Plug-in thuisbatterijen

Ik was ten einde raad om de Marstek V2 en Marstek V3 batterij tezamen te laten werken bij m'n ouders. Volledig dezelfde setup als bij ons (2 batterijen op Unifi netwerk, met P1 splitter en daarop een CT003 P1 meter en HW P1 meter), behalve dat wij 2 V3 batterijen hebben. Bij ons werkt het probleemloos zolang het internet niet wegvalt voor een langere tijd, bij mijn ouders kreeg ik het niet in gang. De batterijen bleven elkaar tegenwerken, wat ik ook deed. Gespeeld met locatie batterijen, splitter apart stroom geven, instellingen, ... NOM was onmogelijk.

Heb hen uiteindelijk gezegd dat er nog 2 opties waren:
- 1 batterij wegdoen en die op de HW P1 meter laten werken
- HA Green kopen om de Astrameter plugin te gebruiken voor de HW P1 meter (wat best een dure oplossing is (179 euro) om enkel dit probleem op te lossen, maar goed)

Ze wilden per se de twee batterijen houden, dus de HA Green besteld en Astrameter ingesteld als CT002 meter voor de 2 batterijen. Op het eerste zicht werkt het perfect. Het draait nog maar enkele uren, maar het is sinds er 2 batterijen zijn nog nooit zo stabiel NOM geweest als de afgelopen uren.

Dus thanks @MorGo7h voor de tip van de Astrameter add-on!
Werkt al sinds begin april zonder problemen hier. Ik zit wel nog op een oude pre-release versie. Zou eens moeten switchen naar de productie branch.

Heb je ook ingesteld dat de batterijen elkaar mogen afwisselen bij lage loads? Dan haal je de efficiëntie bij lage belasting omhoog.

Werkt al sinds begin april zonder problemen hier. Ik zit wel nog op een oude pre-release versie. Zou eens moeten switchen naar de productie branch.

Heb je ook ingesteld dat de batterijen elkaar mogen afwisselen bij lage loads? Dan haal je de efficiëntie bij lage belasting omhoog.
Ik zag met die vele instellingen door de bomen het bos niet meer. :P Ik heb dus zoveel mogelijk op default laten staan om te vermijden dat ik iets omzeep ging helpen. Het enige wat ik aangepast heb is de parameter om het vermogen van de HW P1 uit te lezen en de inloggegevens van het Marstek account om de CT002 automatisch in de app te laten verschijnen.

Welke instelling moet je daar juist voor aanpassen? Dan kan ik dat volgende keer als ik bij m'n ouders ben wel eens checken. Heb hen sowieso gezegd dat ik wel eens door de instellingen wil gaan van zodra we zeker zijn dat het stabiel blijft werken. Net een berichtje gehad dat het heel de nacht NOM is gebleven. Ze hadden 's morgens nog nooit 0.0kWh bij zowel afname als injectie staan voor de afgelopen nacht (zelfs niet met 1 batterij in combinatie met HW P1 meter) en nu wel.

Ik zag met die vele instellingen door de bomen het bos niet meer. :P Ik heb dus zoveel mogelijk op default laten staan om te vermijden dat ik iets omzeep ging helpen. Het enige wat ik aangepast heb is de parameter om het vermogen van de HW P1 uit te lezen en de inloggegevens van het Marstek account om de CT002 automatisch in de app te laten verschijnen.

Welke instelling moet je daar juist voor aanpassen? Dan kan ik dat volgende keer als ik bij m'n ouders ben wel eens checken. Heb hen sowieso gezegd dat ik wel eens door de instellingen wil gaan van zodra we zeker zijn dat het stabiel blijft werken. Net een berichtje gehad dat het heel de nacht NOM is gebleven. Ze hadden 's morgens nog nooit 0.0kWh bij zowel afname als injectie staan voor de afgelopen nacht (zelfs niet met 1 batterij in combinatie met HW P1 meter) en nu wel.
Ik gebruik nog de config.ini file, maar dit zijn mijn settings. Normaal zou je die nu ook in UI moeten vinden.
Maar ik zou je aanraden om het misschien eerst zo te laten draaien en de efficientie een maandje te monitoren. Als het slecht is, dan kan je daar eens induiken.

Zal vandaag ook eens updaten naar de laatste release want er zijn een aantal nieuwe opties bijgekomen. Dus ook niet zeker als mijn config nog werkt zoals expected in de huidige versie.

[CT003]
CT_MAC =
UDP_PORT = 12345
ACTIVE_CONTROL = True
SMOOTH_TARGET_ALPHA = 1
DEADBAND = 3
BALANCE_DEADBAND = 50
MIN_EFFICIENT_POWER = 600
EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 900
EFFICIENCY_SATURATION_THRESHOLD = 0.65
SATURATION_ALPHA = 0.07
EFFICIENCY_FADE_ALPHA = 0.3

Ik gebruik nog de config.ini file, maar dit zijn mijn settings. Normaal zou je die nu ook in UI moeten vinden.
Maar ik zou je aanraden om het misschien eerst zo te laten draaien en de efficientie een maandje te monitoren. Als het slecht is, dan kan je daar eens induiken.

Zal vandaag ook eens updaten naar de laatste release want er zijn een aantal nieuwe opties bijgekomen. Dus ook niet zeker als mijn config nog werkt zoals expected in de huidige versie.

[CT003]
CT_MAC =
UDP_PORT = 12345
ACTIVE_CONTROL = True
SMOOTH_TARGET_ALPHA = 1
DEADBAND = 3
BALANCE_DEADBAND = 50
MIN_EFFICIENT_POWER = 600
EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 900
EFFICIENCY_SATURATION_THRESHOLD = 0.65
SATURATION_ALPHA = 0.07
EFFICIENCY_FADE_ALPHA = 0.3
Thanks! Ik wil sowieso de installatie eens opnieuw doen want nu zijn de parameters van de HW P1 meter in het Nederlands en dat vind ik slordig. Ik ga de HA dus in het Engels zetten en dan alles opnieuw installeren zodat alle parameters in het Engels zijn. Veel makkelijker om achteraf te troubleshooten ook, want op internet vind je natuurlijk meer in het Engels. En dan kijk ik ook eens of ik bovenstaande settings in de GUI kan ingeven.

Ik zit ook nog op een DEV branch 😅, maar werkt feilloos.

Deze oplossing ziet er ook heel netjes uit, goede dingen over gelezen: https://github.com/ffunes/Omnibattery
Ik gebruik deze. Dit was de "Marstek Venus Energy Manager", maar is nu rebranded naar Omnibattery wegens support voor meer dan enkel marsteks :D

Werkt super goed, veel meer functionaliteit dan de standaard marstek app (peak shaving, predictive charging, etc), wat in de winter veel efficientie zou moeten opleveren.

Terug
Bovenaan