Plug-in thuisbatterijen

Via de Marstek CT003 of gebruik je HomeWizard? Want van die vreemde toeren gebeuren via HomeWizard normaal met 2 batterijen

Soms lijkt het zo te zijn via de Marstek app maar in realiteit gedragen ze zich normaal. Lijkt een delay te zitten op wat ze weergeven wat ze aan het doen zijn..
Via beide, 1 batterij via p1 van homewizard en de andere via ct003, dacht ik.

Was hier ook es aan het kijken of ik er 1 of 2 zou plaatsen. De simulator zegt 1 batt is 320 euro per jaar terugverdienen (en na 4 jaar winst maken)
2 batterijen is 437 euro terugverdienen per jaar en na 6 jaar pas winst maken. Totaal na 15 jaar levensduur zou dan op 550 euro meerwinst in het geval van 2 batterijen zijn... sop kolen en zo...

Misschien toch maar beter voor 1 gaan en later een tweede bijkopen als ze nog meer in prijs gedaald zijn.

Langs de andere kant, de energieprijzen gaan ook elk jaar stijgen en indexeren en zo...

Da's niet goed als je twee batterijen hebt, want dan werken ze niet gecoördineerd zoals je zelf opmerkt. Als je ze allebei aan de CT003 hangt gaan ze elkaar niet meer liggen opladen normaal gezien.

Da's niet goed als je twee batterijen hebt, want dan werken ze niet gecoördineerd zoals je zelf opmerkt. Als je ze allebei aan de CT003 hangt gaan ze elkaar niet meer liggen opladen normaal gezien.
Zal dat eens bekijken, is de eerste keer dat ze dit doen.
Vroeger dit wel al eens voor paar minuten voorgehad.

We zijn de nacht en ochtend doorgekomen met een 0 verbruik, dus ik content :)

Was hier ook es aan het kijken of ik er 1 of 2 zou plaatsen. De simulator zegt 1 batt is 320 euro per jaar terugverdienen (en na 4 jaar winst maken)
2 batterijen is 437 euro terugverdienen per jaar en na 6 jaar pas winst maken. Totaal na 15 jaar levensduur zou dan op 550 euro meerwinst in het geval van 2 batterijen zijn... sop kolen en zo...

Misschien toch maar beter voor 1 gaan en later een tweede bijkopen als ze nog meer in prijs gedaald zijn.

Langs de andere kant, de energieprijzen gaan ook elk jaar stijgen en indexeren en zo...
Gohja, 3 dingen om rekening mee te houden:
  • 15j levensduur is geen zekerheid. Niemand die weet hoe lang die dingen gaan meegaan.
  • Prijs ligt momenteel al zo laag dat verder dalen in prijs moeilijker wordt. Zeker als je rekening houdt met inflatie.
  • Mogelijks, maar daarom niet persé. De komende jaren zitten er al zeker 2 tax-shifts aan te komen. Federaal gaan tussen nu en 2019 de accijnzen op elektriciteit dalen. Vlaamse taxshift is nog niet concreet maar de bijdragen voor groene stroom & WKK gaan waarschijnlijk verdwijnen (is ook zowat het enige dat gewestelijke bevoedgheid is).
1 batterij lijkt mij in jouw huidige situatie zeker wel een goede keuze. De 2e zou ik niet doen als je rekening houdt met bovenstaande; maar ieder zijn eigen keuze :)

Das om miserie vragen. Bij meerdere batterijen moet je CT003/CT002 gebruiken want anders weten de batterijen niet van elkaar.
Uw meter zal wel op 0 blijven, maar de ene batterij gaat de andere laden waardoor je veel omzettingsverliezen krijgt.

Das om miserie vragen. Bij meerdere batterijen moet je CT003/CT002 gebruiken want anders weten de batterijen niet van elkaar.
Uw meter zal wel op 0 blijven, maar de ene batterij gaat de andere laden waardoor je veel omzettingsverliezen krijgt.
het is snel aangepast via de app, nu laadt er inderdaad maar 1 batterij aan 2500w van de opgewekte 2650w ipv beide voor lager wattage.

het is snel aangepast via de app, nu laadt er inderdaad maar 1 batterij aan 2500w van de opgewekte 2650w ipv beide voor lager wattage.
Mezelf citeren.

Beide op ct003 gezet, deed uiteindelijk niks, beide terug op P1 van homewizard en werken terug goed.
(Stonden voordien dus ook beide op de p1 precies 😱)
Straks als ik tijd heb die ct003 eens bekijken

Edit: ct003 opnieuw aangesloten en geconnecteerd met app, juiste meter staat er precies niet tussen, heb de Sagem xt211 en enkel de s211 staat er die er op lijkt + enkele andere.
Met de s211 doet hij niets.

Laatst bewerkt:
Heb bij Marstek gemeld dat het uitschakelen van de LEDs ervoor zorgt dat de batterij niet meer werkt:

"Dear Customer, We regret to inform you that the new firmware 158 for the LED switch function has recently been found to contain certain faults. Our technical team is urgently working on a fix. We apologise for any inconvenience caused."

Marstek venus 3.0 gekocht.
we verschieten wat van het gewicht (verpakking opgetild, vrouw ziet het niet zitten om samen omhoog trap te dragen).
hebben jullie hier tips voor?
zou dit beter gaan wanneer unboxed en met die gemonteerde handvaten?

we verschieten wat van het gewicht (verpakking opgetild, vrouw ziet het niet zitten om samen omhoog trap te dragen).
Ik zou het persoonlijk doen wanneer de batterij nog in de verpakking zit, zo kan je de batterij niet beschadigen. Met mijn rughernia was het ook geen sinecure om de batterij op z'n plaats te krijgen. Ik had gelukkig de wieltjes van zodra die gemonteerd waren, maar met de V3 heb je die zelfs niet. Best een vriend laten helpen om de batterij boven te krijgen. De rest kan desnoods nog met zo'n karretje met 4 wielen gedaan worden achteraf.

Ik zou het persoonlijk doen wanneer de batterij nog in de verpakking zit, zo kan je de batterij niet beschadigen. Met mijn rughernia was het ook geen sinecure om de batterij op z'n plaats te krijgen. Ik had gelukkig de wieltjes van zodra die gemonteerd waren, maar met de V3 heb je die zelfs niet. Best een vriend laten helpen om de batterij boven te krijgen. De rest kan desnoods nog met zo'n karretje met 4 wielen gedaan worden achteraf.
Hier ook recent gekocht. Omdat ik deze in de kelder ging ophangen ook eerst wat mispakt aan het gewicht. Samen met een (sterke) vriend deze opgehangen. Misschien is de tip van @utolor. wel niet slecht om deze in de verpakking te houden hoewel je dan de handgrepen niet hebt natuurlijk.

Ik heb ze gewoon allebei in de verpakking de trap afgedragen. :coolbrows:

Hier staat de Marstek ook sinds midden vorige week. :coolbrows:

Die Open API interface update precies wel zeer traag. Is dat beter met recentere beta firmware?
Is overstappen op de Modbus interface beter voor de responsiviteit of is dat even brak?

Plan was om ons batterij direct in de kelder te zetten maar die staat voorlopig ook nog gewoon in de garage. Zullen dat wel wel eens snel verhuizen met 2 als we volk over de vloer hebben. :laugh:

Ik gebruik modbus, maar heb de snelheid daarvan fel vertraagd om niet teveel resources op te souperen.
Dat is voor mij ook niet echt nodig, er wordt alleen actie genomen als de laadpaal van toestand verandert en om de minuut vraag ik de SOC en temps op.

For what it's worth: de "traagheid" waarmee de Marstek reageert resulteert bij ons in een restverbruik van 0.3kWh bij een volledige dag zonne energie+batterij zoals vandaag. Dat wordt denk ik niet meegerekend in die simulatietools? Net zoals met de RTE toch ook een 10% aftrekken van de return on investment snel gerekend.

Ik heb de marstek v3 nu een goede 2 weken in bezit. Ik heb geen spijt van de aankoop. Maar er zijn 2 irritante zaken dat ik had onderschat. Deze verliest gemakkelijk om de 2 dagen connectie met de P1, dus als je niet hebt opgelet staat die niks te doen. Omdat de laadpaal en de Marstek allebei een load balancer hebben is de enige goede manier (als er veel zon is) om de batterij fysiek uit te zetten. Indd, first-world problems ;-)

For what it's worth: de "traagheid" waarmee de Marstek reageert resulteert bij ons in een restverbruik van 0.3kWh bij een volledige dag zonne energie+batterij zoals vandaag. Dat wordt denk ik niet meegerekend in die simulatietools? Net zoals met de RTE toch ook een 10% aftrekken van de return on investment snel gerekend.
imo is dat restverbruik echt wel peanuts.

Terug
Bovenaan