Volgende week vrijdag komt er voor de eerste keer een poetshulp. Iemand tips? Hoe kunnen we er voor zorgen dat alles vlot loopt/zij goed kan starten?
Vraag haar (of hem?) waarmee ze graag schoonmaakt. Denk aan bepaalde dweilen, sponzen, doekjes of schoonmaakmiddelen. Wij hadden een hulp die graag huishoudhandschoenen wilde (die heb je ook in maten s/m/l dus vraag dat ook even) en een die alles biologisch/ecologisch wilde. Sommige dingen kunnen, andere dingen zijn lastig. Zo was ik niet van plan om de hele stad door te rijden om in die ene winkel ecologisch verantwoorde schoonmaak Spic&Span te halen. Gewoon omdat het niet realistisch was.
Neem door wat haar verwachtingen zijn en welke de jouwe: wat wil je absoluut gedaan hebben, elke keer weer, en wat mag een keertje overslaan? Ben je thuis of juist niet? Voor mij belangrijk dat er overal onder en achter gezogen en gestoft wordt omdat er hier twee langharige katten rondlopen en haren/stof vooral ergens onder en achter waait (en zeker als ze nat afneemt, prettig als het eerst droogt (hout) want anders krijg je een prachtige afdruk van alle spullen die er op staan). Dat is meer werk ipv overal keurig omheen te stoffen (en niets op te tillen). Wil je dat ze dweilt en zoja, wil je dat ze ook daarna de vloer droog dweilt, bijvoorbeeld.
En hoe betaal je: ter plekke of maak je over. Als je ter plekke betaalt, betaal in elk geval 1x met de bank… mocht zich iets vervelends voordoen, dan heb je in elk geval een naam en een bewijs. En als je haar betaalt, betaal haar gelijk. Niets zo vervelend (knaagt ook aan de loyaliteit) als moeten wachten en vragen om het geld.
Hoeveel uur werkt zij/hij? Als dat best wat uurtjes zijn, vraag eens wat ze graag drinkt bijv, leg eens wat lekkers klaar en vergeet niet te vertellen dat je blij bent met haar werk.
Oh, en ik wil altijd wel graag weten of extra uren kunnen voor het geval er iets groots aangepakt moet worden.