Politiegeweld in België

Ook al vind ik dat de slinger tegenwoordig veel te hard is doorgeslagen naar de ACAB-kant, toch zie je in een deel van de nieuwsfeiten dat agenten ook hun eigen gezag weten te ondermijnen door zelf de wet niet te volgen. Dit zag je ook bij die skater in Roeselare, die agent voerde zijn functie ook niet correct uit en werd (terecht) veroordeeld hiervoor. Dat die gast een overjaarse onnozelaar was en zelf voldoende in fout was, was dan ook geen excuus.

Klopt, daar ben ik het mee eens.

Niet dat ik in verdediging van een agent in het algemeen wil treden, maar als je dag in dag uit je werk wil doen en letterlijk dweilt met de kraan open, snap ik dat die agenten van tijd ook serieus gefrustreerd zijn. Neemt niet weg dat ze dan de wet niet meer hoeven te volgen, integendeel.

Overal uitgemaakt worden, in dialoog willen treden maar nergens gehoor halen. Criminaliteit ongestraft moeten laten omdat het volzit in instellingen, of omdat de overtreder er met een klachtje tov politie rapper vanaf geraakt dan omgekeerd. Je zou voor minder van tijd eens vuisten in uw zakken maken.
Maar nogmaals, dat neemt niet weg dat ze hun job moeten doen zonder hun emoties de bovenhand te geven.

Klopt, daar ben ik het mee eens.

Niet dat ik in verdediging van een agent in het algemeen wil treden, maar als je dag in dag uit je werk wil doen en letterlijk dweilt met de kraan open, snap ik dat die agenten van tijd ook serieus gefrustreerd zijn. Neemt niet weg dat ze dan de wet niet meer hoeven te volgen, integendeel.

Overal uitgemaakt worden, in dialoog willen treden maar nergens gehoor halen. Criminaliteit ongestraft moeten laten omdat het volzit in instellingen, of omdat de overtreder er met een klachtje tov politie rapper vanaf geraakt dan omgekeerd. Je zou voor minder van tijd eens vuisten in uw zakken maken.
Maar nogmaals, dat neemt niet weg dat ze hun job moeten doen zonder hun emoties de bovenhand te geven.
Absoluut akkoord dat werken voor de politie een absolute rotjob kan zijn. Zelfs indien je in een normale omgeving werkt, kom je toch met regelmaat nog mensen tegen die enkel moeilijk doen vanwege het uniform dat je draagt. Liefst "kennen" ze dan ook nog eens grondig hun rechten, met een interpretatie ervan zo ruim dat de mensenrechtenliga er nog van kan bijleren.

Zelf heb ik vrij veel politie-interventies meegemaakt, grotendeels door een jarenlange bestuursfunctie in een (groter) jeugdhuis. Veel goede, maar ook slechte interventies gezien. Ook een paar omdat ik wel eens minder-dan-legale kruiden heb gerookt, waarbij ik op die leeftijd ook wel dacht dat ze mij niet zomaar mochten controleren, maar wel steeds meegewerkt en zonder escalatie verlopen. Dat ik waarschijnlijk een uur in de wind stonk en mijn ogen op halfzeven stonden, dat besef komt er met een paar jaar verstand wel bij natuurlijk.

Toch ook zaken meegemaakt waarvan ik weet dat ze niet correct waren. Ooit kreeg ik al wandelend in het station een redelijk harde duw achteruit die voor mij uit het niets kwam, aangezien ik naar de aankondigingsborden aan het staren was. Blijkbaar een drugscontrole, waarbij de hond al tussen mijn benen zat, die ik totaal niet opgemerkt had. Enige aanspreking was echt wel op zijn plaats geweest, gezien het zeker niet druk was. Toen ik de agent erop aansprak, kreeg ik enkel veel gebrul terug en het gevoel dat ze precies mochten doen waar ze goesting in hadden. Nochtans was ik toen een brave burger die onderworpen werd aan een geplande controleactie en is fysieke dwang niet toegestaand zonder enige oorzaak.
Had ik hem met een duw aangesproken, was dat een ticketje richting bureau geweest.

"smerige buffel"... ja dan ga je als agent in de fout.

Dat is altijd C4 of een tuchtsanctie.

Het is en blijft een 14-jarig kind.

Gebalde vuist is ook geen tik mannen...
Op krapuul staat geen leeftijd.

Nuja, weer een geknipt filmpje dat viraal gaat op sociale media zonder dat de volledige situatie in beeld wordt gebracht.

Deze al gepasseerd?
https://www.npr.org/2022/01/26/1075761231/peter-dinklage-disney

you-get-offended-d869f9.jpg
Snowbrown dan

Ja, dat is al gepasseerd en op een volwassener manier aangebracht dan met een fucking meme.
ach komaan... lighten up.
Je bent toch niet offended? :unsure:

Peter dinklage zal hoogstwss een vette cheque gekregen hebben van disney om offencepuntjes te scoren op twitter.

een moderne snow white zou 7 simps kunnen zijn die uitgebuit worden door een schone deerne. De obligatoire lelijke doos kan er niet mee lachen en berokkent haar schade. Gelukkig komt de Prins in de witte porche met de dikke chequeboek alles oplossen.
And they lived happily ever after.

Ik ben niet "offended", ik ben geïrriteerd dat jij hier weer maar eens een discussie binnenvalt zonder de voorgaande posts te lezen, een link dropt en weer vertrekt. Maar nu wel met een meme er bij. Inhoud nul. Discussiewaarde nul. Controverse veroorzaken en de thread verzieken, dat dan weer wel natuurlijk. Ik zit niet op P&A om dit soort shitposts en getroll te lezen.

Ik ben niet "offended", ik ben geïrriteerd dat jij hier weer maar eens een discussie binnenvalt zonder de voorgaande posts te lezen, een link dropt en weer vertrekt. Maar nu wel met een meme er bij. Inhoud nul. Discussiewaarde nul. Controverse veroorzaken en de thread verzieken, dat dan weer wel natuurlijk. Ik zit niet op P&A om dit soort shitposts en getroll te lezen.
offended dus. Er mag niet gelachen worden met mensen die aan het minste aanstoot nemen. Dan ben je eerder de oorzaak van het probleem mijn inziens.

Oh maar ik vind dat je, wat de agent betreft hebt grotendeels gelijk hebt.
De politie zou niet meer dan nodig geweld moeten gebruiken om iemand te arresteren, los van of dat een kind is of niet.

Waar ik wel een lans voor wil breken is het totaal gebrek aan respect en steun dat de politie krijgt.
Als er morgen in één of ander boerengat een hakenkruis getekend wordt op een gebouw of een LGTB-vlag gestolen is dat vaak al onmiddellijk nieuws.
Omdat het valt onder "haat prediken" en zo aanzet tot geweld.

Wel, ik moet hier maar 50 meter in eender welke stad rondwandelen en ik zie overal Antifa-logokes, stickers tegen de politie, ACAB in het groot (zelf in fucking Peer kan je niet rondwandelen zonder het te zien).
Elke fout van een politie-agent wordt uitgebreid in de media uitgesmeerd met vaak de vuilste opmerkingen over de agenten (en de politie as such) erbij.
Leugens die wijdverspreid zijn (zie maar naar de betoging waar op social media misinformatie gebracht wordt alsof de politie de confrontatie opzocht)

Terwijl al decennia hulpdiensten in de val gelokt worden om te bekogelen met stenen, ze bespuugd worden in onze grootsteden, zelfs aangevallen buiten hun diensturen.

Vervang nu eens eender welke minderheidsgroep door agenten en ga dan eens na hoe de reactie zou zijn.
Terwijl dit wel de mensen zijn die ons moeten beschermen van criminelen.

De publiekelijke haat, agressie en gebrek aan respect voor onze politie-diensten is gewoon hemeltergend.
En zolang dat niet aangepakt gaat worden ga je meer en meer buitensporig geweld (kunnen) zien.

Ironisch dat ik het gisteren nog had over de anti politie slogans daar.

Update: ne kleine van 12 heeft dat gedaan.

Laatst bewerkt:
Toch moeite mee dat ge u laat verschalken door een twaalfjarige? Of ben ik nu de enigste?
Goh, je weet niet hoe dat is gebeurd om te beginnen. Een agent die het verkeer tegenhoudt aan een zebrapad en een mes in de rug krijgt bijvoorbeeld.
Anderzijds zijn er ook 12-jarigen die je niet mag onderschatten. Een collega van mij zijn zoon zit nu op zijn 15e al 2 jaar in een instelling na een gelijkaardig feit met een leerkracht. Die jongen was op zijn 13 al 1m90+ en woog toen al 130kg. Je mag dan wel een volwassene zijn, maar dat hou je niet tegen.

Toch moeite mee dat ge u laat verschalken door een twaalfjarige? Of ben ik nu de enigste?
Als de aanval langs achter heeft plaatsgevonden? En een mes-aanval gebeurt heel snel. Op Krav Maga hebben we al een paar geoefend op het afweren van een aanval met een mes. Ge staat ervan versteld hoevaak je geraakt wordt door een mes.
Ik weet ook niet of een wijkagent standaard een kogel/steekwerend vest draagt.

Ben toch wel es benieuwd naar de reden.
Moet toch een kind met mentale problemen ofzo zijn?

Dat is zo random ne wijkagent aanvallen ofwel heeft hij er al interventies mee gedaan en is 't wraak?

Blijkbaar dus discussie met de moeder en haar kinderen en dan zo gebeurd.

Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook soms.

Pas op, zonder te stigmatiseren, maar als je zo soms filmpjes ziet dan heb ik toch vaak mijn bedenkingen bij de fysieke paraatheid van onze agenten.
Enfin ik merk dat ook gewoon als ik ze spot in de stad of gemeente.
Het moeten niet allemaal jerommekes zijn, maar soms zie je zo dat de agent geen partij is voor een bepaalde situatie.
Ook vrouwelijke agenten komen toch vaak fysiek tekort.
In deze tijden natuurlijk taboe om dit te zeggen.

Blijkbaar eens je in dienst bent zijn er ook geen testen meer wat onbegrijpelijk is.

Dat denk ik ook soms.

Pas op, zonder te stigmatiseren, maar als je zo soms filmpjes ziet dan heb ik toch vaak mijn bedenkingen bij de fysieke paraatheid van onze agenten.
Enfin ik merk dat ook gewoon als ik ze spot in de stad of gemeente.
Het moeten niet allemaal jerommekes zijn, maar soms zie je zo dat de agent geen partij is voor een bepaalde situatie.
Ook vrouwelijke agenten komen toch vaak fysiek tekort.
In deze tijden natuurlijk taboe om dit te zeggen.

Blijkbaar eens je in dienst bent zijn er ook geen testen meer wat onbegrijpelijk is.
Tja

Waarom zou je nog de moeite doen als agent, ge moogt toch nix :)

Ceci n'est pas une pipe
Ondertussen de beelden gezien. De agent heeft de moeder van het kind vast waarna de jongen het mes 2x in de agent zijn rug duwt.
Het enige wat je de agent kan verwijten is dat hij mee gegaan is in de fantasie dat een multiculturele samenleving werkt. Bij zo'n mensen moet je weten dat ze voor niks terugdeinzen. Alé, zonder te stigmatiseren ofzo :unsure:

Ondertussen de beelden gezien. De agent heeft de moeder van het kind vast waarna de jongen het mes 2x in de agent zijn rug duwt.
Het enige wat je de agent kan verwijten is dat hij mee gegaan is in de fantasie dat een multiculturele samenleving werkt. Bij zo'n mensen moet je weten dat ze voor niks terugdeinzen. Alé, zonder te stigmatiseren ofzo :unsure:

Kunt ge me die beelden es bezorgen? Pm mag.

Edit: ah ze staan op 't belang.
Wtf loopt zo een klein manneke met een mes rond.

Laatst bewerkt:
Het is niet haalbaar of betaalbaar om in elke politiefunctie een profiel te zetten dat fysiek onaantastbaar is of getraind is op zo'n situaties. Voor de publieke opinie is het alsof zij vandaag een mes in de rug hebben gehad. Er zal gigantisch verzet komen tegen de juridische reactie voor dat manneke van 12, maar dat is helaas hoe het werkt.

Terug
Bovenaan