Politiek & Actualiteit

Ik vond het eigenlijk nooit goed dat er likes zijn bijgekomen in het pol gedeelte hier na 9lives, zorgde voor vele negatieve gevolgen die hier al meermaals zijn aangehaald. Buiten pol en andere serieuze onderwerpen heb ik er geen probleem mee dat mensen posts liken of niet.

En het gaat ook om een bepaald niveau te halen hier dat men op sociale media niet kan net door ondermeer die likes, zoiets ondermijnt het debat vind ik en maakt het zelfs in extremis infantiel.

Maar jij was nog geen lid hier bij de intrede van de likes. Hoezo heb je de negatieve gevolgen en evolutie daarvan dan ervaren?

Ik vraag het maar omdat je bepaalde statements maakt over het systeem, waarbij je niet aanwezig was.

Graag de likes asap weer invoeren. Ik betrap mezelf erop dat ik er dwangmatig naar op zoek ga om de interessante of controversiële reacties snel te vinden. Teleurstelling alom in elk P&A-topic momenteel.

Dat zovelen blijkbaar het aantal likes gebruiken om posts al dan niet te lezen in de p&a fora, maakt wel veel duidelijk.
Nu begrijp ik nog meer de polarisatie.
Of waarom je zaken soms 25 keer moet zeggen.
Men leest het dus zelfs gewoon niet als het een minderheidsmening is (want geen likes).

Een reden om het afgeschaft te houden eigenlijk.
Tenzij engagement het doel van het forum is, want dat zal idd achteruit gaan.

Dat zovelen blijkbaar het aantal likes gebruiken om posts al dan niet te lezen in de p&a fora, maakt wel veel duidelijk.
Nu begrijp ik nog meer de polarisatie.
Of waarom je zaken soms 25 keer moet zeggen.
Men leest het dus zelfs gewoon niet als het een minderheidsmening is (want geen likes).
Onderschrift van P&A is "Diepgaandere en serieuze discussies over politiek en het nieuws". Maar inderdaad, het is ondertussen duidelijk dat velen gewoon op zoek gingen naar posts met likes en die lazen en de rest gewoon skipten. Er werd vooral naast elkaar gepraat en in het beste geval op iemand neergepraat.
Graag de likes asap weer invoeren. Ik betrap mezelf erop dat ik er dwangmatig naar op zoek ga om de interessante of controversiële reacties snel te vinden. Teleurstelling alom in elk P&A-topic momenteel.
Dit is gewoon de ontwenningsfase. Ik vind het ondertussen oprecht rustgevender om op die manier te lezen.

Ik voel een uitbreiding van het proefproject aankomen :woohoo:

OT: is er eigenlijk al eens uitgebreider gekeken naar de technische mogelijkheden inzake likes/emoticons? Het is duidelijk dat er standaard niet veel mogelijk is maar ik heb hier ook al eens gelinkt naar een plug-in die bijvoorbeeld toelaat bepaalde emoticons uit te sluiten per subforum. Ik vind de discussie over de optimale manier van het organiseren van virtuele maatschappelijke/politieke debatten zeer interessant maar zou zonde zijn de mogelijkheden te beperken door technisch oplosbare zaken.

Omdat er nu een paar mensen zeggen dat ze die likes gebruiken om berichten te filteren is het discours hier ineens dat 'velen' echt enkel en alleen de berichten met likes lezen en al de rest gewoon negeren. Dat is toch ook sterk overdreven.

Ten eerste zijn er hier ondertussen al wel een hoop andere argumenten gegeven voor die likes, en het kan het toch gewoon alletwee? Er zijn topics die ik op de voet volg en waar ik alles lees, maar er zijn er ook die ik maar af en toe open. In zo'n topic zoals het Hamas topic -waar 80% van de berichten dezelfde 'wie is er erger' heen-en-weer berichten zijn- heb ik echt niet de behoefte om alles te lezen hoor. Ik heb dat namelijk al dertien keer gelezen, die 'wie is er begonnen' discussie.

