Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat natuurlijk kan neerkomen op gewoon "tolerantie". Cavaria noemt het "zwijgen en niet te veel vragen". Je noemt het hier ook handig holebirechten, en niet LGBTIQ+-rechten, want met DVL die nog steeds een groot platform krijgt en van wie de partij zich nooit expliciet distancieert, is dat natuurlijk geen houdbaar standpunt meer. Op dat vlak is het toch vooral "kijk naar wat ik doe, niet naar wat ik zeg" om een achterban te pleasen die daar heel wat extremer in staat dan een soort gedoogbeleid.

Is gewoon "tolerantie" niet voldoende dan? Verder weet ik niet in welk opzicht DVL extremer zou zijn in zijn standpunten rond LGBTIQ+ dan het VB. Buiten dat zijn toon wat provocatiever is.

Is gewoon "tolerantie" niet voldoende dan? Verder weet ik niet in welk opzicht DVL extremer zou zijn in zijn standpunten rond LGBTIQ+ dan het VB. Buiten dat zijn toon wat provocatiever is.
Hm. De officiële standpunten van het VB naar buiten toe over gender en LGBTIQ zijn vooral onbestaande. Er wordt over alle talen in gezwegen, behalve een vermelding dat "genderstudies" een diploma van minder waarde zou zijn. In de praktijk merk je dat ze in debatten en bij monde van oa DVL een heel ander discours aanhangen. Eentje dat het letterlijk wordt aangeklaagd wegens haatspraak tegen de LGBTQ-gemeenschap. Hij noemt de lgbtq-vlag de "pedofielenvlag" en heeft het over "gendergekte".

Nee, enkel tolerantie gewoon is niet voldoende. Dat is inherent discriminerend: Je verwacht niet "enkel" tolerantie als burger van een land, en je geaardheid mag daarin geen rol spelen. Enkel tolerantie komt neer op: wat je nu hebt gekregen, mag je houden, maar meer gaat het niet worden. (ook al is het een terechte vraag). We tolereren geen medemensen, we leven ermee samen. Anders krijg je tweederangsburgers.

Die Sneppe, kan dat misschien ook uit de insteek komen van Godsdienst? De kerk en holibi's is ook niet meteen een goed huwelijk en gezien ze een oud leerkracht godsdienst is. Trouwens een artikel van 2019

Veel uitleg maar ik vraag waar men in praktijk schrik voor heeft?

Dat het kindje terug moet? Dat men gecastreerd zal worden? Dan men hen zal opsluiten?
Dat men minder rechten zal hebben en zoja de welke?
Beetje hinken op twee benen hier. Tuurlijk kan die insteek van Sneppe ook komen van godsdienst. Een godsdienst die trouwens expliciet en uitgebreid deel uitmaakt van het partijprogramma van het VB, om die (in tegenstelling tot ander godsdiensten) wel toe te laten in onze samenleving. En of het nu ingegeven wordt door haar katholieke geloof of door haar VB-schap, maakt niet uit. Het blijft haar standpunt, dat getolereerd wordt door het VB. Geen verontschuldigingen nodig als je zegt dat homo's niet zouden mogen trouwen of zouden mogen adopteren.

Ik heb al gezegd waar ze in de praktijk schrik voor hebben: DVL is aangeklaagd voor haatspraak tegen de LGBTQ-gemeenschap, ze zijn bang dat dat zo gemeengoed wordt dat ze er nog veel meer last van zullen krijgen. Veel holebi's zijn inderdaad bang dat ze hun kind misschien gaan kwijt zijn, of misschien nooit zullen mogen trouwen, omdat TVG niet duidelijk is over wat hij eigenlijk vindt, en dus absoluut geen garanties geeft over dat hij zijn woord zal houden als het discours de extreme kant op gaat. Schrik dat bepaalde stelstels worden teruggedraaid bij samenwoning, dat er zoals in de VS zal mogen gediscrimineerd worden op basis van seksualliteit bij oa overheidsposities, dat er veel steun of subsidies zouden wegvallen voor pychologische bijstand specifiek gericht op holebi's...

Het is natuurlijk niet omdat ze "gewoon de wet toepassen" dat het oké is of niet holebi-onvriendelijk is. Of zelfs niet discriminerend is. Of in strijd met de mensenrechten is. Dan betekent het gewoon dat die wet discriminerend of in strijd met de mensenrechten is. Als het daarvoor gedaan werd zonder het expliciet te verankeren in de wet, en nu niet meer, kan degene die het nu niet meer doet toch niet pretenderen dat hij voor holebirechten is. Of zeggen dat het niet zijn verantwoordelijkheid is. Tuurlijk wel. De vorige had het kunnen verankderen, maar deze had het ook niet kunnen doen.

Dat is nochtans hoe een democratisch rechtsstaat (zou moeten) werkt. Je past de wet toe en als je het niet eens bent met de wet volg je de spelregels binnen het democratische kader om die aan te passen.
Er zijn zoveel zaken die ik niet ok vind maar dat wil niet zeggen dat ik de wet naast me mag neerleggen. Want wie beslist waar en wanneer je dat mag doen? Recht van de sterkste en/of de grootste mond?

Ik weet nu niet of DVL meteen de referentie is voor het VB, al is het wel handig om hebben natuurlijk, zo iemand die overloopt van vertrouwen, uitgesproken doch compleet onrealistische "visie", ... en zeker in het huidige statuut van DVL.

Strategisch geen slechte zet van het VB in elk geval - alvorens er ooit kan gesproken worden over eender wat draait het namelijk maar om 1 ding: zorgen dat je relevant bent - en dat wordt je door stemmen te halen natuurlijk. Het toeval wil nu dat er mensen zijn die nu eenmaal stemmen op wie de grootste mond heeft, de mooiste benen, een bekende kop, een prominent politicus die toevallig in je stad woont waarvan je denk - als die burgemeester wordt kan die mss wel wat meer gedaan krijgen, ... echt rationeel is dat niet altijd, laat staan realistisch.

Iemand zou Bart De Wever toch eens moeten zeggen dat er desondanks een reeks pijnpunten er toch nog een paar zaken zijn waardoor het mss toch nog zinvol is om niet meteen onder een trein te springen Anderzijds mag me ook eens zeggen tegen Alexander De Croo dat hij moet stoppen met drugs te nemen want zo goed gaat het nu ook allemaal niet.

Hoe gaat dat er in Wallonië aan toe in feite?

Laatst bewerkt:
Iemand zou BWD toch eens moeten zeggen dat er desondanks een reeks pijnpunten er toch nog een paar zaken zijn waardoor het mss toch nog zinvol is om niet meteen onder een trein te springen Anderzijds mag me ook eens zeggen tegen ADC dat hij moet stoppen met drugs te nemen want zo goed gaat het nu ook allemaal niet.

Hoe gaat dat er in Wallonië aan toe in feite?
Sorry maar over wie of wat hebt ge het nu in uw posts?

Vanwaar die drugsbeschuldiging? Er moe uitzien staat niet gelijk aan heroineverslaafd zijn.

Ik vermoed dat het eerder gaat omwille van het feit dat Alexander De Croo de zaken nogal rooskleurig voorstelt.
Als dit een subtiele steek is naar het uiterlijk van ADC, mijn excuses, ik ben zelf nog ziek, en mijn ironie-detector staat af.

Dat is nochtans hoe een democratisch rechtsstaat (zou moeten) werkt. Je past de wet toe en als je het niet eens bent met de wet volg je de spelregels binnen het democratische kader om die aan te passen.
Er zijn zoveel zaken die ik niet ok vind maar dat wil niet zeggen dat ik de wet naast me mag neerleggen. Want wie beslist waar en wanneer je dat mag doen? Recht van de sterkste en/of de grootste mond?
Tuurlijk is dat hoe een rechtstaat werkt. Maar binnen de lijnen van de wet, zijn er ook dingen die niet omschreven staan, of die niet eenduidig omschreven staan (veel zelfs, dat hoort zelfs zo). Wil je die aanpassen, moet je dat met verduidelijkingen doen, uiteraard. Maar als je niet expliciet specifieert dat een huwelijk alleen tussen een biologische man en een biologische vrouw kan, die beiden sinds de geboorte geen geslachtsveranderingen hebben ondergaan, kan het wel zijn dat je een andere interpretatie krijgt als plots een extreemrechtse partij aan de macht komt die het heeft over gendergekte, en die LGBTQI gelijkstelt aan pedofilie.

