Feedback Politiek & Actualiteit

Maar als de aanklacht is dat er bepaalde users zijn die niet het niveau halen voor Pol en Actua of hun manier van posten er niet past, dan lijkt het mij gewoon simpeler een kat en kat te noemen en dat aan te geven aan de mods. Zoals gezegd bij voorkeur in PB want idd, het is niet de bedoeling openbaar met modder te gaan gooien natuurlijk.
Ja maar wie zegt dat dat niet gebeurt? Ik denk dat er langs beide kanten (opnieuw: ik haat dat hokjesdenken, maar goed) meer dan genoeg reports komen. Volgens mij is een deel van de kritiek hier dan ook dat daar blijkbaar erg weinig mee wordt gedaan, met die reports.
Maar nu lijkt het een beetje een aanklacht tegen (een) bepaalde user(s) zonder echt te weten om wie het gaat, "een bepaalde groep", en dat is zo vaag en algemeen dat het weinig bijdraagt imo.
Opnieuw: ik denk dat de aanklacht is (of dat is toch het grootste deel van mijn persoonlijke aanklacht) dat de standaard van moderatie hier wel erg laag ligt*. Dan maakt het niet uit over welke groep of personen het gaat: wat mij betreft maken beide kanten van het politieke spectrum zich wel schuldig aan de zaken die ik eerder noemde. Het is gewoon een feit dat de meeste threads hier de naam 'debat' onwaardig zijn.

Wat mij betreft hoeft dat ook helemaal niet, dat alles hier op academisch niveau gaat, maar dan begrijp ik niet goed waarom we hier zo met die 'strengere regels' en aparte registratie zitten.



* hiermee bedoel ik niet dat de mods hun 'werk' slecht doen, ze zullen zich wel houden aan hun protocollen en alle reports voldoende aandacht geven, ik bedoel gewoon dat ik vind dat er in een subforum dat meer moet gelijken op een fatsoenlijk debat wel strengere moderatie mag zijn vind ik. De helft van wat er hier in het rond wordt geslingerd zou in een fatsoenlijk debat onmiddellijk met de grond gelijk gemaakt worden, hetzij door de moderator(en), de tegenstander, of de media (indien het over bekende personen gaat). Dat is gewoon mijn mening natuurlijk. Als het merendeel het daar niet mee eens is, dan is dat zo. Ik wil niet beweren dat ik hier de grote autoriteit ben inzake 'serieuzere forums' of weet ik veel.
 
Maar zoals hier al aangehaald werd, discussies verzanden hier regelmatig in een circle jerk van progressieve posters en mensen met een andere mening worden dan regelmatig afgebrand (soms inhoudelijk maar soms ook op kleine puntjes die dan onnodig uitvergroot worden).
Imo valt dat ook om te draaien hoor, genoeg cirkle jerk bij de meer conservatieve posters, bv in het heteronormativiteit topic zag je dat op een bepaald moment heel hard. Maar ik heb de indruk dat daar minder over gereclameerd wordt dan in de omgekeerde richting.

En dat dalende niveau.. daar ga ik @Sylverscythe wat bijtreden over zijn opmerking uit het VB-krantje: er wordt soms heel sloganesk en oppervlakkig gereageerd En dan wordt er geshockeerd gedaan wanneer ze daar worden op genomen.

En soms moet je gewoon voor je mening uitkomen en er niet zo omfloerst over doen. Op zich wel respect voor @Carrion in (wederom) het heteronormativiteit wanneer die zegt dat hij Bo Van Spilbeeck wat vreemd vindt. (Hey, ge komt niet elke dag in contact met een transpersoon, dus ja dat kan wat raar zijn. En ik vond @Loser zijn charge toen wat te zwaar.) Daar kan een goeie discussie uit ontstaan.
Maar al te vaak komen we met veel woorden uit bij het hierboven genoemde VB-krantje en wordt er verontwaardigd gedaan wanneer die link gemaakt wordt.
 
Mja, ik heb hier eerlijk gezegd nog maar zelden posts gereport, ik weet niet hoe het met anderen zit daarin. Ondanks dat ik ook af en toe wel eens de wenkbrauwen frons. Maar ik ga zelf echt niet gaan verwachten dat posters gebanned worden van het (sub)forum.

