Mensen stemmen natuurlijk liever voor het origineel dan voor een slechte kopie. Toch opvallend dat De Wever weeral dezelfde blunder maakt na die blamage met het Marrakech pact.
Welke blunder?
En Marrakech, tsja, ik vond dat ook vreemd, maar uiteindelijk was dat ook perfect verklaarbaar vanuit de context toen. Partijen volgen stemmers, niet omgekeerd.
Ik denk dat je onderschat hoe migratiekritisch het electoraat van de N-VA is. De reden waarom ze onder andere op migratie inzetten is precies omdat ze er stemmen mee winnen. Dat ze er mogelijks VB ook groter mee maken is collateral damage, maar dat geldt zowat voor ieder thema. Er is altijd meer dan één partij die er van meeprofiteert. Je zou even goed kunnen poneren dat iedere andere partij blundert want hoe is het mogelijk om migratie nu al XX jaar op de agenda te hebben in debatten, en dat alle andere partijen er nog steeds niet in slagen om een deftig contraverhaal te brengen? At best proberen ze gewoon VB te kopieren... Ik denk dat mijn mening hierover wel al gekend is, absurd dat een debat zo lang domineert obv feitelijke onjuistheden en dat nog geen enkele journalist of moderator heeft doorgevraagd of gechallenged obv feiten.
Persoonlijk ben ik het er trouwens niet over eens dat continu praten over migratie het VB zo groot heeft gemaakt als dat het vandaag is. Het exclusief burgerschap dat die partij uitdraagt (itt het inclusief burgerschap van de N-VA) is echt niet zo breed gedragen binnen de bevolking als je vandaag zou vermoeden obv hun resultaten in de peilingen.
De recente peiling en stemonderzoek van de UAntwerpen iov Deredactie toont imo vooral aan dat de anti-politiek en het je m'en foutisme dat heerst onder de stemmers het VB groot maakt. Migratie zit er uiteraard voor een stukje bij, maar het is toch het algemene sentiment rond politieke vertegenwoordiging dat het VB zo enorm voedt.
Ik denk dat je dat sentiment hier vindt, maar even goed bij hoogopgeleiden, laag opgeleiden, armen en rijken,... Op wie ga je stemmen? "Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul". En een deel van die mensen stemt dan maar op VB bij wijze van "protest", maar evengoed omdat VB er vrij goed in slaagt om dat sentiment te capteren. Wat overigens ook eenvoudig is als je kan debatteren en campagne voeren als de witte maagd.