Feedback Politiek & Actualiteit

Ofwel bedoelt Loser dat sarcasme enkel mag wanneer je het niet tussen aanhalingstekens zet, wat even belachelijk is. Sorry hoor Loser maar hier slaag je de bal volledig mis.

Je doet zelf uitspraken als "leer eens lezen", maar gaat dan wel even posts verwijderen of warns uitdelen aan mensen die sacrasme gebruiken met aanhalingstekens, zogezegd omdat dat de discussie verbrod.
Lees mijn eerste post daarover eens. Dat heeft niks te maken met sarcasme of ironie. Laat me iemand zien die hier al een warn heeft gekregen voor sarcasme. Nog nooit. Omdat dat niet gebeurt en iets anders is dan het ene zeggen en daarmee heimelijk en zogenaamd fatsoenlijk iets zeggen wat rechtuit veel minder fatsoenlijk zou zijn.
 
Wie zijn jullie? Welke woorden schrijf ik "telkens tussen aanhalingstekens"?
Ik had het niet specifiek op u, maar uw post was de beste om de vraag rond te stellen.

Als het nu gewoon niet weggecensureerd wordt omdat Loser er (weer maar eens) een racistische term in meende te herkennen was er ook geen issue geweest.
Maar dat is de perceptie van persoon tot persoon natuurlijk. Jij herkent er geen racistische term in, anderen wel, anders zou het ook niet gereport en ter discussie komen.

Puur voor mezelf, en ik weet met mij vele anderen, als iemand in de context dergelijke discussie in een zin het woord jongeren tussen aanhalingstekens zet, zit dat bij mij in hetzelfde straatje als "ik ben gene racist, maar hier is mijn racistische commentaar". 't Is dan gewoon een andere manier van het toch te zijn in de hoop dat je er dan niet voor aanzien gaat worden.

En dan vind ik het excuus "ja maar het is als aanklacht tegen de media" maar zwak. Dan moet daar een discussie over gevoerd worden, en die kan en zal zijn plaats hebben.
 
Ik ben fan van wat raak sarcasme.
Ik ben geen fan van tot vervelens toe gebruikte toespelingen. Die verzieken de discussie.
Ik denk dat daar geen speld tussen te krijgen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Puur voor mezelf, en ik weet met mij vele anderen, als iemand in de context dergelijke discussie in een zin het woord jongeren tussen aanhalingstekens zet, zit dat bij mij in hetzelfde straatje als "ik ben gene racist, maar hier is mijn racistische commentaar". 't Is dan gewoon een andere manier van het proberen te doen in de hoop dat je er dan niet voor aanzien gaat worden.

En dan vind ik het excuus "ja maar het is als aanklacht tegen de media" maar zwak. Dan moet daar een discussie over gevoerd worden, en die kan en zal zijn plaats hebben.
Dat vind ik toch echt een heel vreemde vergelijking hoor. Het is de media die de term jongeren gebruikt. En er is afkeer van het feit waarom ze die term gebruiken. Dat is de reden waarom het hier tussen aanhalingstekens wordt gezet. Wat dat met racisme te maken heeft is mij echt een raadsel en vind ik heel erg vergezocht. Als dat de reden zou zijn waarom het niet mag vind ik dat nog meer ridicuul dan het "hondenfluitje" (yes, pun intended).

Mag iets zoals dit dan wel? "Ik heb daarnet beelden gezien van de rellen met de jongeren (duidelijk allochtonen maar dat wil de media niet benoemen) in Brussel, ...". Ik vermoed dat dit wel mag? Terwijl dit exact is wat bedoeld wordt met "jongeren".
 
Ik ben fan van wat raak sarcasme.
Ik ben geen fan van tot vervelens toe gebruikte toespelingen. Die verzieken de discussie.
Ik denk dat daar geen speld tussen te krijgen is.

Ik denk toch dat de meerdere reacties aantonen dat er meer dan een speld tussen te krijgen is.

Ik vind het vnl een heel gevaarlijk precedent, want het opent de deur voor heel erg veel discussie. Er zal door velen met een serieus vergrootglas gekeken worden naar dergelijke bewoordingen én ergere bewoordingen die niet bestraft worden (zoals mijn eerdere voorbeeld) zullen ook voor veel onbegrip zorgen.

Allé, veel zaken die niet door de beugel kunnen zijn duidelijk te herkennen en daarvan weten de meeste ook gewoon dat het hier niet kan en ongehoord is (en er worden imo hier ook niet zo veel erge zaken gepost), maar dit is gewoon heel onduidelijk en nogal vatbaar voor willekeur.
 
Dat vind ik toch echt een heel vreemde vergelijking hoor. Het is de media die de term jongeren gebruikt. En er is afkeer van het feit waarom ze die term gebruiken. Dat is de reden waarom het hier tussen aanhalingstekens wordt gezet. Wat dat met racisme te maken heeft is mij echt een raadsel en vind ik heel erg vergezocht. Als dat de reden zou zijn waarom het niet mag vind ik dat nog meer ridicuul dan het "hondenfluitje" (yes, pun intended).

Mag iets zoals dit dan wel? "Ik heb daarnet beelden gezien van de rellen met de jongeren (duidelijk allochtonen maar dat wil de media niet benoemen) in Brussel, ...". Ik vermoed dat dit wel mag? Terwijl dit exact is wat bedoeld wordt met "jongeren".
Maar wie heeft daar een afkeer van? Uit onderzoek blijkt al jaren dat het woord allochtoon bij velen een heel negatieve connotatie heeft, en heel wat jongeren voelen zich er minderwaardig door. Ze worden niet als belg aanzien terwijl ze hier geboren en getogen zijn en weinig tot geen affiniteit hebben met het land van herkomst van hun ouders of grootouders. Maar wel in dat hokje worden geduwd. Daardoor hebben heel wat media groepen jaren geleden al beslist van die term zo min mogelijk te gaan gebruiken.

Zeker bij evenementen of gebeurtenissen zoals deze komt het idee om ze expliciet als allochtoon te willen bestempelen nog meer over alsof ze een minderwaardige groep zijn wiens problemen een ver-van-mijn-bed-show is voor de blanke Vlaming, en die dat liefst ook zo wil houden.
 
Maar wie heeft daar een afkeer van? Uit onderzoek blijkt al jaren dat het woord allochtoon bij velen een heel negatieve connotatie heeft, en heel wat jongeren voelen zich er minderwaardig door. Ze worden niet als belg aanzien terwijl ze hier geboren en getogen zijn en weinig tot geen affiniteit hebben met het land van herkomst van hun ouders of grootouders. Maar wel in dat hokje worden geduwd. Daardoor hebben heel wat media groepen jaren geleden al beslist van die term zo min mogelijk te gaan gebruiken.

Zeker bij evenementen of gebeurtenissen zoals deze komt het idee om ze expliciet als allochtoon te willen bestempelen nog meer over alsof ze een minderwaardige groep zijn wiens problemen een ver-van-mijn-bed-show is voor de blanke Vlaming, en die dat liefst ook zo wil houden.
Met alle respect Tyfius, maar ik denk toch dat je de realiteit van veel Brusselse of Antwerpse allochtone jongeren niet echt goed kent.

Weinig tot geen affiniteit met het land van herkomst zeg je? Daarom dat ze rondrijden met vnl muziek van hun land van herkomst luid door de boxen? Daarom dat ze supporteren voor de voetbalploeg van hun land van herkomst? Daarom dat ze hier afgeven op zoveel van onze waarden en normen en die van hun thuisland sterker aanhangen?

Ik zeg niet dat dit allemaal voor alle allochtone jongeren geldt, maar klagen dat je niet als volle Belg wordt aanzien terwijl je jezelf hard verzet tegen onze maatschappij en haar normen en waarden lijkt mij op zijn zachtst gezegd nogal hypocriet. En dan moet je er ook maar tegen kunnen dat je benoemd wordt als allochtoon. Of "jongere".
 
Men doet hier uitschijnen dat het enkel een paar verdoken racisten zijn die niet wensen om de term jongeren te gebruiken. Denk je nu echt dat als men op het werk spreekt over wat er in Blankenberge gebeurd is, dat men het dan continue over "die jongeren op het strand" heeft.

Laten we er misschien eens een poll over doen. Hoe noemde jij, tegen je familie, vrouw, vrienden en je collega's, deze groep mensen <insert pic strand van Blankenberge>. A. jongeren. B. allochtonen/nieuwe belgen/migranten.
"Blonde Zweden"
 
Ik denk toch dat de meerdere reacties aantonen dat er meer dan een speld tussen te krijgen is.

Ik vind het vnl een heel gevaarlijk precedent, want het opent de deur voor heel erg veel discussie. Er zal door velen met een serieus vergrootglas gekeken worden naar dergelijke bewoordingen én ergere bewoordingen die niet bestraft worden (zoals mijn eerdere voorbeeld) zullen ook voor veel onbegrip zorgen.

Allé, veel zaken die niet door de beugel kunnen zijn duidelijk te herkennen en daarvan weten de meeste ook gewoon dat het hier niet kan en ongehoord is (en er worden imo hier ook niet zo veel erge zaken gepost), maar dit is gewoon heel onduidelijk en nogal vatbaar voor willekeur.
"Gevaarlijk precedent", laten we onszelf ook niet te serieus nemen zeg.
Nogmaals, dat soort termen, onnozele bijnamen en dergelijke, voegen niets toe behalve irritatie bij je discussiepartners. Ze worden niet zwaar bestraft en misschien niet altijd even consequent, want het gebruik ervan is nogal hardnekkig. Maar we hebben ze liever niet. Meer niet. Als je zo'n term te goeder trouw gebruikte en op de vingers getikt wordt, so be it, dan weet je het nu he?
 
Wanneer iemand "jongeren" schrijft is dat niet om één iets te schrijven en iets anders te bedoelen. Want iedereen weet wat ermee wordt bedoeld, dat is dus helemaal niet het doel van die term. Het doel is aan te klagen dat in de media er niet wordt geschreven dat het om allochtonen gaat en duidelijk mee te geven hoe je daarover denkt.

Ik zie echt niet in wat daar zo mis mee is.
Als het doel is dit aan te klagen, klaag het dan aan. Maak er gerust een andere topic voor als je denkt dat een groot genoeg topic is, of bespreek in het in de racisme topic. Maar in een serieuze discussie over een ander onderwerp ga je toch ook niet te pas en te onpas er andere dingen bijtrekken die je wilt aanklagen?

Ik snap de polemiek omtrent het woordje in de media. Ik ben an sich ook voorstander van het gewoon te benoemen. Als het allochtonen zijn, dan zijn het allochtonen. Benoem het zo gewoon. Maar het te pas en te onpas "aanklagen" door het zelf te gaan doen... Ik zie niet hoe dat de discussie bevordert?

Extreme en belachelijke analogie : Als ik een probleem zou hebben met DVL en hem continu als "ubermensch" zou bestempelen om zijn gedrag aan te klagen in eender welke context die iets of wat met DVL te maken heeft, hoe zou daar op gereageerd worden?
 
Als het doel is dit aan te klagen, klaag het dan aan. Maak er gerust een andere topic voor als je denkt dat een groot genoeg topic is, of bespreek in het in de racisme topic. Maar in een serieuze discussie over een ander onderwerp ga je toch ook niet te pas en te onpas er andere dingen bijtrekken die je wilt aanklagen?

Ik snap de polemiek omtrent het woordje in de media. Ik ben an sich ook voorstander van het gewoon te benoemen. Als het allochtonen zijn, dan zijn het allochtonen. Benoem het zo gewoon. Maar het te pas en te onpas "aanklagen" door het zelf te gaan doen... Ik zie niet hoe dat de discussie bevordert?
Maar die bewoording wordt enkel gebruikt in een bepaalde context wanneer het over die groep gaat hé. En dan mag je hier blijkbaar wel schrijven "...de Brusselse jongeren, want we mogen niet zeggen dat het allochtonen zijn in de media..." maar schrijven "...de Brusselse "jongeren"..." dat mag niet. Je zegt gewoon 2x exact hetzelfde, iedereen weet wat je bedoelt met dat 2de, maar zo mag je het niet schrijven, foei. Dat vind ik onnozel.
 
Maar die bewoording wordt enkel gebruikt in een bepaalde context wanneer het over die groep gaat hé. En dan mag je hier blijkbaar wel schrijven "...de Brusselse jongeren, want we mogen niet zeggen dat het allochtonen zijn in de media..." maar schrijven "...de Brusselse "jongeren"..." dat mag niet. Je zegt gewoon 2x exact hetzelfde, iedereen weet wat je bedoelt met dat 2de, maar zo mag je het niet schrijven, foei. Dat vind ik onnozel.
En waarom zeg je niet gewoon "Brusselse jongeren" zonder heel dat riedeltje er achter? En als je specifiek het allochtoon zijn wilt benadrukken om één of andere reden kan dit toch ook op een beschaafdere toon? Het "Want we mogen niet zeggen dat het alloctonen zijn van de media" is ook weer heel polariserend, toch zeker zonder context. En dat is voor mij alleszins, het grootste probleem, het gebrek aan context met zo'n 'bemerkingen'.
 
"Gevaarlijk precedent", laten we onszelf ook niet te serieus nemen zeg.
Nogmaals, dat soort termen, onnozele bijnamen en dergelijke, voegen niets toe behalve irritatie bij je discussiepartners. Ze worden niet zwaar bestraft en misschien niet altijd even consequent, want het gebruik ervan is nogal hardnekkig. Maar we hebben ze liever niet. Meer niet. Als je zo'n term te goeder trouw gebruikte en op de vingers getikt wordt, so be it, dan weet je het nu he?

Nee idd, heel gevaarlijk is het niet, ik ga er ook mijn slaap niet voor laten. Maar ik denk nu niet dat het veel bijdraagt om op die ene overdreven bewoording van mij te gaan focussen.
 
En waarom zeg je niet gewoon "Brusselse jongeren" zonder heel dat riedeltje er achter? En als je specifiek het allochtoon zijn wilt benadrukken om één of andere reden kan dit toch ook op een beschaafdere toon? Het "Want we mogen niet zeggen dat het alloctonen zijn van de media" is ook weer heel polariserend, toch zeker zonder context. En dat is voor mij alleszins, het grootste probleem, het gebrek aan context met zo'n 'bemerkingen'.
Maar er is geen gebrek aan context, de media benoemt ze bewust niet zo, dat vinden velen, ook hier, jammer en onnodig en dat wordt soms benadrukt. Soms letterlijk, soms met "jongeren". Maar meestal wel in de context rond de problemen met die groepen in Brussel. Ik zie niet in wat daar onbeschaafd aan is?
 
Laatst bewerkt:
My 2 cents,

Ik begrijp exact wat Stungunner wilt zeggen. Meer zelfs, ik heb gedeeltelijk dezelfde mening, nl. dat "jongeren" onterecht gebruikt wordt door de media.

De media wilt "de allochtoon" niet meer gebruiken omdat het kwetsend is voor 98% van de allochtonen. Wat perfect te verstaan is. Maar dit is voor jongeren ook. 98% van de jongeren zijn geen probleem, maar toch gaan ze deze term gebruiken. Dus vanuit die optiek begrijp ik het standpunt volledig en ga ik er ook mee akkoord.

Maar, langs de andere kant van het verhaal is dat duidelijk voor de poster wat hij/zij daar bedoelt met "jongeren". Voor de lezer is dat wel voor interpretatie vatbaar. Dat kan namelijk van alles betekenen:
  • Allochtonen in Blankenberge?
  • Hollanders in Knokke?
  • Afrikanen in Luik?
  • Media aanklagen zoals ik hier boven zei?
  • De studenten in Gent?
  • etc.
En dit is dan de reden waarom het beter zou zijn om gewoon rechtuit en onverbloemd te zeggen wat je bedoelt en in welke context. Een regel tekst is is dikwijls voor veel interpreteerbaar. Maak het zo duidelijk mogelijk voor iedereen, zonder iets te schrijven met een achterliggende betekenis.

Dan moeten mods geen oordeel vellen, dan worden er geen onnodige warns gegeven en dan is er geen reden voor een lange discussie zoals die hier no loopt.
 
De media wilt "de allochtoon" niet meer gebruiken omdat het kwetsend is voor 98% van de allochtonen. Wat perfect te verstaan is. Maar dit is voor jongeren ook. 98% van de jongeren zijn geen probleem, maar toch gaan ze deze term gebruiken.
Verschil is wel dat jongeren een zeer neutraal begrip is hè. Als er iets wordt verteld over "die mensen" voel ik mij toch ook niet aangesproken, hoewel ik wel een mens ben.
 
Terug
Bovenaan