Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.

Groen juicht het voorstel uiteraard toe. Aangezien zij in de grote hoop naïeve jongeren die plots moet gaat stemmen hun doelpubliek zien.

Te jong om een glas cava op café te bestellen, maar stemmen? Geen probleem.

Te jong om een glas cava op café te bestellen, maar stemmen? Geen probleem.
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Wel oud genoeg om te gaan werken bijvoorbeeld, waarom dan niet om te stemmen en invloed te hebben op regels rond studentenarbeid, (hoger) onderwijs.
Of kijk naar de VS, autorijden vanaf 16, het leger vanaf 18 maar alcohol 21.

Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Wel oud genoeg om te gaan werken bijvoorbeeld, waarom dan niet om te stemmen en invloed te hebben op regels rond studentenarbeid, (hoger) onderwijs.
Er is wel een groot verschil tussen een studentenjob waar uw bruto vrijwel gelijk is aan uw netto. En dan ga je al wat meer kijken naar wat de partijen van plan zijn met uw centen.

Het probleem is dat de invloed niet enkel beperkt is tot studentenarbeid en onderwijs.

Stemmen gaat over meer dan financiën natuurlijk.
Ik ben overigens niet voor of tegen stemrecht (opkomstplicht) vanaf 16 jaar, ik reageerde voornamelijk op die vergelijking.

Ik was thans als 16 jarige beter op de hoogte over de effectieve partijprogrammas dan nu, als ik eerlijk moet zijn. Al weten we ook dat een partijprogramma ook maar zoveel zegt...

Ja, wellicht ben ik daar een uitzondering in, en er valt zeker wat te zeggen over hoe heel wat mensen omgaan met politiek. Maar zo zijn er heel wat andere categorieën die, als ik het zou mogen beslissen, hun stemrecht/plicht zou afnemen voor die van jongeren. Maar puntje bij paaltje, vind ik niet dat een grote groep mensen om wat voor reden dan ook het stemmen ontzegd mag worden. Ook al zal het dement oma'tje misschien niets 'toevoegen', het is een recht. En het zorgt ook, hoe beperkt het effect misschien ook is voor een betrokkenheid met de maatschappij waar je in leeft.

Ik als 16 jarige zou gewoon hetzelfde stemmen als waarvoor mijn ouders stemden (dat is toch wat ik op mijn 18de ded). Ik had echt geen uitgesproken politieke voorkeur op die leeftijd of iets later.

Nu komen ik en mijn vader daar helemaal niet meer in overeen.

Ik veronderstel dat de partijen nu véél meer actief gaan zijn op TikTok en andere social medias om die 16/17 jarige stemmen binnen te halen

Wat ik wel een goede vergelijking vind is de leeftijd die je moet hebben om zelfstandig bindende contracten te kunnen afsluiten. We beschouwen iemand van 16 als niet bekwaam om een contract af te sluiten en beschermen mensen van die leeftijd tegen contracten die hen zouden benadelen. Dat lijkt me wel een vrij gelijkaardige skill aan wat je nodig hebt om te analyseren wie wat zegt, wie betrouwbaar genoeg is en wie je denkt dat het land best zou besturen. Als we vinden dat die mensen niet matuur genoeg zijn om contracten aan te gaan valt er wel iets voor te zeggen dat ze ook niet matuur genoeg zijn om zo'n beslissingen te maken.

Ik het vind het bovendien als boodschap, ook tegenover de jongeren, niet echt een goed idee in het huidig klimaat waar de zin van democratie al wat onder druk staat. Zeker omdat het dan nog vaak gebeurt vanuit een idee dat we het gewoon doen omdat ze eens betrokken moeten worden, het neemt wat weg van de ernst en het belang van democratische verkiezingen om ze "al eens te laten proberen en ze te laten voelen dat ze erbij horen". Je mag nog bijna niks zelf beslissen maar verkiezingen zijn wat spielerei waarbij de uitkomst toch niet zo belangrijk is, dus doe maar.

