Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Eerst een 14, dan een 12 als ik me goed herinner.

Je zou er nu moeten mee afkomen. 90 % van de studenten heeft niet al zijn vakken mee gedaan en is by default gepeopt

20y geleden was een 14 een B. 1 onder de 10 was een C en je mocht al je Bs herdoen. Het aantal studenten dat 6 7 8y over zijn studies deed was op 1 hand te tellen.

In theorie kon je blijven proberen, maar je zat redelijk snel vast met 10 studiepunten in 1 jaar omdat je de vakken erna niet mocht doen. En dan meestal boeken toe.
Hmm denk dat je er toch een paar jaar naast zit dan, want 20 jaar geleden zat ik in Leuven mijn eerste jaar burgerlijk te falen en dan was een 12 een B en als je meer dan 6 buispunten had ( 9 -> 1, 8-> 4, 7 -> 6, etc) moest je alles <12 herdoen. Ik weet dat nog goed dat mijn hoop 11'en en die ene 6 leuk waren :p Tweede keer 1e jaar er door met een 7 en 8 want dan moest uw percentage - (4+6)% in mijn geval hoger dan 56 zijn ofzoiets. Een 7 en 8 en dan 6-7 vakken boven de 15

Vanaf jaar 2 geen tweede zit meer >.<

Volgens mij moet er wel eens opgemerkt worden dat "vroeger was je pas geslaagd met een 12 of 14" veelal wel betekende dat wie toen die score had nu gewoon een 10 zou krijgen. Dat hangt allemaal af van het ontwerp van het examen.

Ik zat in mijn eerste jaar toen men van kan-lic naar ba-ma overging, dat was 2004-2005. En dat was toch bij momenten de Far West leek het. Het oude systeem doofde uit, dus mensen die daar al 3 keer een vak hadden gefaald (nb, dat zijn dus 6 examenkansen) gingen dan uiteindelijk toch naar het nieuwe systeem waar ze het nog eens konden proberen. Vrijheid blijheid, met studiegenoten die tot eind ba3 wiskunde uit ba1 meesleepten om uiteindelijk het op te geven. De gekste individuele programma's. En vooral: een systeem dat er gewoon niet voor gemaakt was en nog volop aan het aanpassen was.

Nu zoveel jaar later heb ik net zoals anderen hier het gevoel dat het allemaal wat meer in regels gegoten is, maar de meerwaarde ontgaat me toch meestal. De goede studenten zitten "op hun jaar", zoals in het oude systeem. De ok student heeft vaak nog een vak van het vorig jaar. En de hopeloze studenten zitten deels in zowat elk voorgaand jaar, met stelselmatig de zwaarste vakken die blijven liggen. Elk jaar valt er dan wel een lijk uit de kast omdat het rooster bv. twee verplichte praktische sessies laat overlappen bij zo iemand, en noch de student, noch de studiebegeleider had dit opgemerkt.

Uiteindelijk wordt alles zo praktisch moeilijker gemaakt, en soms verdwijnen die studenten gewoon zonder diploma uit het systeem.

Soms = meestal.

Als lesgever kregen we de interme geheimen.

Meer dan 18 studiepunten overdoen of 4 vakken overdoen in jaar1 en je had 50% minder kans om diploma te halen. Meer dan 40 stp en je kans was zo goed als 0.

De meeste lopen uiteindelijk vast in het 3e jaar omdat ze hun master niet mogen starten zonder alle bachelor vakken gedaan te hebben.

Subtiele advies om deze studenten gently te negeren...

Soms = meestal.

Als lesgever kregen we de interme geheimen.

Meer dan 18 studiepunten overdoen of 4 vakken overdoen in jaar1 en je had 50% minder kans om diploma te halen. Meer dan 40 stp en je kans was zo goed als 0.

De meeste lopen uiteindelijk vast in het 3e jaar omdat ze hun master niet mogen starten zonder alle bachelor vakken gedaan te hebben.

Subtiele advies om deze studenten gently te negeren...
Ik geef voornamelijk mastervakken dus de meest hopeloze gevallen zijn er dan vaak al uit. Destijds wel nog enkele uitzonderingen gehad die toch op de ene of de andere manier aan een master mochten beginnen zonder voor heel de bachelor geslaagd te zijn, en ik denk niet dat daarvan iemand zijn diploma heeft gehaald.

Op zich is dat natuurlijk het perverse, want wie doe je nu eigenlijk een plezier door zo'n toestanden toe te laten? Al de mensen betrokken bij de opleiding, die allerhande uitzonderingen en extra examens moeten organiseren al niet. De student, dat betwijfel ik eigenlijk ook als je dat van de zijlijn bekijkt, ik weet niet hoeveel studenten achteraf blij zijn dat ze nog 1-2 jaar konden aanmodderen. De universiteit dan, die zijn cijfers wat kan opblazen?

Wat wil dat dan zeggen, "ze negeren"? Behalve tijdens de thesis is er voor de meeste studenten toch niet echt veel reden om interactie te hebben met de assistenten/professor ?
- Praktische oefeningen/labo's (verplicht maar zie vorig bericht: ze hebben wel iets anders verplicht tegelijkertijd)
- Projectwerkachtige zaken (zelf weinig problemen mee, maar al problemen genoeg gezien bij collega's)
- Examens (student gehad die zich oneerlijk behandeld voelde en een onafhankelijk bijzitter wou (prof.), die uiteindelijk ook zei dat het kak was)
- Thesis (iedereen moet wel aan een onderwerp raken uiteindelijk)

De tijd dat je gewoon studenten op het examen zag en ze verder amper bestonden is nu wel al even gedaan. Het is te zeggen, aan de goede studenten heb je vaak amper werk natuurlijk. En ik spreek natuurlijk over masterstudenten, zeker eerste bachelor is wat anoniemer maar ook daar zie ik toch bij collega's dat de echte probleemgevallen op dat moment al meer tijd opeisen.

Naast OVLD is er ook een golf van vernieuwing bij Vooruit:
  • Connor Rousseau heet voortaan Connor Rousseau
  • Terugkeer van Caroline Gennez
  • Terugkeer van Freya Van Den Bossche
Blij te zien dat rede en logisch vooruit denken terug hun intreden maken in de politiek

Naast OVLD is er ook een golf van vernieuwing bij Vooruit:
  • Connor Rousseau heet voortaan Connor Rousseau
  • Terugkeer van Caroline Gennez
  • Terugkeer van Freya Van Den Bossche
Blij te zien dat rede en logisch vooruit denken terug hun intreden maken in de politiek

Is 'm geen KingCon meer?

Toch wel heel jammer om dit te lezen. Ik zal aandachtig kijken hoe onze politiekers zullen reageren op het volledige rapport dat 30 november zal uitgebracht worden. Als het allemaal niet serieus genomen word zal ik misschien op Europees vlak op Groen stemmen zodat er toch een grote druk blijft voor dit verder te zetten.

Toch wel heel jammer om dit te lezen. Ik zal aandachtig kijken hoe onze politiekers zullen reageren op het volledige rapport dat 30 november zal uitgebracht worden. Als het allemaal niet serieus genomen word zal ik misschien op Europees vlak op Groen stemmen zodat er toch een grote druk blijft voor dit verder te zetten.
Een beetje een moeilijke vraag maar wat voor soort actie zou je graag zien van de politiek? Ik denk af en toe dat dit toch een probleem is bij de mentaliteit van de bevolking maar ik kan mij misschien ook wel vinden in het feit dat de overheid een pak intrusiever mag handelen.

Ze zijn nochtans de bezieler geweest achter de sluiting van de kerncentrales wat aangeduid wordt als één van de problemen in dat artikel. Sinds we begonnen zijn met CO2 reductie is dat de politieke beslissing die op zijn eigen de zwaarste impact zal hebben onze CO2 uitstoot en het is niet in de positieve richting.

Wat wil dat dan zeggen, "ze negeren"? Behalve tijdens de thesis is er voor de meeste studenten toch niet echt veel reden om interactie te hebben met de assistenten/professor ?

Zoals @Sylverscythe zegt.

Ik kreeg zelfs in de master jaren (ik gaf les in 1e en 2e master) continu requests om vakken en practica en contact momenten te verzetten wegens "het overlapt met abc". Als je dus model traject volgt, is dat geen probleem. Als je via schakelprogramma binnensukkelt en nog wat vakken links en rechts doet en op een persoonlijk model zit, dolle pret.

In de lagere jaren is dat pas een shitstorm. Je had bij ons vb "Modelleren van bio systemen". Dat was een vak dat software pakket A gebruikte en biologische kennis B. En dan komen er dat vak volgen in het 3e jaar terwijl ze het voorgaande vak niet gevolgd hebben of niet kennen en ze hebben 0 ervaring in A en B. Veel plezier met die practica te geven. 2h aan een stuk geneut, 10 weken lang. En dan flessen op examen en opnieuw beginnen zagen....

Een beetje een moeilijke vraag maar wat voor soort actie zou je graag zien van de politiek? Ik denk af en toe dat dit toch een probleem is bij de mentaliteit van de bevolking maar ik kan mij misschien ook wel vinden in het feit dat de overheid een pak intrusiever mag handelen.

