Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Regeringscompromis, NVA was geen voorstander maar maakte er geen breekpunt van toen Crevits minister van onderwijs was.

Vanaf NVA de minister van onderwijs leverde, hebben ze direct geduwd om dat zo snel mogelijk af te schaffen (het werd uiteindelijk aangepast).

Ik had het in die punten over lager en middelbaar onderwijs.
Maar is dat niet véél te makkelijk? Toen ze er wel voorstander van waren, was dat als compromis maar waren ze tegen die "bullshit" zoals jij het noemde. Dus we mogen ze niet aanwrijven dat wat ze mee gestemd hebben, gefaald heeft? Omdat ze het 4j later zelf hebben geprobeerd met Weyts en toen weer gefaald hebben, maar in het lager en middelbaar onderwijs hadden ze wel goeie bedoelingen? Dat vind ik wel héél licht gaan over wat voor de N-VA destijds wel degelijk een groot speerpunt was, om te laten zien dat bevoegdheden overhevelen altijd een goed idee was...

Ik heb nu ook wel de indruk dat -met mac-bc als duidelijke uitzondering- wat de N-VA doet hier wel vaker met de mantel der liefde wordt bedekt. Terwijl de tijd dat ze een nieuwe partij waren die een hoop beginnersfouten kon maken bij gebrek aan ervaring toch ook al even achter ons ligt.

Maar is dat niet véél te makkelijk? Toen ze er wel voorstander van waren, was dat als compromis maar waren ze tegen die "bullshit" zoals jij het noemde. Dus we mogen ze niet aanwrijven dat wat ze mee gestemd hebben, gefaald heeft?
Dat mag, maar ik vind dat wel een verschil.

Omdat ze het 4j later zelf hebben geprobeerd met Weyts en toen weer gefaald hebben,
Wat bedoel je met falen?

tegen die "bullshit" zoals jij het noemde.
Zelflerend leren en die zaken zoals experience onderwijs zijn nogal consensus bullshit hoor bij de pedagogische researchers.

Zie Duyck en Van Damme, die fulmineren daar geregeld tegen als er weeral eens een studie uit komt die de gevolgen voor leerachterstand daarin toont.

Duyck als onderwijsexpert opvoeren, maakt u niet geloofwaardiger, helaas. Die wordt in geen enkele onderwijskring (behalve bij de NVA) serieus genomen wegens halsstarrig vasthouden aan zijn "meten is weten" dogma. En daar vaak erg foute interpretaties uithaalt, die niet toevallig, zo niet altijd, aan 'anderstaligen' te wijten vallen.

Duyck als onderwijsexpert opvoeren, maakt u niet geloofwaardiger, helaas.
Daar verschillen we dan van mening.
Die wordt in geen enkele onderwijskring (behalve bij de NVA) serieus genomen wegens halsstarrig vasthouden aan zijn "meten is weten" dogma.
Gezien het niveau van het leerplichtonderwijs bijna een ravijncurve heeft in de laatste 20 jaar, misschien best eens die onderwijskring buitengooien en wel terug 'meten is weten' toepassen dan?

Ik ben overigens geen grote fan van NVA als geheel, maar De Wever vind ik wel vrij rationeel en pragmatisch, zeker in vergelijking met de alternatieven.

En aangezien die het voor het zeggen heeft...

Duyck als onderwijsexpert opvoeren, maakt u niet geloofwaardiger, helaas. Die wordt in geen enkele onderwijskring (behalve bij de NVA) serieus genomen wegens halsstarrig vasthouden aan zijn "meten is weten" dogma. En daar vaak erg foute interpretaties uithaalt, die niet toevallig, zo niet altijd, aan 'anderstaligen' te wijten vallen.

Gegeven de resultaten van ons onderwijs volgens internationale standaarden, kan je natuurlijk wel vraagtekens plaatsen bij de waarde van diezelfde "onderwijskringen".
Zelf toch ook al een aantal pedagogen tegengekomen waarvan je gewoon aanvoelde dat die hun invloed nefast was voor het inhoudelijk niveau.

Gezien het niveau van het leerplichtonderwijs bijna een ravijncurve heeft in de laatste 20 jaar, misschien best eens die onderwijskring buitengooien en wel terug 'meten is weten' toepassen dan?

JanusDR was me dus voor.

Hij verwijst vermoedelijk naar de open oorlog tussen Weyts en zowat alle Vlaamse universiteiten over het niet naleven van afgesproken financieringsdecreten.

Ik kan wel garanderen dat de toename in werkdruk en de schaalvergroting van studenten zonder verder te investeren in infrastructuur en personeel de kwaliteit van ons hoger onderwijs absoluut niet ten goede komt.

Zelflerend leren en die zaken zoals experience onderwijs zijn nogal consensus bullshit hoor bij de pedagogische researchers.

Zie Duyck en Van Damme, die fulmineren daar geregeld tegen als er weeral eens een studie uit komt die de gevolgen voor leerachterstand daarin toont.

Ik versta niet goed waarom er altijd zo geneuzeld wordt over het onderwijs. Een blinde ziet toch wat het probleem is in het onderwijs? Het mag gewoon niet benoemd worden voor een of andere reden.

Alles moet leuk zijn, de lat ligt beneden en de evaluatie parameter is "de domste van de klas moet er door raken".

Wat is de doorsnede van volgende "verwezelijkingen" ?
  • M decreet
  • Flexibilisering hoger onderwijs
  • Brede 1e graad middelbaar
  • Over financiering van spook richtingen in het middelbaar (wat stond in de gazet vorige week? 50% van de leraars geeft les aan klassen van minder dan 5 leerlingen, noouuuu)

Antwoord: blijkbaar is het noodzakelijk om zoveel mogelijk ongeschikten in het onderwijs systeem te krijgen, onder het mom van "democratisering". Dat daarbij eventjes vergeten wordt dat je dan 90% leerlingen kloot om 5% hopelozen tegen beter weten in toch te proberen vooruit te duwen, collateral damage. Get over it. De ene is slimmer dan de andere. Je kunt van een boerenpaard ook geen raspaard maken.

Studie na studie na studie na studie komt hetzelfde naarboven. En wat is de oplossing ? Nog meer meer meer het foute pad blijven in gaan.

Ik heb ooit een "studie" gezien waarin stond:
Gemiddeld loon (en dito belastingsbijdrage) ifv van uren wiskunde middelbaar: er is een lineaire relatie (no shit). DUS, we moeten iedereen gewoon 8h wiskunde geven. Probleem, sommigen kunnen het standaard curriculum 8h niet aan wegens te moeilijk. OPLOSSING: 8h maar de inhoud van 4h.
Jaaaaaa, politiek op zijn best.

Los van de politiek/structurele problemen hierboven vermeld is er ook nog eens een fundamenteel efficientie probleem. Leraars worden gekloot met debiliteiten te moeten doen, worden in het begin slecht betaald, moeten van hot naar her crossen en er is gewoon een structurele overfinanciering aan overhead die 0,0 bijbrengt terwijl dat zou moeten gaan naar core competency: les geven.

En Weyts en de unifs. Tjah. Zelfde probleem daar. Toen ik begon te studeren was het simpel. Jaar 1, 2, 3, 4, 5. Als lesgever was je bezig met 1e jaar of 2e jaar studenten en je wist als iemand in Chemie 2 zat dat hij Chemie 1 en Biologie 1 en Wiskunde 1 gedaan had. Af en toe was er eens een rugzakje met een vak van het 1e jaar als je in het 2e zat. Nu doet iedereen maar wat. Ja, dan is er te weinig geld overal. Probeer dat maar eens georganiseerd te krijgen.

Als het normaal loopt heb je in jaar 1 200 man, jaar 2 150 man, jaar 3 100 man, jaar splitten in afstudeerrichtingen, 4x20 man. Alles schuift mooi door. Eigenlijk weet je al in jaar n hoeveel studenten in afstudeerrichting X gaan zitten 3 jaar later. Dat is te plannen met lokalen, practica, personeel. Nu met de "alles mag en alles kan" en "je mag 50 keer je examen doen en blijven aanmodderen" heb je in jaar 1 500 man want iedereen blijft daar plakken. Vakken uit jaar 2 soms 100 man, soms 300 want flexibiliteit. Dat is niet meer georganiseerd te krijgen. En als lesgever verschijt je 80% van je tijd aan dingen uitleggen die ze eigenlijk moeten kennen want 'meneer, ik heb vak abc nog niet gedaan -flexibiliteit... blablabla' en de goeie studenten, die zaten erbij en keken ernaar en vielen in slaap.

Alsof Duyck de enige 'expert' zou zijn die het concept 'meten is weten' toepast. En alsof elke andere onderwijskundige dat concept zou verloochenen?
Zoals hierboven gezegd: Van Damme zat 20j geleden mee aan de onderwijsknoppen en heeft nu kritiek op het onderwijsniveau waar hij zelf aan meegewerkt heeft.
Gelukkig hebben we Ben Weyts die steeds zijn prioriteiten wel weet te kiezen ☠️

Laatst bewerkt:
Ik versta niet goed waarom er altijd zo geneuzeld wordt over het onderwijs. Een blinde ziet toch wat het probleem is in het onderwijs? Het mag gewoon niet benoemd worden voor een of andere reden.

Alles moet leuk zijn, de lat ligt beneden en de evaluatie parameter is "de domste van de klas moet er door raken".

Wat is de doorsnede van volgende "verwezelijkingen" ?
  • M decreet
  • Flexibilisering hoger onderwijs
  • Brede 1e graad middelbaar
  • Over financiering van spook richtingen in het middelbaar (wat stond in de gazet vorige week? 50% van de leraars geeft les aan klassen van minder dan 5 leerlingen, noouuuu)

Antwoord: blijkbaar is het noodzakelijk om zoveel mogelijk ongeschikten in het onderwijs systeem te krijgen, onder het mom van "democratisering". Dat daarbij eventjes vergeten wordt dat je dan 90% leerlingen kloot om 5% hopelozen tegen beter weten in toch te proberen vooruit te duwen, collateral damage. Get over it. De ene is slimmer dan de andere. Je kunt van een boerenpaard ook geen raspaard maken.

Studie na studie na studie na studie komt hetzelfde naarboven. En wat is de oplossing ? Nog meer meer meer het foute pad blijven in gaan.

Ik heb ooit een "studie" gezien waarin stond:
Gemiddeld loon (en dito belastingsbijdrage) ifv van uren wiskunde middelbaar: er is een lineaire relatie (no shit). DUS, we moeten iedereen gewoon 8h wiskunde geven. Probleem, sommigen kunnen het standaard curriculum 8h niet aan wegens te moeilijk. OPLOSSING: 8h maar de inhoud van 4h.
Jaaaaaa, politiek op zijn best.

Los van de politiek/structurele problemen hierboven vermeld is er ook nog eens een fundamenteel efficientie probleem. Leraars worden gekloot met debiliteiten te moeten doen, worden in het begin slecht betaald, moeten van hot naar her crossen en er is gewoon een structurele overfinanciering aan overhead die 0,0 bijbrengt terwijl dat zou moeten gaan naar core competency: les geven.

En Weyts en de unifs. Tjah. Zelfde probleem daar. Toen ik begon te studeren was het simpel. Jaar 1, 2, 3, 4, 5. Als lesgever was je bezig met 1e jaar of 2e jaar studenten en je wist als iemand in Chemie 2 zat dat hij Chemie 1 en Biologie 1 en Wiskunde 1 gedaan had. Af en toe was er eens een rugzakje met een vak van het 1e jaar als je in het 2e zat. Nu doet iedereen maar wat. Ja, dan is er te weinig geld overal. Probeer dat maar eens georganiseerd te krijgen.

Als het normaal loopt heb je in jaar 1 200 man, jaar 2 150 man, jaar 3 100 man, jaar splitten in afstudeerrichtingen, 4x20 man. Alles schuift mooi door. Eigenlijk weet je al in jaar n hoeveel studenten in afstudeerrichting X gaan zitten 3 jaar later. Dat is te plannen met lokalen, practica, personeel. Nu met de "alles mag en alles kan" en "je mag 50 keer je examen doen en blijven aanmodderen" heb je in jaar 1 500 man want iedereen blijft daar plakken. Vakken uit jaar 2 soms 100 man, soms 300 want flexibiliteit. Dat is niet meer georganiseerd te krijgen. En als lesgever verschijt je 80% van je tijd aan dingen uitleggen die ze eigenlijk moeten kennen want 'meneer, ik heb vak abc nog niet gedaan -flexibiliteit... blablabla' en de goeie studenten, die zaten erbij en keken ernaar en vielen in slaap.
Ik denk dat het 20 jaar geleden juist minder streng was om een richting door te raken dan nu. Toen kon je zelf gaan 'onderhandelen' om één of meerdere vakken na x aantal keren te proberen nog een laatste keer mee te pakken of niet. Nu moet je toch behoorlijk sterke argumenten kunnen voorleggen om met dat hele puntensysteem gekoppeld aan studiepunten nog te blijven lanterfanten.

En pas op, ik ben het ook niet eens met de knuffelpedagogen om het niveau van de klassen te laten afhangen om de zwakste leerlingen mee te krijgen.
Maar n-va is wel erg extreem in de andere richting. Het M-decreet bv is jarenlang theoretisch sterk aan gewerkt en is dan halsoverkop voor de verkiezingen ingevoerd. Veel te snel en met veel te weinig middelen. Waardoor het concept al vanaf dag 1 de vuilbak in kon. En dat gebruikt N-VA dan om het hele concept af te branden, terwijl daar echt wel heel erg goede zaken in zaten, mits voldoende (financiële) ondersteuning. Maar die was er niet. En het onderwijs is natuurlijk sowieso een logge structuur om vernieuwingen in door te voeren.

Laatst bewerkt:
Het M-decreet bv is jarenlang theoretisch sterk aan gewerkt en is dan halsoverkop voor de verkiezingen ingevoerd. Veel te snel en met veel te weinig middelen.
Ik snap nog altijd totaal niet waarom dat m-decreet nodig was, terwijl het mij vrij logisch leek dat het wel eens de onderwijskwaliteit zou kunnen aantasten.

En het onderwijs is natuurlijk sowieso een logge structuur om vernieuwingen in door te voeren.
Dit ook natuurlijk.
En autonomie van de koepels etc.

Ik denk dat het 20 jaar geleden juist minder streng was om een richting door te raken dan nu. Toen kon je zelf gaan 'onderhandelen' om één of meerdere vakken na x aantal keren te proberen nog een laatste keer mee te pakken of niet. Nu moet je toch behoorlijk sterke argumenten kunnen voorleggen om met dat hele puntensysteem gekoppeld aan studiepunten nog te blijven lanterfanten.

20y geleden was een 14 een B. 1 onder de 10 was een C en je mocht al je Bs herdoen. Het aantal studenten dat 6 7 8y over zijn studies deed was op 1 hand te tellen.

In theorie kon je blijven proberen, maar je zat redelijk snel vast met 10 studiepunten in 1 jaar omdat je de vakken erna niet mocht doen. En dan meestal boeken toe.

De cijfers liegen niet. De afstudeertijd van bachelor diploma is in theorie 3y. In realiteit is dat al jaaaren als een raket naar boven aan het vliegen. Idem met de % studenten die in 1e jaar starten en uiteindelijk geen diploma halen. Dat zijn allemaal waste of money. Assistenten, proffen, lokalen, geld, tijd dat gespendeerd wordt aan brol wat geen diploma oplevert.

Ik heb zelf als werkstudent een schakelprogramma en een economische master gedaan. Ik deed mijn masterjaar in 1 jaar - zoals het hoort 60studiepunte. Ik was bijna de enige. Bijna iedereen had "een thesisjaar". Om dan een schamele 20-30blz enquete thesis uit te kakken. Daar heb je geen volledig academiejaar voor nodig. Mij ook een mysterie wat je dan het jaar met je vakken doet. Het 2e semester pinten zuipen, want je hebt geen les. Er waren er zelfs die de thesis in een thesisjaar deden en dan de 40 studiepunten van de vakken in 1 jaren. Beetje serieus blijven. Zo kun je even goed een hond een diploma geven.

En ja, ik had waarschijnlijk goeie brains. Maar tijdsbesteding is ook een basis iets... Het is allemaal wel heel relaxed tegenwoordig.

Het is de laatste jaren wel wat strenger geworden, maar tgo 20y geleden is het wel nog een pak vrijblijvender.

En pas op, ik ben het ook niet eens met de knuffelpedagogen om het niveau van de klassen te laten afhangen om de zwakste leerlingen mee te krijgen.
Maar n-va is wel erg extreem in de andere richting. Het M-decreet bv is jarenlang theoretisch sterk aan gewerkt en is dan halsoverkop voor de verkiezingen ingevoerd. Veel te snel en met veel te weinig middelen. Waardoor het concept al vanaf dag 1 de vuilbak in kon. En dat gebruikt N-VA dan om het hele concept af te branden, terwijl daar echt wel heel erg goede zaken in zaten, mits voldoende (financiële) ondersteuning. Maar die was er niet. En het onderwijs is natuurlijk sowieso een logge structuur om vernieuwingen in door te voeren.

Maar daar knelt het schoentje altijd. Mits abc. Als je weet dat abc er niet is en nooit zal zijn, is het beste plan... a fantasy. Ik kan ook de verkeersdoden tot 0 herleiden. "als er geen kruispunten zijn en er zijn maar 100 auto's, dan heb ik een plan". Welja, de premises zijn niet voldaan. Plan in de vuilbak.

Het Vlaamse onderwijs is nu al gigantisch duur wegens waterhoofd. Er is geen geld om folliekes te doen. Back to basics graag.

Toen kon je zelf gaan 'onderhandelen' om één of meerdere vakken na x aantal keren te proberen nog een laatste keer mee te pakken of niet. Nu moet je toch behoorlijk sterke argumenten kunnen voorleggen om met dat hele puntensysteem gekoppeld aan studiepunten nog te blijven lanterfanten.

Not sure if serious...

Bij ons is het extreem makkelijk om te blijven doorgaan, zelfs na het vastlopen op volgtijdelijkheidsregels.

Uitzonderingsprocedure invullen, en zeker 70% van de aanvragers krijgt een uitzondering (om dan het jaar nadien weer vast te lopen).

Om nog maar te zwijgen van al de deliberatiepunten, tolerantiepunten,... Het is absoluut al lang niet meer nodig om nog op alles te slagen om te kunnen afstuderen, wat in een universitaire richting gewoon fout is.

Case in point. Een kennis van mij heeft zijn diploma rechten na 12 of 13y gehaald. Keer na keer na keer na keer "medische problemen", "moeilijke thuissituatie", whatever excuus. Eigenlijk was het gewoon een goeie student die op het foute drank pad beland is. Op het einde niks meer aan te vangen. En persoonlijke begeleiding en weet ik veel wat allemaal.

>10 jaar, meer dan 10 !! Mocht aan de balie geen stage doen, ahja, wegens strafblad.

Dan als ambtenaar ergens begonnen in stedebouw in een gemeente. Na 2y vastbenoemd en hoplakee terug aan de drank en is nu al weer jaaaaren thuis op "ziekteverlof".

Daar hebben we als maatschappij weer veel aan gehad. Hadden we bijvoorbeeld ook een volledige klas van 20 man bio-ingenieurs of zo op stage naar USA kunnen sturen voor wat wetenschappelijke experimenten te doen...

20y geleden was een 14 een B. 1 onder de 10 was een C en je mocht al je Bs herdoen. Het aantal studenten dat 6 7 8y over zijn studies deed was op 1 hand te tellen.
Was dat geen 12 dat je moest halen om 'zeker' te zijn? Ik herinner me dat wel nog.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan