Politiek & Actualiteit

Net als op de rest van het forum is het niet omdat je iets blijft herhalen, dat het daardoor plots wel op feiten gebaseerd zou zijn of waar zou zijn.

Ik kan mij vergissen, maar is er al reeds niet tot treurens toe gezegd dat "de moderator in kwestie" (wees dan mans genoeg om hem te benoemen: Loser) niet actief modereert in het politieke gedeelte? Dat kan men overigens toch ook zelf lezen? De moderatoren in dat forumgedeelte zijn Stannekes, Tweak37, en stungunner. Ik wil niet voor die heren spreken, maar ik durf wel beweren dat daar een gezonde mix van politieke strekkingen modereert.

Voorts: ik post heel weinig maar lees wel veel en dat telkens wederkerige gezaag (sorry hoor: maar hoe vaak moet dit nog terugkomen?) dat het hier te links zou zijn ofwel te "woke" of dat bepaalde meningen niet mogen... Zet die ploat toch eens af. En dit komt van iemand die centrumrechts stemt -en dat al heel mijn leven-.

Verder: wie de eerste paar pagina's van het topic over de aanslag op de kerstmarkt eens doorspit en dan nog tot de conclusie komt dat men hier links modereert, die dwaalt. Ik sluit me graag aan bij anderen die zeggen dat het populisme hier steeds meer en meer vat begint te krijgen. Dat topic is daar een zeer triestig voorbeeld van. Ik vind het ook stuitend hoe veel van de grootste roepers van die eerste paar pagina's met de noorderzon verdwijnen vanaf dat blijkt dan hun ongefundeerde razernij niet klopte. Echt mans is dat niet. Ongelijk toegeven bestaat blijkbaar niet meer?

Wat de mods daar aan kunnen doen? Toegegeven, misschien niet bijster veel. Echter kan wat strenger optreden tegen ongefundeerde en nietszeggende prietpraat al wel helpen. Ik heb het nog al gelezen in het feedbacktopic -en heb ook al gelezen dat leden omwille van deze reden vertrokken zijn- maar hier mag mijns inziens zeer, zeer veel passeren qua extreme praat. Bepaalde threads zou ik persoonlijk niet catalogeren onder "serieuze politieke discussies" maar eerder onder "platte toogpraat". Of de commentaarsectie van een Vlaams Belang Facebookpost.

De klachten gaan hier over 1 moderator die veelvuldig meediscussieert met een uitgesproken linkse mening en volop infra's uitdeelt aan mensen waarmee hij direct in discussie gaat, het is geen algemeen probleem met de moderatie hier. Op een forum zoals politics.be zou het vroeger ondenkbaar zijn geweest dat een moderator in politieke discussies actief meediscussieert en tegelijkertijd in diezelfde discussies infra's gaat uitdelen. Dit ondermijnt de objectiviteit die een moderator zou moeten hebben volledig.

In een voetbalmatch kan je ofwel scheidsrechter zijn ofwel speler. Je kan ze niet allebei tegelijkertijd in dezelfde match zijn.

Dit gebeurt niet. Is nog nooit gebeurd. En gaat niet gebeuren. Ik heb bij mijn weten nog nooit een warn gegeven aan iemand met wie ik op dat moment ook rechtstreeks in discussie ben. In threads waarin ik actief ben, kijk ik uiteraard ook al uit. En ik spring alleen bij als het acuut is, maar dus niet als ik rechtstreeks betrokken ben. En er wordt niet gemodereerd op mening.

Maar zoals coldplayke zegt, dat is al honderden keren gezegd, het is gemakkelijker om te denken dat het aan mij ligt en niet aan de posts die niet door de beugel kunnen volgens de regels die iedereen kan inkijken.

Dit gebeurt niet. Is nog nooit gebeurd. En gaat niet gebeuren. Ik heb bij mijn weten nog nooit een warn gegeven aan iemand met wie ik op dat moment ook rechtstreeks in discussie ben. In threads waarin ik actief ben, kijk ik uiteraard ook al uit.
Dit klopt niet, ik heb al infra's van jou ontvangen vanuit discussiethreads waar jezelf ook actief in was (mss niet op het moment dat de infra werd gegeven, maar het waren zeker discussies waar jij als moderator aan het meediscussiëren was). Jij bent ook de enige moderator hier die de beschuldiging al x keer heeft gekregen van andere users en die enige moderator die zo actief meediscussieert in politieke discussies terwijl hij modereert.

Maar zoals coldplayke zegt, dat is al honderden keren gezegd, het is gemakkelijker om te denken dat het aan mij ligt en niet aan de posts die niet door de beugel kunnen volgens de regels die iedereen kan inkijken.
Mochten er nu er andere moderators zijn die beschuldiging al (x keer) hadden gekregen van verschillende users zou ik je hier nog volgen, maar nu gaat het alleen om jou als die beschuldigingen hier vallen.

Dit klopt niet, ik heb al infra's van jou ontvangen vanuit discussiethreads waar jezelf ook actief in was (mss niet op het moment dat de infra werd gegeven, maar het waren zeker discussies waar jij als moderator aan het meediscussiëren was). Jij bent ook de enige moderator hier die de beschuldiging al x keer heeft gekregen van andere users en die enige moderator die zo actief meediscussieert in politieke discussies terwijl hij modereert.

Mochten er nu er andere moderators zijn die beschuldiging al (x keer) hadden gekregen van verschillende users zou ik je hier nog volgen, maar nu gaat het alleen om jou als die beschuldigingen hier vallen.
Iedereen controleert mekaar in ons systeem. Ook mij.

En je eerste alinea is exact wat ik zeg. Deze discussie is hier afgesloten.

Kijk Loser is de enige bestuurder en supermoderator van BG dat zeer actief deelneemt in de politieke discussies. Toch? Bovendien zegt hij wel dat hij niet modereert daarin, maar de helft van zijn posts zijn reacties op anderen die ergens iets kort in hun reactie gezegd hebben wat hem niet bevalt. Hij begint die situaties dan zodanig lang uit te melken en te peuteren en vragen op tegenreacties die over een grens gaan, tot er plots een andere mod komt opdraven en u komt sanctioneren. Ik kan daar talloze voorbeelden van geven. Eigen bijdragen die vanaf 0 beginnen en gewoon een statement of politiek standpunt van hem weergeven die kan je op 1 hand tellen. En dat is nog veel irritanter dan "een mod met een politieke mening".

En wat is jullie einddoel? Dat Loser stopt met modereren? Dat hij het forum verlaat? Of is het probleem dat hij doorgaans politieke stellingen inneemt die jullie niet zinnen? Zoeken jullie een zondebok? Mogen mods nooit tegen jullie ingaan omdat ze anders als partijdig worden aanzien?

Men herhaalt keer op keer -en ook "rechtse mods" beamen dit- dat Loser niet mag doen wat hij wilt en dat beslissingen in overleg gebeuren. Wat willen jullie nog meer? Toegang tot de chatroom van de mods? Er is een zeer kleine kans dat alle mods onder een hoedje spelen om Loser te beschermen -100% zeker van zoiets kan men nooit zijn- maar wat is er logischer? Dat het gehele vrijwilligersteam van moderatoren een "linkse mod" verdedigen (wat wint men daar bij trouwens?) of dat bepaalde extreme posters er regulier over gaan?

Want -sorry als ik op teentjes trap met wat ik nu ga zeggen- ik heb het zelf ook niet met massale immigratie en ik kan "het rechtse standpunt" zeker wel volgen. Echter merk ik toch ook wel dat bijdragen die er zwaar over gaan procentueel gezien vaker van de extreemrechtse strekking zijn dan van de extreemlinkse. Beide worden toch echter aangepakt? In het topic over de kerstmarkt maakt anders een polariserende opmerking over Belang stemmers. Die is toch weg? En snel ook?

Het respect voor vrijwilligers is hier toch zeer ver zoek spijtig genoeg. Ik heb een beperkt aantal keer gerapporteerd. Die werden soms geweigerd voor redenen die ik persoonlijk zeer twijfelachtig vond. Helaas, denk ik dan. Het leven gaat verder. Dat zijn nu eenmaal de regels die de beheerders van dit forum gesteld hebben. Men is vrij om feedback te geven en men is vrij om daar al dan niet naar te luisteren. Als het hier dan toch zulk een hellegat is met samenzwerende mods die met de banhammer slaan wanneer ze er zin in hebben, ga dan je heil elders zoeken?

Laatst bewerkt:
Ik vind het eigenlijk positief dat er mods op heel het forum (niet alleen p&a) mee discussiëren met de gebruikers. Zo kunnen ze beter inschatten wat er speelt en hoe lang men kan toelaten dat er op de rand van de regels wordt gebalanceerd: in sommige fora kunnen er verhitte discussies zijn en is er daarna vanzelf weer een vriendelijke sfeer, daar kan je als mod een wat meer afwachtende houding aannemen.

Dat is toch beter dan een team moderatoren die vanuit een ivoren toren strikt wat regels opleggen en handhaven zonder echt voeling te hebben wat er speelt?

Ach kijk, er zijn hier verschillende leden die op P&A voortdurend zitten te posten zonder bronnen, met gebrekkige of ontbrekende argumentering, die meer bezig zijn met anderen te framen en woorden in hun mond te leggen dan met hun eigen mening proberen te argumenteren. Ze kunnen hier in dit topic zelfs ongestoord verwijten richting moderatie gooien. Wat mij betreft hadden die threadverziekers al lang met hun klikken en klakken buiten gelegen, maar die kunnen hier toch nog steeds quasi ongestoord hun gang gaan. Worden die dan in bescherming genomen door de rechtse mods?

Voor de ene zijn de mods te streng, voor de andere zijn ze te coulant. Voor de ene zijn ze te links, voor de andere te rechts. Dan lijkt het me dat ze er meestal wel in slagen om in het midden te blijven.

Laatst bewerkt:
Het valt toch op dat discussies tussen sommige mensen met een verschillende mening wel deftig kunnen verlopen maar dat Loser vaak zelf iemand is die meer dan op de scherp van de snee er al eens komt ingevlogen waarna de discussie ontaardt.

En dus opnieuw om de kritiek voor te zijn:
Ik krijg zelf amper infra's, dus nee ik voel me absoluut niet geviseerd of heb niet de indruk dat ik harder aangepakt word omdat ik geen (extreem) linkse mening aanhang.
Ik denk dat ik met de meeste mensen op pol & actua, ondanks meningverschillen ook wel op een deftige manier kan discussiëren, mijn excuses kan aanbieden en dat dat eigenlijk nooit escaleert.
Omdat die leden dat ook op een niet aanvallende, deftige manier doen.

Maar wat ik wel vind is dat voor iemand die mod is hij heel vaak op het randje (en erover) gaat en dat hij het zelf wel heel flexibel neemt met de forumregels. Zeker als ik zie voor welke futiliteiten sommigen infra's krijgen en wat voor bitsige opmerkingen hij zelf geeft, dat heb ik het zeker niet alleen tegen mij want ik ben eigenlijk stukken minder actief dan ik ooit was. '(dus opnieuw: Nee ik wil de calimero niet uithangen).

En ook nee: persoonlijk heb ik geen probleem met Loser. Irl vind ik dat eigenlijk ne hele aangename gast, maar sorry in pol & actua vind ik toch dat één van de leden die het meest op de man speelt, zaken verdraait en algemeen de knuppel in het hoenderhok komt gooien.

Jullie doen ermee wat jullie willen, ik zeg maar welk gevoel er bij mij leeft als ik de discussies hier bekijk. Ik negeer het meestal allemaal en opnieuw: persoonlijk heb ik er weinig last van buiten nu deze recente infra's waar ik het absoluut niet eens mee ben , die ik nu ook niet het einde van de wereld vind.

Edit Crew: stuk specifieke ingreep verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar het valt toch op dat discussies tussen sommige mensen met een verschillende mening wel deftig kunnen verlopen maar dat Loser vaak zelf iemand is die meer dan op de scherp van de snee er al eens komt ingevlogen waarna de discussie ontaardt.
Ik vind het een beetje bevreemdend hoe hier de rekening wordt gemaakt van één bepaald lid/moderator. Volgens mij discussieert @Loser gewoon met iedereen op dezelfde manier, en gaat hij inderdaad enige discussie op het scherp van de snee niet uit de weg. Persoonlijke aanvallen zie ik hem eigenlijk amper maken, maar als je iets zegt dat voor hem niet door de beugel kan zal hij dat wel duidelijk maken. Soms botst dat, en ik ben ook niet altijd akkoord met zijn punten of stijl.

Als ik dan zie wie er echter continue problemen heeft met Loser, zijn dat voornamelijk accounts met wie IMO een normale discussie gewoon sowieso onmogelijk is omdat ze meteen ontploffen, enkel uit zijn op mensen stangen, je desnoods via PM beginnen te verwijten, en soms geloven in een of andere grote (forum)samenzwering tegen hun mening. Ik stop dan meestal ook gewoon na enkele replies, of begin er niet meer aan, terwijl Loser wel nog veel moeite steekt om met zo'n mensen in discussie te gaan, hen te confronteren met eigen woorden, enz. Het feit hij dan ook nog mod is én meningen uit die volgens het gepolariseerd wereldbeeld van vandaag "links" zijn maakt die mensen dan helemaal furieus. En ik heb het helemaal niet op jou hoor @kay-gell, ondanks onze meningsverschillen.

Ik ben er ook van overtuigd dat als Loser hier morgen vertrekt er wel gewoon een ander probleem wordt gevonden waarmee deze feedbackthread gevuld wordt.

Het valt toch op dat discussies tussen sommige mensen met een verschillende mening wel deftig kunnen verlopen maar dat Loser vaak zelf iemand is die meer dan op de scherp van de snee er al eens komt ingevlogen waarna de discussie ontaardt.

En dus opnieuw om de kritiek voor te zijn:
Ik krijg zelf amper infra's, dus nee ik voel me absoluut niet geviseerd of heb niet de indruk dat ik harder aangepakt word omdat ik geen (extreem) linkse mening aanhang.
Ik denk dat ik met de meeste mensen op pol & actua, ondanks meningverschillen ook wel op een deftige manier kan discussiëren, mijn excuses kan aanbieden en dat dat eigenlijk nooit escaleert.
Omdat die leden dat ook op een niet aanvallende, deftige manier doen.

Maar wat ik wel vind is dat voor iemand die mod is hij heel vaak op het randje (en erover) gaat en dat hij het zelf wel heel flexibel neemt met de forumregels. Zeker als ik zie voor welke futiliteiten sommigen infra's krijgen en wat voor bitsige opmerkingen hij zelf geeft, dat heb ik het zeker niet alleen tegen mij want ik ben eigenlijk stukken minder actief dan ik ooit was. '(dus opnieuw: Nee ik wil de calimero niet uithangen).

En ook nee: persoonlijk heb ik geen probleem met Loser. Irl vind ik dat eigenlijk ne hele aangename gast, maar sorry in pol & actua vind ik toch dat één van de leden die het meest op de man speelt, zaken verdraait en algemeen de knuppel in het hoenderhok komt gooien.

Jullie doen ermee wat jullie willen, ik zeg maar welk gevoel er bij mij leeft als ik de discussies hier bekijk. Ik negeer het meestal allemaal en opnieuw: persoonlijk heb ik er weinig last van buiten nu deze recente infra's waar ik het absoluut niet eens mee ben , die ik nu ook niet het einde van de wereld vind.

Edit Crew: stuk specifieke ingreep verwijderd
Als mod ga ik hier niet antwoorden, maar als lid ga ik toch even reageren op die laatste twee karikaturen die er worden gemaakt van mijn posts. Uitmelken, peuteren, tegenreacties vragen... ik denk dat ik het toch heel vaak expliciet erin zet dat het is om iets proberen te begrijpen? Dit is een discussieforum, hè. Geen 'laat anderen zeggen wat ze willen zonder dat er vragen of opmerkingen mogen komen'. Bij mij vertrekt het altijd van een oprechte nieuwsgierigheid en een gesprek. Als je dingen bewust onuitgesproken laat, wil ik daar al wel eens een explicitisering van. Heb ik het dan uitgelokt, of stond het er eigenlijk altijd al, alleen omfloerst genoeg om nog net door de mazen te kunnen glippen? En ja, heel soms ben ik scherper, en dat was ik in dit geval. Dat is mijn recht, zolang ik binnen de regels blijf, net zoals dat het recht is van iedereen hier. Dan komt het altijd vanuit een -opnieuw oprecht- gevoel dat iets niet klopt of niet hoort. Ik denk niet dat ik daarin overdrijf, ik denk zelfs niet dat ik daarmee in de top 50 van scherpste of felste posters kom. Dus dat hoeft ook niet overdreven te worden alsof dat wel zo is. Want ik wil daar hier wel open over praten en de kritiek horen, maar die analyse maken we niet van andere posters. En dat hoeft ook niet. Maar geloof me dat ik het wel zal horen van de mods zodra ik te ver ga. En niet alleen de mods :D

Het concept van "op de man spelen" wordt ook gewoon heel flou gemodereerd blijkbaar. Ik begrijp het alvast niet.
Deze kan ik wel beantwoorden als moderator. Dat is de ad hominem, waarbij je zaken over de persoon erbij sleurt (uit andere topics bijvoorbeeld) om een argument/standpunt dat daar niks mee te maken heeft onderuit te halen. ("Maar jij bent gescheiden, dus moet ik je advies wel aannemen?") Iemand wordt aan de kant geschoven vanwege een persoonskenmerk dat hem wordt toegedicht. Dat kan soms 'beknopter' door gewoon de persoon erbij te sleuren, en dan moet de moderatie uitmaken of het relevant is of niet ("gemakkelijk praten, voor een communist"). Dan kijken we of hij inderdaad een -zelf toegegeven- communist is, of dat relevant is, of het dan idd gemakkelijk praten is...

Ik vind het een beetje bevreemdend hoe hier de rekening wordt gemaakt van één bepaald lid/moderator. Volgens mij discussieert @Loser gewoon met iedereen op dezelfde manier, en gaat hij inderdaad enige discussie op het scherp van de snee niet uit de weg. Persoonlijke aanvallen zie ik hem eigenlijk amper maken, maar als je iets zegt dat voor hem niet door de beugel kan zal hij dat wel duidelijk maken. Soms botst dat, en ik ben ook niet altijd akkoord met zijn punten of stijl.

Als ik dan zie wie er echter continue problemen heeft met Loser, zijn dat voornamelijk accounts met wie IMO een normale discussie gewoon sowieso onmogelijk is omdat ze meteen ontploffen, enkel uit zijn op mensen stangen, je desnoods via PM beginnen te verwijten, en soms geloven in een of andere grote (forum)samenzwering tegen hun mening. Ik stop dan meestal ook gewoon na enkele replies, of begin er niet meer aan, terwijl Loser wel nog veel moeite steekt om met zo'n mensen in discussie te gaan, hen te confronteren met eigen woorden, enz. Het feit hij dan ook nog mod is én meningen uit die volgens het gepolariseerd wereldbeeld van vandaag "links" zijn maakt die mensen dan helemaal furieus. En ik heb het helemaal niet op jou hoor @kay-gell, ondanks onze meningsverschillen.

Ik ben er ook van overtuigd dat als Loser hier morgen vertrekt er wel gewoon een ander probleem wordt gevonden waarmee deze feedbackthread gevuld wordt.

Ik ben het er deels mee eens, hoor. Dat het vaak zelf ook pittige posters zijn die er tegenhangen en het allemaal versterken.
Ik zeg ook niet dat het altijd Loser zijn schuld is, helemaal niet.

Maar ik vind, oprecht, dat het ook één van de leden is die het meest over de schreef gaat.
En dan niet op duidelijke, fragante manier zoals sommigen in het kerstmarkt topic maar eerder het bitsig (net wel, net niet op de man) spelend.

Als mod ga ik hier niet antwoorden, maar als lid ga ik toch even reageren op die laatste twee karikaturen die er worden gemaakt van mijn posts. Uitmelken, peuteren, tegenreacties vragen... ik denk dat ik het toch heel vaak expliciet erin zet dat het is om iets proberen te begrijpen? Dit is een discussieforum, hè. Geen 'laat anderen zeggen wat ze willen zonder dat er vragen of opmerkingen mogen komen'. Bij mij vertrekt het altijd van een oprechte nieuwsgierigheid en een gesprek. Als je dingen bewust onuitgesproken laat, wil ik daar al wel eens een explicitisering van. Heb ik het dan uitgelokt, of stond het er eigenlijk altijd al, alleen omfloerst genoeg om nog net door de mazen te kunnen glippen? En ja, heel soms ben ik scherper, en dat was ik in dit geval. Dat is mijn recht, zolang ik binnen de regels blijf, net zoals dat het recht is van iedereen hier. Dan komt het altijd vanuit een -opnieuw oprecht- gevoel dat iets niet klopt of niet hoort. Ik denk niet dat ik daarin overdrijf, ik denk zelfs niet dat ik daarmee in de top 50 van scherpste of felste posters kom. Dus dat hoeft ook niet overdreven te worden alsof dat wel zo is. Want ik wil daar hier wel open over praten en de kritiek horen, maar die analyse maken we niet van andere posters. En dat hoeft ook niet. Maar geloof me dat ik het wel zal horen van de mods zodra ik te ver ga. En niet alleen de mods :D

Ik denk dat we daar wel echt een meningsverschil hebben.
Ik vind, oprecht dat je zeker in de top 50 scherpste posters bent, hoor. Ik zou zelf top 5 zeggen.
Opnieuw wél een pak onderbouwder, nooit platvloers, maar echt wel bijna venijnig te noemen soms.

Soit, ik wil er ook niet meer over zeggen. Het is niet mijn bedoeling om hier het proces van Loser te maken, ik geef mee wat mijn indruk is.
Die kan niet stroken met het beeld dat jij daarover bent en daar ga ik je toch nooit van kunnen overtuigen.
Ik wilde wel gewoon de mening van sommigen hierboven bijtreden, zij het genuanceerder.

Wat ik wel nog wilde weten en wat wat ongelukkig uit mijn post is gehaald.
Er zijn 3 supermods die gaan over het al dan niet terugroepen van warns: excite, jij en coldplay.
Als ik in een discussie met jou van coldplay een warn krijg.
Dan kan ik enkel nog terecht bij excite om dat aan te vechten.
Gezien het conflict met jou is en coldplay de initieel eerste mod is die de warn gaf?

Echter: als ik het goed versta moet er een meerderheid zijn om een beslissing terug te roepen of net te nemen.
Maar in het geval jij daarbij betrokken bent, hoe zit dat dan?

Wat ik wel nog wilde weten en wat wat ongelukkig uit mijn post is gehaald.
Er zijn 3 supermods die gaan over het al dan niet terugroepen van warns: excite, jij en coldplay.
Als ik in een discussie met jou van coldplay een warn krijg.
Dan kan ik enkel nog terecht bij excite om dat aan te vechten.
Gezien het conflict met jou is en coldplay de initieel eerste mod is die de warn gaf?

Echter: als ik het goed versta moet er een meerderheid zijn om een beslissing terug te roepen of net te nemen.
Maar in het geval jij daarbij betrokken bent, hoe zit dat dan?
Als het gaat om een post waarin ik rechtstreeks ben betrokken, maak ik nooit deel uit van de beslissing wat daarmee te doen. Dat kan het hele modteam bevestigen. Sowieso zijn wij niet de supermods die moderatoren gaan opdragen wat te doen, ieder regelt zijn subforum op zijn manier (binnen ons grotere kader).

Als jij een warn krijgt, kun je meer uitleg krijgen van degene die de warn gegeven heeft. En als je vindt dat er iets niet aan klopt, kun je het naar een supermoderator apart sturen. Meestal hebben die sowieso al meegekeken vanaf een afstand. Dat is niet aanvechten of terugroepen, dat is kijken of het past binnen dat grotere kader. Indien niet, zal iedereen daarover overleggen (behalve ik, als ik betrokken ben). En indien wel, krijg je die uitleg. En als dié nog niet volstaat, kan het naar de ombudsdienst. Eigenlijk is dat meer ons 'hof van beroep', de supers zijn gewoon de interne controlecheck.

Maar om een lang verhaal kort te maken: op geen enkele manier zit ik daar nog in dan.

Feedback moet niet enkel negatief zijn, dus vandaar: ik zou graag het gehele moderatieteam willen bedanken voor de moeite die zij doen. Jullie doen echt oprecht jullie best om van dit forum een goeie plek te maken, en dat waardeer ik.

Helaas merk ik dat de discussies me toch wat te extreem zijn -en dat komt voor de goede orde van een conservatieve rechtsstemmer- en dat er algemeen gezien zeer veel wordt getierd zonder onderbouwing. Vandaar dat ik het forum dus links ga laten liggen. Bedankt voor de moeite en voor het ter beschikking stellen van dit fijne forum!

Terug
Bovenaan