Ja, maar ik kan me dus geen enkele reden inbeelden voor het VB om dat te doen? Eén van de luidste stemmen tegen de N-VA is wel die van het VB. Zij hebben zogenaamd hun Vlaamse ziel verkocht om mee te kunnen regeren. En effectief, dat heeft het VB extra stemmen opgeleverd toen duidelijk werd dat de N-VA ook hun programmapunten erg moesten verwateren. Waarom zouden ze het dan zelf gaan doen?Wat n-va de afgelopen 5 jaar Vlaams heeft gedaan toch?
Op dit moment groeit het VB of blijft het gelijk, terwijl anderen het knap lastig krijgen. Oké, ze hebben een lastigere tijd gekend, maar met hun nieuwe maatpakkenextreemrechts en aanschurken tegen altright, gaat het hen best voor de wind. Wat helpt het om mee te doen Vlaams en geen enkele van je grote vlaggen binnen te halen? Want dat zijn ofwel federale punten, ofwel punten waar de partner het nooit mee eens zal zijn, ofwel dingen die in strijd zijn met het EVRM.
Dat kan, maar ideologisch zie ik het niet gebeuren dat Magnette nog met De Wever gaat praten als die een regering heeft gevormd met Van Grieken. En dan wordt het sowieso héél lastig voor De Wever om in het ene parlement diametraal tegenover standpunten in het andere parlement te staan: Als de N-VA nodig is voor de Bijzondere Financieringswet, en N-VA koppelt zich aan het VB, dan komt die herziening van de Financieringswet er niet. Want VB stemt er niet voor, maar kan ook niet omzeild worden als ze in een coalitie zitten, al is het alleen Vlaams.Ik denk dat je hier te voortvarend bent en geen rekening houdt met de institutionele realiteit. Als de Franstaligen de bijzondere financieringswet willen bijsturen hebben ze sowieso N-VA of VB nodig. Daar kunnen ze niet omheen. Een coalitie tussen Vlaams nationalisten zou zelfs een opportuniteit kunnen zijn voor PS en co naar hun eigen achterban toe