Laatst bewerkt:

Het zal erom spannen. Bel het Guinness Book maar al want het wereldrecord regeringsvorming zal wel eens gaan sneuvelen.

Het zal erom spannen. Bel het Guinness Book maar al want het wereldrecord regeringsvorming zal wel eens gaan sneuvelen.
Hoe lang heeft de snelste regeringsvorming dan wel geduurd. Nog even deze trend en het wordt juist heel simpel: regering = iedereen behalve VB, rekenkundig that is

Niet te vatten dat bijna een derde van de stemgerechtigden voor zo'n programma kiezen. My 2 cents é. :unsure:

Ik betwijfel het. Er zal weinig tot geen keuze zijn dus het zal rap in orde zijn

Niet te vatten dat bijna een derde van de stemgerechtigden voor zo'n programma kiezen. My 2 cents é. :unsure:
Mja, de globale "rechtse" stroom achterna zeker. Ook wel wat VS/Trump invloed. En uiteindelijk is N-VA daar sinds een jaar ofzo ook mee bezig, "woke" als grote vijand. Gelukkig hebben we geen echte problemen in dit land.

Denk dat er een groot aantal stemmen eerder anti hudige politiek zijn dan akkoord met VB programma an sich ...

Mja, de globale "rechtse" stroom achterna zeker. Ook wel wat VS/Trump invloed. En uiteindelijk is N-VA daar sinds een jaar ofzo ook mee bezig, "woke" als grote vijand. Gelukkig hebben we geen echte problemen in dit land.
Dat we in de realiteit geen noemenswaardige problemen hebben met 'woke' in dit land, maakt niet uit hé. De perceptie is gecreëerd, dus het probleem leeft wel in de hoofden van heel wat mensen. (Extreem)rechts teert op onzichtbare vijanden die zich niet kunnen verdedigen.

Een regeringscommissaris tegen de "woke-ideologie".
Wat is het volgende? Een anti-wokepolitie laten patrouilleren om na te gaan of de shariaregels anti-wokeregels nageleefd worden?

Dat we in de realiteit geen noemenswaardige problemen hebben met 'woke' in dit land, maakt niet uit hé. De perceptie is gecreëerd, dus het probleem leeft wel in de hoofden van heel wat mensen. (Extreem)rechts teert op onzichtbare vijanden die zich niet kunnen verdedigen.
Ik denk dat hij bedoelt dat we geen echte problemen hebben in dit land en dat "woke" en dat soort zaken dus kan opgeklopt worden als "problemen".

We hebben natuurlijk wel problemen, maar niet echt zaken die "sexy" genoeg zijn

Ik denk dat hij bedoelt dat we geen echte problemen hebben in dit land en dat "woke" en dat soort zaken dus kan opgeklopt worden als "problemen".

We hebben natuurlijk wel problemen, maar niet echt zaken die "sexy" genoeg zijn
Ja dat dus hé, volg een beetje de media en ongeveer elk systeem in dit land lijkt te kraken of barsten onder problemen rond personeel, financiering, mismanagement, enz.: kinderopvang, gezondheidszorg, onderwijs, zorg voor allerhande mensen met beperkingen, ... Ik zie daarin vaak als rode lijn een probleem met de vele bestuursniveau's in dit land die elkaar zeker niet versterken, en soms gewoon tegenwerken.

En dan stelt deze partij die nog nooit een poot heeft uitgestoken een commisaris voor tegen de woke-ideologie, want dat is kennelijk het probleem vandaag de dag.

Ik zou me in het buitenland een beetje schamen mocht ons land echt zo'n commissaris hebben. Zoals hierboven genoeg vermeld, er zijn dringendere problemen in onze samenleving dan dat. Ik lig eerder wakker van de oorlog in Oekraïne of de opwarming van ons klimaat dan een zwarte of roetpiet.
Het is duidelijk dat die partij nog nooit heeft meebestuurd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan