Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is een beetje spijtig dat zo'n artikels niet in de populaire media terechtkomen en achter een betaalmuur worden verborgen.

Van de 167 miljard euro die bij de federale overheid binnenkomt, houdt ze amper 11 procent over om haar kerntaken te betalen. De rest van de middelen schrijft de federale regering over naar andere gegadigden, zoals de deelstaten en de sociale zekerheid. Geen wonder dat de federale overheid ruim 17 miljard euro tekort komt. Zonder een herziening van de geldstromen tussen de overheden valt de federale begroting niet meer te redden.

Zelfs al schrap je alle federale ambtenaren (leger, de gevangenissen, de federale politie, heel justitie,...), heb je dus nog altijd een budgettair tekort :p.

Dat betekent dus:
Als je pensioenen wil verhogen, dat je de inkomsten van de overheid moet verhogen.
Als je uitkeringen wil verhogen, dat je de inkomsten van de overheid moet verhogen.
Als je wil besparen, dan moet er bespaard worden op de uitkeringen (lagere uitkeringen) of aan de enveloppes aan de regio's (wat betekent dat de gewesten moeten besparen. :p)

Het einde van de cadeautjes is nabij.

Het is een beetje spijtig dat zo'n artikels niet in de populaire media terechtkomen en achter een betaalmuur worden verborgen.

Van de 167 miljard euro die bij de federale overheid binnenkomt, houdt ze amper 11 procent over om haar kerntaken te betalen. De rest van de middelen schrijft de federale regering over naar andere gegadigden, zoals de deelstaten en de sociale zekerheid. Geen wonder dat de federale overheid ruim 17 miljard euro tekort komt. Zonder een herziening van de geldstromen tussen de overheden valt de federale begroting niet meer te redden.

Zelfs al schrap je alle federale ambtenaren (leger, de gevangenissen, de federale politie, heel justitie,...), heb je dus nog altijd een budgettair tekort :p.

Dat betekent dus:
Als je pensioenen wil verhogen, dat je de inkomsten van de overheid moet verhogen.
Als je uitkeringen wil verhogen, dat je de inkomsten van de overheid moet verhogen.
Als je wil besparen, dan moet er bespaard worden op de uitkeringen (lagere uitkeringen) of aan de enveloppes aan de regio's (wat betekent dat de gewesten moeten besparen. :p)

Het einde van de cadeautjes is nabij.
Wel een beetje een bizarre redenering om sociale zekerheid uit het budget te houden, da's wel degelijk een kerntaak van de federale overheid. De federale overheid heeft vroeger, met dezelfde taken en geldstromen, wel nog begrotingen in evenwicht afgeleverd. De financieringsregels zijn niet grondig veranderd in die tijd dus de vraag is waarom de federale overheid nu niet meer kan wat ze toen kon.

Wel een beetje een bizarre redenering om sociale zekerheid uit het budget te houden, da's wel degelijk een kerntaak van de federale overheid. De federale overheid heeft vroeger, met dezelfde taken en geldstromen, wel nog begrotingen in evenwicht afgeleverd. De financieringsregels zijn niet grondig veranderd in die tijd dus de vraag is waarom de federale overheid nu niet meer kan wat ze toen kon.

Zogenaamd omdat de sociale zekerheid al een bestemming heeft waarover de federale overheid niet vrij kan beschikken.
Maar het tekort door de sociale zekerheidsuitgaven wordt wel gepast uit de andere federale inkomsten.

de vraag is waarom de federale overheid nu niet meer kan wat ze toen kon.
Omdat er altijd maar een grotere gap is tussen inkomsten voor de sociale zekerheid en uitgaven voor de sociale zekerheid.

Omdat er altijd maar een grotere gap is tussen inkomsten voor de sociale zekerheid en uitgaven voor de sociale zekerheid.

Het helpt natuurlijk niet dat er speciale kortingen worden toegestaan, die vroeger niet bestonden. Lonen worden betaald op een belastingstechnische (maar ook sociale bijdrage technische) geoptimaliseerde wijze. Schijnzelfstandigheid een ding is.

En ik zal nog wel een paar andere zaken vergeten. Maar bon, lijkt niet direct het onderwerp te zijn voor deze thread.

Het helpt natuurlijk niet dat er speciale kortingen worden toegestaan, die vroeger niet bestonden. Lonen worden betaald op een belastingstechnische (maar ook sociale bijdrage technische) geoptimaliseerde wijze. Schijnzelfstandigheid een ding is.

En ik zal nog wel een paar andere zaken vergeten. Maar bon, lijkt niet direct het onderwerp te zijn voor deze thread.

Ik vind het wel belangrijk voor deze thread want er gaan de komende paar maanden veel beloftes gemaakt gaan worden over het budget :p.

Ik vind het wel belangrijk voor deze thread want er gaan de komende paar maanden veel beloftes gemaakt gaan worden over het budget :p.
Dan wacht je alleszins beter op de verslagen van het Rekenhof, onze staatsstructuur en overheidsfinanciering zit zodanig complex in elkaar dat je onmogelijk als leek kan inschatten of X, Y en Z voldoende zullen zijn om A, B en C te financieren.

Zogenaamd omdat de sociale zekerheid al een bestemming heeft waarover de federale overheid niet vrij kan beschikken.
Maar het tekort door de sociale zekerheidsuitgaven wordt wel gepast uit de andere federale inkomsten.

Ik snap dat sommige uitgaven meer vast liggen dan andere, kijk bijvoorbeeld ook naar de uitbetalingen van leraars, dat maakt een belangrijk deel uit van de budgetten van de gemeenschappen maar het is ook een deel van het budget waar ze maar weinig impact op hebt. Op dat vlak lijkt sociale zekerheid nog een pak meer beïnvloedbaar, We hebben de laatste jaren ook echt wel beslissingen genomen mbt pensioenen en uitkeringen die een impact hadden op het budget, ik vind het wat raar dat ze heel specifiek die bevoegdheid uit de berekening halen terwijl er zeker nog bedragen in de federale begroting zitten waar het politiek of praktisch even moeilijk of zelfs moeilijker is om het aan te passen.

Ik snap dat die gap tussen inkomsten en uitgaven van de sociale zekerheid speelt maar die is volledig deel van de federale bevoegdheid, da's niet iets dat extern gebeurt en wat de federale regering gewoon moet ondergaan, zowel langs de inkomstenkant en de uitgavenkant heeft ze hier controle over en kan ze beslissingen nemen. Die gap is volledig ontstaan onder het beleid van de federale overheid.

Europa zal het wel oplossen. En als Europa het niet doet, kan het IMF het doen...

Genoeg uitdeelpotten federaal, Vlaams, Waals en Frans waar nog geld te rapen valt met wat politieke moed.

De volgende regering zal maar beter een daadkrachtige worden - mss zie ik het te somber maar:
  • Begroting - en het zal deze keer wellicht niet een kwestie van doorschuiven of uitstellen worden
  • Economisch zware dossiers- ik verwijs naar Audi, Arcelor, Van Hool en mogelijks ook BPost
  • Stikstof en de landbouwers
  • Het drugsprobleem dat reeds een aantal jaar in opmars is en stilaan een ongekend en ongewenst niveau heeft bereikt
  • Onderwijs dat zorgen baart
  • ...
Welke partij durft het aan de zaken waarheidsgetrouw weer te geven - dus meer inkomsten EN minder uitgaven.

De volgende regering zal maar beter een daadkrachtige worden - mss zie ik het te somber maar:
  • Begroting - en het zal deze keer wellicht niet een kwestie van doorschuiven of uitstellen worden
  • Economisch zware dossiers- ik verwijs naar Audi, Arcelor, Van Hool en mogelijks ook BPost
  • Stikstof en de landbouwers
  • Het drugsprobleem dat reeds een aantal jaar in opmars is en stilaan een ongekend en ongewenst niveau heeft bereikt
  • Onderwijs dat zorgen baart
  • ...
Welke partij durft het aan de zaken waarheidsgetrouw weer te geven - dus meer inkomsten EN minder uitgaven.

Dit zijn zweren die minstens nog 30 jaar gaan etteren. Dat geef ik u nu al op een briefje.

In Knokke-Heist zal ik zoals altijd stemmen op de lijst Gemeentebelangen.

Nationaal wordt het deze keer CD&V ipv Vooruit, een partij waar ik nationaal al altijd op heb gestemd. De racistische uitspraken van Rousseau en Meeuws vind ik er toch wel zwaar over. De nuancering van de voorzitter eveneens. Hoe populair Rousseau ook is, racisten horen niet thuis bij Vooruit.

Mooi opiniestuk. Misschien kan hij dat ook in het Frans schrijven.
Misschien dat er eindelijk schot in de zaak komt nu (pun intended). Want deze zaken zijn echt wel schrijnend:

Wat bleek? Het slachtoffer was naar het Sint-Pietersziekenhuis in Brussel-Stad gegaan, waar het personeel de politie had opgetrommeld, die van de naburige zone Brussel-Hoofdstad-Elsene. Daardoor was de burgemeester van Vorst tot haar eigen frustratie ook de volgende middag nog niet op de hoogte van verdere details.

na lang dralen roept minister-president Rudi Vervoort (PS) deze maandag eindelijk de Gewestelijke Veiligheidsraad samen om een gezamenlijke strategie uit te dokteren tegen het drugsgeweld. Zitten in die raad: de minister-president, de Procureur des Konings, de bestuurlijk directeur-coördinator, de gerechtelijke directeur, de korpschefs van de zes lokale politiezones, de burgemeesters van alle negentien Brusselse gemeenten en de hoge ambtenaar. Succes met die vergadering – die overigens pas op 27 februari plaatsvindt.

Ik vraag me toch echt af waarom er zoveel tegenstanders van de eenmaking van de politiezones zijn...

Peiling Knack februari 2024:
VB: 25,5%
N-VA: 20,6%
Vooruit: 14,7%
PVDA: 10,9%
CD&V: 10,5%
Groen: 8,7%
Open Vld: 8,0%
Andere: 0,9%

Open Vld de laagste partij. Straf dat daar nog mensen op stemmen.
PVDA heeft het al ver geschopt met hun populisme.

Zelf weet ik niet op wie ik moet stemmen. Ik ben zowel op vlaams en federaal vlak niet tevreden over het beleid. En samen zitten daar dus alle partijen uitgezonderd de extremen.
Ik wil een ander beleid maar kan er niet op stemmen want iedereen is al aan de macht. :laugh: (Volt kan mij ergens nog bekoren)

Ik betrap mezelf erop de ideologische gedachte van goed beleid en lange -termijn visie meer en meer te laten vallen, ingeruild voor een soort van gelatenheid met een zweem van onverschilligheid ... waarbij gerommel in de marge of korte termijn zaken een grotere invloed hebben.

Niet echt een positieve evolutie ...

ps: iemand soms ook gelezen https://www.demorgen.be/nieuws/antw...en~be9c3a05/?referrer=https://www.google.com/

Ideologisch heb ik het moeilijk met dergelijke zaken

Edit: Onderstaande werd mij bezorgt - ga me niet uitspreken wie hier nu juist gelijk heeft:

Gwendolyn Rutten

@RuttenGwendolyn

Deze Antwerpse lening was niet nodig voor de fusie of voor de schuldovername. Het is een keuze vh stadsbestuur, that’s all.Antwerpen heeft nl. nog 198 mio openstaande schuld die in aanmerking komt voor de 50 mio ‘subsidie’ op een totale schuld van 408 mio (cijfers 2022).

Laatst bewerkt:
Wat een mooie voorbeeldfunctie inderdaad.

Nog wat extra promoten dat we zoveel mogelijk gaten, zoveel mogelijk 'the rules as written' uitbuiten en alle waardigheid en goede waarden en normen overboord gooie, zelfs als politici om de 'rules as intented' te kunnen negeren.

Als individu snap ik dat gerust, maar juist daartegen zouden politici toch actie moeten ondernemen.

Gelukkig gaan er niet teveel middelen naar Antwerpen en is hun burgemeester de leider van een van de grootste vlaamse partijen. Degoutant.

Gelukkig gaan er niet teveel middelen naar Antwerpen en is hun burgemeester de leider van een van de grootste vlaamse partijen. Degoutant.
Volgens de minister (van openvld) klopt de info van de morgen (via Groen) niet.
Gemeentefonds bestond al voor De Wever burgemeester was, ook daarvoor kregen ze dus zoals Gent veel meer (en daar zijn gegronde redenen voor dat ze meer krijgen. Of het teveel is geen idee)

Dus degoutant is dan niet de schuld van hun

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan