Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat n-va de afgelopen 5 jaar Vlaams heeft gedaan toch?
Ja, maar ik kan me dus geen enkele reden inbeelden voor het VB om dat te doen? Eén van de luidste stemmen tegen de N-VA is wel die van het VB. Zij hebben zogenaamd hun Vlaamse ziel verkocht om mee te kunnen regeren. En effectief, dat heeft het VB extra stemmen opgeleverd toen duidelijk werd dat de N-VA ook hun programmapunten erg moesten verwateren. Waarom zouden ze het dan zelf gaan doen?

Op dit moment groeit het VB of blijft het gelijk, terwijl anderen het knap lastig krijgen. Oké, ze hebben een lastigere tijd gekend, maar met hun nieuwe maatpakkenextreemrechts en aanschurken tegen altright, gaat het hen best voor de wind. Wat helpt het om mee te doen Vlaams en geen enkele van je grote vlaggen binnen te halen? Want dat zijn ofwel federale punten, ofwel punten waar de partner het nooit mee eens zal zijn, ofwel dingen die in strijd zijn met het EVRM.

Ik denk dat je hier te voortvarend bent en geen rekening houdt met de institutionele realiteit. Als de Franstaligen de bijzondere financieringswet willen bijsturen hebben ze sowieso N-VA of VB nodig. Daar kunnen ze niet omheen. Een coalitie tussen Vlaams nationalisten zou zelfs een opportuniteit kunnen zijn voor PS en co naar hun eigen achterban toe
Dat kan, maar ideologisch zie ik het niet gebeuren dat Magnette nog met De Wever gaat praten als die een regering heeft gevormd met Van Grieken. En dan wordt het sowieso héél lastig voor De Wever om in het ene parlement diametraal tegenover standpunten in het andere parlement te staan: Als de N-VA nodig is voor de Bijzondere Financieringswet, en N-VA koppelt zich aan het VB, dan komt die herziening van de Financieringswet er niet. Want VB stemt er niet voor, maar kan ook niet omzeild worden als ze in een coalitie zitten, al is het alleen Vlaams.

Vanochtend op Radio 1 een interview met De Roover die absoluut niet wou zeggen dat N-VA niet met Vlaams Belang een regering zou vormen moest VB een monsterscore halen (naar analogie van VVD die de deur heeft opengehouden voor PVV). Met andere woorden, je weet al wat er zit aan te komen. VB en N-VA kunnen samen een meerderheid halen = het cordon is doorbroken.
NVA zit in een ongemakkelijk parket met het VB. Er zijn al toegevingen gedaan door het VB: Filip De Winter is ietsje meer naar de achtergrond verschoven, Dries VL is weg,... Dat was één van de voorwaarden van de NVA (vooral Bart De Wever) om ooit te overwegen met het VB te regeren. Vlaams zie ik het VB en de NVA wel (bijna) een meerderheid halen. Maar als de NVA in zee gaat met het VB op Vlaams niveau zal elk mogelijk gesprek met de PS afspringen op voorhand. NVA heeft de PS nodig om hun confederaal model door te drukken. Dat NVA nu rond de pot blijft draaien is om ook hun meer rechtse kiezer nog te paaien en niet te verliezen aan het VB.

Mijn buikgevoel zegt dat de NVA niet in zee zal gaan zal het VB, maar dat zullen we volgend jaar ontdekken.

Het VB zal mijn stem niet krijgen, maar als de Vlaming ze een kans geeft (en alles wijst er zo wel op) dan geef ik ze wel een eerlijke kans. Ik ben tegen het cordon sanitaire.

Ofwel heb ik een kort geheugen ofwel heeft de rest van de wereld een kort geheugen. Maar wat je hier leest is niet zo heel verschillend dan wat er 5 jaar geleden werd gezegd: bruine zondag, coalitie VB/NVA op Vlaams niveau, NVA incontournable federaal etc. Alleen was de realiteit wel anders.

Said it before and I'll say it again: ik denk niet dat de NVA in een coalitie kan stappen met het VB zonder intern te verscheuren. Mannen als Francken hebben daar geen probleem mee en zijn zo luid dat je de neiging zou krijgen om te denken dat iedereen in de partij daar staat voor te springen. Maar er zit ook nog volk die zich heel wat linkers op het spectrum bevinden dan Francken en co.

VB aan de macht, ik zie het niet gebeuren. En maar goed ook.

Wat n-va de afgelopen 5 jaar Vlaams heeft gedaan toch?
Dat kunnen we toch ook van het VB zeggen he, wat hebben ze al gedaan om hun kiezers ook nog maar kunnen gaan vertegenwoordigen. Gelukkig is het cordon sanitaire of ze zouden nog kleur moeten gaan bekennen ook.

