Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
ook dit is weinig zeggend: dat er in Wallonië relatief weinig zuivere industrie is, is logisch gewoon om verschillende redenen. Een grote fabriek neerpoten in heuvelachtig gebied is weinig nuttig.
Of omdat er gewoon veel vertrokken is en niets in de plaats gekomen is (omdat er weinig willen investeren)
Maar het ging me vooral om de ambtenaren en het was 1 afbeelding
Altijd gevaarlijk om landen te vergelijken met regio's, weer misleidend. Er zijn véél regio's die het slechter doen dan Waals en Brussels gewest, maar die staan er gewoon niet om omdat men de landen neemt.

Er zit IETS van waarheid in je grafieken, maar ze zijn veel te suggestief opgesteld.
België staat er gewoon tussen en we bengelen onderaan
Als 1 regio op 16 het minder doet weegt dat minder door dan 2 van de 3

Werkzaamheidsgraad van 20 tot 64-jarigen
werkzaamheidsgraad-2023.jpg
76% in Vlaanderen VS 66% in Wallonië ?
En dat is extreem slecht? 10% verschil?

Da's een vrij belangrijk verschil omdat je het twee keer moet tellen. Elk procent dat je zakt zijn niet alleen inkomsten die je verliest maar extra uitgaven die de kleiner geworden groep werkenden moet dragen. In Vlaanderen moet elke werkende met zijn werk nog 30% van het levensonderhoud van een niet werkende betalen, in Wallonië is dat 50% (of zo zou het zijn als beide landsdelen voor hun eigen sociale zekerheid instonden). Da's 67% meer.

Da's een vrij belangrijk verschil omdat je het twee keer moet tellen. Elk procent dat je zakt zijn niet alleen inkomsten die je verliest maar extra uitgaven die de kleiner geworden groep werkenden moet dragen. In Vlaanderen moet elke werkende met zijn werk nog 30% van het levensonderhoud van een niet werkende betalen, in Wallonië is dat 50% (of zo zou het zijn als beide landsdelen voor hun eigen sociale zekerheid instonden). Da's 67% meer.
En dan moet je eigenlijk ook nog eens alle overheidsgefinancierde jobs er uit halen en dan scoren ze nog slechter

Dat is natuurlijk wel een zeer sterk staaltje reken jezelf rijk.
De realiteit is wel dat inactivity nefast is, dat staat vast

Ik zou dan eens de straat opgaan en die vraag aan echte personen vragen, ik denk dat de meeste mensen dat graag willen.

Dat als maatstaf nemen is dus wel degelijk wat populisme omvat. Het is niet omdat veel mensen iets graag zouden willen, dat het daarom goed is, gewenst is, mogelijk is of zelfs maar reëel is.

Vraag aan 100 mensen op straat of ze graag hier en nu 10mio krijgen, en ze zullen ook ja zeggen.

hoe maak je die conclusie?
1/.76 in Vlaanderen is 1.3. Dit gaat enkel over de groep 15-65 jaar natuurlijk waarover deze cijfers gaan, in de praktijk zou je eigenlijk ook nog eens bijna al de -15 jarigen en +65 jarigen moeten bijtellen als je echt wel zien hoeveel mensen elke werkende gemiddeld moet financieren.
(dat mildert het verschil wel, want op dat vlak gaan Vlaanderen en Wallonië uiteraard vrij gelijkaardig zijn)
Dat is natuurlijk wel een zeer sterk staaltje reken jezelf rijk.
De realiteit is wel dat inactivity nefast is, dat staat vast
Als de redenering niet correct of ongenuanceerd is mag je ze gerust bekritiseren maar ik wou hiermee enkel aantonen dat het probleem minimaliseren omdat twee indicatoren maar 10% afwijken van elkaar niet klopt, of toch niet in dit geval, en dat dezelfde cijfers in een andere manier van weergeven kunnen duidelijk maken hoe groot de impact is.

Laatst bewerkt:
We zijn 1 van de zwaarste belaste eu landen en dan hebben we de slechtste begroting van Europa. Er is hier echt wel een probleem.

Sinds een paar maanden begin ik meer en meer problemen te hebben met die werklozen e.a. k sta elke dag om 5 u op. K ben moe s avonds. Kinderen ophalen op school, huishouden, tuin... en die personen zijn thuis en hebben de hele dag om het huishouden e.a. te doen. 1 op 5 belgen heeft een verhoogde tegemoetkoming.
Als wij de kids op sportkamp doen voor 1 week kost dit ons ongeveer 150 a 200 euro. Dan is er een verlaagd tarief (voor de werklozen?) En dit kost dan maar 30 euro voor 1 week
dan is er ook nog het sociaal tarief voor meerdere zaken.

als ik dan deze ochtend lees dat magnette geen nva wilt in federale regering, moest de NVA een Vlaamse regering vormen met Vlaams belang.. pfff
T is hier echt hopeloos aan 't worden en onze politiekers doen er niets aan, enkel hun eigen zakken vullen.

Tjonge, die beelden op VTM Nieuws daarnet van het Groen congres. Van een cringe-fest gesproken, met 3 daar wat onnozel staan springen op een liedje. En als ze achteraf hun programma moeten voorstellen komt het niet verder dan: ”Weg met professionele diesel, uitkeringen en pensioenen hoger en de rijken gaan het betalen!”

Die partij is toch ook gewoon een waardeloze grap.

Tjonge, die beelden op VTM Nieuws daarnet van het Groen congres. Van een cringe-fest gesproken, met 3 daar wat onnozel staan springen op een liedje. En als ze achteraf hun programma moeten voorstellen komt het niet verder dan: ”Weg met professionele diesel, uitkeringen en pensioenen hoger en de rijken gaan het betalen!”

Dat zijn ze toch altijd al geweest? :)

Wittouck en Van Damme, samen vlot 20 miljard waard; je hoort de kassa al rinkelen bij Groen.
Aan 1%+ taxatie is dat 200mio+! Tot ze eens kijken waar die mannen wonen...

Echt tenenkrullend. Je zou haast denken dat die niet weten dat er camera's aanwezig zijn en heel Vlaanderen dit te zien krijgt.
Van die partij zijn we hopelijk nog eens 20 jaar verlost zoals de vorige keer. Alleen op lokaal vlak kan ik Groen nog een klein beetje pruimen.

Dat weet ik; en de reactie er op blijft even relevant.
Hoe wordt dat als maatstaf genomen? Dat is waar ik vooral verbaasd over ben en waarom ik je reactie zeer vreemd vind.

Maar als veel mensen graag iets hebben, is het wel een goed idee om te bekijken hoe / in welke mate we een idee kunnen realiseren en in welke termijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan