Plug-in thuisbatterijen

Ik heb geen splitter. Gewoon:
1) Meter --> P1 --> Wifi
2) Alfen pro aangesloten via zijn UTP poort op het home network, P1 poort is niet gebruikt. In die settings kan je dan naar DSMR homewizard wijzen
3) Marstek via de app verbonden met de P1 meter, beide zijn via wifi
4) In HA haal ik de P1 data ook binnen

Dit alles werkt perfect, ik zie wel wat overschoot met de marstek, maar die krijgt ook meer wisselende load te verduren dan de Alfen. Als we grote verbruikers aanzetten is de auto immers nooit aan het laden, dat is voor de zonnepanelen en Marstek om op te vangen.
Een voorbeeld is bvb het inductiefornuis dat een aan/uit cyclus heeft, de Marstek begint dan gewoon 2500W te laden, terwijl dat de helft van de tijd niet nodig is, en dat levert injectie op. Weet niet of er modulaire inductievuren bestaan, maar dat zou al beter zijn wss.

<knip>

Aha, get it. Hier gaat de UTP rechtstreeks van de P1 splitter naar de paal. 0 latency.

Als de auto inzit in de zomer knallen de panelen soms 7-8kW. Als er dan een wolkje passeert of je zet een oven op of wasmachine of zo, dan heb je niet veel latency hebben om plots 4kW uit het net te trekken of 4kW te injecteren. Maar die Alfen paal lijkt zich binnen de seconde aan te passen. En op een laadsessie van 50-60kWh, zijn er soms effectief dagen met 0.0 injectie, pretty impressive.

Die Marstek kwakkelt toch wat meer op en neer. Niet dat het er echt veel toe doet want we spreken cijfers na de komma anyway.

Ja, maar dat ligt aan de Marstek en niet aan de P1, die geeft elke seconde de data en of die nu op 1s of 1,01s komt zal er niet veel toedoen. Latency over wifi is lokaal echt niet veel.

De Alfen is daar gewoon veel beter in dan de Marstek, de Alfen krijgt hier ook altijd voorrang op de Marstek. Het volkrijgen van de auto op zonne-energie primeert.

Het is al goed!
Geen nood om mij verder te pushen en proberen te overtuigen!
Kheb ze ook besteld. Donderdag wordt ze geleverd.

Voorlopig zal ik ze (met een klein hartje) op de berging op zolder plaatsen. Daar zijn 2 aparte stekkers voorzien voor een droogkast en wasmachine. Op termijn komt er daar een wasplaats.
Ook is er daar een rookmelder voorzien.

Laatst bewerkt:
Het is al goed!
Geen nood om mij verder te pushen en proberen te overtuigen!
Kheb ze ook besteld. Donderdag wordt ze geleverd.

Voorlopig zal ik ze (met een klein hartje) op de berging op zolder plaatsen. Daar zijn 2 aparte stekkers voorzien voor een droogkast en wasmachine. Op termijn komt er daar een wasplaats.
Ook is er daar een rookmelder voorzien.
geef maar door hoe je ze boven hebt gekregen :-)

geef maar door hoe je ze boven hebt gekregen :)
Gewoon alleen... Trede per trede...
Tis niet licht, maar had het zwaarder verwacht.
Er zijn 2 handvaten (uitsparingen) aan de zijkanten.

Begint die trouwens uit zichzelf te laden?
Die doet nu gewoon niks.
Firmware up to date. Zelf geïnitieerd zelfconsumptie model. Gekoppeld met HW P1.
Zit in ons IoT wifi netwerk.
Voorlopig nog op 800W ontladen en zien als alles deftig stabiel draait om die naar 2500W te zetten. Zit op een aparte 20A zekering.

Gewoon alleen... Trede per trede...
Tis niet licht, maar had het zwaarder verwacht.
Er zijn 2 handvaten (uitsparingen) aan de zijkanten.

Begint die trouwens uit zichzelf te laden?
Die doet nu gewoon niks.
Firmware up to date. Zelf geïnitieerd zelfconsumptie model. Gekoppeld met HW P1.
Zit in ons IoT wifi netwerk.
Voorlopig nog op 800W ontladen en zien als alles deftig stabiel draait om die naar 2500W te zetten. Zit op een aparte 20A zekering.
Normaal wel ja

Wel vreemd dat ze tegenwoordig veel leger toekomen, vorig jaar waren die allemaal 80% geladen als die toekwamen.
Ben vandaag 2x weg geweest, 30 min en iets meer dan 1 uur en samen met de ochtendzon is de batterij bijna vol. Staat op 95%, maar de EV is aan de beurt nu, die batterij heeft een hogere capaciteit :D.

Vandaag ook geleverd. Wel sympathiek van die chinezen om er 50% batterij in te steken, dat verkort de terugverdientijd toch met ongeveer 2 uur.

Mja, is het toeval of door de firmware update ?

Batterij en auto samen op solar charging en letterlijk 0,0 injectie en 0,0 afname tussen 00.00 en 17.00. Daar wat vroeger toch wat op en neer schommelde.

In het weekend een nieuw experiment met een nieuwe laadsessie.

Mja, is het toeval of door de firmware update ?

Batterij en auto samen op solar charging en letterlijk 0,0 injectie en 0,0 afname tussen 00.00 en 17.00. Daar wat vroeger toch wat op en neer schommelde.

In het weekend een nieuw experiment met een nieuwe laadsessie.
Waarschijnlijk omdat het clear sky zon was vandaag. Dat geeft een veel stabieler en rustiger gedrag dan constant wisselend vermogen door bewolking.

Hier is mijn vrouw de oorzaak van niet rond de 0 te blijven. Huishoudmachines die opstaan (wasmachine, droogkast, strijkijzxer,...) zorgen onvermijdelijk voor afwijkingen van de 0 (positief en negatief).

Wel vreemd dat ze tegenwoordig veel leger toekomen, vorig jaar waren die allemaal 80% geladen als die toekwamen.
Ben vandaag 2x weg geweest, 30 min en iets meer dan 1 uur en samen met de ochtendzon is de batterij bijna vol. Staat op 95%, maar de EV is aan de beurt nu, die batterij heeft een hogere capaciteit :D.

Da's omdat mensen ze vaak boven installeren, en leeg wegen ze minder.

Deze maand nog maar 3,6.kWh van het net genomen.

Elke dag de auto opgeladen

En toch al 103kwh injectie deze maand :D

Deze maand nog maar 3,6.kWh van het net genomen.

Elke dag de auto opgeladen

En toch al 103kwh injectie deze maand :D
Wat je dus wilt zeggen is dat je PV installatie serieus overgedimensioneerd is? :D

(Toch als deze maand maart is en je dus op 5,5 dagen al 103kWh geïnjecteerd hebt bovenop je verbruik inclusief wagen opladen)

Dat is effectief zo, een lege batterij weegt minder dan een volle :).
Als die paar microgram het verschil gaan maken tussen de batterij wel of niet de trap op krijgen, dan gaat een dagske krachttraining ter voorbereiding waarschijnlijk nog een groter effect hebben.

Hoe pakken jullie dit aan:

Deze ochtend rustig de batterij laten vollopen, er was wel zon maar te weinig om de auto op te laden aan minimale snelheid zonder ook van het net af te nemen. Deze was vol rond 10h30. Vanaf dan de wagen beginnen laden, opgewekte energie schommelde rond de 3,5 kwh, terwijl de wagen laadt aan 3,8 kwh minimum.

Ik zou verwachten dat hij het verschil dan van de batterij haalt? Nu is het verschil van het net, zit ik met een volle batterij en ben ik momenteel aan het injecteren omdat de wagen vol is.

Terug
Bovenaan