Plug-in thuisbatterijen

Internet is hier bij ons thuis uitgevallen en krijgen net de melding dat elektriciteit ook kan uitvallen.

Heb al een hotspot gemaakt en een verlengkabel gelegd van de batterij naar de bureau.
Mijn vriendin zal moeten doorwerken of ze het wilt of niet!!! (Zij heeft thuiswerk en ik heb vrij)

Waar hebben jullie de Marstek besteld? Ik ga er toch ook eens werk van maken en wil wat websites vergelijken waar hier effectief al mensen een bestelling hebben gedaan.

In september heb ik 160kWh uit mijn Marstek gehaald. In november 55kWh en december 41kWh.
Ik haal gemiddeld 3x meer uit mijn Marstek tussen maart/oktober dan tussen november/februari.

Had ik meer opslag, dan zou dat verschil nog groter zijn want ik heb quasie geen injectie gehad en die 4 minderen maanden, maar wel nog wat afname in de goeie maanden omdat de batterij leeg was.
Mijn enkele 5kWh Marstek heeft hier (volgens de Marstek app) ~105 kWh per maand ontladen in augustus/september en 60-70kWh.
Dusja, voor mijn geval is dat verschil zelfs geen factor 2.
Het zal, zoals zoveel, vooral afhangen van de details (grootte en oriëntatie zonnepaneelinstallatie etc.).

Waar hebben jullie de Marstek besteld? Ik ga er toch ook eens werk van maken en wil wat websites vergelijken waar hier effectief al mensen een bestelling hebben gedaan.
De mijne komt via de Tweakers promo code destijds van Duravolt. Die hebben nu de Venus 3.0 staan voor 1250 euro:

Geen idee van customer service of dergelijke, alles werkte gewoon (met een heel klein beetje geprul met de eerste firmware update).

Bij Tobutek komt die momenteel op €1149,5 incl verzending bij een Belgische leverancier door gebruik te maken van code welkomtubotek (-5%).

Denk dat ik mij ook eentje ga bestellen. Mijn pa heeft ook interesse. Dus 2 ineens bestellen.

Volgende maand wordt ons tuinhuis gezet waar ik ze veilig in kwijt kan (Of toch veilig voor mijn gemoedsrust)

Mijn enkele 5kWh Marstek heeft hier (volgens de Marstek app) ~105 kWh per maand ontladen in augustus/september en 60-70kWh.
Dusja, voor mijn geval is dat verschil zelfs geen factor 2.
Het zal, zoals zoveel, vooral afhangen van de details (grootte en oriëntatie zonnepaneelinstallatie etc.).
Wellicht zal gasverwarming vs warmtepomp al een grote factor zijn. De warmtepomp zorgt voor meer direct verbruikt.
En de EV laad ook op als ik thuis werk.

Denk dat ik mij ook eentje ga bestellen. Mijn pa heeft ook interesse. Dus 2 ineens bestellen.

Volgende maand wordt ons tuinhuis gezet waar ik ze veilig in kwijt kan (Of toch veilig voor mijn gemoedsrust)
Bij Tubotek is het niet echt goedkoper als je er 2 koopt, dus ik zou mij te moeite besparen om daar zelf mee te gaan sleuren en 2 aparte bestellingen te doen 😅

Dit maakt het toch mega interessant om een batterij te hebben en deze gedurende de happy hours manueel op te laden om de batterij buiten de happy hours te gebruiken?
Bon het uur van deze happy hours kan dagelijks verschillen, wat het omslachtig maakt

Dit maakt het toch mega interessant om een batterij te hebben en deze gedurende de happy hours manueel op te laden om de batterij buiten de happy hours te gebruiken?
Bon het uur van deze happy hours kan dagelijks verschillen, wat het omslachtig maakt

En 2500W bovenop uw gewoon verbruik pakken? Je moet het eens narekenen, maar samen met de 75% RTE, slijtage op batterij en blijvende netkosten+BTW zal de winst minimaal zijn, als ze er al is.

Wat @HUSKE hierboven zegt + ik vermoed dat het overgrote merendeel van de mensen met een batterij ook zonnepanelen hebben. Dus die happy hours gaan ingaan wanneer je zelf ook overproductie van zon hebt. Dan moet je batterij al zodanig overgedimensioneerd zijn dat het dit kan doen, maar dat is de kost ook nooit waard.

Pak 10cent/kWh voor de naakte energie en 18cent/kWh voor de andere kosten. RTE 75.

Dan moet je om 1kWh te kunnen gebruiken in uw batterij 1/0,75 = 1,33kWh aankopen.
De naakte energie component valt weg en is gratis. Dan kom je op 1,33 * 18cent/kWh = 24cent.

Je doet dus ongeveer 4cent/kWh winst, maar dan reken je de slijtage van de batterij nog niet mee.

De batterij doet 6000 cycli, is 5kWh en kost 1160euro. 1160/(6000*5) = 3,8cent/kWh om 1kWh uit de batterij te verbruiken.

Aan het eind van de rit heb je de volle 0.2cent/kWh of 0.002euro/kWh winst.

Daarnet was de batterij niet aan het laden, ik zag het als ik voorbij de HW display liep. 3kW injectie terwijl er nog maar 3.4kWh in de batterij gegaan was.

Vreemd.

Ik ga naar de batterij, zit de HW smart plugin in oranje error. 1 druk op het knopje en alles weer OK. Nergens error of zo te zien in de HW app.

Hopelijk een 1-malig iets en geen signaal dat de smart plugin het na 9mnd al begint te begeven... Iemand anders al iets gelijkaardig gehad ?

Die plug heeft overspannings- en overhittingsbeveiligingen. Ik zou het in die richting zoeken.

Dat was ook al mijn vermoeden. Komt er geen melding van in de HW app ?

Die plug zit er al in van vorig jaar mei of zo. Nooit problemen gehad, zelfs niet in de 30+ graden in de zomer vorig jaar. Weiiird.

Geen idee. Ik heb die er ook inzitten en ook nog geen problemen gehad. Het was in de berging toch ook een gezellige 28 graden met de zonnepanelen omvormer, ventilatie-unit en marstek batterij.

Online lees ik overbelasting, maar de HW plug (de meeste toch) zijn rated op 3+kW.

Mijn Marstek venus E3 was gisteren 100% vol, maar volgens de app was er slechts 3,50 kWh laadcapaciteit.
Ik vond dat vreemd daar de batterij eergisteren zogezegd helemaal leeg was. De reservecapaciteit stond toen op 15%. Gisterenavond laat heb ik die reservecapaciteit ingesteld op 12%. Het viel me op dat de batterij heel lang elektriciteit bleef geven tussen die 12% en 15%. Ik heb hem helemaal leeg laten lopen (12%). De batterij was dus niet helemaal juist gekalibreerd...! Vandaag 4.95kWh laadcapaciteit.

Nog wat testjes gedaan hier en effectief, elke keer als ik de LEDs uitschakel gaat hij na een tijd in warning mode en moet ik de LEDs terug inschakelen, de batterij rebooten en de P1 meter terug connecteren voor hij terug werkt. Voorlopig is de nieuwe fw dus geen succes, want het was puur voor het uitschakelen van de LEDs dat ik die geïnstalleerd had.

Nu bezig: 1 batterij ´verkoopt´ 900w, de andere laadt 650w op... af en toe toch rare zaken.
Via de Marstek CT003 of gebruik je HomeWizard? Want van die vreemde toeren gebeuren via HomeWizard normaal met 2 batterijen

Soms lijkt het zo te zijn via de Marstek app maar in realiteit gedragen ze zich normaal. Lijkt een delay te zitten op wat ze weergeven wat ze aan het doen zijn..

Terug
Bovenaan