werkt nauw samen met Teravision Games voor de ontwikkeling van het spel. Tijdens gamescom kreeg ik alvast de kans om het samen met twee andere journalisten op te nemen tegen enkele leden van het ontwikkelingsteam voor een potje moordlustige buitenaardse klowns versus de inwoners van het pittoreske dorpje Crescent Cove.

Het spel past de gekende formule lichtjes aan door er een drie versus zeven asymmetrisch multiplayerspel van te maken.


Tijdens het eerste spelletje kropen we in de huid van drie Klowns die moeten jagen op de zeven mensen. Het spel past inderdaad de gekende formule lichtjes aan door er een drie versus zeven asymmetrisch multiplayerspel van te maken. Als Klown is het jouw opdracht de overlevers te vangen in een roze suikerspin-cocon zodat ze klaar zijn om geoogst te worden. Hiervoor beschik je over jouw straalwapen, maar er zijn uiteraard nog andere wapens in het spel aanwezig zoals de iconische popcorn-launcher uit de film. Elke Klown heeft bovendien zijn eigen speciale krachten. Zo kon mijn Klown na een tijdje gebruikmaken van de Balloon Bloudhound, een hondje gemaakt uit ballonnen waarmee de Klowns hun doelwit kunnen opsporen. Nadat we erin slaagden om vlotjes alle mensen te vangen, kregen we ook nog de kans een ronde te spelen als overlever.

ss_04b292a924180bc481aab9c54f2e08b9b7c28f85.1920x1080.jpg

Run to the hills exit

De missie tot een goed einde brengen als overlevende bleek als snel een heel andere opgave te zijn. Hun doel is om te ontsnappen via een van de uitgangen op de map. Elke map heeft verschillende uitgangen en deze worden willekeurig bepaald iedere keer je een match start. Wij mochten als level het klassieke "spookachtige kermis op de pier" verkennen en na wat zoekwerk ontdekten we dat onze ontsnappingswegen een klein bootje en een kapotte brug waren. Iemand slaagde erin de brug te herstellen en te ontsnappen, maar wanneer ik de brug wou oversteken stortte die terug in. Terwijl ik als laatste overlevende opgejaagd werd door de Klowns, probeerde ik in allerijl nog de revive machine te gebruiken, maar helaas kregen ze mij ook te pakken.

Gelukkig ben je niet helemaal weerloos tegenover de drie Klowns. Je kan namelijk genezende middelen en allerhande wapens vinden, van messen en honkbalknuppels tot een toeter die de vijand even kan verdwazen en met een beetje geluk zelfs een vuurwapen. Een Klown doden is geen gemakkelijke opgave en als je de film hebt gezien, weet je wat hun zwakke plek is. Het zien van de film zorgde achteraf trouwens voor een grotere appreciatie voor alle gekheid die te vinden is in het spel. Over films gesproken, ik beeld me nu al heel wat interessante mogelijkheden in tot interessante cross-overs in dit spel, van It, Terrifier en The Devil's Rejects tot zelf Joker en Sweeth Tooth uit Twisted Metal. Enkel Bassie verwacht ik niet snel als gastpersonage.

Conclusie

Met Killer Klowns from Outer Space: The Game krijgen we binnenkort een nieuwe asymmetrische multiplayer survival-horrorgame voorgeschoteld. Het spel probeert zichzelf te onderscheiden door de dwaze setting, die voortkomt uit de even dwaze cultfilm, en door je als slechterik van dienst twee metgezellen te geven die het met jou opnemen tegen zeven overlevers. Voor liefhebbers van het genre lijkt de gameplay alvast beloftevol. Hopelijk zal de volledige versie vervolgens voldoende aan te bieden hebben om heel wat uurtjes kat en muis-plezier voor te schotelen.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Horror
  2. Survival

Ontwikkelaar

  1. Illfonic
  2. Teravision Games

Uitgever

  1. Illfonic
 
Terug
Bovenaan