Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Met het verlies van geloofwaardigheid van de meeste partijen is er een on-ge-lofelijk groot gat in de markt voor een gematigder alternatief a la Nieuw Sociaal Contract. Ik snap niet dat hier in België niemand daar echt op springt. Volt is de naïeve pro-europa partij, blanco is een protestpartij zonder inhoud, en Els Ampe is euh... Els Ampe.

Ik overweeg toch op Volt te stemmen omdat ze als een van de enige een standpunt over defensie en geopolitiek hoog in hun agenda plaatsen (Pan-Europees leger). Bij zowat alle andere partijen moet je behoorlijk hard zoeken om iets over het buitenlands beleid te lezen.

100% kan ik me zeker niet vinden in hun programma, maar ik ben eerlijk gezegd al blij als ik aan 70% raak.

Filip Dewinter werkte in opdracht van Chinese Communistische Partij

Het Vlaams Belang heeft dus innigere banden met China (en voorheen ook Rusland) dan de PvdA. Omgekeerde wereld :unsure:

Moet dat dan eigenlijk? Wat maakt het uit dat ik topic a, b of c gebruik voor wat dan ook?

In deze past het simpelweg mooi in de analogie tussen sossen en VB. Dat je die analogie niet gemaakt wil zien worden, wil niet zeggen dat ze daarom off limits is.

Nee, daarvoor moeten VB en de sossen elkaar eerst in bed vinden. Jij sleurt er daar "maatschappij" bij, ik niet.
Dat zeg ik niet.

Ik geef aan dat ik het vreemd vind dat jij iets dat nu reeds, op een andere wijze, bestaat, als utopie bestempelt.

Dat vind ik vreemd.

Waar je dat zegt, over welke partijen dat dan gaat,... Daar had ik het niet over. Ik had het puur over je manier van discussiëren waarbij je een soort van zwart wit beeld opwerpt over iets dat nu reeds zeer grijs is.

Waarom ik de 'maatschappij' er bij sleurde was om te zeggen : Als jij vindt dat een belasting op erfenis boven de 250k een utopie is, dat je dan zegt dat onze huidige maatschappij reeds een utopie is. Want dat is er gewoon.

Ja sociaal-economisch is VB al sinds de vorige verkiezingen links hé. Daar zat een enorme opportuniteit door het ontbreken van een waardig links sociaal-economisch programma bij andere partijen. Maar dat zijn natuurlijk maar onderliggende standpunten voor VB. Het is en blijft gewoon een anti-migranten, anti-islam en anti-systeem partij.
Ik vond dit wel interessant stuk over het VB als sociaal-economisch linkse partij.
Het Vlaams Belang beweert herhaaldelijk dat ze op Europees niveau ‘zich onthouden’ van stemmen omdat volgens hen dergelijke kwesties ‘enkel op Vlaams niveau’ thuishoren. Maar laat u niet vangen door deze stellingname. Vele aangelegenheden worden op Europees niveau beslist en dragen daar een significant gewicht en belang.

Op federaal niveau is het van hetzelfde laken een pak. In 2017 stemden ze mee voor de gevoelige verstrenging van de loonnormwet, wat er concreet voor zorgt dat vakbonden met handen en voeten gebonden zijn om te onderhandelen voor hogere lonen. En als je denkt dat ze de pensioenleeftijd terug naar 65 jaar willen brengen, think again. Daar blazen ze warm en koud over.

Ik geef aan dat ik het vreemd vind dat jij iets dat nu reeds, op een andere wijze, bestaat, als utopie bestempelt.

Dat vind ik vreemd.

Dat is hoogstens vreemd als je doelbewust de vorige posts gaat negeren, of mordicus wat daar al aangegeven is nog maar eens gaat herhalen, waardoor je dan in no time weer afsplitsingen gaat krijgen.

In die posts is al lang duidelijk dat het concept van erfenistaxaties geen utopie is, wel het verhaal dat er nu aan vastgemaakt wordt. Je kan je electoraal doelpubliek wijs gaan maken dat zij vandaag de betalers zijn en dat deze of gene partij er voor zal zorgen dat "anderen" vanaf nu zullen gaan betalen ipv hen, maar dat is wat het is: electoraal, populistisch en populistisch gezever.

Woordje uitleg over onze begroting en terloops ook wat andere pijnpunten. Echt goed gezind wordt een mens er niet van.

en ook https://www.tijd.be/politiek-econom...-op-tot-45-miljard-euro-in-2029/10535915.html
Hoe doet Ierland dat eigenlijk: minste belastingsdruk en tegelijkertijd grootste begrotingsoverschot? Is dat louter omdat er daar door de lage venootschapsbelasting zoveel bedrijven zetelen? Als dat het geval is, zou een uniformere fiscaliteit in Europa (die hoger zal liggen dan in Ierland) dus wel bergen geld opbrengen...
Niet dat dat de oplossing is voor het Belgische tekort.

