Plug-in thuisbatterijen

Dus uw kVA aan zonnepaneelomvormers mag je nier overschrijven met batterij-vermogen?

Heb hier 10kva aan omvormers, dus in principe mag ik 4 Marsteks zetten?
Klopt zo heb ik het ook begrepen.
Belangrijk detail ook, zie op de synergrid of ze hem ook als zonnepaneel omvormer beschouwen ja of nee.
Indien ja dan komt hem bij u zonnenpanelen omvormer totaal. Van Fluvius mag 3-fase 25kVa zijn enkelfasig 10kVa.
Zonder net studie.
Maar de FOD financiën bekijkt alles boven de 10kVa als producent en ben je BTW plichtig.
Dus moet je BTW betalen op u injectie vergoeding en zijn sommige leveranciers niet gelukkig.

Lang leve België...

Op van die zonnige dagen zoals vandaag zitten de batterijen tegen 12u vol.. momenteel aan 7500w aan het injecteren 😑

Op van die zonnige dagen zoals vandaag zitten de batterijen tegen 12u vol.. momenteel aan 7500w aan het injecteren 😑
Als je met twee batterijen u nacht doorkomt wil dat gewoon zeggen dat u pv installatie veeeeeel te groot is.
En dat nu al, het is nog 4maand naar de piek toewerken.

Als je met twee batterijen u nacht doorkomt wil dat gewoon zeggen dat u pv installatie veeeeeel te groot is.
En dat nu al, het is nog 4maand naar de piek toewerken.
Die ligt er omdat we toen (nu nog steeds) certificaten kregen van €500 per 1000kwh geproduceerd, iedereen met een beetje inzicht (en wat centen aan de kant) heeft toen zijn dak volledig volgepleurd zou ik denken + toen nog een terugdraaiende teller. Dus gewoon maximaal (10kva aan omvormers en 40 panelen gelegd) dus in principe was je in de lente/zomer aan het produceren voor in de herfst/winter te gebruiken.

Ik vermoed voor onze use case (hoofdwoning + zorgwoning) een derde batterij misschien te verantwoorden kan zijn. Ik ga eerst eens een volledig jaar nu met deze 2 verder en kijken wat het geeft, maar ik betwijfel of het nut heeft.. in de herfst/winter staat die derde quasi leeg de hele tijd, in de zomer heb je er ‘s nachts mss amper 1 of 2 kWh van nodig.

In principe zouden we met die 10kwh heel nipt moeten doorkomen, maar valt nog te bekijken in de lente/zomer.

Laatst bewerkt:
Dus uw kVA aan zonnepaneelomvormers mag je nier overschrijven met batterij-vermogen?

Heb hier 10kva aan omvormers, dus in principe mag ik 4 Marsteks zetten?
Correct.

Ik zou graag ook nog wat batterij vermogen bijplaatsen. Met 5kWh had ik genoeg vorig jaar, maar mijn madam was elke middag 2-3h thuis en zette dan de wasmachine enzo in gang. Nu heeft ze een andere job en is ze niet meer thuis overdag, dus de toestellen zullen rapper 's avonds dan overdag draaien. En de overschot dump ik wel in de auto als ze tegen 's ochtends niet leeg zijn.

Hoorde van een kameraad dat een vriend hem een Tesla batterij pack heeft omgebouwd naar thuisbatterij. 60kWh in het tuinhuis dat ge elke avond kunt leegtrekken om uw EV te vullen :drool: 1000euro voor het accu pakket en vele uren reverse engineeren om dat aan de praat te krijgen...

Correct.

Ik zou graag ook nog wat batterij vermogen bijplaatsen. Met 5kWh had ik genoeg vorig jaar, maar mijn madam was elke middag 2-3h thuis en zette dan de wasmachine enzo in gang. Nu heeft ze een andere job en is ze niet meer thuis overdag, dus de toestellen zullen rapper 's avonds dan overdag draaien. En de overschot dump ik wel in de auto als ze tegen 's ochtends niet leeg zijn.

Hoorde van een kameraad dat een vriend hem een Tesla batterij pack heeft omgebouwd naar thuisbatterij. 60kWh in het tuinhuis dat ge elke avond kunt leegtrekken om uw EV te vullen :drool: 1000euro voor het accu pakket en vele uren reverse engineeren om dat aan de praat te krijgen...
Mijn buurman plaatst zonnepanelen/thuisbatterijen/laadpalen

Die heeft ondertussen 80 panelen liggen verspreid over alle windrichtingen, 50kWh aan BYD batterijen staan. Die mens heeft een jaarlijkse zelfconsumptie van 85% :D

Mijn buurman plaatst zonnepanelen/thuisbatterijen/laadpalen

Die heeft ondertussen 80 panelen liggen verspreid over alle windrichtingen, 50kWh aan BYD batterijen staan. Die mens heeft een jaarlijkse zelfconsumptie van 85% :D
Aan de gewone prijs is dit ook niet goed te praten, aan inkoopprijs daarentegen.

Idd. Als er bij ons een tuinhuis komt, ga ik daar 4 panelen proberen opleggen met zo'n 2.5kW plugin omvormerke. Dan kost dat 500euro voor 1.6kWp extra panelen + bevestigingsmateriaal.
Als ik een installateur moet laten komen, zal dat rap 2000-3000euro kosten...

Ik heb in de wintermaanden ongeveer 2/3 van de oplaad/ontlaad capaciteit gehad tov augustus (volgens de Marstek zelf, heb geen andere meters eraan hangen).

Onderschat de invloed niet van het opladen aan lage vermogens op het totaalplaatje :)

Ik heb in de wintermaanden ongeveer 2/3 van de oplaad/ontlaad capaciteit gehad tov augustus (volgens de Marstek zelf, heb geen andere meters eraan hangen).

Onderschat de invloed niet van het opladen aan lage vermogens op het totaalplaatje :)
Bedoel je dan RTE?
Volgens de modbus statestieken heb ik een RTE van 80,5-81,5% voor de laatste maanden.

Idd daar verschiet ik van eigenlijk. Vandaag bewolkt en geen zon te zien, beide batterijen op 91% en nog aan het opladen aan 750w elk.. dus zitten sebiet vol.

Een andere truuk is om de warmtepomp overdag harder te zetten op zelf gegeneerde elektriciteit zodat die het eerste deel van de avond en nacht kan chillen. De eerste 49 - 50 dagen van dit jaar daarmee toch gelukt om slechts 40kWh te injecteren op een opwekking van 265kWh.

Vraagje voor de techneuten: Kan die CT003 ook vlotjes uitgelezen worden binnen Home Assistant of best gewoon een P1 splitter kopen en mijn bestaande EspHome P1 dongle (SlimmeLezer+) daarvoor houden?
Tubotek waarschijnlijk nog steeds de goedkoopste plaats om (in België) aan te kopen?

Bedoel je dan RTE?
Volgens de modbus statestieken heb ik een RTE van 80,5-81,5% voor de laatste maanden.
Nee puur voor het vermogen dat je bij weinig zon toch nog kan opslaan en later gebruiken.
Toch in mijn geval en in de donkere maanden heb ik relatief hoge return van de batterij.
Dit los van de RTE.

Nog mensen problemen met de Homewizard P1 meter vandaag? Krijg een constante foutmelding.
Wacht, werken die Homewizard spelen enkel langs hun publieke Cloud? :laugh:

Edit: never mind, niet gezien dat die gelukkig ook lokaal kan uitgelezen worden via een Home Assistant en dergelijke. Juist hun app ligt dus plat als ik het goed begrijp?

ik heb een homewizard p1 meter
zou een venus 3.0 kopen
heb thuis thv garage een wifi netwerk van bbox-> p1 meter zit hierop
in woonkamer netwerk met ubiqity acces point -> batterij zou in kamer hierboven staan
ik begrijp dit niet gaat werken aangezien p1 meter en batterij op zelfde wifi netwerk moeten zitten. Hoe kan ik dit oplossen?

Terug
Bovenaan