Dat kan, maar ideologisch zie ik het niet gebeuren dat Magnette nog met De Wever gaat praten als die een regering heeft gevormd met Van Grieken. En dan wordt het sowieso héél lastig voor De Wever om in het ene parlement diametraal tegenover standpunten in het andere parlement te staan: Als de N-VA nodig is voor de Bijzondere Financieringswet, en N-VA koppelt zich aan het VB, dan komt die herziening van de Financieringswet er niet. Want VB stemt er niet voor, maar kan ook niet omzeild worden als ze in een coalitie zitten, al is het alleen Vlaams.
Als ze aan Franstalige kant zelfs weigeren om met de partijen die (in dat geval) 50% of meer van de Vlaamse kiezers zal vertegenwoordigen te praten.

Dan mag je ook stilaan de fout bij hun leggen voor de blokkade van dit land

Als ze aan Franstalige kant zelfs weigeren om met de partijen die (in dat geval) 50% of meer van de Vlaamse kiezers zal vertegenwoordigen te praten.

Om overeen te komen moet je minstens met 2 zijn natuurlijk.

Natuurlijk. Gaat mij ook niet om schuld of 'verongelijkt doen' wat @JelleCa zei. Dat brengt je alleen maar verder van een oplossing, zeker als de reactie is: dan hoeven wij ook niet meer mee te doen.

Maar iedereen weet hoe het zit, en het is natuurlijk ook niet helemaal zonder reden dat de Waalse partijen niet met een partij willen samenzitten die hen actief wil afstoten, al het geld in het rijkere gedeelte wil houden, hen voortdurend corrupte profiteurs noemt... Dat is niet zo héél gek, toch :D

Ofwel heb ik een kort geheugen ofwel heeft de rest van de wereld een kort geheugen. Maar wat je hier leest is niet zo heel verschillend dan wat er 5 jaar geleden werd gezegd: bruine zondag, coalitie VB/NVA op Vlaams niveau, NVA incontournable federaal etc. Alleen was de realiteit wel anders.

Said it before and I'll say it again: ik denk niet dat de NVA in een coalitie kan stappen met het VB zonder intern te verscheuren. Mannen als Francken hebben daar geen probleem mee en zijn zo luid dat je de neiging zou krijgen om te denken dat iedereen in de partij daar staat voor te springen. Maar er zit ook nog volk die zich heel wat linkers op het spectrum bevinden dan Francken en co.

Uit interesse, wie zijn dat dan nu? Vroeger had je Vlaams-nationalisten in de partij zoals Peumans, Vuye en Wouters die socio-economisch meer links zijn maar vandaag zie ik in de N-VA toch eerder een economisch donkerblauwe partij met een ideologisch sausje van conservatisme dat lichtjes Vlaams-nationalistisch gekruid is.

Ja, maar ik kan me dus geen enkele reden inbeelden voor het VB om dat te doen? Eén van de luidste stemmen tegen de N-VA is wel die van het VB. Zij hebben zogenaamd hun Vlaamse ziel verkocht om mee te kunnen regeren. En effectief, dat heeft het VB extra stemmen opgeleverd toen duidelijk werd dat de N-VA ook hun programmapunten erg moesten verwateren. Waarom zouden ze het dan zelf gaan doen?

Op dit moment groeit het VB of blijft het gelijk, terwijl anderen het knap lastig krijgen. Oké, ze hebben een lastigere tijd gekend, maar met hun nieuwe maatpakkenextreemrechts en aanschurken tegen altright, gaat het hen best voor de wind. Wat helpt het om mee te doen Vlaams en geen enkele van je grote vlaggen binnen te halen? Want dat zijn ofwel federale punten, ofwel punten waar de partner het nooit mee eens zal zijn, ofwel dingen die in strijd zijn met het EVRM.
Als ze zich als regeringspartij willen opwerpen, want dat is toch altijd wat men VB verwijt, dan lijkt het me niet ondenkbaar dat ze op Vlaams niveau willen meeregeren, zonder daarbij hun standpunten kapot te maken. VB kan ook op subtielere wijze op het Vlaamse niveau de extreemrechtse invulling geven aan bepaalde beleidsdomeinen. Al was het maar voortgaan op Ben Weyts z'n "kindergeld weg als ge thuis geen Nederlands praat met uw kinderen" of Diependaele zijn "geen sociale woning als we ontdekken dat ge in't buitenland nog eigendom(men) hebt".
Ik ben er zeker van dat ge van op het Vlaams niveau, indien samen regerend met N-VA, stilaan uw partijprogramma kunt uitvoeren, al was het systematisch en in kleine stappen.

Bovendien, als die 2 partijen samen zouden regeren. Er is geen alternatief op conservatief (extreem)rechtse kant. Dus daar kunnen ze al geen stemmen aan verliezen. Dan is het of wachten op een nieuwe partij aan het rechtse spectrum of aan een bestaande partij uit de oppositie die plots standpunten van het V-B begint over te nemen (hé Conner), zodat ze in 2029 aan de machten zouden kunnen komen...

Én, en dat is misschien nog het belangrijkste punt, VB heeft altijd gezegd van België te willen kapot maken, vertrekkende vanuit Vlaanderen. Desnoods door Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen vanuit het Vlaams parlement.
Dat zal dus wel een betrachting worden.

Akkoord met bovenstaande - maar er staat 1 gigantische fout in: NVA was niet incontournable - maar wat als het effectief wel zo zou zijn in de Vlaamse regering volgend jaar, in combinatie met een NVA die niet wordt opgenomen in de Federale regering.

Op basis van de peilingen is die kans onbestaande, maar de peilingen in Nederland zaten er behoorlijk naast.

Maar goed, allemaal hypothetisch - het is nog maanden tot de verkiezingen, als de laatste 2 maanden zich herhalen kan het VB en de PVDA samen 80% van de stemmen halen, zonder campagne te voeren.

Theo Francken zal eens op de koffie mogen bij Bart De Wever vermoed ik ... wat een vreemde actie, mss werd het vroeger niet zo in beeld gebracht of had ik niet dezelfde interesses als vandaag - is het een indruk of niet maar mocht Jean Luc Dehaene er nog geweest zijn kan ik me maar moeilijk dergelijke acties voorstellen - maar dat kan een indruk zijn.

Trieste vertoning alvast, noch de stijl waarin, noch de gebruikte kanalen zijn imo not done.

Laatst bewerkt:
Ja Vooruit zit in Vlaams-Brabant dan toch wel met wat problemen denk ik. Geen idee wie schepen voor Welzijn Bieke Verlinden buiten Leuven kent. Nochtans een sterke persoon in Leuven. Maar als die dan in't Vlaams Parlement gaat zetelen, dan kan ze geen schepen meer zijn in Leuven? Of is Vooruit van dat cumulverbod afgestapt? Bij Vooruit zullen ze in elk geval hebben liggen vloeken dat Ridouani de nationale politiek aan zich voorbij laat gaan.

Met de Europese verkiezingen in aantocht komt de EU nog eens af voor de verandering met duur beleid dat totaal niet werkt en enkel het tegengestelde zal bereiken zoals het verleden al genoeg heeft aangetoond. Ze denkt hier misschien een antwoord te bieden op de verzuchtingen van het harde discours, maar het voedt het discours hier alleen maar mee.
Echt, hoeveel miljarden moeten die nog wegpissen voor die tot het besef komen dat er andere recepten nodig zijn. Dit is gewoon geld gooien in een bodemloze put, niets meer niets minder.

Dan heb je niet gelet op het feit dat er heel wat mensen aan de minder-radicaalrechtse vleugel van de N-VA naar de uitgang begeleid worden of opstappen. Met Jan Peumans, Valérie Van Peel, ... als typevoorbeelden.

Terwijl figuren uit nazi-collaboratiefamilies zoals Diependaele en Loones vooraanstaande postjes krijgen. Of Bart De Wever zelf. Dankzij zijn broer Bruno De Wever hebben we al een mooie inkijk gekregen in hoe hun opvoeding eruit zag. Of ex-Vlaams Belangers zoals Jan Jambon.

Al sinds het uiteenvallen van de VolksUnie zie je dat de N-VA enkel de meest radicale figuren uit de Vlaams-Nationalistische beweging verzamelt.
Ik kan me enorm storen aan die perceptie alsof N-VA "de nieuwe Open VLD" is, louter omdat ze hun economisch programma gekopieerd hebben. Het is in de eerste plaats een Vlaams Belang "light". En waarvan niemand op dit moment weet hoe "light" ze precies zijn.

Is N-VA de erfenis van de Volksunie vergeten?’

Dan heb je niet gelet op het feit dat er heel wat mensen aan de minder-radicaalrechtse vleugel van de N-VA naar de uitgang begeleid worden of opstappen. Met Jan Peumans, Valérie Van Peel, ... als typevoorbeelden.

Terwijl figuren uit nazi-collaboratiefamilies zoals Diependaele en Loones vooraanstaande postjes krijgen. Of Bart De Wever zelf. Dankzij zijn broer Bruno De Wever hebben we al een mooie inkijk gekregen in hoe hun opvoeding eruit zag. Of ex-Vlaams Belangers zoals Jan Jambon.

Al sinds het uiteenvallen van de VolksUnie zie je dat de N-VA enkel de meest radicale figuren uit de Vlaams-Nationalistische beweging verzamelt.
Ik kan me enorm storen aan die perceptie alsof N-VA "de nieuwe Open VLD" is, louter omdat ze hun economisch programma gekopieerd hebben. Het is in de eerste plaats een Vlaams Belang "light". En waarvan niemand op dit moment weet hoe "light" ze precies zijn.

Is N-VA de erfenis van de Volksunie vergeten?’
Ik vind het nogal gratuit om te wijzen op het collaboratieverleden van de familie van bepaalde N-VA'ers. Alsof dat een erfzonde is dat je generaties lang mee moet zeulen. Het is een publiek geheim dat Jambon in het verleden nog aanwezig was op bijeenkomsten van het Sint-Maartensfonds, maar daar werd tot het Sauwens-incident amper naar gekeken.

Hoe meer N-VA op VB probeert te lijken hoe meer ze het VB gaan voeden, lijkt me.

Als VB light nu ondertussen al 20 jaar aan de macht is in een of andere vorm dan kan het toch allemaal nog zo erg niet zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan