Wel een dunne lijn soms, m.b.t. olie is het zelfs geen dunne maar gewoon dezelfde lijn.
@JanusDR - hoe schat jij de nieuwe escalatie in tussen de VS en Iran? Hoe zit dat praktisch met de impact van een langere sluiting van de straat - staan daar harde limieten op die resulteren in echt hoge olieprijzen - daarmee bedoel ik +100 USD?
Mijn inschatting:
- Van korte duur (dagen) daar er weinig te winnen valt voor beiden, Iran wil duidelijk de straat als krachtigste middel niet verliezen en zet daar maximaal op in - maar zonder echt zwaar te escaleren.
- De VS kan militair geen grote doorbraak forceren, een langdurige escalatie met echt hoge olieprijzen is helemaal geen optie meer voor Trump zo dicht bij November.
- Rekening houdend met het type regime heeft Trump wel gekozen om een grote middelvinger op te steken: aanvallen tijdens de begrafenis van de vermoorde vader van de huidige leider, spoorlijn richting begraafplaats - geen idee of je daarmee de onderhandelingspositie verbeterd maar ik vrees van niet - maar anderzijds blijft het imo de enige mogelijkheid. Extra vertraging?
Het akkoord dat op tafel lag is in haast en spoed opgemaakt, vol met vaagheden en weinig concrete zaken - zo weet ik bvb. niet hoe "de straat open" exact staat geformuleerd, zo ontstaan snel verschillende interpretaties. Tol voor de straat is te vermijden - al weet ik niet wat Trump zou doen in die situatie - aangezien hij heel de wereld al meermaals heeft getaxeerd en dat die motivatie niet altijd even rechtlijnig was.