Ten tweede: vooraleer zo'n post (veel) likes krijgt moet hij eerst wel gelezen worden, dus dan zijn er toch sowieso genoeg mensen die alles lezen? In alle discussies die ik helemaal volg is het vind ik duidelijk dat alle actieve leden wel degelijk alles lezen.

Ten derde: er is hier een negeerfunctie die door sommige leden gretig gebruikt wordt. Zolang die bestaat, is er een veel groter gevaar voor echokamers dan wat likes op posts. Ik heb al topics gezien waar twee leden letterlijk naast elkaar praten omdat iemand de andere heeft genegeerd.

Ten vierde: users die overduidelijk de discussie niet volgen of recente berichten (bewust of onbewust) negeren kunnen daarvoor een opmerking krijgen van de mods. Dat was tijdens de likes al zo, en is nu ook zo.

Ten vijfde: denk je nu echt dat die users die voordien niet alles gingen lezen dat nu wel gaan doen? Die blijven dan gewoon weg hoor, in plaats van door pagina's aan (mogelijke) bagger te filteren.

En dan afsluitend: net na het verdwijnen van de likes is er zelfs al iemand die tegen de likes is geband voor het negeren van argumenten (en het opzetten van stropoppen) dus zo een wonderbaarlijk effect heeft dat toch ook niet hoor, als zelfs de voorstanders de eigen voordelen niet kunnen waarmaken.

Ik voel een uitbreiding van het proefproject aankomen :woohoo:

OT: is er eigenlijk al eens uitgebreider gekeken naar de technische mogelijkheden inzake likes/emoticons? Het is duidelijk dat er standaard niet veel mogelijk is maar ik heb hier ook al eens gelinkt naar een plug-in die bijvoorbeeld toelaat bepaalde emoticons uit te sluiten per subforum. Ik vind de discussie over de optimale manier van het organiseren van virtuele maatschappelijke/politieke debatten zeer interessant maar zou zonde zijn de mogelijkheden te beperken door technisch oplosbare zaken.
Ja, daar hebben we inderdaad naar gekeken! Bedankt daarvoor al, had ik nog niet gemeld hier.

Probleem bij zulke zaken, is dat we naar meer dan enkel 1 add-on moeten kijken. Het is ook de combinatie van verschillende functionaliteiten en onze totaalinrichting. Vaak doet zo’n add-on dan ook nog eens deels wat je wilt, waardoor je 90% niet gaat gebruiken, maar er wel 2 nodig hebt om alles te doen. En zijn ze niet ondersteund door onze versie, of loop je het risico dat 1 ervan niet ondersteund wordt bij een update. Zoals hier. En uiteraard het financiële kantje.

Daarmee zeg ik niet dat we het niet zouden doen, maar dat speelt mee in de overweging of we het wel willen. 120€ uitgeven voor iets wat binnenkort misschien breekt, dan willen we toch graag zeker weten of het wel nut heeft om het via een technische oplossing aan te pakken.

Ik vind het eigenlijk wel positief. Ik ben meer geneigd om zelf te posten als ik het gevoel heb dat ik tegen individuen bezig ben en het geen populariteitscontest is. Als ik een andere mening heb dan een post met een hele hoop likes ga ik er niet eens aan beginnen omdat ik dan het gevoel heb dat ik een minderheidsmening heb en tegen de wind in aan het praten ben. Als mijn gesprekspartner dan 10 likes krijgt en ik nul, dan heb ik er geen zin meer in. Nu voelt dat voor mij anders, wat minder agressief. Omdat je nu praat tegen een individu en niet tegen een mening met +10 mensen die er zich daar aantoonbaar achter scharen. Dan ben ik naar mijn aanvoelen te veel een minderheid om mij nog verder te mengen. Ik vind dat de lat nu lager ligt om zelf te posten want dat gevoel dat een potentieel afkeurende massa meeleest heb je nu minder.

Ja, daar hebben we inderdaad naar gekeken! Bedankt daarvoor al, had ik nog niet gemeld hier.

Probleem bij zulke zaken, is dat we naar meer dan enkel 1 add-on moeten kijken. Het is ook de combinatie van verschillende functionaliteiten en onze totaalinrichting. Vaak doet zo’n add-on dan ook nog eens deels wat je wilt, waardoor je 90% niet gaat gebruiken, maar er wel 2 nodig hebt om alles te doen. En zijn ze niet ondersteund door onze versie, of loop je het risico dat 1 ervan niet ondersteund wordt bij een update. Zoals hier. En uiteraard het financiële kantje.

Daarmee zeg ik niet dat we het niet zouden doen, maar dat speelt mee in de overweging of we het wel willen. 120€ uitgeven voor iets wat binnenkort misschien breekt, dan willen we toch graag zeker weten of het wel nut heeft om het via een technische oplossing aan te pakken.
Imo graag gewoon voor het ganse forum gelijke add ons. Ik moet nu dagelijks een berg multi quotes verwijderen omwille van de verschillen tussen pol en actua en de rest van het forum.

Ik vind het eigenlijk wel positief. Ik ben meer geneigd om zelf te posten als ik het gevoel heb dat ik tegen individuen bezig ben en het geen populariteitscontest is. Als ik een andere mening heb dan een post met een hele hoop likes ga ik er niet eens aan beginnen omdat ik dan het gevoel heb dat ik een minderheidsmening heb en tegen de wind in aan het praten ben. Als mijn gesprekspartner dan 10 likes krijgt en ik nul, dan heb ik er geen zin meer in. Nu voelt dat voor mij anders, wat minder agressief. Omdat je nu praat tegen een individu en niet tegen een mening met +10 mensen die er zich daar aantoonbaar achter scharen. Dan ben ik naar mijn aanvoelen te veel een minderheid om mij nog verder te mengen. Ik vind dat de lat nu lager ligt om zelf te posten want dat gevoel dat een potentieel afkeurende massa meeleest heb je nu minder.
In dit systeem heb je dat ook omdat mensen vooral geneigd zijn om te posten wanneer ze het oneens met je zijn dan wanneer ze het eens met je zijn. Voor mij geeft dat nu net veel meer het gevoel van negativiteit en echokamers.

Imo graag gewoon voor het ganse forum gelijke add ons. Ik moet nu dagelijks een berg multi quotes verwijderen omwille van de verschillen tussen pol en actua en de rest van het forum.
Eh, deze snap ik niet helemaal. Dat lijkt me niet direct iets te maken te hebben met add-ons?

In dit systeem heb je dat ook omdat mensen vooral geneigd zijn om te posten wanneer ze het oneens met je zijn dan wanneer ze het eens met je zijn. Voor mij geeft dat nu net veel meer het gevoel van negativiteit en echokamers.
imo zeg je het al, geneigd, daarom doen ze het nog niet.

Eh, deze snap ik niet helemaal. Dat lijkt me niet direct iets te maken te hebben met add-ons?
Ik bedoel dat ik graag de functionaliteiten voor het ganse forum gelijk zou hebben. Dat je niet in pol en actua een andere layout krijgt dan op de rest van het forum. Nu klink je nog uit gewoonte op de eerste knop rechts onderaan en dan staat er nog maar eens een post bij de multi quote.

Ik vond het om te beginnen toch ook wel een vrij plots besluit. Nu goed, het is een besluit tot testen, dus daar kan ik nog wel inkomen. Ik heb me bewust even buiten de discussie gehouden omdat ik over het algemeen altijd alles wel een kans wil geven en er eerst even aan wou wennen voordat ik te snel reageer. Hoewel mijn eerste gevoel erbij toch ook eerder negatief was.

Ik vind toch ook dat het heel wat inhoud uit de discussies haalt. Voorheen kreeg je een beter gevoel bij de tendens van een discussie en wat de meningen zoal zijn. Nu is dat veel minder. Buiten het feitelijke gegeven (wat hier vaak genoeg met een zak zout genomen wordt), ben ik in discussies toch ook vaak curieus hoe verschillende mensen hier tegenaan kijken. Ja, natuurlijk kan dit dan af en toe ook fout geïnterpreteerd worden, dat kan zijn. Dat is een eventueel nadeel van het systeem. Maar minder informatie vind ik toch alleen maar achteruitgang. Een post van RidderBauknecht (https://www.beyondgaming.be/threads/politiek-actualiteit.16/page-86#post-1342024) vat mooi heel wat manieren samen hoe het informatie toe kan voegen aan een discussie.

Over de hele “dopamine” discussie… Zoals JPV ook zei (https://www.beyondgaming.be/threads/politiek-actualiteit.16/page-92#post-1346697): Het zorgt wel voor een bepaalde motivatie voor veel posters om meer moeite in je posts te steken. Dat werkt in twee richtingen ook. Voor mij toch alleszins. Buiten dat een beter geargumenteerde post beloond kan worden, merkte ik voor mezelf toch ook wel soms van “Hmmm, ik krijg geen likes, dus er is toch iets mis met mijn posts”. Dat klinkt nu niet helemaal correct zoals ik het hier verwoord, maar ik doel dan vooral op een reeks posts waarin je in één van de gekende “één op één discussies” zit, heeft dit mij wel al eens helpen een stap terugnemen. Dat ik zelf besefte dat het weinig bijbracht. En of dat dan dopamine is of whatever, hoe je het ook psychologisch wilt verklaren: Als het werkt, dan werkt het toch? Niet? Is kwalitatieve posts niet iets dat we willen nastreven hier op het forum?

Wat als een voor & nadeel kan beschouwd worden, is dat het volgens mij ook voor meer emotie zorgt in P&A. En ja, je zou kunnen stellen dat emotie iets is dat je erbuiten zou willen houden. Echter is dat tegelijkertijd ook informatie. Ook in een debat in persoon zie je toch wel snel de gelaatsuitdrukking om een idee te hebben hoe deze persoon er tegenover staat. Of denk terug aan de voorbeelden van leerkrachten die tijdens corona les moesten geven voor een camera, zonder feedback. Allen zeer vreemd en zeer demotiverend om te doen. Tegelijkertijd zorgt dit ook voor community building hier op het forum. Natuurlijk zorgt community building ook voor meer de perceptie van clanvorming in de hand.

Ik vind het ook jammer dat je ook met vertraging hier dan totaal niets meer kunt bijdragen aan discussies. Of is het dan wenselijk om een aantal posts van twee-drie dagen terug te gaan quoten gewoon om te zeggen dat ik het er akkoord mee ben en relatief weinig meer? Dan is het toch fijn dat je dan gewoon nog een like kunt geven. Lijkt me, samen met dat over het algemeen aangegeven wordt dat alles op google te vinden moet zijn, toch enkel wenselijk. Dan is het ook voor degene die hier via zoekmachines terecht komt veel overzichtelijker.

Dat het voor mods een moeilijk gegeven is om te modereren, daar heb ik alle respect voor. Maar het lijkt me ook dat strenger optreden hier dan ook de beste weg is.

Over de impact op dit moment: Ik heb er momenteel alvast geen positief gevoel bij.

Als ik een andere mening heb dan een post met een hele hoop likes ga ik er niet eens aan beginnen omdat ik dan het gevoel heb dat ik een minderheidsmening heb en tegen de wind in aan het praten ben.
Dit inderdaad.

Langs de andere kant: als je een fantastische post doet, maar niemand quote die daarna, dan voelt het zonder die likes wel alsof je in het ijle aan het posten bent.
Wat op de duur voor minder engagement zal zorgen.

Het forum zal daartussen moeten kiezen :)

Bij P&A weet je toch wie welke post zal liken.
Een forum heeft geen nood aan populariteitspoll.
Lijkt me echter dat vooral dat de usual suspect P&A-posters wakker liggen van de likes, wat me niet verbaast, het zijn veelal deze met hoogdravend taalgebruik, zoekend naar synoniemen om dan heel het vriendenkliekje de post te zien liken.
Een forum dient echter niet om om mensen te bevestigen.

En quoten om te zeggen “ik ben akkoord” is ook niet nodig.

Opgroeien heet dat.

Terug
Bovenaan