En dan is het niet zo gek dat sommige mensen schrik hebben. Wat dus de vraag was.

@contextbinder : voor de duidelijkheid: ik vind DVL ook niet dé referentie voor het VB. Dat heb ik ook gepost. Maar zoals je zelf zegt, ze spelen het wel zo dat je op z'n allerminst er niet zeker van bent dat ze elkaar niet moeten. Ze keuren hem nergens af. Dus als dat dan standpunten zijn die rechtstreeks over jou gaan, ga je daar toch met argusogen naar kijken.

• Vlaams Belang: 27,5%
  • N-VA: 21,3%
  • Vooruit: 13,2%
  • CD&V: 12,9%
  • PvdA: 8,5%
  • Open Vld: 8,7%
  • Groen: 6,9%

Prioriteit voor de bevolking, in volgorde:
  1. Minder migratie
  2. Werken belonen
  3. Een goede gezondheidszorg voor iedereen
  4. Belastingen laten dalen
  5. Een goed pensioen voor iedereen

Dan te bedenken dat VB traditioneel slechter peilt dan presteert...
Als de politiek zo nog voortdoet zou toch minstens één partijtje zoals OpenVLD of Groen in minstens een paar provincies onder de (effectieve) kiesdrempel moeten vallen, en wordt het land helemaal onbestuurbaar. Tof!

De linken met andere actieve threads spreken voor zich denk ik dan.

• Vlaams Belang: 27,5%
  • N-VA: 21,3%
  • Vooruit: 13,2%
  • CD&V: 12,9%
  • PvdA: 8,5%
  • Open Vld: 8,7%
  • Groen: 6,9%

Prioriteit voor de bevolking, in volgorde:
  1. Minder migratie
  2. Werken belonen
  3. Een goede gezondheidszorg voor iedereen
  4. Belastingen laten dalen
  5. Een goed pensioen voor iedereen
Vanuit uw interpretatie bedoel je dan? Of ben je dat nog ergens tegengekomen? Ik zou zo'n onderzoek wel interessant vinden als je dat hebt.

Dan te bedenken dat VB traditioneel slechter peilt dan presteert...
Is dat zo? Ik dacht dat dat in het verleden vaak juist omgekeerd was? Of vergis ik me daar nu zo sterk in? Ofja, dat is fout uitgedrukt. Het is inderdaad ook al beter geweest. Maar vooral, ik dacht dat het effect in twee richtingen speelde en vooral onbetrouwbaar is.
Als de politiek zo nog voortdoet zou toch minstens één partijtje zoals OpenVLD of Groen in minstens een paar provincies onder de (effectieve) kiesdrempel moeten vallen, en wordt het land helemaal onbestuurbaar. Tof!

De linken met andere actieve threads spreken voor zich denk ik dan.
Ik ga voor een stuk akkoord trouwens hoor. Maar curieus naar wat er achter zit.

Edit: Heel snel opgezocht, dus kan zijn dat het niet zo accuraat is. In 2019 een stuk beter dan de polls. In 2014 een stuk slechter dan de polls. Ik zou dus voorzichtig zijn met voorbarige conclusies.

Laatst bewerkt:
Vanuit uw interpretatie bedoel je dan? Of ben je dat nog ergens tegengekomen? Ik zou zo'n onderzoek wel interessant vinden als je dat hebt.

Letterlijk vanuit dat artikel, gepeild bij de mensen. Ik (her)interpreteer hier niets. Ik heb enkel de top 5 gekopieerd om niet te veel van een artikel achter een pay-wall te kopiëren.

Prioriteit nummer één: minder migratie​

Welke thema’s beroeren de kiezers? Waar moet de politiek zich na de verkiezingen als eerste mee bezighouden? Met stip op één staat minder migratie. Voor 12,7 procent van de Vlamingen mogen de volgende regeringen zich daar meteen mee bezighouden. Bij Antwerpse kiezers (14,9 procent) is dat thema zelfs iets populairder dan bij de Limburgers (12,3 procent). Minder migratie is ook hét thema van Vlaams Belang. Dus erg verrassend is dat verschil tussen Limburg en Antwerpen niet. Want in Antwerpen scoort Vlaams Belang ook meer dan in Limburg.

De Vlaming is ook erg begaan met het thema “werken beloond moet worden”. In Limburg zijn ze daar gevoeliger voor dan in Antwerpen. Bij maar liefst 40 procent van de Limburgers staat dat in de top 5.

enzoverder, enzovoorts...

Is dat zo? Ik dacht dat dat in het verleden vaak juist omgekeerd was? Of vergis ik me daar nu zo sterk in? Ofja, dat is fout uitgedrukt. Het is inderdaad ook al beter geweest. Maar vooral, ik dacht dat het effect in twee richtingen speelde en vooral onbetrouwbaar is.

Ik ga voor een stuk akkoord trouwens hoor. Maar curieus naar wat er achter zit.

Dat is ook andermaal niet louter mijn mening (integendeel, ik heb daar niet echt een mening over, want ik maak/bestudeer geen peilingen), maar een mening die je toch bij menig politiek expert al eens ziet terugkomen:
“Als we al iets gaan doen, dan is het zeker niet Vlaams Belang overschatten. Het zal inderdaad eerder onderschatten zijn. 25 procent lijkt mij op dit moment eerder een bodemkoers. Vanwege die jonge kiezers, en omdat VB-kiezers toch nog altijd niet graag deelnemen aan enquêtes. En het taboe om toe te geven dat je voor Vlaams Belang stemt, bestaat toch nog altijd. Het is door online enquêtes minder geworden, maar het bestaat nog altijd,” zegt Stefaan Walgrave.

Een eerste indicator voor het te verwachten verkiezingsresultaat was de opiniepeiling van de VRT, De Standaard, La Libre en RTBf die ongeveer een maand voor de verkiezingen gepubliceerd werd. Op 26 mei bleek dat die peilers er op twee punten behoorlijk naast zaten. Groen bleef in het kieshokje steken op 9,8 procent van de stemmen, terwijl de peiling 14,6 procent voorspeld had. Maar vooral: Vlaams Belang behaalde niet de voorspelde 9,3 maar wel 18,6 procent, het dubbele. Voor alle andere partijen lagen de echte resultaten op 26 mei binnen de foutenmarge van de peiling (+/- 3,1 procent).

Ga terug naar de eerste Zwarte Zondag, die kwam ook als een énorme verrassing lijkt mij (ik was toen nog te jong om het nieuws te volgen).
Enkel 2014 kan je beschouwen als een anomalie: toen zag men het grote verlies van VB niet aankomen.

Letterlijk vanuit dat artikel, gepeild bij de mensen. Ik (her)interpreteer hier niets.
Het is een betaalartikel, vandaar de vraag.
Dat is niet louter mijn mening (integendeel, ik heb daar niet echt een mening over, want ik maak/bestudeer geen peilingen), maar een mening die je toch bij menig politiek expert al eens ziet terugkomen:
Ik stel het toch ook niet voor als een mening? Het is gewoon een oprechte vraag op wat dit gebasseerd was.

Ga terug naar de eerste Zwarte Zondag, die kwam ook als een énorme verrassing lijkt mij (ik was toen nog te jong om het nieuws te volgen).
Enkel 2014 kan je beschouwen als een anomalie: toen zag men het grote verlies van VB niet aankomen.
Bedankt, ook om er wat passages uit te lichten, aangezien het betaalartikels zijn.

Veel duidelijker nu :unsure:
Ik ben echt niet mee met het trein verhaal.
Als ik Bart De Wever hoor praten heb je de indruk dat werkelijk niets, maar dan ook niets meer werkt of de moeite loont. Wie zich 100% zou laten leiden zou zowaar onder een trein springen, het lijkt wel een en al wanhoop en frustratie. Bij De Croo is het compleet omgekeerd - al staat het land letterlijk in brand en worden we getroffen door een oneindig aantal atoombommen - geen probleem, alles is in orde, alles verloopt zoals gepland, we doen zo verder.

NVA op één nu. VB op twee.
Makes sense voor beyondgamers.

Bartje vindt dat niet zo leuk maar ja ..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan