Ja, de reacties hier en in de loopthread hebben me ook wel overtuigd van gewoon te beginnen met een hometrainer. Ik kom van 0 cardio, en ik doe dat eigenlijk ook niet graag. Dus met focus krachttraining is het niet zo logisch om een omslag te maken naar (deftig) lopen, waarschijnlijk is dat een beetje het pad naar blessures.Als iemand die nu al 5 jaar fitness met intensief lopen combineert, kan ik je inderdaad dezelfde tips als hierboven meegeven.
Crosstrainer lijkt me ideaal om zo min mogelijk damage te doen, het is mij altijd aangeraden geweest om eerder te starten met fietsen of andere sporten om de "eerste kilo's" te verliezen alvorens te starten met lopen.
Ik merk een aanzienlijk verschil tussen wanneer ik nu een halve marathon loop (+- 91kg, 1m83) vs. 3 jaar geleden (82kg).
En zelfs toen was ik eigenlijk nog vrij zwaar als loper, omdat ik het combineerde met power training en dus nog wel wat spiergewicht meesleurde. Er is een reden dat al die marathonlopers zo breed als een speld zijn natuurlijk..
Mijn knietjes hebben al genoeg afgezien, ik zou beter ook stoppen met lopen en fietsen als cardio overwegen maar ik haat fietsen.
Lopen doe ik oprecht graag sinds enkele jaren, en qua (efficiënte) calorieverbranding is er weinig beter voor mij.
Speaking of which is mijn rug na enkele weken vermoedelijk hersteld. Ik doe enkel squat/OHP/pull up momenteel, en ik moet eerlijk zijn dat deadlift me nog wel even afschrikt sinds ik een dikke week met een geblokkeerde rug zat. Squats gaan wel goed, wat me doet vermoeden dat alles wel ok zit, maar nog even voorzichtig zijn. En dan eens beginnen denken aan effectief cardio inbouwen.
.
.