Plug-in thuisbatterijen

Als ik een aparte kring laat leggen voor de Marstek...moet ik dit dan laten keuren ivm potentiële verzekeringskwesties?
Of kan ik 't ook gewoon laten aanleggen zonder keuring?
Nieuwe kring is een aanpassing in zekeringkast. En afaik moet je elke aanpassing opnieuw laten keuren, tenzij het een bestaande toepassing is die je vernieuwt ofzo.

Dit is nu wel de eerste negatieve ervaring die ik er over hoor. N=5 ofzo, maar die 5 waren wel positief verrast.

Ik ben er ook positief over. Heel mijn HA is met AI gemaakt.

Maar je moet het in de gaten houden. Mijn variabele is wel degelijk "ev_charge_cumul_2" en niet "ev_charge_cumul". En dit moet voor dat gebeuren, anders is het altijd 0. etc.

Net de engie app eens geopend,

Verwachte afrekening -€1650

Misschien mijn pre-batterijen-pessimistisch voorschot toch maar eens verlagen :unsure:

Ik ben er ook positief over. Heel mijn HA is met AI gemaakt.

Maar je moet het in de gaten houden. Mijn variabele is wel degelijk "ev_charge_cumul_2" en niet "ev_charge_cumul". En dit moet voor dat gebeuren, anders is het altijd 0. etc.
Om terug te komen op mijn initiële vraag: is het haalbaar voor een niet IT-er om dit zelf in elkaar te knutselen?

Om terug te komen op mijn initiële vraag: is het haalbaar voor een niet IT-er om dit zelf in elkaar te knutselen?

Dat is een onmogelijke vraag om te beantwoorden.

De ene vind zichzelf IT-er omdat hij 6h per dag WoW speelt op Steam. Ik noem mezelf geen IT-er en kan zonder AI websites in elkaar steken, data analyseren, APIs aan elkaar plakken etc.

Als je nog nooit iets geprogrammeerd hebt, zal het onmogelijk worden met enkel AI. Als je ooit iets in elkaar geprogrammeerd hebt en gewoon bent van logisch te redeneren, zal dat wel lukken.

Mijn moeder zou het niet kunnen, mijn pa ook niet. Mijn madam die nog informatica gegeven heeft in het middelbaar ook niet. Mijn broers die ingenieur zijn en al 10-15 y niet meer geprogrammeerd hebben wsch wel met hulp van AI.

Die HA green is letterlijk ethernet kabel en prise erin, 5 min wachten. Via je laptop surfen naar een URL en je bent er. Dan mag je beginnen met brielen met packages installeren en dingen aan elkaar breien. Het is allemaal niet moeilijk als je wat wil prutsen. De learning curve is redelijk non-steep, ik heb veel ergere dingen meegemaakt in mijn leven. Je kunt heel gemakkelijk basic stuff opzetten. Je P1 uitlezen en een grafiekje maken in HA zal heel snel lukken met hulp van AI. En daarna maak je het zo moeilijk als je wil. Maar je zal tijd en effort en gefrustreer nodig hebben om te raken waar je wil raken.

HA is met de laatste updates echt een stuk beginner vriendelijk geworden. Begin eenvoudig en bouw stilletjes aan verder uit, geen "AI" voor nodig, enkel beetje logica en opzoek werk. 90% kan in de UI gebouwd worden.

Is Homey geen optie voor zij waarvoor HA een beetje too much is? Werd mij alvast aangeraden. Maar nog niet echt naar gekeken.

Is het realistisch om deze shizzle zelf te ontwikkelen/parametriseren/automatiseren als niet-IT'er? Ik heb al 'n P1 Homewizard. Op termijn gaan we meer zonnepanelen steken, mogelijk naar 'n thuisbatterij gaan en we hebben een EV. Home Assistant lijkt de way2go om energieverbruik tot 3 cijfers na de komma te optimaliseren. Maar enigszins terughoudend als ik zelf met een NAS of die Home Assistant Green aan de slag moet gaan.
Eerlijk gezegd, goeie vraag. Home Assistant heeft een kleine learning curve, maar is in feite niet zo moeilijk.
Then again, al die dingen zijn zowa 2nd nature voor mij, dus da's moeilijk voor mij om een oordeel over te vellen :D

Er is wel enorm veel community support, en er is ook een home automation thread hier in BG, dus ik denk dat het wel doenbaar moet zijn.

Is het realistisch om deze shizzle zelf te ontwikkelen/parametriseren/automatiseren als niet-IT'er? Ik heb al 'n P1 Homewizard. Op termijn gaan we meer zonnepanelen steken, mogelijk naar 'n thuisbatterij gaan en we hebben een EV. Home Assistant lijkt de way2go om energieverbruik tot 3 cijfers na de komma te optimaliseren. Maar enigszins terughoudend als ik zelf met een NAS of die Home Assistant Green aan de slag moet gaan.
Al IT leek heb ik mijzelf de HA green gekocht, de zaken die je standaard in HA vindt zijn zeer makkelijk werkend te krijgen, via Github is het iets 'moeilijker' maar online en hier is zeer veel info te vinden wat het allemaal makkelijker maakt.

Zelf programmeren doe ik er wel niet in, dus mis (voorlopig) nog enkele handige functies.

Bedankt voor de waardevolle reacties. Heb er alvast vertrouwen in gekregen dat het met wat doorzettingsvermogen wel mogelijk moet zijn om de belangrijkste optimalisatie-usecases zelf in te stellen. Nog terughoudend t.o.v. een batterij.

Om ROI te maximaliseren, lijkt het me sowieso nodig om die ontlaadcapaciteit zo hoog mogelijk te krijgen (en dus installatie op een aparte groep en herkeuring). Een klein batterijtje van 5kW met 800w ontlaadvermogen lijkt me rommelen in de marge. Eigenlijk moet je al een opstelling hebben van minstens 10 kW met voldoende zonnepanelen om die frequent te vullen en een grote verbruiker (EV is het meest logisch) om die regelmatig leeg te trekken.

Kgoh ik vind dat cege wat overdrijft.

Als je wat googled/ai gebruikt om vragen/problemen op te zoeken krijg je heeeel veel opgelost.

Als leek krijg je een basic opzet echt wel werkende...

Terug
Bovenaan