Maar als de aanklacht is dat er bepaalde users zijn die niet het niveau halen voor Pol en Actua of hun manier van posten er niet past, dan lijkt het mij gewoon simpeler een kat en kat te noemen en dat aan te geven aan de mods. Zoals gezegd bij voorkeur in PB want idd, het is niet de bedoeling openbaar met modder te gaan gooien natuurlijk.

Maar nu lijkt het een beetje een aanklacht tegen (een) bepaalde user(s) zonder echt te weten om wie het gaat, "een bepaalde groep", en dat is zo vaag en algemeen dat het weinig bijdraagt imo.
Zoals ik in een post hiervoor schreef: Hier staan geen specifieke users terecht.

Maar dit voorstel (wat ook @RidderBauknecht aanhaalt) gaan we niet invoeren. Niet op basis van de inschatting van een of twee posts mensen ineens permanent uit P&A gaan bannen. Dat heeft geen nut en is niet bepaald de open community die we willen zijn. Daarnaast gaat het voorbij aan iets wat ik heel belangrijk vind: Dat iedereen de kans moet krijgen om van een warn te leren. Waarom doen we het anders? Beetje aanpassen nu je weet waar de grens ligt, en dan verder gewoon meedraaien.

Zoals Tweak zegt, dat leidt alleen tot willekeur. We hebben een systeem van strafpunten zoals op een rijbewijs, en dat is voor ie-der-een hetzelfde. De deur staat altijd open van P&A, iedereen mag de eerste keer binnen. Hoelang je blijft, hangt van je postgedrag af. Maar voor een bepaald aantal warnpunten behaald is, ga je er niet uit. Ook niet bij populaire stemming.

Wat we wel kunnen doen, en wat op tafel ligt, is de drempel voor een (tijdelijke) ban uit P&A verlagen. Of het aantal herkansingen verlagen.
 
Zoals ik in een post hiervoor schreef: Hier staan geen specifieke users terecht.

Maar dit voorstel (wat ook @RidderBauknecht aanhaalt) gaan we niet invoeren. Niet op basis van de inschatting van een of twee posts mensen ineens permanent uit P&A gaan bannen. Dat heeft geen nut en is niet bepaald de open community die we willen zijn. Daarnaast gaat het voorbij aan iets wat ik heel belangrijk vind: Dat iedereen de kans moet krijgen om van een warn te leren. Waarom doen we het anders? Beetje aanpassen nu je weet waar de grens ligt, en dan verder gewoon meedraaien.

Zoals Tweak zegt, dat leidt alleen tot willekeur. We hebben een systeem van strafpunten zoals op een rijbewijs, en dat is voor ie-der-een hetzelfde. De deur staat altijd open van P&A, iedereen mag de eerste keer binnen. Hoelang je blijft, hangt van je postgedrag af. Maar voor een bepaald aantal warnpunten behaald is, ga je er niet uit. Ook niet bij populaire stemming.

Wat we wel kunnen doen, en wat op tafel ligt, is de drempel voor een (tijdelijke) ban uit P&A verlagen. Of het aantal herkansingen verlagen.
Misschien zou er dan gewoon ook al eens wat meer een warn kunnen geplaatst worden door een mod?

Niet dat je bij elke persoonlijke mening (die enkel gebaseerd is op buikgevoel) een warn moet zetten, want soms heeft iemand gewoon ergens een sterk gevoel bij, maar wel als die persoon die mening voor de derde keer post terwijl hij al met feiten en argumenten gecorrigeerd is geweest.
Daarmee bedoel ik niet dat de persoon van mening moet veranderen, maar hij mag ze dan wel voor zichzelf houden.

Idem voor wanneer iemand gewoon zijn aversie voor een (politiek) figuur/partij post zonder enig deftig argument post. Ok, als de persoon net iets van maatschappelijk belang gedaan of gezegd heeft, maar niet gewoon omdat ge hem/haar niet meer kunt rieken en vermoedt dat hij/zij in de nabije toekomst wel iets zal gaan doen wat u niet zint.

Wees gewoon wat strenger, anders is een aparte registratie voor dit onderdeel echt nutteloos.
 
Maar dit voorstel (wat ook @RidderBauknecht aanhaalt) gaan we niet invoeren. Niet op basis van de inschatting van een of twee posts mensen ineens permanent uit P&A gaan bannen. Dat heeft geen nut en is niet bepaald de open community die we willen zijn.
Ik wil wel even verduidelijken dat ik nooit heb gezegd (of heb willen bedoelen) dat ik mensen op basis van een of twee posts permanent geband wil zien. Wat ik wel graag wil zien is dat er vlugger (of duidelijker) opgetreden wordt tegen posts die soms toch echt tamelijk flagrant de regels breken. Heel af en toe lees ik zo eens een 'modnota' boven een bericht waarin staat dat de poster in kwestie x of y anders moet doen, maar ik zie toch vaak het soort posts waarover nu al enkele pagina's geklaagd wordt die gewoon blijven staan.

Kan best zijn dat die user dan in PB een warn heeft gekregen, maar dat weet de 'modale user' niet natuurlijk als daar geen openbare 'correctie' bij staat, en ondertussen staan die berichten daar nog wel en wordt daar nog op gereageerd, en is de thread weer verziekt voor enkele pagina's.

Wat we wel kunnen doen, en wat op tafel ligt, is de drempel voor een (tijdelijke) ban uit P&A verlagen. Of het aantal herkansingen verlagen.
Dat is zo ongeveer waar ik voor pleit. Ik wil zeker niet dat mods de kracht hebben om iemand permanent er uit te flikkeren op basis van 1 post want dan kan je inderdaad in situaties komen waarbij die macht misbruikt wordt, maar de drempel vooraleer je op je vingers getikt wordt mag wat mij betreft toch wel wat lager liggen. Nu mag er toch echt enorm veel vind ik.
 
Zoals ik in een post hiervoor schreef: Hier staan geen specifieke users terecht.

Maar dit voorstel (wat ook @RidderBauknecht aanhaalt) gaan we niet invoeren. Niet op basis van de inschatting van een of twee posts mensen ineens permanent uit P&A gaan bannen. Dat heeft geen nut en is niet bepaald de open community die we willen zijn. Daarnaast gaat het voorbij aan iets wat ik heel belangrijk vind: Dat iedereen de kans moet krijgen om van een warn te leren. Waarom doen we het anders? Beetje aanpassen nu je weet waar de grens ligt, en dan verder gewoon meedraaien.

Zoals Tweak zegt, dat leidt alleen tot willekeur. We hebben een systeem van strafpunten zoals op een rijbewijs, en dat is voor ie-der-een hetzelfde. De deur staat altijd open van P&A, iedereen mag de eerste keer binnen. Hoelang je blijft, hangt van je postgedrag af. Maar voor een bepaald aantal warnpunten behaald is, ga je er niet uit. Ook niet bij populaire stemming.

Wat we wel kunnen doen, en wat op tafel ligt, is de drempel voor een (tijdelijke) ban uit P&A verlagen. Of het aantal herkansingen verlagen.
Je moet van mij nu niet de bepleiter maken van zo een systeem hé, want ik ben niet degene die klaagt dat het niveau te laag is of de discussies de verkeerde kant uit gaan.

Maar in de laatste post van @RidderBauknecht wordt het mij duidelijk dat wel vnl de report knop de oplossing is. Dat het toch vnl om bepaalde posts gaat die als irritant worden aanzien. Dan ga ik er van uit dat iemand met voldoende reports, op voorwaarde dat deze als correct worden gezien door de mods, al snel zal verdwijnen van het subforum.

Maar nogmaals, algemeen zeggen dat het niveau door bepaalde users sterk omlaag is gegaan zonder te weten wie men dan bedoelt, zie ik echt geen meerwaarde in.

