Hallo, vorige week heb ik me ingeschreven bij Anytime. ik heb een paar jaar geleden een tijd personal training gevolgd dus er zijn wel enkele toestellen waar ik van weet hoe en wat maar niet van alles.

Is er een app die ik hiervoor kan gebruiken?
Dat ik een schema kan volgen
Ik gebruik Strong, maar zet daar mijn eigen schema elke keer in. Er zijn hier al wel tips geweest zoals Starting Strength, maar misschien heeft bv. @Hellsdinner of @Sylverscythe hier wat meer advies.
 
Hier ook Strong, schema in gestoken en gaan.
By default steekt daar al een 5x5 training in geloof ik, of een soort upper/lower? weet het niet meer.
Als free user ben je beperkt in de hoeveelheid training templates je erin kunt steken, maar als je niet meer nodig hebt gaat dat perfect zo :)
 
Hallo, vorige week heb ik me ingeschreven bij Anytime. ik heb een paar jaar geleden een tijd personal training gevolgd dus er zijn wel enkele toestellen waar ik van weet hoe en wat maar niet van alles.

Is er een app die ik hiervoor kan gebruiken?
Dat ik een schema kan volgen
Ik hoor ook goede dingen van de Juggernaut app, maar die is denk ik sowieso betalend en eerder duur.

Die Strong app ken ik niet maar dat klinkt interessant. Je kan het ook oldskool oplossen hé: neem een blad papier, bedenk hoe je wil trainen (full body, upper/lower, splits, ...) en ontwerp een eenvoudig schema volgens zo'n template.

Wat bedoel je met die "hoe en wat", je weet niet welke toestellen waarvoor dienen, of hoe oefeningen uit te voeren?
 
Laatst bewerkt:
Ik maak al een tijdje enkel nog mijn eigen schema's dus ben niet meer zo up to date met wat de opties zijn voor apps of schema's te gebruiken maar ik zal een aantal tips geven die imo werken.

  • Indien je op kracht wilt trainen en een beetje ervaring hebt met compound lifts (squat, deadlift, bench press) raad ik volgende aan: Strength Theory - Stronger by Science abonneren op de nieuwsbrief en je krijgt een excel template en uitleg pdf. Heeft wonderen gedaan om mijn maximums te verbeteren op deze lifts.
  • Je kan je oefeningen in een PPL (PUSH PULL LEGS) schema gieten. Hiermee verdeel je je oefeningen onder deze bewegingen. Bijvoorbeeld:
    Push: bench press, shoulder press, chest press, fly's, Tricep extension...
    Pull: Deadlift, Row, Lat pulldown, bicep curl, ...
    Legs: Squats, leg extension, hamstring curl, ...
    En dan kan je bijvoorbeeld 3 dagen per week doen, 5 dagen per week (PPLPP), 6 (PPLPPL), ...
  • Een upper/lower schema. Je rangschikt oefeningen tussen bovenlichaam en onderlichaam. Zo kan je bvb gemakkelijker 4 dagen per week gaan. je wisselt dan upper en lower body af per dag.
  • Bro split. Er wordt wat denigrerend over gedaan maar het heeft zijn plek wel. Zeker voor beginners vind ik dat deze het mogelijk het plezantst maakt om te fitnessen. Hier ga je 5 dagen in de week naar de gym en is de onderverdeling als volgt: D1: Chest, D2: Back, D3: Shoulders, D4: Arms, D5: Legs.
  • Full body day laat ik over aan @Sylverscythe, want daar heb ik het minst ervaring mee.
  • Welk schema het best is voor jou hangt af van je goals, je tijd, je motivatie en ervaring. Best wat uittesten.
  • Aantal sets en reps en met welk gewicht is altijd wat uittesten.
  • Begin met een simpele 3 sets van 12 reps op meeste oefeningen en test welk gewicht je daarmee kan voltooien. Je zou je laatste set eigenlijk maar net moeten kunnen voltooien, of toch het gevoel hebben dat je echt geen nieuwe set meer kan doen.
  • Log al je workouts, schrijf aanpassingen op in een excel bestand op je gsm of zelfs in een schriftje. Na iedere workout bekijk je welke oefeningen te gemakkelijker waren, of waarvan je denkt dat je in gewicht omhoog kunt gaan. Dan doe je de sets of reps lager (bvb van 3x12 naar 4x8 of van 4x8 naar 5x5) met hogere gewichten de volgende week.
  • Hoe meer spieren je gebruikt bij een oefening (bvb een deadlift, squat, bench press tov een hamstring curl, leg extension, chest fly), hoe meer ik zou aanraden om lagere reps te doen met hogere gewichten. bvb een isolatie oefening zoals een bicep curl kan je soms zelfs 3 sets van 20 doen of 4 van 15 maar een deadlift gaat meer resultaat geven als je wat meer op kracht traint met 5 sets van 5 bijvoorbeeld.
Nu, dit zijn geen one solution fix all tips. Beginnen met naar de gym gaan is altijd uittesten, ik heb na 10 jaar nog steeds niet mijn "perfecte" schema gevonden ofzo en test nog constant nieuwe dingen en aanpassingen uit of leer dingen bij. Belangrijkste als je begint is dat je er iet of wat plezier uit haalt. Niet perse uit de workout zelf maar dan tenminste uit het resultaat dat je in de spiegel ziet of in het sterker worden.

