Aangezien er nu toch wat leven in dit topic zit, sta me toe ook mijn feedback te delen. Sorry mods
Ik vind het een goede regel dat claims moeten onderbouwd worden. Dat lijkt me evident. Maar hier wordt niet enkel
onderbouwing gevraagd, maar ook
bewijs. Het is dus mogelijk dat je een statement maakt en onderbouwt hoe je tot die conclusie komt, maar dat je dan toch strafpunten krijgt wegens het ontbreken van bewijs.
Aangezien er geen concerete cases mogen besproken worden geef ik een hypothetisch voorbeeld. Stel dat ik dit statement maak: "
in de VS worden er disproportioneel meer zwarten gearresteerd en het lijkt me meer dan waarschijnlijk dat dit te maken heeft met racisme bij de politie. Ik geeft daarbij deze argumenten ter onderbouwing:
- Er zijn data dat er effectief disproportioneel meer zwarten dan blanken worden gearresteerd (+ link naar de data)
- Er zijn data dat er effectief meer racisme is bij de politie dan bij de gehele bevolking (+ link naar de data)
Deze claim is prima onderbouwd (volgens mij), maar toch is dit geen waterdicht
bewijs. Het zou immers kunnen dat het overgewicht van zwarten die gearresteerd worden volledig te wijten is aan het gegeven dat er in zwarte gemeenschappen meer misdaad is. En ik heb ook niet kunnen bewijzen dat ondanks meer racisme bij politie ze ook effectief meer racistisch geïnspireerde arrestaties doen. Misschien doen ze ondanks hun racistische opvattingen hun werk wel met integriteit of zijn er voldoende checks and balances in de politiestructuur die racistisch geïnspireerde arrestaties onmogelijk maken.
Om de gemaakte claim te bewijzen moet ik dus komen aandraven men onderzoeken waarin met aan agenten heeft gevraagd: "hallo, arresteer jij soms mensen op basis van hun huidskleur?". Ja natuurlijk bestaat zulk onderzoek niet. De gemaakte claim valt dus niet te bewijzen, enkel te onderbouwen.
Het moet daarom toch mogelijk zijn om een claim zoals hierboven te onderbouwen, zonder daar strafpunten voor te krijgen? Zeker als je het niet presenteert als een feit ("lijkt mij", "waarschijnlijk"), maar wel als een persoonlijke conclusie. Ik zie niet in waarom zulke onderbouwde claims geen voer zouden kunnen geven aan een discussie.