Hoe doet Ierland dat eigenlijk: minste belastingsdruk en tegelijkertijd grootste begrotingsoverschot? Is dat louter omdat er daar door de lage venootschapsbelasting zoveel bedrijven zetelen? Als dat het geval is, zou een uniformere fiscaliteit in Europa (die hoger zal liggen dan in Ierland) dus wel bergen geld opbrengen...

Vermoedelijk idd grotendeels dat, veel hoofdzetels voor een mini land = kassa kassa

Da's deel van het verhaal, Ierland zit momenteel ook in een heel gunstige positie met massale buitenlandse investeringen maar da's ook een vrij volatiele situatie die investeringen kunnen ook rap weer verdwijnen als de globale economie in de problemen komt. Dit is de grafiek van het overschot van Ierland, da's zeker geen constante geweest, ze moeten nog meer dan andere landen opletten om hun uitgaven niet af te stemmen op de piek in hun inkomsten.

imam gif

Dat is hoogstens vreemd als je doelbewust de vorige posts gaat negeren, of mordicus wat daar al aangegeven is nog maar eens gaat herhalen, waardoor je dan in no time weer afsplitsingen gaat krijgen.

In die posts is al lang duidelijk dat het concept van erfenistaxaties geen utopie is, wel het verhaal dat er nu aan vastgemaakt wordt. Je kan je electoraal doelpubliek wijs gaan maken dat zij vandaag de betalers zijn en dat deze of gene partij er voor zal zorgen dat "anderen" vanaf nu zullen gaan betalen ipv hen, maar dat is wat het is: electoraal, populistisch en populistisch gezever.
Correctie, jij bent degene die hier moedwillig deze valse voorstelling van de realiteit weer deze thread binnen loost.

Het voorstellen van die voorstellen als utopie is jouw mening. En het (stiekem) voorstellen van jouw mening als feiten is exact hetgeen waar ik op reageer.

Correctie, jij bent degene die hier moedwillig deze valse voorstelling van de realiteit weer deze thread binnen loost.

Het voorstellen van die voorstellen als utopie is jouw mening. En het (stiekem) voorstellen van jouw mening als feiten is exact hetgeen waar ik op reageer.

“Vals”… Daarom dat je al doelbewust moet vervallen in een verdraaiing van wat ik zeg? :)

You don’t like what I say, good for you!

“Vals”… Daarom dat je al doelbewust moet vervallen in een verdraaiing van wat ik zeg? :)

You don’t like what I say, good for you!
Ik heb niets verdraaid. Ik reageer enkel op hetgeen er staat. En best hypocriet om mij hiervan te betichten, terwijl ik eerder de indruk heb dat dat exact hetgeen is dat jij hier doet. Als je beweert dat ik iets verdraai, zeg dan wat ik zogezegd verdraaid heb. In plaats van, wederom, een vrij nietszeggende reactie te geven die zeer vaag blijft.

Maar goed, zeker als je de inhoud van de discussie volledig negeert en enkel nog op de man gaat spelen, gaat het inderdaad nergens nog over.

Dat is Laffer in actie idd. Bedrijven hebben weinig reden om zich extra te laten belasten in België, terwijl ze daar weinig extra "waar voor geld" voor krijgen. Al helemaal niet als die scheefgetrokken verhouding gecombineerd wordt met een ongezonde schuldgraad (dat is een typische case van weten waar je begint, niet waar je eindigt).
Het maakt de up/down-swings voor Ierland wel groter aangezien ze hun inkomsten veel meer gaan zien fluctueren met wat de (wereld)economie doet, maar zolang ze daar rekening mee houden hoeft dat geen issue te zijn.

Uniforme fiscaliteit in Europa is iets om niet dadelijk op te hopen denk ik; alleen al de twee zwaargewichten FR en DE hebben en te verschillende visie op overheid en financiën, om daar snel ook maar iets in te kunnen bewegen. Van zodra BE onder bewind komt, duw je uiteraard wel voor een stuk die uniformiteit door. Zolang BE niet actief fors aan het besparen gaat, blijft die mogelijkheid een heel reële outcome.

In de rand- onze regering zal zich nog wat mispakken aan inkomsten in de nabije toekomst: de chemie zit momenteel op zijn gat, bedrijven als Pfizer draaien allesbehalve op volle toeren, cement -industrie / isolatie industrie ook in een malaise - dus bouwsector, ... uitdagingen worden almaar groter op die manier. Besparen in economisch slechte(re) tijden = onmogelijk? Maar wat als het moet?

Besparen kan altijd; zeker als je een overheidsbeslag als BE hebt, met daarnaast een giga-tekort. Die combo is de indicatie voor een overheid die een gat in de hand heeft, en daar valt altijd op te besparen, in goede en slechte tijden.

Dat de politiek dat niet wil is een ander paar mouwen uiteraard, maar uiteindelijk is dat weinig relevant. Als zij het niet doen, dan zal het wel gedaan worden, wars van electorale gevoeligheden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan