Feedback Politiek & Actualiteit

Ik weet niet hoe je dit soort reactie anders kan noemen?
Andere verwijten vooroordelen te hebben (basically dus ook verwijten racist te zijn want ik weet niet hoe je dat anders moet lezen) omdat er niet wil ingegaan worden op de zoveelste semantische definitie discussie.
IMHO vond ik dat een terechte kwinkslag omdat het allemaal duidelijk "allochtonen" waren volgens sommige posters, maar dat woord betekent niet altijd wat mensen denken. Ik denk dat Loser daar dan over begon, met het klassieke idee van "zodat we het over hetzelfde hebben", waarna mensen boos reageerden over de semantische discussie, wat dus tot die kwinkslag leidde. Want volgens de effectieve definitie zullen die relschoppers wel voornamelijk Belgen geweest zijn.

Dat is een beetje het spanningsveld tussen "je weet wel wat ik bedoel" en effectief correct taalgebruik denk ik, waar Loser door zijn achtergrond, en tot ergernis van velen het tweede wil bekomen vermoed ik :unsure:
 
Ik weet niet hoe je dit soort reactie anders kan noemen?
Andere verwijten vooroordelen te hebben (basically dus ook verwijten racist te zijn want ik weet niet hoe je dat anders moet lezen) omdat er niet wil ingegaan worden op de zoveelste semantische definitie discussie.

Wat @Sylverscythe zegt, klopt helemaal.

Daar bovenop: Ja, die post was wat kort. Zeker niet mijn mooiste post en als ik hem -zoals ik had moeten doen- beter had uitgeschreven, was het duidelijker geweest dat het niet over jou persoonlijk ging, maar eerder over het ontwijken van die "semantische discussie" zodra blijkt dat het vage taalgebruik de gaten in de redenering verdoezelt (geen discussie voor hier ;) ).

Vooroordelen aanwijzen vind ik ook helemaal niet hetzelfde als beledigen. Ik weet wel dat ik ook vooroordelen heb, en dan hoop ik dat anderen mij daar ook op wijzen. Later heb ik trouwens verduidelijkt dat het niet om jou persoonlijk ging.
 
Aan dit wederkerend punt zit wat mij betreft vaak eenzelfde probleem aan de basis: miscommunicatie. Soms zowel bij de originele poster die zichzelf met de nodige ambiguïteit uitdrukt, als bij de reagerende poster die te snel van een negatieve lezing uitgaat. Het is volgens mij juist omdat een post vaak niet bewust dubbelzinnig wordt neergeschreven en niet bewust eenzijdig wordt gelezen, dat de daaropvolgende discussie in cirkeltjes begint de draaien.

Hierop ingrijpen als moderatie is niet altijd gemakkelijk.
Ik denk dat de meeste posters wel snappen dat woorden geen wiskunde zijn en meestal meerdere mogelijke definities bevatten. Hierdoor kunnen (on)bewust dubbelzinnigheden en meerdere interpretatiemogelijkheden ontstaan. In een gezond en open debat kunnen die uitgeklaard worden en is de kous daarmee af.

Toch is het belangrijk dat ook de moderatie snapt dat wanneer dit steeds dezelfde posters zijn die steeds de meest negatieve interpretatie plakken aan de woorden van iemand anders, dit duidt op het feit dat dit volledig intentioneel gebeurt.
Er worden hier vuile, psychologische oorlogsspelletje gespeeld waarbij die ‘vrijheid van interpretatie’ tactisch misbruikt wordt om posters te isoleren, in een hoekje te drijven en een label op te plakken. Dat kleven van dat label dient om een poster als target te taggen en is een signaal aan de rest van het kamp om die persoon vervolgens te lynchen via mobbing.

Je labelt iemand bv. ‘extremist/racist’. Hiermee probeer je hem van de rest van zijn kamp te isoleren. Want niemand wil zich associëren met een poster die ‘extremist/racist’ door het risico dat je dit dan zelf ook verweten wordt. En vervolgens wordt al het goor opengetrokken om het karikatuur dat van die poster gemaakt is, aan te vallen. Die poster gaat in het verweer tegen de overmacht, maakt soms in overdrive een fout en BMA, 'racist' van het forum gebannen.

Hoe weet ik dat dit intentioneel is?

- Omdat zelfs nadat de poster de intentie van zijn post in het debat uitgeklaard heeft, de tegenpartij als een pitbull blijft hangen aan de meest negatieve interpretatie om de poster te stereotyperen. De tegenpartij WIL juist alleen dat de discussie pagina's lang in die ‘miscommunicatie’ fase blijft hangen omdat er anders geen stroman discussie meer is die het kan winnen.

- Omdat het label vaak op voorhand al zeer opzichtig getelefoneerd wordt, zelfs nog vóór de debatfiches over de mogelijke interpretatiemogelijkheden opgeworpen zijn.

- Omdat als die posters daarop betrapt en aangesproken worden de ontkenning en gaslighting 'Neenee, je beeld je dat maar in' volgen terwijl het er gewoon zwart op wit te lezen staat.

Wanneer een forum draait op dat soort oorlogsspelletjes met als enige doel om een discussie te 'winnen', dan wordt het een warzone. Want niemand wil 'verliezen' dus is er ook geen consensus mogelijk.
En door toe te laten dat posters gedemoniseerd worden, legitimiseer je ook gebrek aan respect naar die personen.
 
Toch is het belangrijk dat ook de moderatie snapt dat wanneer dit steeds dezelfde posters zijn die steeds de meest negatieve interpretatie plakken aan de woorden van iemand anders, dit duidt op het feit dat dit volledig intentioneel gebeurt.
Er worden hier vuile, psychologische oorlogsspelletje gespeeld waarbij die ‘vrijheid van interpretatie’ tactisch misbruikt wordt om posters te isoleren, in een hoekje te drijven en een label op te plakken. Dat kleven van dat label dient om een poster als target te taggen en is een signaal aan de rest van het kamp om die persoon vervolgens te lynchen via mobbing.

Je labelt iemand bv. ‘extremist/racist’. Hiermee probeer je hem van de rest van zijn kamp te isoleren. Want niemand wil zich associëren met een poster die ‘extremist/racist’ door het risico dat je dit dan zelf ook verweten wordt. En vervolgens wordt al het goor opengetrokken om het karikatuur dat van die poster gemaakt is, aan te vallen.
Uhu.

6FrWjfl.png
 
Slecht voorbeeld.

Een standpunt extremisme vinden, is niet hetzelfde als een poster uitmaken voor extremist.
Mensen woke noemen wanneer ze hierover van mening verschillen is niet hetzelfde als ze voor extremist uitmaken.

Uhu.
 
Slecht voorbeeld.

Een standpunt extremisme vinden, is niet hetzelfde als een poster uitmaken voor extremist.
Mensen woke noemen wanneer ze hierover van mening verschillen is niet hetzelfde als ze voor extremist uitmaken.

Uhu.
- Omdat als die posters daarop betrapt en aangesproken worden de ontkenning en gaslighting 'Neenee, je beeld je dat maar in' volgen terwijl het er gewoon zwart op wit te lezen staat.

Grappig. Maar OK, ik onthoud dus voor een toekomst meningsverschil: je bent geen racist/extremist/..., enkel een persoon die de racistische/extremistische/... ideologie en standpunten uitdraagt. :unsure: Maar alle gekheid op een stokje: ik zie hier zélden leden anderen te verwijten van "racist" te zijn (om nu een label te gebruiken), maar wel aangeven dat bepaalde uitspraken of meningen racistisch (kunnen) zijn. Waar zit dan het verschil met jouw "een standpunt extremisme vinden, is niet hetzelfde als een poster uitmaken voor extremist"?

Laten we misschien eens beginnen met allemaal voor onze eigen deur te vegen, want iedereen die hier actief post ervaart het probleem van woorden in de mond te krijgen en stempels opgeplakt te krijgen. Let zelf op je woorden en spreek zelf mensen aan wanneer je merkt dat ze woorden in de mond aan het leggen zijn van een ander of iemand aan het labelen zijn, ook al behoren ze tot je eigen ideologische kampje. Anders voelt het toch weer vooral aan als natrappen.
 
Grappig. Maar OK, ik onthoud dus voor een toekomst meningsverschil: je bent geen racist/extremist/..., enkel een persoon die de racistische/extremistische/... ideologie en standpunten uitdraagt. :unsure: Maar alle gekheid op een stokje: ik zie hier zélden leden anderen te verwijten van "racist" te zijn (om nu een label te gebruiken), maar wel aangeven dat bepaalde uitspraken of meningen racistisch (kunnen) zijn. Waar zit dan het verschil met jouw "een standpunt extremisme vinden, is niet hetzelfde als een poster uitmaken voor extremist"?

Laten we misschien eens beginnen met allemaal voor onze eigen deur te vegen, want iedereen die hier actief post ervaart het probleem van woorden in de mond te krijgen en stempels opgeplakt te krijgen. Let zelf op je woorden en spreek zelf mensen aan wanneer je merkt dat ze woorden in de mond aan het leggen zijn van een ander of iemand aan het labelen zijn, ook al behoren ze tot je eigen ideologische kampje. Anders voelt het toch weer vooral aan als natrappen.
Dit is een beetje wat ik bedoel met:

Nadat ik uitgelegd heb dat ik niemand een extremist noem,
Nadat ik heb uitgelegd dat iemand woke noemen niet hetzelfde is als iemand een extremist noemen

Dan kan de discussie over de interpretatie van mijn woorden stoppen en is de kous daarover af.

Het standpunt dat ik opgeworpen had, kwam trouwens niet van een poster maar is gewoon waar ik persoonlijk een streep strek vanaf wanneer ik iets extremisme noem.
En zolang ik niet op een stiekeme manier poster X of Y in de mond leg dat dit zijn standpunt is, dan zijn er ook geen punten om te verbinden waarmee ik dit indirect wel bedoelde.

Voor mij is dat het verschil waar het fatsoenlijk blijft.
 
Dit is een beetje wat ik bedoel met:

Nadat ik uitgelegd heb dat ik niemand een extremist noem,
Nadat ik heb uitgelegd dat iemand woke noemen niet hetzelfde is als iemand een extremist noemen

Dan kan de discussie over de interpretatie van mijn woorden stoppen en is de kous daarover af.

Het standpunt dat ik opgeworpen had, kwam trouwens niet van een poster maar is gewoon waar ik persoonlijk een streep strek vanaf wanneer ik iets extremisme noem.
En zolang ik niet op een stiekeme manier poster X of Y in de mond leg dat dit zijn standpunt is, dan zijn er ook geen punten om te verbinden waarmee ik dit indirect wel bedoelde.

Voor mij is dat het verschil waar het fatsoenlijk blijft.
Je uitleg is niet overtuigend, en dus gaat de discussie door, zo simpel is dat.

Het is vervelend om misbegrepen te worden, maar ik zie werkelijk geen enkele aanwijzing dat dit intentioneel zou zijn.
Laat staan dat dit deel zou uitmaken van een tactiek om users te brandmerken en zelfs te bannen.

Het is vooral een kwestie van te accepteren dat uitspraken vaak ambigu en multi-interpreteerbaar zijn, en in plaats van gepikkeerd te reageren proberen je standpunt te verhelderen.
En soms zal er geen wederzijds begrip bereikt worden, dat is jammer maar volstrekt normaal.
 
Onbegrijpelijk dat mijn post werd verwijderd uit het topic zomerrellen.

Enerzijds, ik hoop toch echt dat humor nog een plaats heeft in Pol en Actua, zolang het niet beledigend is? Of mag het daar echt enkel om harde cijfertjes gaan zonder enige kwinkslag? Beetje triestig dan hoor jongens, geen idee of ik dan nog veel zin heb om daar te posten.

Anderzijds, mijn post bevatte ook gewoon een legitieme vraag over het mogelijks toepassen van vrouwenuurtjes en andere gescheiden activiteiten. Zij het natuurlijk wel best comfronterend wellicht voor sommigen, zoals gezegd, best een moeilijk vraagstuk.

Heb nog maar weinig het gevoel gehad dat de moderatie in de fout gaat, maar dit smaakt voor mij toch heel wrang en bitter.
 
Onbegrijpelijk dat mijn post werd verwijderd uit het topic zomerrellen.

Enerzijds, ik hoop toch echt dat humor nog een plaats heeft in Pol en Actua, zolang het niet beledigend is? Of mag het daar echt enkel om harde cijfertjes gaan zonder enige kwinkslag? Beetje triestig dan hoor jongens, geen idee of ik dan nog veel zin heb om daar te posten.

Anderzijds, mijn post bevatte ook gewoon een legitieme vraag over het mogelijks toepassen van vrouwenuurtjes en andere gescheiden activiteiten. Zij het natuurlijk wel best comfronterend wellicht voor sommigen, zoals gezegd, best een moeilijk vraagstuk.

Heb nog maar weinig het gevoel gehad dat de moderatie in de fout gaat, maar dit smaakt voor mij toch heel wrang en bitter.
Je post was iets in de aard van "als ik me als vrouw identificeer, mag ik dan tijdens het vrouwenuurtje komen zwemmen? Misschien kunnen de woke voorstanders van aparte zwemuurtjes daarop antwoorden?"

1. WTF heeft dat te maken met zomerrellen?
2. Wat wil je hiermee bereiken buiten wat provoceren?

Klinkt voor mij vooral als een dwaze post, met wat postrationalisatie over "een moeilijk vraagstuk", want eerlijk, hoe relevant is dat?
 
Laatst bewerkt:
Zolang andere posters anderen persoonlijk door het slijk mogen halen blijft het voor mij ook wringen dat (misplaatste) pogingen tot humor wel aan gepakt worden

Daar staan in die topic zaken in die stukken persoonlijker en provocerende zijn door oa Derp, die er ongestraft mee wegkomt. Tuurlijk wringt dat dan.
 
Je post was iets in de aard van "als ik me als vrouw indentificeer, mag ik dan tijdens het vrouwenuurtje komen zwemmen? Misschien kunnen de woke voorstanders van aparte zwemuurtjes daarop antwoorden?"

1. WTF heeft dat te maken met zomerrellen?
2. Wat wil je hiermee bereiken buiten wat provoceren?

Klinkt voor mij vooral als een dwaze post, met wat postrationalisatie over "een moeilijk vraagstuk", want eerlijk, hoe relevant is dat?
Tja, aan de smiley reacties te zien waren er toch genoeg die het blijkbaar best grappig vonden. Humor is subjectief, je mag dat gerust niet grappig vinden, ik en anderen vonden dat wel.

En ja, als iemand aparte vrouwenzwemuurtjes als één van de oplossingen voorstelt voor de overlast, waarom is dat dan geen legitieme vraag? Hoeveel topic's zijn er zo al niet ontstaan en afgesplitst?

Splits ze dan als mod af, verplaats ze naar het gendertopic of what not, nu lijkt het mij toch vooral gewist omdat het vraagstuk nogal moeilijk ligt wellicht bij sommigen.
 
Tja, aan de smiley reacties te zien waren er toch genoeg die het blijkbaar best grappig vonden. Humor is subjectief, je mag dat gerust niet grappig vinden, ik en anderen vonden dat wel.

En ja, als iemand aparte vrouwenzwemuurtjes als één van de oplossingen voorstelt voor de overlast, waarom is dat dan geen legitieme vraag? Hoeveel topic's zijn er zo al niet ontstaan en afgesplitst?

Splits ze dan als mod af, verplaats ze naar het gendertopic of what not, nu lijkt het mij toch vooral gewist omdat het vraagstuk nogal moeilijk ligt wellicht bij sommigen.


Mopje over mannen die denken dat ze een vrouw zijn wordt verwijderd want provocerend.

Poster die heel de thread consant verziekt en anderen letterlijk de grofste beledigingen herhaaldelijk naar anderen hun hoofd slingert, krijgt geen warns en blijft staan. Ok dan.
 
Onbegrijpelijk dat mijn post werd verwijderd uit het topic zomerrellen.

Enerzijds, ik hoop toch echt dat humor nog een plaats heeft in Pol en Actua, zolang het niet beledigend is? Of mag het daar echt enkel om harde cijfertjes gaan zonder enige kwinkslag? Beetje triestig dan hoor jongens, geen idee of ik dan nog veel zin heb om daar te posten.

Anderzijds, mijn post bevatte ook gewoon een legitieme vraag over het mogelijks toepassen van vrouwenuurtjes en andere gescheiden activiteiten. Zij het natuurlijk wel best comfronterend wellicht voor sommigen, zoals gezegd, best een moeilijk vraagstuk.

Heb nog maar weinig het gevoel gehad dat de moderatie in de fout gaat, maar dit smaakt voor mij toch heel wrang en bitter.
Dit is niet de plek om specifieke acties te bespreken. Wil je meer uitleg waarom die is verwijderd, vraag je dat in pm. Er is namelijk een reden voor.
Op P&A is er plaats voor een vleugje humor. Maar niet in deze specifieke context: In een topic waar er een serieuze discussie aan de gang is, een grapje in een provocerende post over iets wat niet over het onderwerp ging (en zelfs in een andere thread thuishoorde misschien), en zonder enige verdere onderbouwing of extra "vlees" aan de post. Dus die is -terecht- verwijderd.

Zolang andere posters anderen persoonlijk door het slijk mogen halen blijft het voor mij ook wringen dat (misplaatste) pogingen tot humor wel aan gepakt worden

Daar staan in die topic zaken in die stukken persoonlijker en provocerende zijn door oa Derp, die er ongestraft mee wegkomt. Tuurlijk wringt dat dan.
En dit is de reden waarom we dat in PM uitleggen.
Ten eerste is die post van stungunner weggehaald, dus in hoeverre je van "aangepakt" kunt spreken is nog maar de vraag. Ten tweede weet je niet hoe andere posters zijn "aangepakt", dus je vergelijkt twee dingen met elkaar waarbij je bij geen van beide dingen weet wat er gebeurd is. Ik kan het alvast al toelichten: Beiden zijn aangepakt, zoals je dat noemt.
 
Je uitleg is niet overtuigend, en dus gaat de discussie door, zo simpel is dat.

Het is vervelend om misbegrepen te worden, maar ik zie werkelijk geen enkele aanwijzing dat dit intentioneel zou zijn.
Mensen kunnen inderdaad ook in zo'n geëmotioneerde toestand over een bepaald thema geraken dat ze niet meer in staat zijn om te lezen wat er in de uitleg wél staat.
Maar als de uitleg dan EN tig herhaald wordt EN door meerdere posters erop gewezen wordt EN dit meermaals per week voorvalt, dan moet je ergens wel het voordeel van de twijfel laten varen.

Of het nu misbegrijpend lezen is door slechte wil, emoties of mentaal, het verandert in ieder geval niets aan de impact ervan op de discussie.
 
Mensen kunnen inderdaad ook in zo'n geëmotioneerde toestand over een bepaald thema geraken dat ze niet meer in staat zijn om te lezen wat er in de uitleg wél staat.
Maar als de uitleg dan EN tig herhaald wordt EN door meerdere posters erop gewezen wordt EN dit meermaals per week voorvalt, dan moet je ergens wel het voordeel van de twijfel laten varen.

Of het nu misbegrijpend lezen is door slechte wil, emoties of mentaal, het verandert in ieder geval niets aan de impact ervan op de discussie.
Ik zeg niet dat dat hier het geval is.
Maar er toch even op inpikken dat er zo ook in de politiek partijen zijn die officiëel "A" prediken maar "B" doen/uitdragen.
Ook buiten politiek om zijn er genoeg situaties waarbij men A beweert maar naar B handelt/denkt. Op het werk, in sociale situaties, ...

Dat deze achterdocht die hierdoor ontstaat elders ook meegenomen wordt, vind ik niet zo vreemd.
Dat is dat niet persé onwil. Maar soms omdat er effectief een tweestrijd lijkt te zijn in het beeld dat men ophangt.

En ja, natuurlijk is dat jammer. Bedoeld of onbedoeld.
 
Dit is niet de plek om specifieke acties te bespreken. Wil je meer uitleg waarom die is verwijderd, vraag je dat in pm. Er is namelijk een reden voor.
Op P&A is er plaats voor een vleugje humor. Maar niet in deze specifieke context: In een topic waar er een serieuze discussie aan de gang is, een grapje in een provocerende post over iets wat niet over het onderwerp ging (en zelfs in een andere thread thuishoorde misschien), en zonder enige verdere onderbouwing of extra "vlees" aan de post. Dus die is -terecht- verwijderd.


En dit is de reden waarom we dat in PM uitleggen.
Ten eerste is die post van stungunner weggehaald, dus in hoeverre je van "aangepakt" kunt spreken is nog maar de vraag. Ten tweede weet je niet hoe andere posters zijn "aangepakt", dus je vergelijkt twee dingen met elkaar waarbij je bij geen van beide dingen weet wat er gebeurd is. Ik kan het alvast al toelichten: Beiden zijn aangepakt, zoals je dat noemt.


Je kan het nochtans simpel uitklaren.
Silence heeft voor iets gelijkaardigs als stungunner warns gekregen, dat weten we.
Heeft Derp voor zijn herhaaldelijke grove persoonlijke beledigingen ook een warn gekregen of niet?
 
Je kan het nochtans simpel uitklaren.
Silence heeft voor iets gelijkaardigs als stungunner warns gekregen, dat weten we.
Heeft Derp voor zijn herhaaldelijke grove persoonlijke beledigingen ook een warn gekregen of niet?
Hoe is dit uberhaupt relevant? Waarom worden hier nu persoonlijke vetes uitgevochten? Dit is toch totaal ongepast om publiek te bespreken?
(Buiten dat ik die beledigingen niet gezien heb, misschien zijn deze al aangepakt?)
 
Silence heeft voor iets gelijkaardigs als stungunner warns gekregen, dat weten we.
Heeft Derp voor zijn herhaaldelijke grove persoonlijke beledigingen ook een warn gekregen of niet?

1. Het klopt niet dat Silence een warn heeft gekregen. Dus je weet niets.
2. Ik heb gezegd dat er ingrepen zijn geweest. Maar ik ga je echt niet vertellen hoe. Het beste moderatiewerk gebeurt zonder warns, maar als die nodig zijn, zijn ze nodig. Ik ga echter niemand aan de schandpaal nagelen, zoals ik dat ook niet bij jou zou doen. Maar ik heb je net al gezegd dat er ingrepen zijn gebeurt bij beide gevallen die je probeert te vergelijken.

Dit is de reden waarom we dat niet openbaar bespreken. Hou deze thread maar voor feedback waar we iets mee kunnen.
 
Terug
Bovenaan