Preview: Crash Team Rumble

Hoewel Crash Team Rumble ergens vorig jaar met een aankondigingstrailer werd aangekondigd, kregen we pas in maart een beter beeld van wat het spel te bieden heeft. Ik woonde toen een presentatie bij waarin het een en ander gelost werd. Ondertussen vond er ook een gesloten bèta plaats voor degenen die het spel reeds hebben besteld. Dankzij de uitgever kon ik er ook aan deelnemen en vertel ik je graag mijn ervaringen.

Erg uitgebreid zal het deze keer niet worden, aangezien de vorige preview van anderhalve maand geleden zo goed als alles covert. Het bleef toen echter bij een presentatie en een live Q&A-sessie, maar nu kon ik dus zelf ook spelen. Crash is al sinds de vroege PlayStation-jaren een begrip in de gamingindustrie en ik ben dan ook blij dat Activision de franchise enkele jaren geleden weer nieuw leven heeft ingeblazen.

Crash 1.jpg

Gezonde levensstijl​

Zoals je in de vorige preview kon lezen, is Crash Team Rumble een vier-tegen-vier spel waarin je een pak actie en chaos mag verwachten. Het doel van elk team is om zo snel mogelijk tweeduizend Wumpa's (je kent het wel, het fruit dat nogal veel lijkt op appels) te verzamelen, waarna de overwinning al wordt uitgeroepen. Het spel beperkt zich echter niet tot het eenvoudigweg rondlopen op een kaart, het zoeken naar Wumpa's en die dan te lozen in je verzamelpunt. Nee, er komt wel degelijk wat meer bij kijken. Zo bevat Crash Team Rumble drie verschillende klassen, al is er geen beperking op wie met welke klasse kan spelen. Kiest elk lid dezelfde klasse, dan is dat perfect mogelijk. Of je daarmee de overwinning zal binnenhalen, is nog maar de vraag.

De strijd om fruit was nog nooit zo hard.


De drie verschillende klassen zijn de Scorer, Booster en Blocker. Crash zelf is een Scorer en zijn doel is om op zoek te gaan naar de Wumpa's en die zo snel mogelijk in te leveren in het inzamelpunt. Een Blocker probeert dat te voorkomen, terwijl een Booster er alles aan doet om een tijdelijke bonus te bekomen waarmee het ingezamelde fruit een boost krijgt. In elk level vind je namelijk gem pads, bestaande uit een set van drie of vier stuks. Lukt het je team om de controle hierover te nemen, dan krijgt je team een tijdelijke bonus van respectievelijk dertig à veertig procent. Dat is een immens verschil, dus het vijandige team probeert dit uiteraard tegen te houden.

Crash 2.jpg

Enkele beperkingen​

De bèta leerde me dat de strijd om het fruit bijzonder groot is. Terwijl je fruit verzamelt, probeer je de tegenstanders te hinderen en misschien even te helpen om gem pads in te nemen. De vele hulpmiddeltjes die je aangeboden krijgt, moeten je in die strijd helpen. Zo kun je door het inleveren van relics voordelen krijgen, al geldt dat uiteraard ook voor het andere team. Zo zette ik regelmatig een vleesetende plant neer op het inzamelpunt van de tegenstanders. Ook een guardian behoort tot de mogelijkheden, waardoor het vijandige team het moeilijker heeft om fruit in te leveren. Het inwisselen van die relics is toch een belangrijk iets, want het geeft jouw team telkens voordelen die niet te onderschatten zijn. Het kan dus nooit kwaad wat relics te verzamelen en die al te droppen in de daarvoor voorziene inwisselpunten.

Tijdens het spelen van de bèta vielen ook enkele minderen elementen op. Zo wordt er totaal geen rekening gehouden met spelers die AFK zijn en dus helemaal niets doen. In dit geval verlies je meteen 25% van je mankracht en daar is niets tegen te beginnen. De matchen duren nooit lang dus in principe is het nooit erg om zo'n match uit te zitten, maar het is toch een element dat ik liever aangepakt zie. De vrijheid die je krijgt bij het kiezen van je klasse is mooi, maar zorgt ook voor beperkingen. Zeker als je met anderen speelt die je niet kent en niet kunt communiceren, zorgt dat toch voor een beperking. Als je allemaal met Scorers speelt en bijvoorbeeld geen Booster in je team hebt, is de kans op een overwinning ook nihil. Crash Team Rumble verschijnt volgende maand en ontwikkelaar Toys for Bob heeft dus nog wel wat tijd om aanpassingen door te voeren. De bèta maakte me alleszins al warm voor de uiteindelijke release, al moet het spel zich uiteraard nog bewijzen.

Conclusie

Dankzij de gesloten bèta konden heel wat spelers al proeven van wat Crash Team Rumble te bieden heeft. Het vier-tegen-vier spel wordt hard tegen hard gespeeld, al valt het op dat er nog wat werk is. Zo worden spelers die AFK zijn niet aangepast, waardoor je amper kans hebt om nog de overwinning binnen te halen. Crash Team Rumble heeft potentieel, al moet het zich vanaf 20 juni natuurlijk nog bewijzen.

Over

Beschikbaar vanaf

20 juni 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5
  3. Xbox One
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. Toys for Bob

Uitgever

  1. Activision
 
Terug
Bovenaan