Ik versta niet goed waarom er altijd zo geneuzeld wordt over het onderwijs. Een blinde ziet toch wat het probleem is in het onderwijs? Het mag gewoon niet benoemd worden voor een of andere reden.
Alles moet leuk zijn, de lat ligt beneden en de evaluatie parameter is "de domste van de klas moet er door raken".
Wat is de doorsnede van volgende "verwezelijkingen" ?
- M decreet
- Flexibilisering hoger onderwijs
- Brede 1e graad middelbaar
- Over financiering van spook richtingen in het middelbaar (wat stond in de gazet vorige week? 50% van de leraars geeft les aan klassen van minder dan 5 leerlingen, noouuuu)
Antwoord: blijkbaar is het noodzakelijk om zoveel mogelijk ongeschikten in het onderwijs systeem te krijgen, onder het mom van "democratisering". Dat daarbij eventjes vergeten wordt dat je dan 90% leerlingen kloot om 5% hopelozen tegen beter weten in toch te proberen vooruit te duwen, collateral damage. Get over it. De ene is slimmer dan de andere. Je kunt van een boerenpaard ook geen raspaard maken.
Studie na studie na studie na studie komt hetzelfde naarboven. En wat is de oplossing ? Nog meer meer meer het foute pad blijven in gaan.
Ik heb ooit een "studie" gezien waarin stond:
Gemiddeld loon (en dito belastingsbijdrage) ifv van uren wiskunde middelbaar: er is een lineaire relatie (no shit). DUS, we moeten iedereen gewoon 8h wiskunde geven. Probleem, sommigen kunnen het standaard curriculum 8h niet aan wegens te moeilijk. OPLOSSING: 8h maar de inhoud van 4h.
Jaaaaaa, politiek op zijn best.
Los van de politiek/structurele problemen hierboven vermeld is er ook nog eens een fundamenteel efficientie probleem. Leraars worden gekloot met debiliteiten te moeten doen, worden in het begin slecht betaald, moeten van hot naar her crossen en er is gewoon een structurele overfinanciering aan overhead die 0,0 bijbrengt terwijl dat zou moeten gaan naar core competency: les geven.
En Weyts en de unifs. Tjah. Zelfde probleem daar. Toen ik begon te studeren was het simpel. Jaar 1, 2, 3, 4, 5. Als lesgever was je bezig met 1e jaar of 2e jaar studenten en je wist als iemand in Chemie 2 zat dat hij Chemie 1 en Biologie 1 en Wiskunde 1 gedaan had. Af en toe was er eens een rugzakje met een vak van het 1e jaar als je in het 2e zat. Nu doet iedereen maar wat. Ja, dan is er te weinig geld overal. Probeer dat maar eens georganiseerd te krijgen.
Als het normaal loopt heb je in jaar 1 200 man, jaar 2 150 man, jaar 3 100 man, jaar splitten in afstudeerrichtingen, 4x20 man. Alles schuift mooi door. Eigenlijk weet je al in jaar n hoeveel studenten in afstudeerrichting X gaan zitten 3 jaar later. Dat is te plannen met lokalen, practica, personeel.
Nu met de "alles mag en alles kan" en "je mag 50 keer je examen doen en blijven aanmodderen" heb je in jaar 1 500 man want iedereen blijft daar plakken. Vakken uit jaar 2 soms 100 man, soms 300 want flexibiliteit. Dat is niet meer georganiseerd te krijgen. En als lesgever verschijt je 80% van je tijd aan dingen uitleggen die ze eigenlijk moeten kennen want 'meneer, ik heb vak abc nog niet gedaan -flexibiliteit... blablabla' en de goeie studenten, die zaten erbij en keken ernaar en vielen in slaap.