Je kan hier ook altijd terecht voor vragen, tips of gewoon rants, zo goed als iedereen hier is zeer behulpzaam imo.
 
Bedankt voor jullie tips allemaal.
Mijn goal is vooral afvallen dus ik loop 3x per week een km 5. Ben terug aan het opbouwen want een jaar of 3 geleden liep ik 30km afstanden.
Maar gewicht is het grootste issue

Dus vooral fietsen en roeien probeer ik elke gymsessie te doen en dan nog de gewone core dingen ertussen
 
Bedankt voor jullie tips allemaal.
Mijn goal is vooral afvallen dus ik loop 3x per week een km 5. Ben terug aan het opbouwen want een jaar of 3 geleden liep ik 30km afstanden.
Maar gewicht is het grootste issue

Dus vooral fietsen en roeien probeer ik elke gymsessie te doen en dan nog de gewone core dingen ertussen
Ik zou (maar dat zeg ik tegen zowat iedereen) een deftige compound-oefening doen, zodat je functioneel je rug- en buikspieren traint. Ik weet niet wat onder "gewone core dingen" valt maar vaak vergeten mensen daar al eens de rug heb ik de indruk, en worden er dan hope crunches of sit-ups gedaan.

Lijkt me dat als loper je wel voordeel kan halen uit squats (met geen te hoge gewichten) om alles te verstevigen. Mogelijk zijn lunges nog beter om ook al die kleine stabiliserende spieren te trainen. Ook iets genre kettlebell swing lijkt me een optie.
 
Het spijt me dat ik internetverontwaardiging binnenhaal, maar dit vond ik gewoon te gek:

Allereerst, niets tegen Crossfit, het heeft wonderen gedaan voor krachtsport in het algemeen. Maar er zijn wel wat punten van kritiek zoals het hele businessmodel en de blessures. Komt er dan bij: hun standpunt over doping. Die bestaan namelijk niet in Crossfit, zij hebben gewoon de magische trainingsaanpak gevonden. Zo geven ze een platform aan onderstaande atlete om te komen verklaren dat ze clean is.
ptit02z4xkr71.jpg

Sorry, maar hoe wereldvreemd kan je dan zijn. Ik vind het ook gewoon mensen voorliegen.
 
Het spijt me dat ik internetverontwaardiging binnenhaal, maar dit vond ik gewoon te gek:

Allereerst, niets tegen Crossfit, het heeft wonderen gedaan voor krachtsport in het algemeen. Maar er zijn wel wat punten van kritiek zoals het hele businessmodel en de blessures. Komt er dan bij: hun standpunt over doping. Die bestaan namelijk niet in Crossfit, zij hebben gewoon de magische trainingsaanpak gevonden. Zo geven ze een platform aan onderstaande atlete om te komen verklaren dat ze clean is.
Bekijk bijlage 14444
Sorry, maar hoe wereldvreemd kan je dan zijn. Ik vind het ook gewoon mensen voorliegen.
Beetje zoals hollywood sterren die plots super breed worden. Veel rijst kip en brocolli eten :D
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
1K
Terug
Bovenaan