 
Om mijn mening samen te vatten met een voorbeeld (hierna laat ik het zo, beloofd):

Vergelijk P&A met een debat op televisie tussen politici. Voor mijn part mogen daar zeker dingen gezegd worden als 'je bent aan het lullen' enzovoorts en mag dat bitsig zijn, maar wanneer dat debat dan helemaal verglijdt in die typische fase waarbij de politici staan te roepen over elkaar zonder te luisteren en gewoon argument na argument op tafel smijten zonder onderbouwing, zonder daarbij ook maar 1 seconde toe te geven (voorbeeldje hier) dan hoop ik wel dat de moderator van dat debat ingrijpt ja. Niet door bepaalde politici uit de studio te smijten, wel door eventueel hun microfoon(s) even stil te leggen en/of door te zeggen 'kunnen we opnieuw naar de essentie gaan?' of door om verduidelijking te vragen. Voorbeeld uit datzelfde filmpje op 0:17. Daarna ontspoort het weer wel, wat het belang van strikte/goede moderatie in politieke debatten onderstreept.

Dat laatste mag wat mij betreft meer gebeuren, dat de moderatie de deelnemers aanspoort om klare wijn te schenken (die constante halve posts en ballonnetjes die worden opgelaten zijn wat mij betreft vergif voor een fatsoenlijke discussie: zeg gewoon wat je wilt zeggen) en op een civiele en onderbouwde manier in discussie te gaan. Al te vaak zie ik het forum hier verglijden in zo een shouting match (vaak ook over onderwerpen die niet eens met de thread te maken hebben) en daar heeft nu eens echt niemand iets aan.

In't kort: meer/snellere bans? Neen. Sneller optreden en een lagere drempel om veelplegers een timeout te geven? Ja.
 
Laatst bewerkt:
Door het promoten van die report knop gaan er misschien al te vaak signalen komen vanuit een persoonlijke overtuiging in plaats van een objectieve screening. Ik denk dat dat op de langere termijn onhoudbaar is voor de mods. Inhoudelijk sterk mee zijn met discussies en trends daar in volgen gaat je sowieso meer opleveren.
Vandaar ook mijn gevoel dat er inderdaad meer opmerkingen bij berichten mogen komen, ook zal zou mij persoonlijk dat zelfs misschien benadelen.

Hetgeen ik heel erg merk is dat waardevolle discussies snel gehijacked worden met fuzzy oneliners gebaseerd op zogenaamde ‘feiten’. Om daarna in een welles-nietes discussie te komen waarbij de ene partij blijft ontkennen dat zijn/haar post op die manier werd bedoeld. Ook al spreken de woorden voor zich.
In een discussieforum over p&a mag gerust eigen gevoel meegegeven worden. Maar van zodra je jezelf op glad ijs bevindt, en dus het over feiten wil hebben, zie ik die het liefst onderbouwd.

Dat moet ook de boodschap zijn vind ik: er mag stevig gediscussieerd worden zolang het niet persoonlijk wordt gespeeld en zolang het blijft draaien om essentie en feiten. Al de rest van die priet-praat mag voor mij naar Twitter.
 
Zoals ik in een post hiervoor schreef: Hier staan geen specifieke users terecht.

Maar dit voorstel (wat ook @RidderBauknecht aanhaalt) gaan we niet invoeren. Niet op basis van de inschatting van een of twee posts mensen ineens permanent uit P&A gaan bannen. Dat heeft geen nut en is niet bepaald de open community die we willen zijn. Daarnaast gaat het voorbij aan iets wat ik heel belangrijk vind: Dat iedereen de kans moet krijgen om van een warn te leren. Waarom doen we het anders? Beetje aanpassen nu je weet waar de grens ligt, en dan verder gewoon meedraaien.

Zoals Tweak zegt, dat leidt alleen tot willekeur. We hebben een systeem van strafpunten zoals op een rijbewijs, en dat is voor ie-der-een hetzelfde. De deur staat altijd open van P&A, iedereen mag de eerste keer binnen. Hoelang je blijft, hangt van je postgedrag af. Maar voor een bepaald aantal warnpunten behaald is, ga je er niet uit. Ook niet bij populaire stemming.

Wat we wel kunnen doen, en wat op tafel ligt, is de drempel voor een (tijdelijke) ban uit P&A verlagen. Of het aantal herkansingen verlagen.

Ik wist zelfs niet dat jullie mensen al dan niet tijdelijk de toegang tot P&A ontzegden. Is dat al gebeurd dan? Ik zie af en toe mensen geband worden, maar da's dan meteen van heel het forum.

Soit. Een aparte gebruikersgroep voor het niveau in het leven roepen heeft geen nut als iedereen toegang krijgt en ongeacht postgedrag ook die toegang kan behouden. Dan schaf je ze beter gewoon af.

Je hebt extra regels voor P&A, hang daar dan P&A specifieke warns aan en pas ze ook toe. En verwijder dan ook effectief mensen hun toegang wanneer ze zich niet aan de regels houden. Hoe het nu gaat kan het niet nog weken verder.
 
Sorry, even off topic, een mod mag het wegnemen als het niet past.
Maar het gevoel dat @kay-gell heeft de laatste tijd hier op dit forum, hebben ik en nog anderen ook.
Nl dat het er soms te bitsig en persoonlijk tegen aan gaat, gewoon omdat men niet wil aanvaarden dat iemand een andere mening heeft.
Ik ben hier misschien de laatste die iemand de les moet spellen hier, want ik geef toe dat ik nogzl extreem kan reageren.
Dat is dan vaak uit frustratie, niet dat het altijd terecht is, dat weet ik achteraf ook.

We zijn toch allemaal volwassen denk ik hier, dus laten we het toch nog iets deftig en plezant houden.

Dank u
 
Kijk, voor mij is het simpel. Zolang de moderatie hun zaken niet op orde stelt, zal ik steeds meer geneigd zijn om pol&actua discussies op andere oorden te voeren. Er zijn genoeg alternatieven zoals twitter of politics waar ik - niet geheel toevallig - een dozijn ex-9livers tegen het lijf ben gelopen die binnen die communities blijkbaar wel perfect kunnen aarden.

Ik heb hier een maand of 3 niets meer gepost maar het is hier blijkbaar nog steeds datzelfde riedeltje van gebrekkige communicatie, loopgravendiscussies en willekeurige modacties. Als het zo verder doorgaat, trek ik net zoals Nahrtent mijn lidmaatschap ook gewoon in. Ik heb op 25 jaar tijd nog nooit meegemaakt dat er op een forum meer nood is aan een feedback thread waar de community losgeschoten modacties aan banden moet leggen, dan dat er nood is aan de moderatie van de community zelf.

Gisteren was alweer een mooi moment. Een poster klaagt dat het niveau hier te laag is en de ene moderator schiet onmiddelijk in zijn kramp en begint een uur later in het wilde weg berispingen uit te delen en posts te deleten. 3 uur later staat hier dan weer dat de dingen eerst bekijken en overlegd zullen worden. Soit, doe maar, maar het is wat het is: paniekvoetbal.
Voor leden is het niet mogelijk om rekening te houden met de persoonlijke regels en verschillende gevoeligheden van iedere moderator afzonderlijk. En zeker niet wanneer dat wat voor de ene een berisping waard is, voor de andere dan weer zijn/haar handelsmerk van discussie voeren is.

Wil de moderatie op sommige vlakken strenger optreden? Ik juich dat toe, want persoonlijk vind ik dat de onrespectvolle, denigrerende toon (a la zielig, lul, etc ...) in sommige posts eruit mag om de sfeer te bevorderen.
Op dat vlak ben ik het niet eens met @RidderBauknecht : de lossere regels die gelden in een politiek debat tussen 2 TV politici, zijn niet geschikt voor een forum. En het verschil is dat wij een community zijn van leden die de volgende dag nog met elkaar door dezelfde deur moeten kunnen. Dit terwijl TV politici op TV met hun bitserige toon bewust stemmen/ likes bij hun eigen achterban ronselen.
Op dat vlak is de vertwittering van het pol&actua forum al hard ingezet waardoor je die polarisatie in 2 verschillende kampen juist krijgt, met de gewoonlijke cheerleader likes uit ieder kamp.

Maar bespreek dat eerst onderling en doe op voorhand per bericht een communicatie naar alle geabonneerde pol&actua members als er nieuwe aandachtspunten of 'verboden woordjes' in het leven geroepen worden zodat leden dat niet proefondervindelijk moeten ervaren adhv. berispingen.
Berispingen horen een instrument te zijn om leden, die de algemene regels verbreken, daarop te wijzen. Niet om aan gebruikers - bij gebrek aan echte communicatie - eens te gaan uitleggen wat de nieuwe, ongeschreven regels nu juist zijn, nadat de feiten zich al gesteld hebben.
 
Het ruikt hier met momenten wel heel hard naar pseudo-intellectuelen die zich net iets beter voelen dan de rest. Ik ga hier niet specifiek namen noemen maar het zijn wel users die al meerdere keren persoonlijke aanvallen onder de radar hebben gelanceerd. Iemand zijn mening blijft een zeer waardevol iets. Voor mij is dat eigenlijk meer waard dan een goede argumentatie. Per slot van rekening kan je die laatste overal vinden en fabriceren of zelfs plagiëren als het nodig is. Een mening is echter uniek en maakt een mens tot wie hij is en komt voort uit onze diepste normen en waarden. Iemand persoonlijk aanvallen puur op een mening heeft nog nooit iemand van gedacht doen veranderen, integendeel.
 
Ik denk niet dat de moderators tijd en zin hebben om een gedetailleerd handboek te schrijven over welke interacties en woorden toegelaten en niet toegelaten zijn. Die mensen zijn vrijwilligers en uiteindelijk is het hier nog altijd maar een relatief klein subforum van mensen met een gedeelde interesse in games en politiek. Ik heb overigens ook totaal geen interesse om zo'n regelboek door te nemen. Als iedereen zijn gezond verstand gebruikt en stopt met de grens van het toelaatbare op te zoeken, gaan we al ver geraken denk ik. En die grens van het toelaatbare ligt naar mijn mening zeer ver op dit forum.
 
Om mijn mening samen te vatten met een voorbeeld (hierna laat ik het zo, beloofd):

Vergelijk P&A met een debat op televisie tussen politici. Voor mijn part mogen daar zeker dingen gezegd worden als 'je bent aan het lullen' enzovoorts en mag dat bitsig zijn, maar wanneer dat debat dan helemaal verglijdt in die typische fase waarbij de politici staan te roepen over elkaar zonder te luisteren en gewoon argument na argument op tafel smijten zonder onderbouwing, zonder daarbij ook maar 1 seconde toe te geven (voorbeeldje hier) dan hoop ik wel dat de moderator van dat debat ingrijpt ja. Niet door bepaalde politici uit de studio te smijten, wel door eventueel hun microfoon(s) even stil te leggen en/of door te zeggen 'kunnen we opnieuw naar de essentie gaan?' Voorbeeld uit datzelfde filmpje op 0:17. Daarna ontspoort het weer wel, wat het belang van strikte/goede moderatie in politieke debatten onderstreept.

Dat laatste mag wat mij betreft meer gebeuren, dat de moderatie de deelnemers aanspoort om klare wijn te schenken (die constante halve posts en ballonnetjes die worden opgelaten zijn wat mij betreft vergif voor een fatsoenlijke discussie: zeg gewoon wat je wilt zeggen) en op een civiele en onderbouwde manier in discussie te gaan. Al te vaak zie ik het forum hier verglijden in zo een shouting match (vaak ook over onderwerpen die niet eens met de thread te maken hebben) en daar heeft nu eens echt niemand iets aan.

In't kort: meer/snellere bans? Neen. Sneller optreden en een lagere drempel om veelplegers een timeout te geven? Ja.
Zeg haha, irrelevante voorbeelden van de Britse verkiezingen van zes jaar terug kunnen tot op de seconde gelinkt worden, maar de posts of posters waar het u op dit forum om gaat en waar ge uw beklag hier maar over blijft maken ... neen, dan gaat dat precies niet. Een pagina ver en maar rond de pot draaien, wel kunnen spreken over andere members en hun posts maar ze niet benoemen terwijl ze in deze thread of dit subforum komen. We hebben een tagfunctie, hup hup, of link de posts in kwestie, dan kan ik het zelf ineens ook beoordelen in plaats van hier te moeten gokken over wie of wat ge het nu hebt. Als dat niet lukt, blijft ge maar bij anoniem rapporteren.

"ja neen, tzijn beide zijden zenne, ja maar neen de mods doen hun werk niet slecht dat wil ik zeker niet gezegd hebben hoor, ja neen zo een systeem wil ik ook niet eigenlijk, ja maar neen ik zie het hier toch maar al te vaak verglijden, ja neen dit vind ik de limiet maar als dat niet zo is dan moet dat nog kunnen he neen ja maar" en si en la. Waar leidt dat weer heen?

Ik vind heel uw betoog precies passen bij wat ge hier zelf aanklaagt: een hele namiddag zonder concreet te zijn maar wel blijven duwen in de richting die ge wilt ✓, wat ballonnetjes oplaten ✓, wat steken geven aan bepaalde members ✓, vage beschrijvingen blijven oplijsten ✓, voorbeelden die er niets mee te maken hebben aanhalen om niet te moeten antwoorden ✓.
Het gaat toch niet over uzelf zeker? Ik zou het niet weten als ge zo oppervlakkig blijft maar wel aan de criteria voldoet.



Kijk, ik zal zelf het goede voorbeeld geven, zo zie ik op de vorige pagina net voorafgaand aan uw posts de discussie over de smurfenpost van @TooChé. Tja, ik kan @Sylverscythe best volgen dat dat geen hoogstaande post is (of was, verwijderd?) en dat dat na verloop van tijd tegensteekt om weer zoiets te moeten lezen als hijzelf iets anders verwacht. Tooché weet dat zelf ook wel, maar zal daar eveneens niet wakker van liggen. Langs de andere kant vond ik ook dat de referentie naar smurfentaal qua neutraliteit of woorden betekenis geven/strippen best een valabel punt was, en eentje dat vrij duidelijk aanwezig was in die post in de tweede regel naar wat ik me herinner, maar wel vluchtig of geïrriteerd/cynisch neergeschreven. Is dat dan de thread of "beschaafde discussie" verzieken? Vind ik dan weer niet, en zeker niet als eerste antwoord in de discussie van een persoon, ook al wil ik zelf iets anders lezen.
Zijn de haaiige en lang uitgeschreven posts van @kay-gell en @Sir.Killalot tegen elkaar in dat woketopic vandaag onder de grens? Neen, ook helemaal niet voor mij. Ook al is het soms niet het fraaiste zicht, het is een discussie tussen leden die iets anders denken. Na elk drie keer te posten is dat over en kunnen we verder, niets aan de hand. Ik durf die discussie zelfs niet eens persoonlijk te noemen, dat gaat nog altijd over de manier van posten of discussiëren van de persoon/account die daar centraal staat, niet de persoon zelf. En dan mag het op scherp staan IMO, hoort er toch gewoon bij. Ik zie niet in welke van al deze posts hierboven gereport zouden moeten worden in een omgeving waar toch vooral volwassenen zitten (en altijd dezelfde veertig leden iets van 100/150 berichten per dag posten), laat staan dat 98% of een ander hoog getal van die posts niet door de beugel kunnen of zo "onder het niveau van het internet liggen". Dat is toch echt niet waar. Het is misschien niet wat ge wilt lezen, maar dat is iets anders.

De clown emojis mogen wel geband worden op dit forum! Di-rect!!

trek ik net zoals Nahrtent mijn lidmaatschap ook gewoon in.
@Nahrtent heeft wat gedaan??? Godver.
 
Het ruikt hier met momenten wel heel hard naar pseudo-intellectuelen die zich net iets beter voelen dan de rest. Ik ga hier niet specifiek namen noemen maar het zijn wel users die al meerdere keren persoonlijke aanvallen onder de radar hebben gelanceerd. Iemand zijn mening blijft een zeer waardevol iets. Voor mij is dat eigenlijk meer waard dan een goede argumentatie. Per slot van rekening kan je die laatste overal vinden en fabriceren of zelfs plagiëren als het nodig is. Een mening is echter uniek en maakt een mens tot wie hij is en komt voort uit onze diepste normen en waarden. Iemand persoonlijk aanvallen puur op een mening heeft nog nooit iemand van gedacht doen veranderen, integendeel.
Het is niet omdat je met iemand discussieert en een mening aanvalt, dat je de bedoeling hebt om HEM van gedacht te doen veranderen. Er zijn anderen die meelezen.

En een mening is veel waard, maar een mening die tegengesproken wordt door goede argumentatie, reduceert zijn waarde tot het feit dat mensen geloven in iets dat (wss) niet klopt. Dat heeft ook een waarde, maar een héél beperkte, want zolang deze mening niet door veel mensen gedeeld wordt, kan het evengoed gaan over iemand die iets gewoon niet goed snapt.
 
Het is niet omdat je met iemand discussieert en een mening aanvalt, dat je de bedoeling hebt om HEM van gedacht te doen veranderen. Er zijn anderen die meelezen.

En een mening is veel waard, maar een mening die tegengesproken wordt door goede argumentatie, reduceert zijn waarde tot het feit dat mensen geloven in iets dat (wss) niet klopt. Dat heeft ook een waarde, maar een héél beperkte, want zolang deze mening niet door veel mensen gedeeld wordt, kan het evengoed gaan over iemand die iets gewoon niet goed snapt.
Helaas heb ik het niet over meningen die tegengesproken worden want daar zie ik zeker geen probleem in. Iemand overtuigen is in essentie de bedoeling van een discussie. Meningen staan dan automatisch tegenover elkaar. Het is de kunst van een volwassen debat om een mening te veranderen door argumenten. Echter flagrante en persoonlijke aanvallen worden hier maar al te vaak door de vingers gezien als deel van een argumentatie. Die anderen die meelezen en stiekem juichen zijn dan de circle-jerkers waar ze het hier over hebben.
 
Helaas heb ik het niet over meningen die tegengesproken worden want daar zie ik zeker geen probleem in. Iemand overtuigen is in essentie de bedoeling van een discussie. Meningen staan dan automatisch tegenover elkaar. Het is de kunst van een volwassen debat om een mening te veranderen door argumenten. Echter flagrante en persoonlijke aanvallen worden hier maar al te vaak door de vingers gezien als deel van een argumentatie. Die anderen die meelezen en stiekem juichen zijn dan de circle-jerkers waar ze het hier over hebben.
Niet volledig mee eens. Ik ben van mening dat een persoonlijke aanval best kan, op voorwaarde dat die persoon al herhaaldelijk door verschillende mensen terechtgewezen is op zijn denkfout en dat hij de moeite niet neemt om daar ook maar enige argumentatie te doen (of enkel argumentatie die rond de pot draait).

Dan val je hem immers aan op de manier waarop hij hier discussies verziekt. Het voordeel van dergelijke trollen is immers dat ze na een tempban gewoon verder kunnen doen, al dan niet onder een andere naam als ze de tempban niet kunnen uitzitten.

Een flagrante aanval kan dan best. Een persoonlijke aanval ook, als deze tenminste een raakvlak met het gebrek aan argumenteren heeft.
 
Niet volledig mee eens. Ik ben van mening dat een persoonlijke aanval best kan, op voorwaarde dat die persoon al herhaaldelijk door verschillende mensen terechtgewezen is op zijn denkfout en dat hij de moeite niet neemt om daar ook maar enige argumentatie te doen (of enkel argumentatie die rond de pot draait).

Dan val je hem immers aan op de manier waarop hij hier discussies verziekt. Het voordeel van dergelijke trollen is immers dat ze na een tempban gewoon verder kunnen doen, al dan niet onder een andere naam als ze de tempban niet kunnen uitzitten.

Een flagrante aanval kan dan best. Een persoonlijke aanval ook, als deze tenminste een raakvlak met het gebrek aan argumenteren heeft.
Een meningsverschil hoef je niet gelijk te stellen met het verzieken van discussies. Tis de ideologische bril waar de meeste posters door kijken dat de discussie verzieken. Om daar een persoonlijke aanval mee te verantwoorden. Een flagrante zelf is echt wel kort door de bocht.
 
Laatst bewerkt:
Een meningsverschil hoef je niet gelijk te stellen met het verzieken van discussies. Tis de ideologische bril waar de meeste posters door kijken dat de discussie verzieken.

JPV doelt dan ook niet op meningsverschillen. En letterlijk iedereen kijkt door een ideologische bril, dan moet je niet aan een discussie beginnen.
 
Terug
Bovenaan