Dat is inderdaad een moeilijke vraag want ik wil uiteraard ook niet dat ze zomaar bijvoorbeeld gas veel duurder maken als oplossing want dat helpt niemand en raakt vooral de personen die niet veel hebben. Wat ze wel zouden moeten doen is mensen aan moedigen te kiezen voor een warmtepomp en de extra belastingen op elektriciteit weg halen.

De Tijd had nog maar recent een artikel waarin je kon zien dat maar een kwart Vlamingen kiest voor een warmtepomp bij een nieuwbouw woning en dat terwijl een gasaansluiting bij nieuwbouw vanaf 2025 niet meer zal mogen.

In Vlaanderen en Wallonië bestond er een tijdelijke wet waarbij woningen met een zeer slecht EPC niet permanent geïndexeerd mochten worden. Deze zouden ze permanent moeten maken.

Ik sta persoonlijk ook wel open voor maatregelen die ons vragen om ons gedrag aan te passen maar ik weet niet hoe je dat doet zonder belastingen te verhogen? En opzich ben ik daar persoonlijk niet helemaal tegen maar de mensen die niet veel hebben kunnen dit meestal niet aan.

Misschien zouden ze een groep experts aanstellen die dit kan bekijken. Van Peteghem had experts aangesteld voor zijn fiscale hervorming en ik vond dit wel goed uitgewerkt misschien zou dit ook zo een goede basis geven?

Ze zijn nochtans de bezieler geweest achter de sluiting van de kerncentrales wat aangeduid wordt als één van de problemen in dat artikel. Sinds we begonnen zijn met CO2 reductie is dat de politieke beslissing die op zijn eigen de zwaarste impact zal hebben onze CO2 uitstoot en het is niet in de positieve richting.

Ja en over die beslissing ben ik zeker niet akkoord en daarom dat ik nooit voor hen zou stemmen op Vlaams en Federaal vlak. Maar zover ik hoor is de kernuitstap op Europees vlak geen gesprek? Of is dit nog iets waar ze voor ijveren?

Ja en over die beslissing ben ik zeker niet akkoord en daarom dat ik nooit voor hen zou stemmen op Vlaams en Federaal vlak. Maar zover ik hoor is de kernuitstap op Europees vlak geen gesprek? Of is dit nog iets waar ze voor ijveren?
Nee da's idd niet Europees, maar ik vind het een wat bizarre redenering dat als andere partijen dit rapport over de ernst en het acute karakter van de klimaatopwarming niet ernstig genoeg nemen, je op een partij gaat stemmen die net heel concreet aangetoond heeft dat ze klimaat geen topprioriteit vindt en bereid is klimaat op de lange baan te schuiven als ze hiermee andere politieke doelstellingen kan binnenhalen.

Ik ben nogal een believer in markten en prijzen. We willen de klimaatverandering die deels een gevolg is van het broeikaseffect van CO2 in de atmosfeer afremmen. Daarom willen we minder CO2 uitstoten. Om dat te doen moeten we minder spul verbranden, fossiele brandstoffen in het bijzonder.

Maak dus die fossiele brandstoffen duurder.

• Benzine en diesel: kondig aan dat er de komende 10 jaar elk jaar 10 cent accijns bijkomt en dat in 2035 een liter minimaal €3 kost. Mensen zullen minder autorijden en overstappen op elektrische auto's, vrachtwagens, bussen, ... .
  • Aardgas: opnieuw, verhoog de accijnzen op aardgas, bijvoorbeeld vanaf 2030. Geef belastingreducties aan burgers en bedrijven die sterk aardgasafhankelijk zijn, en help hen bij de omschakeling naar elektriciteit, vnl warmtepompen.
  • Steenkool, same, belast het gebruik van steenkool kapot. Een zakje steenkool voor de barbecue? Dat kan nog steeds, maar aan driedubbele prijs. Anders bak je maar elektrisch.
  • Kerosine: hef er een accijns op en schaf andere luchthaventaksen af ter compensatie. De vliegtuigen zullen voller en zuiniger vliegen.
  • ...

De opbrengst van al die belastingverhogingen steek je in belastingverlagingen op arbeid en in de ontwikkeling van het elektriciteitsnet.

Mijns inziens is dat de economisch gemakkelijkste en minst schadelijke manier om x CO2-reductie te bekomen. Innovatiesubsidies kunnen er ook zijn, maar die moeten dan vooral zijn op de export van ecologische spitstechnologie naar het buitenland.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan