Als iemand die nu al 5 jaar fitness met intensief lopen combineert, kan ik je inderdaad dezelfde tips als hierboven meegeven.
Crosstrainer lijkt me ideaal om zo min mogelijk damage te doen, het is mij altijd aangeraden geweest om eerder te starten met fietsen of andere sporten om de "eerste kilo's" te verliezen alvorens te starten met lopen.

Ik merk een aanzienlijk verschil tussen wanneer ik nu een halve marathon loop (+- 91kg, 1m83) vs. 3 jaar geleden (82kg).
En zelfs toen was ik eigenlijk nog vrij zwaar als loper, omdat ik het combineerde met power training en dus nog wel wat spiergewicht meesleurde. Er is een reden dat al die marathonlopers zo breed als een speld zijn natuurlijk..

Mijn knietjes hebben al genoeg afgezien, ik zou beter ook stoppen met lopen en fietsen als cardio overwegen maar ik haat fietsen.
Lopen doe ik oprecht graag sinds enkele jaren, en qua (efficiënte) calorieverbranding is er weinig beter voor mij.
Ja, de reacties hier en in de loopthread hebben me ook wel overtuigd van gewoon te beginnen met een hometrainer. Ik kom van 0 cardio, en ik doe dat eigenlijk ook niet graag. Dus met focus krachttraining is het niet zo logisch om een omslag te maken naar (deftig) lopen, waarschijnlijk is dat een beetje het pad naar blessures.

Speaking of which is mijn rug na enkele weken vermoedelijk hersteld. Ik doe enkel squat/OHP/pull up momenteel, en ik moet eerlijk zijn dat deadlift me nog wel even afschrikt sinds ik een dikke week met een geblokkeerde rug zat. Squats gaan wel goed, wat me doet vermoeden dat alles wel ok zit, maar nog even voorzichtig zijn. En dan eens beginnen denken aan effectief cardio inbouwen.

Ik combineer zelf ook krachttraining met lopen. Met 100kg voor 1.90m ben ik ook geen lichtgewicht. Desondanks nog geen blessures meegemaakt. Wel voel ik na intensief lopen soms pijn in mijn linkerenkel.

Tip: ik loop met minimalistische (barefoot)schoenen. Sinds ik hiermee ben begonnen zijn mijn kuiten ijzersterk geworden. In tegenstelling tot de ontelbare calf raises die ik wekelijks deed.

Ik combineer zelf ook krachttraining met lopen. Met 100kg voor 1.90m ben ik ook geen lichtgewicht. Desondanks nog geen blessures meegemaakt. Wel voel ik na intensief lopen soms pijn in mijn linkerenkel.

Tip: ik loop met minimalistische (barefoot)schoenen. Sinds ik hiermee ben begonnen zijn mijn kuiten ijzersterk geworden. In tegenstelling tot de ontelbare calf raises die ik wekelijks deed.
Het is natuurlijk nooit zeker, misschien is er aan mij wel een goede hardloper verloren gegaan. Maar ik ben gewoon voorzichtig. Ik doe sinds 2004 krachttraining, waarvan het merendeel van de jaren competitief powerlifting. Dus de kans lijkt me gewoon groot dat lopen een extra belasting gaat geven die tot blessures leidt. Het lopen is meer een manier om enige cardiovasculaire training in te bouwen, geen doel op zich.

Mijn bil/heup ineens een stroomschok gekregen tijdens mijn max deadlift...
Precies een zenuw ofzo. Had het ook al in lichtere mate tijdens mijn max squat.

Nu mijn volgende schema wat lichter op de glutes doen, geen barbel squat en deadlift voor een tijdje dus 🥲 .

Het is natuurlijk nooit zeker, misschien is er aan mij wel een goede hardloper verloren gegaan. Maar ik ben gewoon voorzichtig. Ik doe sinds 2004 krachttraining, waarvan het merendeel van de jaren competitief powerlifting. Dus de kans lijkt me gewoon groot dat lopen een extra belasting gaat geven die tot blessures leidt. Het lopen is meer een manier om enige cardiovasculaire training in te bouwen, geen doel op zich.

Hometrainer is ongetwijfeld de betere keuze als je blessures wil vermijden, maar ik vind dat ongelooflijk saai. buiten gaan lopen daarentegen vind ik echt heerlijk.

Zeker als lopen geen doel op zich is een hometrainer nemen, tablet erbij en gaan.

Ik ben ook begonnen met lopen als cardiovasculaire training en niet als doel op zich. In het begin puur op hartslag gelopen.

Grootste moeilijkheid voor mij was mijn ego. Oudjes die u voorbijsteken begon na een tijd toch mij te frustreren

Hometrainer is ongetwijfeld de betere keuze als je blessures wil vermijden, maar ik vind dat ongelooflijk saai. buiten gaan lopen daarentegen vind ik echt heerlijk.
Ongetwijfeld, anderzijds kan ik niet zeggen dat buiten lopen mij veel meer aanspreekt. Buiten het risico is het misschien ook wel leuker voor de andere huisgenoten als ik buiten 3 keer krachttrainen binnenshuis aanwezig ben op een hometrainer.

Grootste moeilijkheid voor mij was mijn ego. Oudjes die u voorbijsteken begon na een tijd toch mij te frustreren
Goh als ik me voor de geest haal wat ik op wedstrijd deed en waartoe ik nu op een simpele zaterdag in staat ben krijgt dat ego toch al klop. Helemaal als ik eens wat anders doe zoals pull ups.

@Sylverscythe, hometrainer ofzo is waarschijnlijk het beste alternatief denk ik. Zwemmen is ook een goede optie, maar dan zijt ge wel weer buitenhuis.
Ikzelf kots van een hometrainer, ik blijf bij mijne roeitrainer. Ook niet geweldig, maar dat kan ik nog verdragen.

Alternatief kan ik u ook een ontplofte-appendix-kuur in het ziekenhuis aanraden... 7a8 kilo kwijt op 7 dagen 👌.

@Sylverscythe, hometrainer ofzo is waarschijnlijk het beste alternatief denk ik. Zwemmen is ook een goede optie, maar dan zijt ge wel weer buitenhuis.
Ikzelf kots van een hometrainer, ik blijf bij mijne roeitrainer. Ook niet geweldig, maar dat kan ik nog verdragen.

Alternatief kan ik u ook een ontplofte-appendix-kuur in het ziekenhuis aanraden... 7a8 kilo kwijt op 7 dagen 👌.

Is een roeitrainer ook niet breder qua spieren / fitheid die je ontwikkelt dan een hometrainer? Een beetje zoals zwemmen, waarbij je armen, benen, schouders,... aan het werk zet?

Is een roeitrainer ook niet breder qua spieren / fitheid die je ontwikkelt dan een hometrainer? Een beetje zoals zwemmen, waarbij je armen, benen, schouders,... aan het werk zet?
Dat zegt men toch altijd, al durf ik dat niet met 100% zekerheid te zeggen.
Enige dat ik wel altijd meegeef: Houdig houding houding houding, want anders hebt ge evengoed last van uwe rug.

Rustig opbouwen. Ook vrij laag begonnen en nu na een halfjaartje aan 140kg. Stevig, maar het lukt wel.
Vraagje. Is dat 140 kg gewicht dat je er op legt, of 140 kg in totaal? (machine in onze fitness weegt zonder gewicht 70 kg).
Zo'n leg press waar je puur gewicht omhoog duwt ligt me veel beter dan zo'n zittend leg press met kabels.

Vraagje. Is dat 140 kg gewicht dat je er op legt, of 140 kg in totaal? (machine in onze fitness weegt zonder gewicht 70 kg).
Zo'n leg press waar je puur gewicht omhoog duwt ligt me veel beter dan zo'n zittend leg press met kabels.
140 kg bij een dergelijke machine. Ik hang er gewoon voor 140kg gewicht aan. Doe dat nu een 2x10 - 1x12 en dat is meer dan voldoende.

1700060080918.png

Nu gaf mijn vriendin aan dat bij die met elastieken dat moeilijker is:

1700060122416.png

Ook maar eens geprobeerd. En die aanzet is een stuk lastiger. Ook niet zo verwonderlijk daar die spanning op die elastieken nog gezet moet worden.

140 kg bij een dergelijke machine. Ik hang er gewoon voor 140kg gewicht aan. Doe dat nu een 2x10 - 1x12 en dat is meer dan voldoende.

Nu gaf mijn vriendin aan dat bij die met elastieken dat moeilijker is:

Ook maar eens geprobeerd. En die aanzet is een stuk lastiger. Ook niet zo verwonderlijk daar die spanning op die elastieken nog gezet moet worden.
Het zijn toestellen hé, het werkelijk gewicht dat je gaat ondervinden is sowieso al afhankelijk van het pad dat het gewicht aflegt, de katrollen, enz. Echt veel standaard is er niet aan, dan moet je al hetzelfde type toestel vergelijken.

Daarom dat zo'n leg press ook vaak wordt gebruikt voor het zogenaamde "ego-lifting", waar dat wordt volgeladen. Als je echt wil zien wat je beenspieren* waard zijn op vlak van kracht doe je beter een squat, en zelfs dan moet je nog kijken volgens het type squat dat je doet.

*en zelfs dan zit je met het gegeven dat een squat geen spieren isoleert.

Ziet er nog leuk uit zo'n piramide setje deadlifts.

Vandaag geprobeerd om mijn vorig record (165) bij sumo deadlift te verbreken maar 170kg is net niet gelukt. De baar zat al een heel eind boven mijn knieën maar ik slaagde er niet in om tot lock out te komen. Als ik achteraf de beelden op mijn GSM bekeek dan zat ik er wel een stuk dichter bij dan ik op de moment zelf dacht. Eerste keer dat dat het zwakke punt is in mijn deadlift.

Eerder deze week ook voor het eerst 3 reps gehaald bij incline bench met 40kg dumbbells en voor het eerst OHP gedaan met 67.5kg. Squat helaas ook geen nieuwe PR kunnen zetten.

Ik zou graag lifting straps kopen voor tijdens m'n rugtraining. Merk toch vaak dat mijn biceps/grip daar de 'zwakke' plek is waardoor ik vaak moet opgeven terwijl mijn rug nog wel zou kunnen denk ik.

Wat straps betreft; wat adviseren jullie qua merk/materiaal? Wil direct deftige kopen.

Ik zou graag lifting straps kopen voor tijdens m'n rugtraining. Merk toch vaak dat mijn biceps/grip daar de 'zwakke' plek is waardoor ik vaak moet opgeven terwijl mijn rug nog wel zou kunnen denk ik.

Wat straps betreft; wat adviseren jullie qua merk/materiaal? Wil direct deftige kopen.
Autogordels van de afbraak dichtstikken en er een lus in stikken is zowat het meest low-tech.

Zelf heb ik leer, maar daar zit veel brol tussen. Grizzly Fitness (Amazon) is goed. Ik heb daarmee op mijn top trainingen gedaan tot 290 kg in deadlift en na de eerste keer wat te rekken zijn die ijzersterk.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan