Zou je ook kunnen toelichten hoe je dat ziet in een mondiaal perspectief - en dan vooral de praktische uitvoerbaarheid, implementatie - zonder een significante negatieve impact te generen op de levenskwaliteit van een paar miljard mensen?
Er is nog zoveel laaghangend fruit dat kan geplukt worden op wereldschaal.
De vraag is of de huidige 8 miljard mensen bereid zijn om 100 miljard mensen (onze nakomelingen) een kwalitatiever leven te geven en daarvoor (financiële en andere) inspanningen willen doen. Want op korte termijn en vanuit een egoïstisch perspectief is het altijd interessanter
om de vrijbuiter uit te hangen.
In de Middeleeuwen bouwden onze voorouders een leven lang aan kathedralen waarvan ze wisten dat ze de oplevering nooit zouden meemaken. Waarom deden ze dat?
Ecologisch bewustzijn wordt soms schimpend de nieuwe religie genoemd, maar misschien is het dat ook wel. Een modern geloof in het
hiernamaals, in dat wat ons eigen leven overstijgt in ruimte en tijd. Als steeds meer mensen ervan overtuigd geraken dat duurzaamheid in al z'n aspecten belangrijk is, denk ik dat de wereldbevolking als geheel bereid is om inspanningen te leveren.
Qua implementatie verwijs ik naar mijn geloof in
markten en prijzen. Als de hele wereld zou afspreken om olie te belasten zodat een vat olie $100 kost ipv $78, dan levert dat $22 per vat aan belasting op, ofwel 820 miljard dollar per jaar die elders niet hoeft gezocht te worden. Als gevolg van die hogere prijs zou er minder olie verbruikt worden, en dat leidt per definitie tot minder CO2-uitstoot.
Slimme landen investeren dan (een deel van) dat belastinggeld in O&O om minder fossiel-afhankelijk te worden, en daar liefst nog een strategisch voordeel uit te halen. De markt gaat de beste technologieën en principes bevoordelen, en in het ideale geval resulteert dat uiteindelijk in een hogere levensstandaard voor iedereen én minder CO2-uitstoot. Ik geloof dat geen enkel ander mechanisme dan dat van
markten en prijzen daar op een efficiëntere (minder pijnlijke) manier voor kan zorgen.
Hoeveel % CO2 denk je te reduceren met jouw maatregelen?
Ik vertaal je vraag vrij: "denk je dat al die dure inspanningen veel verschil gaan maken?". Ja en nee.
Ik denk dat we de gevreesde klimaatverandering van 2050 (het
fuck it scenario waarin we geen inspanningen doen) hooguit naar 2053 kunnen wegduwen. In het groter geheel der dingen heeft het dus allemaal maar weinig effect en kan je je evengoed nergens zorgen om maken. Als je het zo bekijkt, maken die maatregelen weinig verschil.
Maar ik wil eigenlijk niet leven in een wereld die
fuck it zegt en leeft alsof wij de laatste generatie zijn. En ik denk wel dat, als we erin slagen om ecologischer met onze planeet om te gaan, dat we dan ook een fundamenteel mooier en gelukkiger leven kunnen leiden. We worden niet gelukkig van uitlaatgassen hè, we worden gelukkig van de rijkdom die daarmee gepaard gaat. Als we door innovatie manieren vinden om het milieu en klimaat minder te belasten, en dat kost ons niet té veel, denk ik dat de geluksbalans positief kan uitdraaien. En dan maakt het wel veel verschil dat we anno 2023 maatregelen nemen om die betere toekomst waarschijnlijker te maken.